Nitzen1987

Fobier

23 indlæg i dette emne

Jeg har ret mange.... Er decideret bange for edderkopper... Og så er der rigtig mange dyr som jeg synes er ulækre fx. mus, rotter, frøer, regnorme, slanger, store biller osv... om det er fobi jeg har over for dem ved jeg ikke.... hmm... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg kan simpelthen ikke have slanger og frøer eller tudser, og så er jeg ikke for god til at stå i køer og lider til dels af claustoforbi, det er ikke så slemt mere, men da jeg var lille blev jeg helt panisk, hvis jeg skulle med elevatore og dets lignende. Det kommer dog frem, hvis jeg går i solarie, jeg kan bare ikke ligge i sådan et monster...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har klaustrofobi. Ikke så slemt som da jeg var barn, da jeg efterhånden har lært at tackle der, men jeg kan stadig gå i panik hvis der står for mange mennesker omkring mig. Det er mest hvis folk er i bevægelse, for så ved jeg ikke hvor de er om 2 sekunder, og så ryger min "strategi" for min overvindelse af klaustrofobien...

Normalt skal jeg så bare lige gå 3 skridt væk, trække vejret dybt et par gange, og så er jeg klar igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke nogle forbier, tror jeg da ikke ;)

Men synes da edderkopper, slanger, regnorme og skovsnegle er klamme, er ikke bange for dem, men synes heller ikke de er specielt lækkere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HADER simpelthen slanger, hugorme, ål og alle andre dyr udformet som dem. Får koldsved og kvalme ved synet af dem. :wacko Kan i nogle sammenhænge godt have tendens til klaustrofobi. Det er ikke så udpræget, hvis der er mange mennesker samlet på eet sted (f.eks. ved en festival eller lign.) Det kommer mere til udtryk, hvis jeg befinder mig i et lille rum fuld af mennesker, hvor man står så tæt, at man ikke kan røre sig.(elevatorer, skilifte m.m) :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har klaustofobi, mod højder og for tordenvejr - denne er dog blevet bedre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

edderkopper, krabber og skorpioner - hvis de kommer løbende over i mod mig, eller falder ned i hovedet på mig, eller forventes at kunne gøre det.

Dernæst kan jeg ikke ligge til en MR scanning med hovedet i maskinen, være i en ubåd og jeg er ret fobisk omkring at være alene hjemme i et hus på 1 plan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har klaustofobi - heldigvis er det blevet lidt bedre med årene ;) Og så kan jeg blive ekstrem dårlig af, at gå to trin op på en stige :wacko Jeg dur slet ikke til højder, så hellere træde på en edderkop :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er rigtig mange ting jeg ikke kan lide som f.eks. store edderkopper, men jeg får det ikke dårligt af at være i nærheden af dem.

Til gengæld så kan jeg få det fysisk dårligt af at skulle tale i telefon eller tænke på fremtiden.

Skal slå hjernen fra det meste af tiden for ikke at få angstanfald ang. atomkrig, tsunamier og at jeg kommer i en situation hvor jeg skal vælge mellem mine børn - f.eks. prøve at redde en af dem fra en tsunami da jeg jo ikke kan holde alle tre over vandet selvom jeg er en god svømmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lidt forskelligt, bla edderkopper, og slanger :wacko

Og så er jeg rigtig dårlig til mørke, små rum eller hvis folk går meget tæt på mig - kan altså ikke ha det :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en sygelig angst for edderkopper. Ikke bare angst, jeg kan blive fysisk syg ved tanken om de lede kryb. Jeg kan ikke engang kigge på en tegning af en edderkop uden det vender sig i mig...ja sagde jo det var/er sygeligt!!

Ellers kan jeg ikke fordrage insekter i det hele taget..Alt der krible kravler...iiiirddd det er klamt, men jeg panikker ikke over dem.

Men kan godt panikke over store insekter. Det gælder især stankelben fordi de er så dvaske når de flyver, som om de allerede er døde og så minder de uhyggeligt meget om edderkopper. Kan heller ikke ha natsværmere....puh! skriger hvis sådan en flyver hen til mig!

Men slanger, mus rotter etc er jeg fuldstændig ligeglad med....

Jeg er heller ikke til høje højder men et par meter kan jeg godt klare. Det kom efter jeg havde født min søn...før det var jeg også ligeglad med det, men ikke mere! Spøjst egentlig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en fobi med nåle og hvepse, bier og andre stikke-dyr..

Fx måtte jeg til lægen 18 gange da jeg var 12 for at få min MFR vaccine, jeg har ikke fået en stivkrampevaccine siden 1984 og aldrig fået en blodprøve selvom jeg burde få taget det jævnligt i forbindelse med min gigt.

Min frygt for edderkopper er i MIT tilfælde mest hysteri (jeg er udemærker klar over at for andre er det en desideret fobi).. Men jeg synes bare de klamme med deres alt for mange ben og hader når de bliver for store.. Men jeg ved det ikke er en fobi da jeg ikke har noget imod de små edderkopper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det tæller som en fobi, men jeg har noget der hedder Social fobi. dvs. at jeg kan blive angst i visse situationer som involvere andre mennesker. Derudover har jeg problemer med generel angst og fobi for store folkemængder og åbne pladser :P

Af "normale" fobier kan det siges at jeg er ræd for edderkopper og lammet af frygt for Snegle...

Højder er heller ikke min store ting samt nåle, men de to ting prøver jeg at udfordre ved at bla. være bloddonor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja.. Jeg har Agorafobi, og Socialfobi, har lidt af disse fobier siden min barndom, og de er blevet mere udtalte, jo ældre jeg er blevet :( .. Derudover har jeg også Insectofobi, og det er virkelig heller ikke sjovt.. Jeg færdes ikke i skoven mere, og er angst for at være i haven pga dette :boo Kan ikke engang sætte mig i havestolen og nyde mine unger udendørs.. Jeg sidder bag terrassedøren istedet :( :( :( Specielt hvepse,bier,humler,flåter myg og edderkopper er de værste :boo :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lider også af socialfobi/angst - men det er heldigvis blevet MEGET bedre med årene :)

Derudover er jeg PANISK overfor fugle.. Til stor morskab for folk når jeg går på gaden og pludselig skriger, fordi der er en fugl der overrasker mig... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lider af klaustrofobi men som andre så har jeg med årene lært at håndtere det lidt dog kan jeg stadig ofte helt få kold sved ved at være i fx en butik med mange mennesker specielt når folk begynder at kigge på mig hvilket nok mere er en følelse end sandheden.

Jeg er panisk angst for bier og hvepse osv og ja den der med sid stille sp gør de intet niksen ikke her. Jeg rejser mig op og vifter med arme og ben og går væk (læs løber ) og kommer den tættere på mig skriger jeg. Dog har jeg efter jeg har fået børn lært mig selv at styre mig lidt fordi de ikke behøver lære mine dårlige vaner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Højder, slanger, nåle og tordenvejr... Højdeskrækken stammer nok tilbage fra da jeg var lille og faldt ned fra høloftet, men det er da lidt sjovt, at jeg så ELSKER at flyve... Slanger er jeg sygeligt angst for og det er selvom det er en lille harmløs sno! Jeg er næsten aldrig med inde i terrariet i zoo og jeg får hjertebanken og bliver tør i munden hvis jeg bare ser dem på tv <_<

Nåle har jeg aldrig haft det godt med - derfor er jeg heller ikke bloddonor og da min lille søn skulle vaccineres var det pænt farmand der gik med for at være hos ham - jeg kan simpelthen ikke have det! Hader at få taget blodprøver, jeg tuder næsten hver gang...

Jeg har tit fået at vide, det er underligt at være bange for tordenvejr, for det er jo bare bulder og brag, men ofte følger der gerne lyn med torden og jeg har engang set et ståtag blive tændt af lyn i et heftigt tordenvejr og vi blev altid vækket som små, når det tordnede og kom ind i køkkenet og skulle sidde indtil det gik over - hvorfor ved jeg ik rigtig... Men siden har jeg altid gemt mig under dynen eller et tæppe, når det har tordnet og jeg har været hjemme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det er en decideret fobi, men jeg har det virkelig svært ved snot... :wacko Synes bare det er det klammeste i hele verden... Hader at se/høre når andre pudser næse og går altid langt væk fra andre, hvis jeg selv skal. ADR!

Dyr med over fire ben er heller ikke favoritter... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Edderkopper!

Kan ikke udstå dem! Men er nød til at tage mig sammen overfor børnene, og da jeg ikke ønsker de skal have den forbi har jeg brugt meget tid på at forklare om edderkoppen som nyttedyr osv. Det har faktisk hjulpet mig selv en del. Men render der en edderkop lide stik mod mine tær.. så er det altså utroligt så hurtig og adræt jeg kan være :rolleyes :D

Og så kan jeg ikke tage overfyldte butikker. jeg får det simpelthen dårligt.. Det er vel klaustoforbi, ved det ikke. men det er noget der er kommet indenfor de seneste 5 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Højder, slanger, nåle og tordenvejr... Højdeskrækken stammer nok tilbage fra da jeg var lille og faldt ned fra høloftet, men det er da lidt sjovt, at jeg så ELSKER at flyve... Slanger er jeg sygeligt angst for og det er selvom det er en lille harmløs sno! Jeg er næsten aldrig med inde i terrariet i zoo og jeg får hjertebanken og bliver tør i munden hvis jeg bare ser dem på tv <_<

Nåle har jeg aldrig haft det godt med - derfor er jeg heller ikke bloddonor og da min lille søn skulle vaccineres var det pænt farmand der gik med for at være hos ham - jeg kan simpelthen ikke have det! Hader at få taget blodprøver, jeg tuder næsten hver gang...

Jeg har tit fået at vide, det er underligt at være bange for tordenvejr, for det er jo bare bulder og brag, men ofte følger der gerne lyn med torden og jeg har engang set et ståtag blive tændt af lyn i et heftigt tordenvejr og vi blev altid vækket som små, når det tordnede og kom ind i køkkenet og skulle sidde indtil det gik over - hvorfor ved jeg ik rigtig... Men siden har jeg altid gemt mig under dynen eller et tæppe, når det har tordnet og jeg har været hjemme...

jeg er også hunderæd for tordenvejr, har været det siden jeg oplevede det på en campingplads kl prut om natten, det var så skummelt at vi alle skulle tage tøjet på, så stoppede det og vi skulle til at sove, men så kom det igen og var endnu kraftigere. Jeg gemte mig i mange år på wc'er, under dyner og tæpper når det tordnede. Dog er det blevet lidt bedre (kun lidt) efter jeg har fået rødderne, jeg gemmer mig dog ikke på wc'et mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

steder med mange mennesker - strøget, indkøbscentre osv.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes tordenvejr er vildt hyggeligt, at mus og rotter er søde, at slanger er smukke og har det helt fint med insekter, små rum og menneskemængder.

Er ikke så vild med store højder og havde tit mareridt om højder til jeg var i midten af 20erne, men så tvang mig selv til at gå til toppen i samtlige domkirketårne i de storbyer vi har rejst i og også sprunget en masse gange fra vipperne i svømmehallen og selvom det var en kæmpe overvindelse, så har det hjulpet rigtig meget, så nu generer det mig ikke mere.

Edderkopper har jeg også været virkelig hysterisk bange for, men det har jeg også nogenlunde overvundet nu. Det har ellers virkelig plaget mig i mange år, så det er bare skønt at kunne tage det roligt nu. Nu er det kun virkelig store edderkopper som gør mig skidt tilpas og jeg tør godt gå tæt på dem og baske dem med en avis. Jeg har det heller ikke længere sådan, at jeg kan ligge søvnløs ved tanken om at der måske kunne være en edderkop i rummet. Det har virkelig været en befrielse at slippe for min edderkoppefobi.

Den mærkeligste fobi jeg kender til må være min kusine der har hul-o-fobi. Hun er bange for og bliver vildt skidt tilpas over selv meget små huller i tøj eller stof...og hun er ellers en ret normal og generelt meget frygtløs person o.0

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er også "klaustrofobisk" (det hedder vist nok noget andet, men kan ikke finde frem til hvad):

Også for store folkemængder, samlet, som i butikker... og jeg synes faktisk det er et kæmpe problem, især fordi mit outlet er jeg blir agressiv, så jeg kan ikke klare små ting i den situation, fx hvis en eller anden skubber til mig i butikken, for at komme forbi, jeg får virkelig lyst til at smaske dem en! (det er faktisk lidt hårdt at snakke om, fordi jeg føler det er så forkert at få det sådan) og jeg har da gudskelov hellere aldrig nogensinde gjort det!

jeg kan sjovt nok godt klare at gå til koncerter, men tror det har noget at gøre med at mine onkler spiller i band, og jeg har været til koncerter siden jeg var 6 år gammel. Men jeg er ikke typen der fx: tager til Roskilde for stemningens skyld... (heheh det har jeg diskuteret meget når jeg har måtte fortælle andre jeg synes billetterne er for dyre kontra at der ikke kommer nok bands jeg gider at se, så får jeg nemlig tit den der, jo men man kommer jo for stemningens skyld)

Jeg har en ven der har haft fobi for børn!

Og han havde det i en meget slem grad, han kunne ikke engang tåle dukker, at høre børn lege, eller le, eller børn der græd og tude...

hans gamle sagsbehandler ville behandle ham ved at sende ham i praktik i en vuggestue!, men det følte han sig ikke parat til! Senere fik han en lille Nevø, og ja han boede her kort, mens Anna var lille, og han valgte og tage en praktik i vuggestue, for at komme helt af med fobien, fordi han følte den var begyndt at forsvinde, med Anna og Nevøen...

Og han er faktisk rigtig god med børn, Anna er også rigtig glad for ham, og han har ikke problemer med børn, Pædagogerne synes han skulle uddanne sig som pædagog, men så langt vil han hellere ikke selv gå, såååå kureret er han hellere ikke siger han ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER