smiley30

Amme problemer

11 indlæg i dette emne

Har siden min datter kom til verden for en uge siden døjet med seriøse sår på brystvorterne og hver amning er med stor smerte. Mén nægter at gi op... Problemet er bare at hun er en stor baby og er ekstrem sulten og jeg føler ikke at min mælk rækker... Vi har givet hende MME som tilskud men vil jo meget gerne kunne amme hende uden... Hvad gør jeg for at sætte mælkeproduktionen op? Ammer mere? Er bare svært med meget ømme brystvorter :-( nogen som ar prøvet samme senarie? Kom det til at virke? Ved at jeg kan producere mere mælk da det har virket ved vores første barn... Er der håb endnu mon? Syntes virkelig dwt er så svært at acceptere og føler næsten at jeg ikke slår til som mor ved ikke at kunne amme hende fuldt ud så hun ikke stadig er sulten...

:-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville investere i et par ammebrikker! De kan skåne vorterne indtil de heler op, og ellers kan du få en salve der er beskyttende på apoteket også.

Mht. produktionen, så er der stort set ikke andet at gøre, end at blive ved med at amme. Det er det eneste der sætter produktionen op.

Hvis du har yderlige spørgsmål synes jeg du skal prøve at tage kontakt til amme rådgivningen og måske også din sundhedsplejerske... De er der jo for at hjælpe her i starten!

(Og nej, du er ikke en dårlig mor... Bare bliv ved med at prøve - lige præcist fordi du tænker ovenstående tanker gør, at du er en fantastisk mor! :kram2)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er bestemt ikke nogen dårlig mor. Synes du skal kontakte din sundhedsplejerske og tage en snak med hende.

:kram

Men husk at man heller ikke skal amme for en hver pris.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har prøvet både diverse cremer og ammebrikker og det gjorde kun værre :-( har også snakket både m læger, sundhedspl osv..:-(

Syntes bare det er mega svært lige nu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan evt. øge din produktion ved at malke ud - det gjorde jeg i starten for at holde mit kørende, men du skal forberede dig på at det er hårdt og fordi Elias ikke ville spise hos mig til sidst stoppede jeg også med at malke ud... håber du finder en løsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bedste råd jeg kan give dig er at rende uden bluse - lad dine bryster tørre RIGTIG godt inden du pakker dem væk! Det hjalp RIGTIG meget på min ømme vorter til at starte med! Og så ULDINDLÆG også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

blir så ked af at høre sådanne indlæg.. EN GOD MOR SIDDER ALTSÅ IKKE I BRYSTERNE!!!

men jeg håber nu du så gerne vil at det vil lykkes for dig. Vil også foreslå ammebrikker.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker lidt på om du fokuserer for meget på at du VIL amme for dig det gik godt sidst? Ved godt rigtig mange føler sig utilstrækkelige som mor hvis hun ikke ammer, men måske i begge har brug for en amme pause så baby er sikker på nok mad og du kan hele op og starte på en frisk igen. Hjalp på mig da der bare ikke var nok og var temmelig frustreret.

Begyndte at pumpe ud så produktionen blev holdt oppe og gerne efter et varmt bad. Og så er det bare med at lade dem lufttørre helt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville uden at tøve sætte mængden af mme op.

Når ammebrikker ikke hjælper, så er det simpelthen et helvede.

Jeg havde også seriøst ømme brystvorter, da der blev bidt godt og grundigt i dem. Så jeg fik lynhurtigt fat i et par ammebrikker, og det tror jeg faktisk reddede min amning, ellers var jeg stoppet. Jeg havde så heller ikke nok mælk til Leo. Jeg skulle nærmest bruge en halv formiddag på at klemme et måltid ud til ham, så han fik mme som supplement. Og jeg vil vove den påstand, at det har han slet ikke taget skade af.

Jeg bliver ked af at læse, at du sidder med følelsen af, at du er en dårlig mor, jeg får helt lyst til at ruske dig og sige, at det er du absolut ikke for filan da. Jeg tænkte dengang, at jeg blev nødt til at være praktisk og realistisk. Jeg ville da helst have ammet Leo fuldt ud og uden ammebrikker, men sådan ville naturen det ikke, og så synes jeg, at mme er et fantastisk alternativ.

Held og lykke med det

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg havde lidt samme problem men har en veninde med 5 børn der gav mig nogle rigtig gode råd.

1) Læg baby til rigtig ofte, det stimulerer produktionen. Suppler evt. med at mælke ud med en god maskine - det gør ofte mindre ondt.

2) Lad mælken sidde på vorten og lad det tørre i fri luft efter amningen.

3) Visualisér og tænk positivt om din amning. Sæt dig rigtig afslappet når du skal amme med noget rart at drikke indenfor rækkevidde. Forestil dig hvordan dine mælkekirtler er sprængfyldte og hvordan nedløbsrefleksen får mælken til at strømme ned i brystvorten. Forestil dig hvordan dit barn sutter og mælken bare sprøjter ud. Det lyder som noget åndssvagt pladder, men det virker! Efter nogen tid kunne jeg bare visualisere så løb mælken bogstaveligt ud af brystvorterne på mig.

4)Lad være med at give mme - hold ud med amningen (med mindre barnet taber sig faretruende selvfølgelig). Det råd fik jeg af min veninde og det gjorde en stor forskel for mig. Kroppen tilpasser mængden af mælk til behovet - det handler om udbud og efterspørgsel. Jeg har kun personlig erfaring med mit eget ene menneskebarn, men jeg har tilset og behandlet en stor mængde dyrebørn gennem de sidste 10 år i forbindelse med mit arbejde og erfaringen har lært mig, at de kan have brug for nogle dråber mme lige efter fødslen til at få kræfter af (fx ved kejsersnit) men efter det, skal man lade dem arbejde mælkeproduktionen op ved egen hjælp. Begynder man først at give lidt tilskud, så kan man helt sikkert regne med at moren har mindre og mindre mælk og de bliver mere og mere afhængige af mme som tiden går.

5) Det hjælper meget på smerterne ved amning at have noget andet at fokusere på imens. Personligt så jeg fjollede hjemmevideoer og den slags på youtube mens jeg malkede ud og ammede i de perioder hvor jeg havde mange sår. Det gjorde faktisk en kæmpe forskel, at have lidt at grine ad imens og ikke bare sidde og lide i stilhed.

6) Få en ammerådgiver til at se på dit barns sutteteknik - forkert sutteteknik kan give sår og det skal rettes hvis problemet skal løses.

Held og lykke med det!! Jeg føler med dig, det gør så ondt med sår og brystbetændelse. For mig var det heldigvis bare en kort periode jeg skulle igennem. Efter det kørte det bare problemfrit - masser af mælk og ingen smerter. Så bare rolig, der er lys forude.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde samme problem - men det blir altså bedre.

Det er et helvede at stå i og jeg overvejede også at give op, da det gjorde så ondt.

Men jeg er så glad for jeg ikke gav op.

Jeg gjorde sådan at jeg malkede ud på det bryst der var værst, og så fik han ved det andet bryst.

så skiftevis amme og skiftevis flaske.

Amme brikker hjalp også.

Supplerede ikke med mme, da jeg har fået at vide at det virkelig ødelægger amningen.

Der er ikke rigtig andet for end at bide smerterne i og tænke på at det blir bedre, for det gør det.

Jeg smurte forresten også med noget creme til hæmorider, da det får det til at hele hurtigere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER