Nitzen1987

Engelsk i 1. klasse i folkeskolen

69 indlæg i dette emne

Jeg mener så at Tysk er fuldstændig overflødig, og forstår slet ikke hvorfor de skal have det i skolen :huh Man skal da fokusere på de sprog der kan bruges til noget rundt omkring i verden og ikke kun i 1 land, det kunne fx. være spansk...eller hva med arabisk som mange taler i vores eget land ?

Også enig her....forstår heller ikke pointen med tysk! Engelsk som 2.sprog efter dansk, og så spansk og fransk....

- Kan man snakke tysk, kan man uden problemer kommunikere med ca 100 mio europæere på deres modersmål. For tysk tales ikke kun i Tyskland, men også i Østrig, i størstedelen af Schweiz, i Liechtenstein, Luxembourg og i dele af Norditalien, Østbelgien og Østfrankrig. Tysk er det sprog i EU, som flest mennesker har som modersmål, og det hører blandt de 10 mest talte sprog i verden.

- Tyskland er den vigtigste handelspartner for alle lande i Europa og for mange lande uden for Europa. (Danmarks største handelspartner). Hvis man kan tale tysk, forbedrer man sit forhold til sine forretningsforbindelser i verdens 3. største industriland. I erhvervslivet er tyskkundskaber en stor fordel, for hvis man forhandler på en tredje-sprog, kan det føre til kostbare misforståelser.

- Gode tyskkundskaber giver mulighed for at tage en uddannelse i Tyskland – en gratis kvalitetsuddannelse.

- De fleste turister i Danmark kommer fra Tyskland og de nordiske lande. Derfor er det en stor fordel for alle, der med turisterne at gøre, at kunne forstå og tale tysk.

- Tyskkundskaber forbedrer muligheder på arbejdsmarkedet. Mange tyske firmaer i udlandet (også i Danmark) og danske firmaer, der handler med de tysktalende lande, søger medarbejder med tyskkundskaber. Der er stor mangel på medarbejder, der er gode til tysk. Også inden for EU er der gode uddannelses- og arbejdsmulighed for folk, der er gode til tysk.

Til gengæld står jeg fuldstændig uforstående overfor, at der ikke er flere, der stiller sig kritisk overfor, om børnene rent faktisk bliver bedre til engelsk, i forhold til dem, der har haft det fra 3. klasse. Det er nemt at sige, at så lærer de det to år mere, men øger det fagligheden? At der ikke er flere, der efterlyser forskning indenfor området, inden man kaster sig ud i noget, som ikke er gratis, forstår jeg ikke helt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke selv den størte fan af det tyske sprog, men synes at det er et vigtigt sprog at kunne.... Jeg forstår ikke hvorfor nogle herinde mener, at man skal erstatte tysk med spansk, hvad er formålet? Der er væsentlig flere i Europa der taler tysk end spansk. Og der er væsentlig flere tyske turister der besøger DK end der er spanske... Jeg kan ikke se hvad jeg selv skulle bruge spansk til.... (Men det er jo bare min mening)

Jeg er også af den mening, at hvis man skal indføre engelsk allerede i 1. klasse (evt. 0. klasse) så er det fordi forskning viser, at det styrker deres engelske sprogkundskaber på længere sigt og at de reelt bliver bedre til sproget end de, der først starter med engelsk i 3. klasse :) Og ja så deler jeg Sarah's holdning med hensyn til arabisk (uden at være racist) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mange år sagde min folkeskole, at de hørehæmmede ikke skulle ha tysk. Da de så lige pludselig opdagede at det var altså et slags eksamensfag (deres meldning), så fik min klasse tysk i 9. klasse og jeg fortsatte så med at ha det på efterskolen plus 2 år i gymnasiet. At vi startede så sent med tysk blot pga de havde holdt længe på at vi ikk sku ha tysk, ja så ku jeg alligevel score et 7-tal (gammel skala) i eksamen i tysk.

Jeg synes ikke at tysk er overflødigt - som andre skriver, så er der mange der taler det i forhold til spansk. Langt de fleste jobopslag min mand har søgt, der har de forlangt engelsk og tysk.

Vi kan blive ved med at diskutere fordele og ulemper ved at indføre engelsk i 1. klasse. Men vi skal huske på at vi alle har en mening og den er lige så god, som en andens mening.

I bund og grund tror jeg ikke at vi danskere blir tabt bag en vogn blot fordi at vi først lærer engelsk i 3-4 klasse. Men vi skal også huske på at der er nogen som aldrig rigtig lærer engelsk ordentlig - simpelhent fordi at de ikke kan udtale ordene og der findes altså nogen, bl.a. mig. Men i det mindste kan jeg så læse engelsk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes såmen også det kunne være fedt med flere timer generelt i folkeskolen... Engelsk fra 1. kla(Som Nitzen siger der er forsket i hjælper!) - fint..

Mit problem er IGEN - hvor kommer pengene fra?? Hvad bliver det på bekostning af.... Flere timer i folkeskolen, koster et eller andet...

Det kræver enten der bliver skåret i forberedelsen(som er skåret i forvejen), eller bibliotek(som er skåret i forvejen) specialundervisning(Som er skåret i forvejen)... Og jeg kan blive ved.. Alt er skåret ind til benet - og folkeskolen har bare ikke mere at give af...

Det er bedre at styrke de ting som er blevet svækket i forvejen....

Men i en verden hvor penge ikke var et problem, så ville det være herligt hvis vilkårene i folkeskolen blev ændret :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke det spørgsmålet fra ts går på...kun om hvad vi synes om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke det spørgsmålet fra ts går på...kun om hvad vi synes om det :)

ts skriver jo: "hvad tænker I om det" - det er vel også at skrive hvad man tænker om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes såmen også det kunne være fedt med flere timer generelt i folkeskolen... Engelsk fra 1. kla(Som Nitzen siger der er forsket i hjælper!) - fint..

Mit problem er IGEN - hvor kommer pengene fra?? Hvad bliver det på bekostning af.... Flere timer i folkeskolen, koster et eller andet...

Det kræver enten der bliver skåret i forberedelsen(som er skåret i forvejen), eller bibliotek(som er skåret i forvejen) specialundervisning(Som er skåret i forvejen)... Og jeg kan blive ved.. Alt er skåret ind til benet - og folkeskolen har bare ikke mere at give af...

Det er bedre at styrke de ting som er blevet svækket i forvejen....

Men i en verden hvor penge ikke var et problem, så ville det være herligt hvis vilkårene i folkeskolen blev ændret :rolleyes

netop derfor mange vælger privatskole tror jeg. der er simpelthen sparet for meget på folkeskolen. en forbedring ville være hvis skolerne blev overtaget af det private :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville indførelsen af engelsk i 1 klasse ikke kunne ændre timefordelingen op gennem klasserne?

Jeg mindes vi havde mange engelsktimer i 8-9 klasse - måske nogen af dem så kunne ændres til noget andet, hvis man har haft engelsk helt fra 1. klasse? Eksempelvis religion, som jeg ikke synes hører til i de helt små klasser, hvor man er modtagelig for alt, og ikke bør "indoktrineres" med Gud og Jesus? Men som er super-relevant i teenageårene, hvor man har noget mere erfaring og ballast med verden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

netop derfor mange vælger privatskole tror jeg. der er simpelthen sparet for meget på folkeskolen. en forbedring ville være hvis skolerne blev overtaget af det private :)

Hvis man gør det vil det ikke længere være skolen for alle (tænker jeg)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man gør det vil det ikke længere være skolen for alle (tænker jeg)

Enig.. Synes bare man må sande at man ikke KAN skære mere i folkeskolen... Man må og skal ikke spare flere penge der!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Kan man snakke tysk, kan man uden problemer kommunikere med ca 100 mio europæere på deres modersmål. For tysk tales ikke kun i Tyskland, men også i Østrig, i størstedelen af Schweiz, i Liechtenstein, Luxembourg og i dele af Norditalien, Østbelgien og Østfrankrig. Tysk er det sprog i EU, som flest mennesker har som modersmål, og det hører blandt de 10 mest talte sprog i verden.

- Tyskland er den vigtigste handelspartner for alle lande i Europa og for mange lande uden for Europa. (Danmarks største handelspartner). Hvis man kan tale tysk, forbedrer man sit forhold til sine forretningsforbindelser i verdens 3. største industriland. I erhvervslivet er tyskkundskaber en stor fordel, for hvis man forhandler på en tredje-sprog, kan det føre til kostbare misforståelser.

- Gode tyskkundskaber giver mulighed for at tage en uddannelse i Tyskland – en gratis kvalitetsuddannelse.

- De fleste turister i Danmark kommer fra Tyskland og de nordiske lande. Derfor er det en stor fordel for alle, der med turisterne at gøre, at kunne forstå og tale tysk.

- Tyskkundskaber forbedrer muligheder på arbejdsmarkedet. Mange tyske firmaer i udlandet (også i Danmark) og danske firmaer, der handler med de tysktalende lande, søger medarbejder med tyskkundskaber. Der er stor mangel på medarbejder, der er gode til tysk. Også inden for EU er der gode uddannelses- og arbejdsmulighed for folk, der er gode til tysk.

Se det vidste jeg ikke ^_^ Men jeg bliver dog ikke mere tilhænger af Tysk, da man burde kunne klare tingene på Engelsk, som jeg så også mener skulle følge med i hele skoletiden, samt videre på diverse uddannelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke selv den størte fan af det tyske sprog, men synes at det er et vigtigt sprog at kunne.... Jeg forstår ikke hvorfor nogle herinde mener, at man skal erstatte tysk med spansk, hvad er formålet? Der er væsentlig flere i Europa der taler tysk end spansk. Og der er væsentlig flere tyske turister der besøger DK end der er spanske... Jeg kan ikke se hvad jeg selv skulle bruge spansk til.... (Men det er jo bare min mening)

Jeg er også af den mening, at hvis man skal indføre engelsk allerede i 1. klasse (evt. 0. klasse) så er det fordi forskning viser, at det styrker deres engelske sprogkundskaber på længere sigt og at de reelt bliver bedre til sproget end de, der først starter med engelsk i 3. klasse :) Og ja så deler jeg Sarah's holdning med hensyn til arabisk (uden at være racist) :)

Formålet for mig er at spansk er det 2. mest talte sprog i verden :P

Spansk Tales af ca. 332 millioner mennesker, er officielt sprog i 20 lande, Engelsk tales af ca. 322-372 millioner mennesker, og er officielt sprog i 115 lande.

Til samligning tales Tysk af ca. 98 millioner mennesker, og er kun officielt sprog i 9 lande, Fransk tales af ca. 80 millioner mennesker og er officielt sprog i 35 lande.

Og så lige til Arabisk som tales af ca. 175 millioner menneskerog er officielt sprog i 24 lande ;)

Da vi i vores failie rejser meget, og gerne langt væk, så er Tysk altså ikke noget folk forstår, så her vil Spansk være at fortrække :P

Jeg ville personligt syntes det kunne være lidt fedt at kunne arabisk, ja ja folk skal lære sproget når de flytter til DK, det er vi helt enige om, men derfor kan arabisk da være en god ting at lære set i forhold til hvor mange der taler det og i hvor mange lande det bruges i forhold til Tysk ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Formålet for mig er at spansk er det 2. mest talte sprog i verden :P

Spansk Tales af ca. 332 millioner mennesker, er officielt sprog i 20 lande, Engelsk tales af ca. 322-372 millioner mennesker, og er officielt sprog i 115 lande.

Til samligning tales Tysk af ca. 98 millioner mennesker, og er kun officielt sprog i 9 lande, Fransk tales af ca. 80 millioner mennesker og er officielt sprog i 35 lande.

Og så lige til Arabisk som tales af ca. 175 millioner menneskerog er officielt sprog i 24 lande ;)

Da vi i vores failie rejser meget, og gerne langt væk, så er Tysk altså ikke noget folk forstår, så her vil Spansk være at fortrække :P

Jeg ville personligt syntes det kunne være lidt fedt at kunne arabisk, ja ja folk skal lære sproget når de flytter til DK, det er vi helt enige om, men derfor kan arabisk da være en god ting at lære set i forhold til hvor mange der taler det og i hvor mange lande det bruges i forhold til Tysk ^_^

Ih! Det sku jeg til at skrive! ;) tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Formålet for mig er at spansk er det 2. mest talte sprog i verden :P

Spansk Tales af ca. 332 millioner mennesker, er officielt sprog i 20 lande, Engelsk tales af ca. 322-372 millioner mennesker, og er officielt sprog i 115 lande.

Til samligning tales Tysk af ca. 98 millioner mennesker, og er kun officielt sprog i 9 lande, Fransk tales af ca. 80 millioner mennesker og er officielt sprog i 35 lande.

Og så lige til Arabisk som tales af ca. 175 millioner menneskerog er officielt sprog i 24 lande ;)

Da vi i vores failie rejser meget, og gerne langt væk, så er Tysk altså ikke noget folk forstår, så her vil Spansk være at fortrække :P

Jeg ville personligt syntes det kunne være lidt fedt at kunne arabisk, ja ja folk skal lære sproget når de flytter til DK, det er vi helt enige om, men derfor kan arabisk da være en god ting at lære set i forhold til hvor mange der taler det og i hvor mange lande det bruges i forhold til Tysk ^_^

Hvor er det kinesiske sprog så forsvundet hen ;) DK har bare rent handelsmæssigt mere at gøre med Tyskland end de har med Spanien, Mexico etc. :) Og der er mange der vælger spansk på ungdomsuddannelserne - hvor de i øvrigt kun ender ud med et niveau længere nede end tysk, da spansk ender ud på B niveau og tysk ender ud på A niveau - her er der et eksempel på at et sprog man kun er blevet undervist i i 3 år kan nå næsten lige så langt som et sprog man har haft i 6 (måske 7) år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det kinesiske sprog så forsvundet hen ;) DK har bare rent handelsmæssigt mere at gøre med Tyskland end de har med Spanien, Mexico etc. :) Og der er mange der vælger spansk på ungdomsuddannelserne - hvor de i øvrigt kun ender ud med et niveau længere nede end tysk, da spansk ender ud på B niveau og tysk ender ud på A niveau - her er der et eksempel på at et sprog man kun er blevet undervist i i 3 år kan nå næsten lige så langt som et sprog man har haft i 6 (måske 7) år.

Det Kinesiske sprog ligger nr. 1 jeg skrev at spansk var 2. sprog i verden ^_^ der er jo også mange lande i sydamerika der snakker spansk for ikke at tale om i USA, syntes det bliver lidt for meget navlepilleri hvis man kun tager 'hensyn' til europa, de kan vel engelsk i europa, ik ? så kan man jo bruge Engelsk der, og så udvide og forny sig lidt og lære fx. spansk istedet for Tysk :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det Kinesiske sprog ligger nr. 1 jeg skrev at spansk var 2. sprog i verden ^_^ der er jo også mange lande i sydamerika der snakker spansk for ikke at tale om i USA, syntes det bliver lidt for meget navlepilleri hvis man kun tager 'hensyn' til europa, de kan vel engelsk i europa, ik ? så kan man jo bruge Engelsk der, og så udvide og forny sig lidt og lære fx. spansk istedet for Tysk :P

Men hvorfor tage spansk, når det er tysk man kan bruge mest? Er det ikke navlepilleri at argumentere for at de skal have spansk, fordi man selv synes det er mest spændende og man kan bruge det på ferier osv? :rolleyes

Det er tyskland vi har mest med at gøre, rent handelsmæssigt - det er vores naboer, og endda rent turistmæssigt også noget af det vi har mest af... SÅ jeg er for tysk - men rent personligt har jeg da aldrig brugt det.. Men jeg havde spansk på handelsskolen og det har jeg såmen heller aldrig brugt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det Kinesiske sprog ligger nr. 1 jeg skrev at spansk var 2. sprog i verden ^_^ der er jo også mange lande i sydamerika der snakker spansk for ikke at tale om i USA, syntes det bliver lidt for meget navlepilleri hvis man kun tager 'hensyn' til europa, de kan vel engelsk i europa, ik ? så kan man jo bruge Engelsk der, og så udvide og forny sig lidt og lære fx. spansk istedet for Tysk :P

Jeg skrev også Mexico etc. (etc. er en forkortelse af det latinske ord et cetera der betyder og så videre oversat til dansk) dvs. at lande såsom Argentina og flere Afrikanske lande med flere også er indregnet i etc :) ... Der er flere der opgiver tysk til fordel for spansk eller fransk når de kommer videre ud på ungdomsuddannelserne, hvilket jeg intet har imod... Så vidt jeg ved eksisterer fransk som valgfag i nogle folkeskoler... de kan vel engelsk i europa, ik ? og det kan de ikke i de spansktalende lande, hvor I rejser? Men det var nu iøvrigt ikke det som tråden skulle omhandle :P men du er velkommen til at oprette en ny tråd, hvor vi kan diskutere videre om emnet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

for at være helt ærlig så har jeg dælme ikke brugt mit tyske mere end hvad jeg kan tælle på én hånd og det er siden jeg gik ud i 9. klasse, jeg havde det også de 2 første år på handelsskolen, men jeg har ikke brugt det handelstysk jeg har lært. Når jeg er blevet stoppet på gaden af tyskere (kunne ses på nummerpladen) har de altid snakket engelsk til mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På min gamle skole får man det allerede i børnehaveklassen og jeg mener at det er verdens bedste idé. De går godt nok ud af folkeskolen og kan nogenlunde det samme, som alle andre. Men til gengæld har de så fået det ind gennem leg. Ingen bliver pacet frem der.

Så ja! Jeg mener absolut det er en god idé!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER