Mivse2909

Hvad man IKKE må spise som gravid?

12 indlæg i dette emne

Hej hej

Nu står jeg med II streger, og derfor er mit spørgsmål nu ( for man hører jo så meget)

Hvad må man som gravid helst IKKE indtage?

Drikker i forvejen aldrig spiritus, og heller ikke kaffe. Dog er jeg nu tidligere ryger - havde hele tiden tænkt at så snart den lille var i maven, så ville jeg jo være en fantastisk mor og bare kunne stoppe med det samme..

Men øv jeg var naiv he he... Har dog ikke røget en eneste smøg siden vi fandt ud af det, men det er da bestemt IKKE så nemt som jeg troede he he he...

Men hvad skal man ellers tænke på?

Synes jeg prøvede at google lidt, men fandt ikke rigtig så meget andet end mange rygter om hvad man må - og stoler lidt mere på alle jer herinde :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke :balloons

Der er vist noget med rå fisk og rødt kød som man ikke må spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal også holde sig fra rovfrisk og bløde oste.

Du skal også holde dig fra medicin, fx næsespray

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rovfisk må man ikke spise i store mængder, Spis ikke mere end 100 g om ugen af de store rovfisk, fordi de kan have et højt indhold af kviksølv. Det er helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og tun (bøf)....(tun på dåse er fint for det stammer fra små fisk.

Desuden skal du passe på med rødt kød,kødet skal være gennemstegt

Man må ikke spise meget lever, da a-vitamin kan være skadeligt for fosteret

upasteuriserede oste dur heller ikke, næsten alle danske oste er pasteuriserede.. Men der er også snak om at man skal holde sig fra skimmel ost

Undgå alkohol

meget medicin må man ikke tage som gravid, også ting der virker harmløse som imodium, ipren, næsespray mm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har en bekendt der bruger næsespray under graviditet.. nogen der ved hvad der kan ske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har en bekendt der bruger næsespray under graviditet.. nogen der ved hvad der kan ske?

Det ville jeg altså virkelig ikke gøre. Både læge og apotek siger at man ikke må bruge næsespray. Jeg tror at det er noget med at der er risiko for at både mor og barns blodtryk stiger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har klippet dette fra netdoktor:

Nej

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge næsespray mod forkølelse under graviditeten.

På mange produkter frarådes det gravide at anvende midlet. Årsagen er, at man har mistanke om, at det kan forårsage sammentrækning af navlestrengen og dermed er der risiko for, at barnet ikke får ilt nok.

Spørg din læge

Der er muligvis midler på markedet, der kan bruges af gravide, men rådfør dig altid med din læge, inden du anvender næsespray eller andre lægemidler.

Helle Lindskjold, uddannelsesansvarlig jordemoder og underviser på Odense Universitets Hospital

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusine tak alle sammen :-)

Kød spiser jeg i forvejen altid helt gennemstegt, for kan ikke fordrage at se den der saft løbe ud he he..

Og fisk spiser jeg alligevel ikke..

så tror jeg kommer til at klare det meget godt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke spiser fisk ville det være godt at spise fiskeolietabletter.. Da fedtet fra fisk er noget så sundt for baby ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I denne tråd står en del om det, du spørger om.

Apotekernes hjemmeside har også en side, som er udmærket: klikklik

Og så er der Sundhedsstyrelsens anbefalinger: klikklik

I øvrigt tillykke med spiren i maven :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er fordelen ved at være adminstrativ gravid, for det skal jeg nemlig ikke tænke på :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er fordelen ved at være adminstrativ gravid, for det skal jeg nemlig ikke tænke på :rolleyes

He he... Kan du så ikke spise en rød bøf og drikke et glas rødvin for mig? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER