metten86

Spiser som et "svin".

15 indlæg i dette emne

Hannah har ALDRIG spist pænt. Hun har altid været god til at spise meget og rigtig. Hun kan sagtens bruge ske og gaffel med kun få uheld. Problemet er at hun sviner helt vildt når hun spiser. Jeg har egentlig læst mig til, at man ikke skal tage for mange konflikter omkring måltiderne, for hvis de voksne spiser pænt, vil de små uundgåeligt også lære at spise pænt. :ba

Jeg synes vi spiser pænt herhjemme. Bortset fra Hannah. Hun spiser tit med fingrene, selvom hun godt kan bruge gaffel eller ske, men det gør mig egentlig ikke så meget. Hun leger med maden. Tager en hel håndfuld op f.eks. og maser det godt og grundigt mellem fingrene. Hun smider det på gulvet - MED VILJE! Hun vender bunden i vejret på koppen, så der flyder mælk ud over hele bordet. Det er værste er næsten, at hun absolut SKAL have sine klamme madbefængte fingre op i håret, så hun er selv smurt ind fra top til tå, når hun er færdig ved bordet (med mindre vi tørrer hendes fingre 1 million gange under måltiden, hvilket vi efterhånden gør). :prik

Vi ignorerer selvfølgelig ikke bare de ting hun gør. Vi irettesætter hende og hvis hun ikke hører efter, så tager vi hendes tallerken. Så bliver hun som regel hys, men når hun er kølet lidt ned igen, får hun en chance til - men den forspilder hun næsten altid.. :rolleyes Det er ikke fordi hun ikke er sulten, for hun spiser lystigt både før, under og efter narrestregerne.. Jeg har virkelig ikke lyst til at sende mit barn sulten i seng, men er hun ikke ved at have en alder nu, hvor hun skal lære lidt "bordskik" eller er det stadig for tidligt? Er der evt. nogle der har et bud på hvorfor hun bevidst (lyder måske hårdt, men er IKKE i tvivl om at det er fuldt bevidst) lader "ballade" og sviner ved bordet..?? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nadja er præcis sådan.. ingen hjælp her.. desværre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skriver du om Isabella? :lol

Det er meget det samme her. Nogle gange er det til at blive sindsyg af! Ej, jeg vil sige, at der var en periode, hvor det var rigtig slemt. Synes det er blevet lidt bedre nu. Til gengæld vil hun gerne have os allesammen indvolveret i, at hun spiser. Dvs at hun helst ser, at vi giver hende noget på gaflen efter tur. Ikke fordi hun ikke kan selv, men jeg tror hun nyder opmærksomheden omkring det. Hun sidder da også stolt og siger "jeg spiser" :D

Jeg ved ikke hvorfor de gør det, men mon ikke i bund og grund at der fordi de har fundet ud af at de kan? Altså, det med at finde ud af, at når jeg maser maden mellem fingrene sker der sådan og sådan. Når jeg kaster ting og mad på gulvet sker der sådan og sådan. Mor og far reagerer sådan og sådan, når jeg gør sådan osv. osv.

Selvfølgelig kan man sige, "nej, man sidder pænt ved bordet osv", men jeg tror det er svært for dem direkte at lære "bordskik" endnu. Jeg synes også, at jo mindre opmærksomhed vi giver hendes omkring maden, des bedre er det. Hun kan f.eks. sagtens selv sidde og spise rigtig pænt, hvis hun sidder alene og spiser ;)

Ballademagere de er :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke nogle idé om hvorfor hun gør det eller hvad i kan gøre, andet end at tage maden fra hende og i så selv giver hende det.

Men ville bare lige sige at vi har være igennem med det, med begge unger og de sidder i dag og spiser lige så pænt.

Lige et billede af Annika, første gang hun fik svensk pølseret ;) :D

25ga3ir.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, okay.. Der er ikke meget hjælp i jer... :lolhit :lolhit

Ej, det er da "betryggende" at vide at det er ret almindeligt.. Hvis det er en fase, så er den eddermame godt LANG!! :) Nå jeg må jo bare holde ud.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke nogle idé om hvorfor hun gør det eller hvad i kan gøre, andet end at tage maden fra hende og i så selv giver hende det.

Men ville bare lige sige at vi har være igennem med det, med begge unger og de sidder i dag og spiser lige så pænt.

Lige et billede af Annika, første gang hun fik svensk pølseret ;) :D

25ga3ir.jpg

:lol :lol Sikke en lækkerfis! :loveshower :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol :lol Sikke en lækkerfis! :loveshower :mam

Ja hun var bare lækker den dag, hun kom lige fra bordet og i bad :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Christina gør præcis det samme... <_<

Smider med maden og hælder mælken ud på bordet/gulvet.

Og så bliver hun hysterisk hvis vi fjerner hendes tallerken.

Når hun er kølet lidt ned får hun en chance til - og nogle gange spiser hun faktisk sin mad pænt bagefter, men det kan ligeså godt være at hun fortsætter - og så fjerner vi tallerknen igen.

Sikke nogle dramaer hun formår at skabe sig derhjemme, vores søde datter. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må helt sikkert også skrive om Emma.. :lolhit

Ej det er simpelthen en fase de skal igennem. Min far har givet gode råd om hvad man kan gøre i stedet for at gøre det til en konflikt hver gang. Tag noget legetøj med ind til bordet eller noget andet ungen kan underholde sig med. Har Emma fx spist lidt og ikke rigtig er sulten mere, så begynder hun at lege med maden. Det er af ren og skær kedsomhed, for der skal dælme ske noget nyt hele tiden. Jeg ved ikke hvor meget hun spiser i VS (men det er en del :mam ) så er helt okay med at tage tallerkenen fra hende, hvis hun begynder på grisseriet og derefter lægge hende i seng.

Op med humøret, de skal nok spise pænt før eller siden. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke nogle idé om hvorfor hun gør det eller hvad i kan gøre, andet end at tage maden fra hende og i så selv giver hende det.

Men ville bare lige sige at vi har være igennem med det, med begge unger og de sidder i dag og spiser lige så pænt.

Lige et billede af Annika, første gang hun fik svensk pølseret ;) :D

25ga3ir.jpg

ej Dorthe, jeg er bare vild med dette billede, hvor er hun bare dejlig :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej Dorthe, jeg er bare vild med dette billede, hvor er hun bare dejlig :biglove

Tak :kram2 Hun er lige knap et år på det billede :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad faktisk og så et afsnit af "Krop umulig - børn" forleden. Og de havde en lille dreng med der ikke ville spise... Han ville overhovedet ikke rør ved maden, og blev helt panisk hvis de prøvede at tvinge ham. Og generelt ville han slet ikke røre ved noget han kunne blive beskidt af.

De fandt så ud af at forældrene havde været meget strenge helt fra starten, med at han ikke måtte svine/lege med maden, og de havde madet ham og tørret hans mund meget.

Og det var simpelthen derfor han havde udviklet sådan en "mad-fobi"...... Fordi han ikke havde fået lov at eksperimentere med at mase kartoflerne mellem fingrene osv.

Så i skal bare nyde jeres "uvorne" ungers leg.... Det er vigtigt!

Men er sikker på det også er temlig belastende :D :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så i skal bare nyde jeres "uvorne" ungers leg.... Det er vigtigt!

Men er sikker på det også er temlig belastende :D :P

Pjat med dig!! :P

Det er da altid hyggeligt at have madkamp derhjemme efter en lang arbejdsdag! :D

Heldigvis benytter jeg MEGET OFTE metoden med liiiiige at tælle til 10 inden i migselv, inden jeg er på nippet til at eksplodere :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad faktisk og så et afsnit af "Krop umulig - børn" forleden. Og de havde en lille dreng med der ikke ville spise... Han ville overhovedet ikke rør ved maden, og blev helt panisk hvis de prøvede at tvinge ham. Og generelt ville han slet ikke røre ved noget han kunne blive beskidt af.

De fandt så ud af at forældrene havde været meget strenge helt fra starten, med at han ikke måtte svine/lege med maden, og de havde madet ham og tørret hans mund meget.

Og det var simpelthen derfor han havde udviklet sådan en "mad-fobi"...... Fordi han ikke havde fået lov at eksperimentere med at mase kartoflerne mellem fingrene osv.

Så i skal bare nyde jeres "uvorne" ungers leg.... Det er vigtigt!

Men er sikker på det også er temlig belastende :D :P

Har godt set nogle af de programmer- det er vildt hvordan man selv kan være med til at påvirker ungerne allerede i en meget tidlig alder ;)

Da vi var til møde med Isabellas nye vuggestue i onsdags, fortalte de også, at de havde sanse-dage af og til. Det gik så ud på, at de fjernede alle møbler fra stuen, og fik rundt i bare tæer. Her skulle de så lære at gå på bl.a. kogte pastaskruer (kolde selvfølgelig), sukker, sand, mos, syltetøj osv. Netop for at skulle lære ikke at være bange for forskellige følelser, og bevidstheden om, at ting har forskellig form og føles anderledes. Jeg synes det lyder som en super idé- jeg er bare meget glad for at det ikke er mig der skal gøre rent efter 18 unger, der har vadet rundt i paste med syltetøj :D

Og så håber jeg lidt, at det ikke er noget Isabella også synes hun skal prøve herhjemme ;) :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt normalt. Hun eksperimenterer bare og tilegner sig erfaring med hvordan tingene reagerer når man gør forskelligt med dem. Det er en vigtig fase, at de får lov at røre ved maden, "lege" med den og finde ud af hvad der sker når man vender bunden i vejret på koppen og smide tallerkenen på gulvet med et brag. Hun er bare ved at uddanne sig til menneske og er lige nu ved kapitlet "forskellige ting gør åbenbart forskelligt, alt efter hvad man gør med dem".

Husk at ærter, tyngdekraft, flydende ting, varmt og koldt og evnen til at udløse et kæmpe brag stadig er nye og magiske ting for hende som hun stadig er ved at forstå sammenhængen af.

Prøv ikke at være for strikse, det er endnu ikke lykkedes nogen at få deres børn til at springe den fase over og det ville heller ikke være sundt at snyde hende for det kapitel i "menneske-uddannelsen". Det er med til at lære hende oplevelsen af måltidet som en positiv ting, at give hende et positivt forhold til mad og til at styrke hendes sanser, motorik og erfaringsgrundlag. Hun får brug forfærdighederne senere og bare rolig - det går over af sig selv :-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER