Guest Diden

Sengetid får børn i 7-8 års alderen?

20 indlæg i dette emne

Sara bliver 8 her til August, og er derfor 7 år i en 3 måneder endnu..

Da hun var 5, og jeg kom ind i forholdet, kom Sara først i seng 20.30. Det blev ændret efter en samtale med skole sygeplejersken som gjorde os opmærksom på at hun kom alt for sent i seng. Efter det blev til ændret til 19.30, og kl 20 søndag. Efter det kunne vi mærker at hun fik meget mere energi om morgenen, og at det ikke var hver anden morgen hendes verden brød sammen fordi hun skulle op. Dog begyndte hun at brokke sig mere når hun skulle i seng.

Jeg er begyndt at tænke lidt på om det er moden til at blive rykket igen nu? Dels pga. hun brokker sig stadig tit over at hun skal "så tidligt i seng", men dels også fordi jeg ikke fornemmer hun er træt på det tidspunkt. Hun ligger og leger i sengen ca en time efter at hun er blevet lagt i seng.

Derfor tænkte jeg på at spørge jer! :D

Hvis i har børn, der er jævnaldrende med Sara, hvornår har de så sengetid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores den store er lige blevet 8. Vi starter med tandbørstning og nattøj kl.19.30. Han er nemlig langsom til at snøvle sig færdig ;) han får så en historie eller lærer selv inden det er godnat kl.20. For ham er det vigtigt at have god tid til at forberede sig på at komme i seng, så han får gearet ned inden der skal soves- så er det også nemmere at falde i søvn. Vi har ingen planer om at udsætte sengetiden her. Han har brug for en god lang søvn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn i den alder skal sove 10-11 timer - det KAN selvfølgelig variere fra barn til barn.. Nogle kan nøjes med 9½ andre skal have næsten 12!!

Så hvor sent de kommer i seng - hænger jo som regel sammen med hvor tidligt de skal op :) Hvis hun først skal op kl 7, kan i nok godt rykke den til kl 20 :) Kommer hun op kl 6, tror jeg det er passende..

Det kan være en ide at sige "lyset slukkes kl. 20" - men at hun skal være i sin seng kl 1930 - så kan hun se film, læse lege eller andet inden, hvis man har lyst til den slags putning.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn i den alder skal sove 10-11 timer - det KAN selvfølgelig variere fra barn til barn.. Nogle kan nøjes med 9½ andre skal have næsten 12!!

Så hvor sent de kommer i seng - hænger jo som regel sammen med hvor tidligt de skal op :) Hvis hun først skal op kl 7, kan i nok godt rykke den til kl 20 :) Kommer hun op kl 6, tror jeg det er passende..

Det kan være en ide at sige "lyset slukkes kl. 20" - men at hun skal være i sin seng kl 1930 - så kan hun se film, læse lege eller andet inden, hvis man har lyst til den slags putning.. :)

Helt enig her...

Det vil selvfølgelig altid være jeres opgave som forældre at vurdere...

Den yngste af mine bonusbørn (7 år) skal op kl. 5 om morgenen, da moderen skal tidligt afsted og han bliver erfor aflereveret i morgen-SFO, og derfor kommer han i seng kl. 19 i hverdagene... Min anden bonussøn, der er 11 år og har ADHD står op kl. 6 om morgenen og kommer i seng kl. 20.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sengetiderne her i huset:

P på 13 kl. 21.30

K på 10 kl. 20 - 20.30

X på næsten 7 kl. 19.30

L på 3 og F på 13 mdr kl. 18.30 - 19 (Frida nogle gange kl. 18 hvis hun er meget træt)

Det kan rykkes en halv time frem eller tilbage alt efter hvor trætte de virker - eller om vi voksne har brug for voksentid ;)

Vækkeuret ringer kl. 6.30 for os alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok kan hurtigt læse mig frem til at der mangler lidt yderligere viden for at kunne vurdere hvornår det ville være passende for Sara :)

Hun går selv i gang med at gøre klar til seng kl 19.30. Det tager typisk 15-20 minutter. Så børste vi efter, og så får hun en godnat historie, hvis altså hun ikke har brokket sig over at skulle i seng - og så er klokken typisk 20-20.10..

Hendes vækkeur ringer dagen efter 6.30. Det er meget længe siden hun sidst har givet udtryk for at være rigtig træt om morgenen, så jeg synes samtidig med at det ville være dumt at rykke sengetiden. Men man kan prøve med en halv time af gangen til at man finder frem til de antal timer hun skal have..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok kan hurtigt læse mig frem til at der mangler lidt yderligere viden for at kunne vurdere hvornår det ville være passende for Sara :)

Hun går selv i gang med at gøre klar til seng kl 19.30. Det tager typisk 15-20 minutter. Så børste vi efter, og så får hun en godnat historie, hvis altså hun ikke har brokket sig over at skulle i seng - og så er klokken typisk 20-20.10..

Hendes vækkeur ringer dagen efter 6.30. Det er meget længe siden hun sidst har givet udtryk for at være rigtig træt om morgenen, så jeg synes samtidig med at det ville være dumt at rykke sengetiden. Men man kan prøve med en halv time af gangen til at man finder frem til de antal timer hun skal have..

Hvorfor vil I rykke hendes sengetid, hvis det går godt nok nu? Ja børn de kan synes at vi voksne er uretfærdige, men det er ikke argument for at de skal have deres vilje hver gang... Hvis kl. er 20-20.10 inden, at Sara er klar til at slukke lyset kan der vel snildt gå 10-20 minutter inden, at hun falder i søvn og det vil nok ikke ændre sig selvom i udskyde hendes sengetid med en halv time...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor vil I rykke hendes sengetid, hvis det går godt nok nu? Ja børn de kan synes at vi voksne er uretfærdige, men det er ikke argument for at de skal have deres vilje hver gang... Hvis kl. er 20-20.10 inden, at Sara er klar til at slukke lyset kan der vel snildt gå 10-20 minutter inden, at hun falder i søvn og det vil nok ikke ændre sig selvom i udskyde hendes sengetid med en halv time...

Grunden til at jeg spekulerer er at hun som regel ikke virker træt når det er sengetid.. Men ja, som du selv siger når det nu fungerer er der ingen grund til at ændrer på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores den store er lige blevet 8. Vi starter med tandbørstning og nattøj kl.19.30. Han er nemlig langsom til at snøvle sig færdig ;) han får så en historie eller lærer selv inden det er godnat kl.20. For ham er det vigtigt at have god tid til at forberede sig på at komme i seng, så han får gearet ned inden der skal soves- så er det også nemmere at falde i søvn. Vi har ingen planer om at udsætte sengetiden her. Han har brug for en god lang søvn :)

præcis den samme fremgangsmåde og klokkesæt herhjemme, vores drenge er også lige blevet 8

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng på 7 år kommer i seng omkring kl 20.00 for ellers er han ikke til at få op om morgenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine døtre på 6 og 9 kommer begge i seng kl. 20.00 - dog taler vi om, at efter sommerferien, må den store blive længere oppe.

I øjeblikket er det en kamp at få dem til at sove, da det jo er lyst uden for. Vækkeuret ringer kl. 6.00 - men vi gasser til 6.30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine døtre på 6 og 9 kommer begge i seng kl. 20.00 - dog taler vi om, at efter sommerferien, må den store blive længere oppe.

I øjeblikket er det en kamp at få dem til at sove, da det jo er lyst uden for. Vækkeuret ringer kl. 6.00 - men vi gasser til 6.30

Vi har mørklægning gardiner inde på Saras værelse, det hjælper i hvert fald til at hun hurtigere falder i søvn. Men ja hun brokker sig da også over at det jo er lyst udenfor, så hvorfor skal hun i seng :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jan og jeg blev enige om i går at forsøge at rykke hendes sengetid en halv time, altså til kl 20, og så se hvordan det går. Giver hun tegn at hun er meget træt om morgenen, må vi jo rykke det igen :) Men jeg er enlig positivt stillet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn bliver 8 år i september. Han kommer i seng ca kl. 20 i hverdagen.

Vi står op mellem 6.00-6.30, men han vågner altid af sig selv om morgenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har jo ikke selv børn, men husker godt, da jeg selv var i den alder og var uforstående overfor, hvorfor jeg skulle så tideligt i seng. Men jeg havde behov for 10 timers søvn minimum, så derfor...

Men Ditte i kan forsøge er lige inden sommerferien, og virker det ikke, så prøv at sætte tiden et kvarter ned, så har i mødt hinanden på midten :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre har det fungeret rigtig godt :) Der er ingen ændring i hendes søvn niveau, synes dog heller ikke umiddelbart hun falder hurtigere i søvn <_< MEN hun er ikke træt om morgenen så jeg skal ikke klage :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores drenge på 7 og 9 år gør sig klar til at komme i senge kl 20 ca.

De ligger gerne i sengen mellem 20.15-20.30. i øjeblikket gider de ikke godnathistorie. Vores yngste dreng læser gerne 5-10 min. inden han lægger sig til at sove, mens den ældste tit først lægger sig til at sove kl 21.30. (Han har aldrig sovet ret meget).

Ingen af dem er specielt trætt om morgenen og står hurtigt op og kommer i tøjet. de bliver vækket kl 7

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mikkel er 7, fylder 8 til august. Jeg vil sige at hans sengetid varierer lidt, men bliver puttet alt fra kl 19 - 20... men ikke senere end 20, og nogle dage er han grydeklar kl 19 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores kommer i seng kl 20.00 de er 5 år og 8 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter på snart 8 år kommer i seng kl. 20. Hun kan godt ligge i lang tid inden hun falder i søvn men jeg synes ikke jeg vil rykke tiden. Hun er altid drøn træt om morgenen så vi har prøvet med 19.30 men det hjalp ikke.

Det er rigtig svært med de sengetider der. Så helst at hun bare sov fra kl. 20- 07 men det synes damen ikke om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER