Martin

Børn og sol - solcreme

10 indlæg i dette emne

Hej med jer

Jeg tænkte på at sætte lidt fokus solen, sådan at vi og vores små børn undgår solskoldning.

Så her kommer lige nogle rigtig gode råd omkring solbadning.

Voksne

Hvis du gerne vil være brun er det bedst at blive det langsomt, altså solbade/opholde sig i solen når den ikke er skarpest.

De gode råd er:

- Undgå middagssolen mellem kl. 12 og 15. Du får ikke mere farve af at være i solen på dette tidspunkt, hvor solen er mest skadelig.

- Ophold dig i skyggen - der når solens stråler dig også, men kun i halvt så stærk dosis.

- Tag let tøj på, hvis du vil - eller er nødt til - at opholde dig i solen.

- Brug solcreme, hvis du vil - eller er nødt til - at opholde dig i solen.

Selv om det er overskyet, kan du også få farve. Og tænk på, at hvidt sand og vand reflekterer solens stråler, så du udsættes for mere sol på disse steder, end hvis du opholder dig i haven.

Børn og sol

Hvis dit barn bliver forbrændt af solens stråler, så øger det risikoen for modermærkekræft senere i livet. Derfor skal du være ekstra omhyggelig med at beskytte børnene.

Det bedste er at sørge for, at de holder sig i skyggen eller er iført tyndt bomuldstøj - eksempelvis t-shirt og hat.

Det næstbedste er at smøre barnet ind i solcreme med et højt faktortal. Spædbørn bør ikke være i solen, og derfor er der ikke nogen grund til at smøre dem ind, medmindre børnene er på en strand eller et andet sted med genskin.

Solcreme

Vælger du at være i solen, er det vigtigt at du bruger solcreme. Du bør vælge en hudcreme efter din hudtype og efter hvor, hvornår og hvor længe du skal være i solen. En meget sart, lys hud tåler næsten ingen sol, før den bliver skoldet. En mørkere hudtype kan tåle mere sol.

Du skal bruge rigeligt med solcreme. Cremen beskytter kun effektivt, når den smøres så tykt på, at huden bliver glat, og cremen kan føles på overfladen. Du skal bruge en hel håndfuld creme for at dække hele kroppen. Og det hjælper ikke at bruge en creme med et højere faktortal i et tyndt lag.

Du skal smøre dig ofte i solen - for eksempel når du har badet, ligget på et håndklæde eller svedt meget. Med en vandafvisende solcreme kan du være i vandet 2 gange 20 minutter, uden at cremen vaskes af. Med en vandfast creme kan du være i vandet 4 gange 20 minutter, før du er nødt til at smøre dig ind igen - altså medmindre du tørrer dig med et håndklæde efter badet. Enkelte solcremer kan holde op til 8 timer - også selv om du bader, frotterer dig eller sveder kraftigt.

Spørg på apoteket, hvis du er i tvivl om, hvilket produkt du skal vælge.

Behandling af forbrænding og soleksem

Når du opholder dig i solen, dannes der et stof i huden, der hedder melanin. Det gør huden mørkere og er hudens egen solbeskyttelse. Huden skal dog have tid til at vænne sig til solen og danne melanin. Får du for meget sol, viser det sig som regel først efter nogle timer.

En let forbrænding med rødme og svie kan plejes med fugtighedscreme, aftersun-lotion eller et produkt med aloe vera. Klør huden, kan du smøre med et lokalbedøvende middel (benzokain eller lidokain, der fås i håndkøb) - og så skal du ikke gå ud i solen igen.

En kraftig solskoldning giver en brændende fornemmelse i huden. Det klør og gør ondt. I værste fald kommer der vabler, og du kan få kulderystelser, kvalme og hovedpine. Du kan også få soleksem, som er et kløende udslæt med små blærer eller eksemlignende flader. Svær solskoldning og soleksem kan behandles med hydrokortison, der fås i håndkøb. Smør i et tyndt lag 1-2 gange dagligt i nogle dage - og undgå øjenlågene. Spørg din læge først, hvis du er gravid, eller hvis du vil bruge hydrokortison til et barn under to år.

Søg altid læge, hvis du bliver forbrændt på store dele af kroppen.

Efter sol

Solen virker udtørrende på huden. Så når du har opholdt dig i solen, er det en god idé at smøre dig ind i aftersun-lotion eller fugtighedscreme.

Sol og medicin

Visse typer medicin øger din følsomhed over for solen, og du risikerer lettere at blive forbrændt. Se på indlægssedlen i medicinen, om der advares mod øget lysfølsomhed.

Ovenstående råd er bragt i samarbejde med apoteket.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Super vejledning - tak for den :)

Jeg vil rigtig gerne anbefale UV tøj og især badetøj.. Det er en fantastisk opfindelse. Vi har et sæt med shorts og en t-shirt lavet i badetøjstof, så både nakke, bryst og skulder bliver skånet for solen :wee Men derfor skal man jo stadig huske at smører solcreme på de steder der ikke er tøj på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altid godt med en vejledning ;)

Min datter kom hjem med meget solbrændt hud efter en tur i Norge med hendes far, der påstår at han har smurt hende! og han påstod at hun havde soleksem.

Vi bruger nu i dag solfaktor 30 og en solhat og hun bliver ikke lige forbrændt og hun har hellere ikke rigtig noget der minder om det hendes far kaldte soleksem længere hellere, og det er selvom hun selvfølgelig leger i solen i vuggestuen, så det er altså bare uhyre vigtigt at finde den rigtige løsning til solen.

men i en periode efter hun kom hjem fra Norge, lå hun og kløede sig om natten, og holdte sig selv vågen, resultatet var at vi begge var yderst trætte... så vi gik en tur på apoteket og fik en A-Derma - Avoine Rhealba creme, som virker beroligende på irriteret områder, og det hjalp hun kunne sove om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åååh tak for vejledningen.. jeg synes faktisk det er svært.. Jeg har de sidste mange år næsten aldrig brugt creme og nu skal man så stå og huske at smøre datter ind.. Men selvfølgelig gør man det glædeligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åååh tak for vejledningen.. jeg synes faktisk det er svært.. Jeg har de sidste mange år næsten aldrig brugt creme og nu skal man så stå og huske at smøre datter ind.. Men selvfølgelig gør man det glædeligt

Ja Sandie. Ja det er svært. Jeg er selv gammel poletneger, så det er nemt for mig at "glemme" solcremen i kampens hede :)

Men men. Vi må altså blive bedre :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv langt om længe fået indprintet vigtigheden af solcreme overfor manden. Nu husker han SELV solcremen, hvis han skal være udendørs i solskin :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også en dør til at huske solcreme til mig selv :rolleyes Og har da også stået i dagplejen, og så havde glemt at smørre Tilde :( Heldigvis har jeg da lagt en solcreme i hendes net, så hun altid har en derovre, men bare ikke godt at stå derovre og må sige nej, når dagplejemoren spørger :o :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smører børnene ind inden de kommer afsted om morgenen i de tider, hvor det er aktuelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger P20 til mig og pigerne. Den holder i 8-10 timer uanset om man bader eller ej. Og skønt man ikke skal smøre ind mere end 1 gang på en dag :yay

Til Mikkel bruger jeg Änglamark faktor 30 i spray. Til næste sommer når han er 1½ vil jeg også bruge P20 til ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

P20 solcremen er bare GINIAL og så de der soldragter.

Jeg hader også at smøre al det solcreme ind på ungerne hver morgen, men gør det trofast. Så må ungerne blive sure på mig eller ej, for beskyttes skal de.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER