Guest Diden

Hvilken alder til mobiler?

25 indlæg i dette emne

Vi har overvejet at forære Sara en her til hendes 8 års fødselsdag, men men men.. Hun er UTROLIG dårlig til at passe på og huske sine ting....

Derfor har jeg sagt til hende at den pung hun lige har fået (som hun skulle have, da hun skal på spejder lejr og SFO lejr snart hvor hun skal bruge én) at denne er en forsmag på mobilen.. Kan hun passe på pungen burde hun også kunne passe på en mobil, og omvendt... Bliver pungen væk for hende, som alt muligt andet i tiden, vil en mobil også. Og så er hun ikke gammel nok til én, vil jeg mene.

Hvor gamle var jeres barn/børn da de fik en mobil? Og havde i skrubler ved at forære dem én, var der en forudgående "test" for at se om de kunne passe på den, hvad gjorde i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min søn fik mobil som 10 årig.... Og kun fordi vi flyttede til København K. Det var vigtigt for mig at kunne "passe på" ham, ved altid at kunne få fat i ham :loveshower Han begyndte først at bruge den rigtigt som 12 årig, ellers var det kun når folk ringede til ham, at han brugte den. Nu er han 14 og bruger den efterhånden hver dag til SMSér, men han er stadig ikke god til at ringe hjem hvis han hos en ven :klap

Kristoffer har aldrig mistet sin mobil. Men hans fætter der imod :oops Han har mindst smidt 5 mobiler væk!! Og han er nu 16.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn fik mobil som 10 årig.... Og kun fordi vi flyttede til København K. Det var vigtigt for mig at kunne "passe på" ham, ved altid at kunne få fat i ham :loveshower Han begyndte først at bruge den rigtigt som 12 årig, ellers var det kun når folk ringede til ham, at han brugte den. Nu er han 14 og bruger den efterhånden hver dag til SMSér, men han er stadig ikke god til at ringe hjem hvis han hos en ven :klap

Kristoffer har aldrig mistet sin mobil. Men hans fætter der imod :oops Han har mindst smidt 5 mobiler væk!! Og han er nu 16.

Det jeg lidt kan udrede af din besked, og som jeg også næsten selv ved er at det kommer meget an på barnet om de får mobilen væk og hvor meget de bruger den :)

Sara er stadig på det stadie hvor hun ikke rigtig kan skrive eller læse endnu.. Så det eneste hun ville kunne bruge den mobil til var at ringe op til enten jeg eller J eller tage tlf når der bliver ringet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

....Og hvis det bare er det hun skal bruge den til, er det jo fint nok. Men jeg må indrømme, at jeg syntes 8 år er lidt tidligt, at skulle have ansvar for en mobil. Er det ikke også federe at give hende en, når det reelt kommer som et ønske fra hendes side :whistling Med mindre det selvfølgelig ER en nødvendighed, at hun får den nu :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

....Og hvis det bare er det hun skal bruge den til, er det jo fint nok. Men jeg må indrømme, at jeg syntes 8 år er lidt tidligt, at skulle have ansvar for en mobil. Er det ikke også federe at give hende en, når det reelt kommer som et ønske fra hendes side :whistling Med mindre det selvfølgelig ER en nødvendighed, at hun får den nu :balloons

Der har været nogle enkelte episoder hvor det har været ufatteligt rart at hun har haft én, eks. forleden dag hvor vi havde afmeldt taxa, hvor hun så blev sendt med den alligevel. Vi anede faktisk ikke hvor i verden hun var henne! Der havde det været rart at kunne ringe hende op og finde ud af det. (Hun var heldigvis derhjemme, men kunne ikke komme ind da hun ingen nøgle havde.. Åndssvage taxa).

Så det er mere for at hun har en i en evt. nød situation..

Men hun har spurgt efter én en del gange, men jeg tror mere det er "værdien" i at have en... Nogle af hendes veninder har fået en mobil, men de kan så også skrive og læse (de er et år ældre end hende) og jeg tror det er dem hun ser op til..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har givet børnene mobil, da de fyldte 11 år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores føste fødte fik den da hun var 10 år og startede i klub - nu er hun 12 år. Hun har den aldrig med og bruger den meget sjællent. Har en ide´om at telefonerne er mere status end et brugbart redskab for børnene (men for os forældre ville det være dejligt, at vi kunne komme i kontakt med dem)

Vores søn er lige blevet 9 år. Vi har købt en billig (200 kr.) telefon som vi kan udstyrre ham med i tivoli og andre steder. - Det fungerer meget fint og der er det jo heller ikke hans ansvar at huske den for den skal bare hænge om halsen!

Hvis man hverken kan læse eller skrive rigtigt syntes jeg ikke behovet for en telefon i dagligdagen er aktuel!

Venligst

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores den ældste arvede min mobil, da hun blev 7, for der begyndte hun ikke at ville med ud og handle og derfor var alene hjemme. Hun fik dog en nyere i julegave sidste år - da hun nu er stor nok til at passe på den. HUn har den med på besøg hos veninder og bedsteforældre. Hun er flink til at lægge den samme sted hver aften, så hun hurtigt kan finde den igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 år er vores udgangspunkt - evt. senere, hvis de ikke viser, at de kan passe på den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min niece skal starte i skole (5 år) og hendes mormor har foræret hende en mobiltelefon m. samtykke fra forældrene..

Jeg skammer mig over at være søster til min bror <_<

Nu har jeg ikke selv børn, men jeg vil mene at uanset, hvor mange andre i klassen der må, så skal barnet først have sin første mobil når det når konfirmationsalderen, eller har egen nøgle til huset.

Men jeg vil også sige at det er en individuel sag, det handler meget om barnet og hvordan dets psyke er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Isaac ikke så gammel, men min nevø fik én da han fyldte 10

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket om 10 år herhjemme. Pt kan jeg virkelig ikke se hvad han skulle med en mobil, da jeg oftest er hjemme når han er. Han vil dog gerne have én nu, men det er jo bare for at spille på den. Han mener han skal have en iPhone :D helt sikkert! Skal du ikke have to? :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket om 10 år herhjemme. Pt kan jeg virkelig ikke se hvad han skulle med en mobil, da jeg oftest er hjemme når han er. Han vil dog gerne have én nu, men det er jo bare for at spille på den. Han mener han skal have en iPhone :D helt sikkert! Skal du ikke have to? :lol

Ja en Iphone er noooget af en investering :P hehe.. Men lad ham da bare blive i troen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø bliver snart 11. Han har haft MANGE telefoner - bl.a. IPhone og andre Smartphones. Den nyeste er en eller anden spritny Nokia, som skulle være vild god at spille på. Han smider dem væk og ødelægger dem. Spørger du mig, er han forkælet og værdsætter ikke alle de materielle goder, som min søster og svoger forærer ham (i god mening). Han er simpelthen ikke ansvarlig nok til en mobiltelefon, men min søster vil gerne kunne komme i kontakt med og det kan jeg egentlig godt forstå. Men han burde have en billigere telefon med TALETID! <--- Grunden til at jeg skriver sådan er en lang historie, som bl.a. involverer 1½ mrd. telefonregning på i alt - hold nu fast - 11.000,- !! :klap :blink

Jeg ved ikke hvornår Hannah får en mobiltelefon. Når jeg vurderer at hun har brug for en eller når jeg vurderer at hun er moden og ansvarlig nok.. Den dag, kan hun få en fin billig telefon med taletidskort! .. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø bliver snart 11. Han har haft MANGE telefoner - bl.a. IPhone og andre Smartphones. Den nyeste er en eller anden spritny Nokia, som skulle være vild god at spille på. Han smider dem væk og ødelægger dem. Spørger du mig, er han forkælet og værdsætter ikke alle de materielle goder, som min søster og svoger forærer ham (i god mening). Han er simpelthen ikke ansvarlig nok til en mobiltelefon, men min søster vil gerne kunne komme i kontakt med og det kan jeg egentlig godt forstå. Men han burde have en billigere telefon med TALETID! <--- Grunden til at jeg skriver sådan er en lang historie, som bl.a. involverer 1½ mrd. telefonregning på i alt - hold nu fast - 11.000,- !! :klap :blink

Jeg ved ikke hvornår Hannah får en mobiltelefon. Når jeg vurderer at hun har brug for en eller når jeg vurderer at hun er moden og ansvarlig nok.. Den dag, kan hun få en fin billig telefon med taletidskort! .. :)

Det lyder også voldsomt, det du beskriver.

Mht. taletidskort, så var vi også inde over den betragtning, da vores ældste fik mobiltelefon som 9-årig.

Men vi valgte det fra igen, fordi det simpelthen var for dyrt i minutpris.

Istedet har vi valgt et billigt abonnement, hvor der ingen fast abonnementsafgift er, og hvor minutprisen er billig.

Og så kan man i de fleste selskaber sætte loft på regningen, så den maks på være på x kr om måneden - på den måde kan du begrænse forbruget, hvis barnet ikke selv kan.

Det er dog ikke nødvendigt her - vores ældste er fint opgaven voksen og snakker ikke unødvendigt i den, så regningen er faktisk meget lille på den telefon.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø bliver snart 11. Han har haft MANGE telefoner - bl.a. IPhone og andre Smartphones. Den nyeste er en eller anden spritny Nokia, som skulle være vild god at spille på. Han smider dem væk og ødelægger dem. Spørger du mig, er han forkælet og værdsætter ikke alle de materielle goder, som min søster og svoger forærer ham (i god mening). Han er simpelthen ikke ansvarlig nok til en mobiltelefon, men min søster vil gerne kunne komme i kontakt med og det kan jeg egentlig godt forstå. Men han burde have en billigere telefon med TALETID! <--- Grunden til at jeg skriver sådan er en lang historie, som bl.a. involverer 1½ mrd. telefonregning på i alt - hold nu fast - 11.000,- !! :klap :blink

Jeg ved ikke hvornår Hannah får en mobiltelefon. Når jeg vurderer at hun har brug for en eller når jeg vurderer at hun er moden og ansvarlig nok.. Den dag, kan hun få en fin billig telefon med taletidskort! .. :)

Ja hold da op det lyder slemt :/

Jeg regner med at når hun skal have en mobil skal det være en billig en med taletids kort. I starten får hun den kun så vi kan ringe til hende og omvendt.. Finder vi ud af at hun har brugt den til andet (ringe til andre etc. Uden at have fået lov) bliver den inddraget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø bliver snart 11. Han har haft MANGE telefoner - bl.a. IPhone og andre Smartphones. Den nyeste er en eller anden spritny Nokia, som skulle være vild god at spille på. Han smider dem væk og ødelægger dem. Spørger du mig, er han forkælet og værdsætter ikke alle de materielle goder, som min søster og svoger forærer ham (i god mening). Han er simpelthen ikke ansvarlig nok til en mobiltelefon, men min søster vil gerne kunne komme i kontakt med og det kan jeg egentlig godt forstå. Men han burde have en billigere telefon med TALETID! <--- Grunden til at jeg skriver sådan er en lang historie, som bl.a. involverer 1½ mrd. telefonregning på i alt - hold nu fast - 11.000,- !! :klap :blink

Jeg ved ikke hvornår Hannah får en mobiltelefon. Når jeg vurderer at hun har brug for en eller når jeg vurderer at hun er moden og ansvarlig nok.. Den dag, kan hun få en fin billig telefon med taletidskort! .. :)

Det lyder også voldsomt, det du beskriver.

Mht. taletidskort, så var vi også inde over den betragtning, da vores ældste fik mobiltelefon som 9-årig.

Men vi valgte det fra igen, fordi det simpelthen var for dyrt i minutpris.

Istedet har vi valgt et billigt abonnement, hvor der ingen fast abonnementsafgift er, og hvor minutprisen er billig.

Og så kan man i de fleste selskaber sætte loft på regningen, så den maks på være på x kr om måneden - på den måde kan du begrænse forbruget, hvis barnet ikke selv kan.

Det er dog ikke nødvendigt her - vores ældste er fint opgaven voksen og snakker ikke unødvendigt i den, så regningen er faktisk meget lille på den telefon.

Vi har telmore med børnebudget til mandens to børn, når børnene har opbrugt det faste beløb de får hver måned, så spærrer telmore mobilen, så børnene ikke kan ringe og sms, men de kan stadig modtage sms og opkald fra andre... så undgår man dyre taletidstakster og uventede høje regninger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores har fået omkring 9 - 10 års alderen og er startet med en af vores gamle og brugte. Når de så har bevist at de kan passe på den (og huske at lade den op) kan de få lov til at ønske sig en ny i jule- / fødselsdagsgave.

Xander har også en af vores gamle men uden simkort og han bruger den til spil og musik.

Linus har en gammel iPhone som har været en tur i Vesterhavet. Den er også uden simkort og kan også kun bruges til at spille på.

De store har et eller andet billigt abb. Tror det er 50,- eller 100,- de har om måneden og når de penge er brugt så må de vente til næste måned før der er penge på mobilen igen. Det er dog sjældent de får brugt alle pengene for der er gratis sms i abb. og de ringer meget sjældent og kører kun med datatrafik herhjemme hvor de kører på vores trådløse (og dermed gratis) internet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thomas har mobil, men bruger den sjældent. han har den fordi jeg gerne vil kunne komme i kontakt med ham, når han er ude. Han er 8.

Mikkel har haft hans i nogle år, mener han var 8 da han fik den første. Han er flittig bruger af den, selv når han sidder på værelset, og er for doven til at gå ned i stuen, sender han da bare en sms :rolleyes Han har kylet et par stykker væk, en enkelt badede han i et badebassin, og en tabte han lige efter han havde fået den, så den blev fyldt med småsten inde i hullet til laderen. Desværre kunne de ikke komme ud, så det var en ny mobil. Han har af samme årsager aldrig haft en ny mobil, han får de "aflagte". Han er iøvrigt lige blevet 11, og både ringer og sms'er på livet løs. Thank you for saldokontrol :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

J og jeg blev enige om i går at så længe Sara ikke kunne skrive, altså ville kunne skrive SMSer også var der inegn grund til at hun fik en mobil.. Så den får lige lov til at vente et år endnu..

Så må jeg lige få det forklaret på Sara på en god måde næste gang hun spørger til det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

gud hvor føler jeg mig gammeldags. Synes det er mega tidligt at de får mobil når de er 8-10... jeg fik selv da jeg startede i gymnasiet.. hvor tiden ændrer sig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da også en super motivation for at lære at skrive.

Husk at lære hende at skrive RIGTIGT og ikke sms-sprog. Der er desværre undersøgelser der viser at børn i dag skriver sms-sprog i alm. breve, danskopgaver mm :(

...og når hun så har lært at skrive og fået en mobil, så forvent ikke de lange sms'ere ;) Jeg tror den længste vi har modtaget fra vores unger er på 5 ord ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv børn, men jeg vil mene at uanset, hvor mange andre i klassen der må, så skal barnet først have sin første mobil når det når konfirmationsalderen

- Det genovervejer du nok når tiden kommer ;-)...

Min kusines børn som er teenagere nu er også opdraget anti-teknologisk og var længe de eneste i klassen uden bærbar og mobil, med det resultat at de ikke havde nogen jævnaldrene venner og sad mutters alene derhjemme efter skoletid hver dag fordi de ikke kunne være med i det sociale omkring at sms'e om aftaler etc. Nu har forældrene så givet dem mobil og bærbar i konfirmationsgave og nu har de rent faktisk fået lidt kammerater og socialt samvær, men er stadig håbløst teknologi-analfabeter og er slet ikke med i samværet på samme måde som de andre i klassen. De får begge en stor udfordring når de skal have en uddannelse og i deres voksenliv, når de ikke er vokset op med teknologi som alle deres jævnaldrene.

Jeg fik først mobil da jeg var i 20'erne og syntes at den var indviklet at bruge, men jeg har også erkendt at min 2 årige søn problemfrit har kunnet betjene sin fars Iphone siden han var 1½ år og at hans opvækst bliver helt anderledes en min var i 1980'erne (ligesom min var anderledes end mine forældres i 1950'erne).

Idag er det nok almindeligt at de fleste børn har en mobil når de er 8-10 år og om nogle år vil de nok være yngre. Jeg kan allerede se at det ikke er helt sjældent at børn i børnehavealderen har Nintendo DS'er - jeg synes det er tidligt, men sådan er det bare nu. Jeg kunne ikke drømme om at udelukke mine børn fra det fællesskab hvis mange af deres jævnaldrene har det.

Man må bare acceptere at hver ny generation har nye vilkår. Da vi var børn og teenagere ville en bærbar og mobil have været vild luksus - idag er det stort set bare en basal nødvendighed. Da vi var børn var det heller ikke unormalt at selv ret små børn fik nye vinterstøvler hvert år - noget som mine forældres ældre søskende syntes var en vild unødvendig luksus, for da de var børn i 50'erne var nye støvler en uhørt luksus til almindelige børn, der jo kunne arve fodtøj i både 6 og 7 led fra søskende og fætre/kusiner.

Times they are a'changin' ;-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Det genovervejer du nok når tiden kommer ;-)...

Min kusines børn som er teenagere nu er også opdraget anti-teknologisk og var længe de eneste i klassen uden bærbar og mobil, med det resultat at de ikke havde nogen jævnaldrene venner og sad mutters alene derhjemme efter skoletid hver dag fordi de ikke kunne være med i det sociale omkring at sms'e om aftaler etc. Nu har forældrene så givet dem mobil og bærbar i konfirmationsgave og nu har de rent faktisk fået lidt kammerater og socialt samvær, men er stadig håbløst teknologi-analfabeter og er slet ikke med i samværet på samme måde som de andre i klassen. De får begge en stor udfordring når de skal have en uddannelse og i deres voksenliv, når de ikke er vokset op med teknologi som alle deres jævnaldrene.

Jeg fik først mobil da jeg var i 20'erne og syntes at den var indviklet at bruge, men jeg har også erkendt at min 2 årige søn problemfrit har kunnet betjene sin fars Iphone siden han var 1½ år og at hans opvækst bliver helt anderledes en min var i 1980'erne (ligesom min var anderledes end mine forældres i 1950'erne).

Idag er det nok almindeligt at de fleste børn har en mobil når de er 8-10 år og om nogle år vil de nok være yngre. Jeg kan allerede se at det ikke er helt sjældent at børn i børnehavealderen har Nintendo DS'er - jeg synes det er tidligt, men sådan er det bare nu. Jeg kunne ikke drømme om at udelukke mine børn fra det fællesskab hvis mange af deres jævnaldrene har det.

Man må bare acceptere at hver ny generation har nye vilkår. Da vi var børn og teenagere ville en bærbar og mobil have været vild luksus - idag er det stort set bare en basal nødvendighed. Da vi var børn var det heller ikke unormalt at selv ret små børn fik nye vinterstøvler hvert år - noget som mine forældres ældre søskende syntes var en vild unødvendig luksus, for da de var børn i 50'erne var nye støvler en uhørt luksus til almindelige børn, der jo kunne arve fodtøj i både 6 og 7 led fra søskende og fætre/kusiner.

Times they are a'changin' ;-)

Mange hilsner

Solskin

Hørt hørt! :)

Sara har en veninde hun leger tit med her i Bording. Hun er 9 og har en mobil som hun fint kan finde ud af at bruge.. Tror det var hendes eksempel der fik os til at overveje om hun skulle have én (allerede). Og vi var da også lige ved at give hende én til hendes 8 års fødselsdag i fredags men blev igen enige om at der ingen grund er til det før hun har lært at skrive..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn har ikke mobil endnu og efterspørger det heller ikke, så vi venter til det bliver aktuelt.

De er lige stratet i 2. og 4. klasse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER