Stbaby

Pensionsopsparing, efterløn eller privat opsparing?

7 indlæg i dette emne

Jeg har indbetalt til efterløn et par år, men nu hvor der er kommet en ny efterlønsreform skal jeg til at vælge hvad jeg vil.

Fortsætte med at betale.

Få pengene udbetalt i 2012 og

- indbetale dem på en pensionsopsparing

- lave en privat opsparing (som jeg kan bruge når jeg vil, f.eks. når manden går på pension og jeg stadig har 7 år tilbage før jeg kan pensioneres)

Jeg hælder mest til det sidste, da grunden til at jeg har betalt til efterløn var at jeg så kunne gå fra ca. samtidig som min mand og vi ville kunne få de sidste år sammen i stedet for at knokle med arbejde.

Hvad gør i andre? Og hvorfor?

Og hvad er fordelene / ulemperne ift. pensionsopsparing vs. privat opsparing?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

uha, står I helt samme situation. Pengene kan nu udbetales skattefrit og det gør jo nok at jeg vælger at få den udbetalt. De jeg er så dårlig fysisk får jeg jo nok førtidspension alligevel. Jeg er allerede tæt på. Men jeg er ked af det for jeg ville hellere have haft min efterløn end at blive betegnet dårlig. Men jeg vil ikke betale det samme beløb, når der er en forlængelse på 2-4 år, inden jeg kan få det. Når jeg siger 2 år er det fordi det allerede var udskudt efter den sidste aftale de lavede og måske var den endog 64 år. Det kommer de i hvert fald frem til når jeg lavede beregninger.

pengene bliver så brugt på et barn, uden tvivl og afdrag af gæld.

Men hvis jeg ikke stod og gerne ville have et barn mere, så ville jeg lave en ratepension der gjaldt fra jeg var 60 år, med 15 års faste udbetalinger eller 10 år, som man vil. Jeg ville ikke bruge pengene til en privatopsparing.

Jeg ville kigge meget på hvilket pensionsselskab der er bedst til at lave investeringer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også igang med at overveje.

Jeg ville også helt sikkert hellere have haft muligheden for at kunne gå på efterløn.

Jeg tror også jeg vælger at få dem udbetalt og indbetale dem på et løn jeg har ifm. hussalg.

Jeg har heldigvis en rigtig god pensionordning via mit job.

Hvis man sætter dem ind på en privat opsparing skal man vel indbetale rigtig meget mere for at kunne trække sig tilbage for tid.

Som jeg kunne se vil jeg kunne få udbetalt ca. 26.000,- (har indbetalt i 5 år)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvad vi vælger ;) Jeg har kun indbetalt siden september, så det er vist begrænset hvad jeg for udbetalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

husk nu at det slet ikke er vedtaget endnu, så I ikke trækker dem ud før tiden :) Det er de første 6 mdr af 2012 i kan trække dem ud skattefrit, HVIS det bliver vedtaget, af den regering der sidder efter næste valg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi indbetaler hver måned til en pensionsopsparing der kan hæves på når vi fylder 60 år :) Så der er ikke nogle af os der indbetaler til efterløn..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg indbetaler ikke ind til efterløn - nægter at tro der er noget der hedder det, når jeg kommer i den alder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER