Guest

Hvornår får man studenterhue, og hvornår gør man ikke?

62 indlæg i dette emne

Inde på hundegalleri kører en hæftig debat om, hvilke uddannelser, der er beretiget til en hue og hvilke der ikke er.

Sådan som det er nu, kan stort set alle uddannelser få en hue på, når de har afsluttt eksamen. Faktisk kan man efter endt 10. klasse også få hue på.

Men hvad er din holdning til dette???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Inde på hundegalleri kører en hæftig debat om, hvilke uddannelser, der er beretiget til en uddannelse og hvilke der ikke er.

Sådan som det er nu, kan stort set alle uddannelser få en hue på, når de har afsluttt eksamen. Faktisk kan man efter endt 10. klasse også få hue på.

Men hvad er din holdning til dette???

Det med fed - der skal vel stå hue, ikke?! ;)

Min holdning er helt klart, at en hue hører til studenter-uddannelserne, altså de gymnasielle uddannelser som STX, HHX, HTX. Jeg ved godt, at huen oprindeligt hørte til studentereksamen og efterfølgende er der så kommet de andre retninger til, men de er dog på samme niveau og kan (til en vis grad) bruges til det samme, nemlig at søge ind på videregående uddannelser. Derfor mener jeg, at studenterhuen hører sig til på disse uddannelser.

Jeg synes, at det er ærgerligt, at der nu findes så mange huer, for man aner ofte ikke, hvad det er for en uddannelse folk har taget, når de har et gult, grønt eller lilla bånd på huen...

Hilsner en HHX-student (den med det mørkeblå bånd) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oprindeligt fandtes vel kun huen med det røde bånd - altså studenterhuen. Men nu er der jo kommet mange flere til fx kan frisørerne gå med én med lyserødt bånd, når de er færdige.

Jeg havde en tysklærer i gymnasiet, som syntes at det var rent forkasteligt at andre end studenter skulle gå rundt med en studenterhue. Personligt har jeg ikke noget problem med det. Hvis man er stolt af det man har gennemført og gerne vil vise det, så synes jeg at det er helt i orden at man fx som frisør også får lov til at have en hue på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også huerne bør være til de der har en studenter eksamen, som tumlepigen siger.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har rettet det nu :D

Men jeg har jo den holdning, at enten hedder det sig, at man KUN giver de, som afslutter studentereksamen hue, det er dem med det røde bånd. Eller også så kan alle få. Fordi at sosu-assistenten jo også giver dig mulighed for at læse videre til sygeplejeske, jordmor osv.

Jeg synes ikke man kan sige, at du må få studenter hue, du må, du må og du må. Men du må må ikke og det til trods for niveauet ligger på samme eller højre end en af de uddannelser, som giver berettigelse til en hue.

Hilsen en af dem med både mørkegrøn og lyseblå bånd på huen ( har en HG og HF og kunne også få en for min sosu-hjælper)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil så lige pippe at jeg altså også mener at HF er en studenter-uddannelse.... :rolleyes

:D

Jeg tror forskellen for mig, ligger i om det er en praktisk orienteret uddannelse (dvs. én hvor du direkte pga. uddannelsen kan gå ud og få et job bagefter) eller om det er en uddannelse der kun kan bruges til videreuddannelse. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjaaa, jeg har egentlig ikke rigtig nogen holdning til det kan jeg mærke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjaaa, jeg har egentlig ikke rigtig nogen holdning til det kan jeg mærke :)

Det skal der også være plads til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal der også være plads til :)

Tror måske det bunder i at jeg er ligeglad med hvem der får, altså det kan ikke hidse mig op, det er jo bare en hue :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at huen mister sin betydning hvis alt og alle render rundt med dem efter endt uddannelse... For mig at se hører studenterhuen til de uddannelser der retter sig mod videreuddannelse: STX, HHX, HTX og HF

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror forskellen for mig, ligger i om det er en praktisk orienteret uddannelse (dvs. én hvor du direkte pga. uddannelsen kan gå ud og få et job bagefter) eller om det er en uddannelse der kun kan bruges til videreuddannelse. :)

Jeg er meget enig med Tumlepigen og jeg synes lige præcis også at skillelinien bør gå som TroldeMor siger: de uddannelser der 'ikke kan stå alene' (altså give et job), men er en adgangsbillet til videregående uddannelse der i sidste ende kan give et job, skal være hueberettigede.

Jeg synes altså det er noget mærkeligt noget, at man kan få en hue fordi man bliver frisør eller sosu-assistent (og det anede jeg faktisk slet ikke at man kunne!) :blink Det er begge en jobskabende uddannelse som f.eks. en ingenør- eller universitetsgrad og de får altså ikke en hue...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STUDENTERhuen hører til alle de stedet du får en STUDENTEReksamen.. :) Synes det er tåbeligt at få en hue, som kaldes en studenterhue, når man ikke bliver student..

Det der generer mig mest ved det med huerne er ikke så meget hvem der får dem - men hvad de kalder dem..

Min veninde mente bestemt hun fik en STUDENTERhue da hun afsluttede HG - NEJ! Du får en hue ja.. men det er altså ikke en studenterhue, medmindre du får en studentereksamen..! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenterhuen startede i sin tid med at være sort med hvidt bånd og var kun forbeholdt til dem der tog en STX.

Nu kan man jo så vælge at få den sorte hue, hvis man har 3 højt-niveau fag på gymnasiet.

Jeg er af den mening at huen hører til dem der tager en studenter-eksamen, såsom STX, HTX, HF, HHX.

Alt det med at man kan få hue til 10.klasse, frisør, SOSU osv. Det synes jeg absolut ikke kan betegnes som studentereksamen. Synes det er latterligt på en eller anden måde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenterhuen startede i sin tid med at være sort med hvidt bånd og var kun forbeholdt til dem der tog en STX.

Nu kan man jo så vælge at få den sorte hue, hvis man har 3 højt-niveau fag på gymnasiet.

Jeg er af den mening at huen hører til dem der tager en studenter-eksamen, såsom STX, HTX, HF, HHX.

Alt det med at man kan få hue til 10.klasse, frisør, SOSU osv. Det synes jeg absolut ikke kan betegnes som studentereksamen. Synes det er latterligt på en eller anden måde..

Her er jeg fuldstændig enig.

Min lillesøster tog sosu hjælperen og fik en hue og nu mener hun at hun er bedre uddannet end mig, som har en HHX (mørkeblåt bånd) og 6 semestre på sygeplejeuddannelsen :rolleyes :rolleyes

Var der ikke også engang at Netto havde at man kunne få en gul hue hos dem ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske det bunder i at jeg er ligeglad med hvem der får, altså det kan ikke hidse mig op, det er jo bare en hue :D

Meget enig her ;) Jeg har aldrig gået op i det med, at få en hue :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I bund og grund mener jeg kun at det er STX, der kan få den. Men idét at HHX og HTX også er gymnasielle uddannelser mener jeg også de kan få den.

Alt det pjat med at sosu-assistenter, frisører, landmænd, you name it skal have en studenterhue syntes jeg slet ikke er på sin plads! De har ikke siddet tre år på skolebænken og er helt færdige med deres uddannelser - en gymnasiel uddannelse giver jo ikke adgang til et helt specielt job!

Hilsen T - der selv får sort hue på hovedet! Efter tre år med græsk og latin på A-niveau! (ikke det pjat med "jamen, jeg har jo haft FEM A-fag!" Det er jeg da ligeglad med - du er ikke fuldt ud berettiget til en sort hue! ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenterhuen startede i sin tid med at være sort med hvidt bånd og var kun forbeholdt til dem der tog en STX.

Nu kan man jo så vælge at få den sorte hue, hvis man har 3 højt-niveau fag på gymnasiet.

Jeg er af den mening at huen hører til dem der tager en studenter-eksamen, såsom STX, HTX, HF, HHX.

Alt det med at man kan få hue til 10.klasse, frisør, sosu osv. Det synes jeg absolut ikke kan betegnes som studentereksamen. Synes det er latterligt på en eller anden måde..

Helt enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er til grin. Det virker lidt som om vi alle skal være ens og det er ikke nogen, der skal føle sig bedre end andre. Hvorfor pokker kan man ikke bare være tilfreds med hvad man har valgt her i livet. Det er da ikke meningen at ALLE skal tage en studentereksamen. Ynkeligt efter min mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenter-eksamen og højere forberedelseseksamen.

Håber der bliver lavet en lov om det. :) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenterhuen startede i sin tid med at være sort med hvidt bånd og var kun forbeholdt til dem der tog en STX.

Nu kan man jo så vælge at få den sorte hue, hvis man har 3 højt-niveau fag på gymnasiet.

Jeg er af den mening at huen hører til dem der tager en studenter-eksamen, såsom STX, HTX, HF, HHX.

Alt det med at man kan få hue til 10.klasse, frisør, SOSU osv. Det synes jeg absolut ikke kan betegnes som studentereksamen. Synes det er latterligt på en eller anden måde..

ENIG :glad :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da bare, at folk skal smide en hue på hovedet, hvis de har lyst til det :)

Min far havde en hæklet lilla hat med blomster, da han blev student :lol:

Meeeeeen, jeg vil nok kun kalde det en STUDENTERhue, hvis det er ved bestået STX, HHX, HTX, osv... Altså de ungdomsuddannelser, der ikke i sig selv giver særligt adgang til et job, men som er et springbrædt til uni eller lignende. Fordi jeg opfatter en, der har færdiggjort en HHX, HF eller whatever som en STUDENT. Og dem, der har færdiggjort f.eks. en sosuuddannelse eller elektrikeruddannelse er i mine øjne ikke studenter, de er sosuer eller elektrikere. Så må vi sgu kalde det en elektrikerhue. ;)

Det eneste, der sådan rigtigt kan irritere mig lidt er dog, når nogen har sorte huer fordi de har haft ekstra højniveau fag. Jeg synes kun den sorte hue skal være for dem, der har taget de der "klassiske" fag som latin og græsk. Jeg har ikke selv den sorte hue, men synes det er "unfair" overfor dem, der har gjort sig fortjent til den, at andre pludselig kan få den. Så må dem med en milliard højniveau fag da få deres egen farve, synes jeg ;)

Tilsvarende ville det også irriterede mig, hvis en HHX'er, sosu, elektriker eller whatever fik en hue magen til min - hvid med rødt bånd.

Men hey, huer til alle! Det kan jeg ikke se noget problem i (udover en masse unge mennesker med grimt hattehår, haha!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inde på hundegalleri kører en hæftig debat om, hvilke uddannelser, der er beretiget til en hue og hvilke der ikke er.

Sådan som det er nu, kan stort set alle uddannelser få en hue på, når de har afsluttt eksamen. Faktisk kan man efter endt 10. klasse også få hue på.

Men hvad er din holdning til dette???

Jeg synts personligt det er noget pjat at alle kan få en hue. Det burde kun være dem der har afsluttet en gymnasiel uddannelse. Hverken HG, 10. klasse eller lignende burde få en hue efter min mening, men måske et andet symbol på deres beståelse. En studenterhue er i mine øjne noget helt specielt, tilegnet dem med en studentereksamen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da bare, at folk skal smide en hue på hovedet, hvis de har lyst til det :)

Min far havde en hæklet lilla hat med blomster, da han blev student :lol:

Meeeeeen, jeg vil nok kun kalde det en STUDENTERhue, hvis det er ved bestået STX, HHX, HTX, osv... Altså de ungdomsuddannelser, der ikke i sig selv giver særligt adgang til et job, men som er et springbrædt til uni eller lignende. Fordi jeg opfatter en, der har færdiggjort en HHX, HF eller whatever som en STUDENT. Og dem, der har færdiggjort f.eks. en sosuuddannelse eller elektrikeruddannelse er i mine øjne ikke studenter, de er sosuer eller elektrikere. Så må vi sgu kalde det en elektrikerhue. ;)

Det eneste, der sådan rigtigt kan irritere mig lidt er dog, når nogen har sorte huer fordi de har haft ekstra højniveau fag. Jeg synes kun den sorte hue skal være for dem, der har taget de der "klassiske" fag som latin og græsk. Jeg har ikke selv den sorte hue, men synes det er "unfair" overfor dem, der har gjort sig fortjent til den, at andre pludselig kan få den. Så må dem med en milliard højniveau fag da få deres egen farve, synes jeg ;)

Tilsvarende ville det også irriterede mig, hvis en HHX'er, sosu, elektriker eller whatever fik en hue magen til min - hvid med rødt bånd.

Men hey, huer til alle! Det kan jeg ikke se noget problem i (udover en masse unge mennesker med grimt hattehår, haha!)

Og jeg er helt enig med dig!

Jeg har græsk og latin, så jeg er gammelsproglig og har fuldt ud gjort mig fortjent til en sort hue. Jeg syntes virkelig det er unfair overfor os, der knokler for en sort hue, at man så får en fordi man vælger fem A-fag istedet for fire A-fag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STX, HHX, HTX og HF

Det vil sige rød, kongeblå, marine og lyseblå :)

Og den rette hue skal være kongeblå :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STX, HHX, HTX og HF

Det vil sige rød, kongeblå, marine og lyseblå :)

Og den rette hue skal være kongeblå :whistling

der er nok nogle der har taget en HHX :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER