TiaK

Renovere hus OG være nybagte forældre

15 indlæg i dette emne

Vi er jo ved at købe hus - et hus som trænger til lidt mere end én kærlig hånd...

Der skal:

- Nye (liste)lofter op, da der har boet en storryger

- Gulvtæpper af og slibes gulve

- Males vægge (måske ny filt op)

- Males dørkarme

- Skrubbes vinduer + døre (altså grundigere end en normal omgang)

- I første omgang males badeværelse - på sigt skal der også sættes nyt op

- Væltes en væg mellem spisestue og køkken

- Nyt køkken

- Etableres et lille gæstetoilet (så en del af det gamle køkken bliver gæstetoilet - passer med faldstammen fra førstesalen)

- Evt nye radiatorer

- Evt nye stikkontakter

Alt dette skræmmer mig ikke - vi har længe kigget efter et hus vi gerne vil sætte i stand så vi kan få det lige akkurat som vi gerne vil have det.

MEN, nu er der jo bare liiiige den ukendte joker, der hedder, at jeg har termin om små to måneder... Vel og mærke med vores første barn... Og jeg kan mærke at det stresser mig ret meget, at jeg ikke ved hvor meget overskud vi har og hvordan det ville være smartest at gribe det hele an...

Lige nu bor vi i lejlighed, og den har vi jo 3 måneders opsigelse på og jeg tror ikke vi når at skrive under på en købskontrakt i april måned, så vi kan tidligst opsige lejligheden per 1.juni => vi skal være ude 15. august. Men vi kan jo også vælge at blive boende længere, hvis huset ikke er klar til at blive flyttet ind i...

Min mand har 6 ugers sommerferie + 2 ugers barsel, så han kommer til at have fra midt juni til midt august hjemme.

Umiddelbart tænker jeg at de seks øverste punkter skal være i orden inden vi flytter ind, og vi har flere der gerne vil hjælpe, så det burde være overkommeligt..?

Men hvad med køkken og gæstetoilet? Havde vi ikke skulle have barn lige nu, så havde vi helt sikkert taget det i samme omgang, da det er nemmest og rart at få overstået. Men kan vi overskue det? Jeg overvejer om vi skal vente til forår/sommer næste år? Der har min mand jo igen 6 ugers sommerferie - men der har vi jo så en datter på knap et år - og vil hun næste ikke kræve mere energi/opmærksomhed i den alder? Hun vil jo selvfølgelig være i dagpleje noget af tiden - men stadig? Eller er det hårdere at have en nyfødt?

Vi regner med at betale håndværkere til at etablere væg/vvs/el i det nye køkken + gæstetoilet, men at vi så selv (+ håndværkervenner) sætter indmad i.

Hvad siger I? Er vi fuldstændig naive - kommer vi til kun at have overskud til vores datter og kan ikke overskue så meget andet? Eller skal vi bare give os i kast med det? Jeg tænker lidt, at nu når min mand har så lang sommerferie - så kan han vel ligeså godt arbejde på huset som han kunne være på arbejde? Vi bor kun 10 min kørsel fra huset.

Help bitte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, nu havde vi jo et kolikbarn, der også var født for tidligt ;) Vi ville under ingen omstændigheder have haft overskud til at lave NOGET SOM HELST herhjemme, ud over den daglige rengøring og oprydning ;)

Men som selv skriver, så ved man jo ikke hvilket barn man får. Det kan også være, I får verdens nemmeste troldepus og at det hele bare kører på skinner :)

En anden ting jeg tænker er, at da jeg lige havde fået Isabella, havde jeg også lyst til at tilbringe hvert minut med hende- man bliver simpelthen så smask-forelsket i den lille unge. Jeg ville faktisk heller ikke gide renovere noget, selvom hun havde været nem :rolleyes Men det er jo også bare mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville personligt for mig ikke kunne lade sig gøre :) De første 3-4 måneder af begge mine børns liv, har jeg koncentreret mig 100 % og dem, deres behov og mig selv - havde hverken tid eller lyst til at lave renovering herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg kan sige den anden vej - vi var MEGET glade for at vi kun havde os selv (altså ingen baby), da vi renoverede hus!

Men jeg tror også på at alt kan lade sig gøre. Hvis det er det i gerne vil, og i selv tror på det, så synes jeg bare i skal gøre det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv stået i situationen, men en af mine bedste veninder har. De købte hus 1 md. inden hendes termin, og det skulle istandsættes fra A-Z. De fortrød virkelig, at de kastede sig ud i to så store ting i livet på samme tid. De ville gerne have haft mere ro, både til at lave hus og til deres lille barn (som vist var en helt alm. baby - hverken meget nem eller kolikbarn). Jeg kan sige for mit eget vedkommende, at vi bestemt ikke havde overskud eller lyst til andet end at fokusere på vores skønne datter, da hun kom til verden.

Så umiddelbart vil jeg tro, at det bliver en lidt stor mundfuld, men det kommer jo også meget an på, hvordan man er som mennesker, og hvilket barn man får. Men det at få et barn er bare så livsomvæltende (er det et rigtigt ord?), at man ikke kan forstå det eller forestille sig hvordan det er, før man står i det. Lige pludselig findes der INTET, der er mere vigtigt end barnet og at barnet har det godt.

Held og lykke med jeres projekt :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig mange tak for jeres besvarelser!

Lige nu hælder jeg mest til at vi kun gør det allermest nødvendige (= de seks øverste punkter for at fjerne røglugten) og så må køkken + gæstetoilet vente til næste år.

Men er der flere der har nogle gode råd - så kom endelig med dem! Også hvis der er noget vi ikke har tænkt på!

God påske! :easter2:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv været i selv samme situation og nej det er absolut ikke en god kombi! Det havde alt for mange omkostninger og vil helt klart anbefale at I koncentrere Jer om barnet og ikke noget m hus...

Smiley30

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig mange tak for jeres besvarelser!

Lige nu hælder jeg mest til at vi kun gør det allermest nødvendige (= de seks øverste punkter for at fjerne røglugten) og så må køkken + gæstetoilet vente til næste år.

Men er der flere der har nogle gode råd - så kom endelig med dem! Også hvis der er noget vi ikke har tænkt på!

God påske! :easter2:

Jeg vil bare sige, at husk at sove når baby gør ;) Lad være med at styrte rundt og gøre en masse. Og lad være med at have dårlig samvittighed over ikke at få lavet noget. Den første tid går SÅÅÅÅÅ hurtigt, og den kommer bare ikke tilbage igen. NYD DEN :loveshower

Og så synes jeg da i øvrigt, at det lyder fornuftigt med de allermest nødvendige ting. Så længe I kan leve i det, kan udseendet jo godt vente lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her købte vi et hus hvor alt praktisk talt skulle rykkes ned, vi har haft hele 1 salen skilt ad, lavet nyt køkken + bryggers, entrë og stue, loftet blev skiftet i hele huset.

Cody var 4 mdr da vi gik igang, og Andy var 15 mdr, jeg gik hjemme med begge unger ;)

Alt kan lade sig gøre, men det kræver virkelig at lysten er der, ellers bliver det meget hurtigt noget man løber surt i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er super effektive mennesker der både overkommer 65+ timer om ugen jobs, masser af hobbies samtidig med at vi satte et kæmpe hus i stand fra a-z og havde et socialt liv. Altså FØR vi fik børn. Vi regnede seriøst med at vi skulle nå en masse i barslen. :lol

Da vi kom hjem med vores søn fra hospitalet måtte vi erkende at det at få 3 måltider i døgnet, sørge for at der var rent babytøj og holde hovedet oven vande tog ALT vores tid. - Og han var egentlig et nemt barn. Tror der gik en uge før jeg fik tid og overskud til at tage et bad.

Mit råd er, prøv at sove når baby sover, glem at nå noget som helst andet end at være forældre i den første tid. Lav en bunke mad til fryseren på forhånd og accepter at rengøring og den slags bare må vente. Nå det I kan før fødslen og lev med det.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit råd må være, at i skal tage tingene som de kommer. Gå i gang med de første 6 punkter du har, og kan i se at i har overskudet, så få det sidste lavet i samme huk.

Vi købte i tidernes morgen også et hus, som trængte til mere end en kærlig hånd. ALT blev rykket ud af huset, for at sige det på den nemme måde, så er det kun sokkel, spær og inder vægge der er fra det oprindelig hus. Da Annika var 3 mdr. og Tobias var 22 mdr. rykkede vi en gammel grim tilbygning ned og gik i gang med at bygge en ny tilbygning med 1. sal, en tilbygning på samlet 112 m2 ;) Så jeg havde et års barsel, hvor vaskemaskinen var i garagen og når jeg åbnede min køkken dør, så var der en KÆMPE sandkasse = der hvor en nye tilbygning skulle være. Da vi 1½ år efter skulle giftes, da var vi nogenlunde færdig, for tingene tager bare længere tid, når man har børn.

Hvis jeg var jer, så ville jeg lave det hele på en gang og få det overstået. For det er ikke sjovt at skulle stå og undvære et køkken, når man først har fået børn som også skal spise "rigtig" mad. Jeg ved det lyder nemmere sagt end gjort, måske er det fordi jeg har stået med samme problem at jeg kan sige sådan. Men jeg ville helt klart få det hele lavet med det samme og så få det overstået.

Jeg håber i finder en løsning, som passer jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke kunne finder overskudet til det, ville nok nøjes med det aller mest nødvendige og så nyde jeres lille familie så i ikke kører ned på det. Mne vi er jo alle forskellige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder lige og kigger mine gamle emner igennem, og tænker jeg lige vil skrive en lille update :)

Vi endte med kun at lave det allermest nødvendige og det har fungeret rigtig fint. Jeg føler jeg har haft masser af tid til at være mor og nyde min datter, men samtidig har vi bare fået lavet så meget i huset, det er bare så rart!!

Der mangler selvfølgelig stadig meget, men vi holder tidsplanen endnu - for har en plan om at al malerarbejde skal være færdig inden 1.december, og mangler kun at male træværket i gangen og buen mellem de to stuer, så det er realistisk :)

Jeg er SÅ glad for vi ikke lavede køkken og gæstetoilet og badeværelse i første omgang - for vi går stadig og får nye idéer til hvordan det skal indrettes - tænk hvis vi bare havde lavet det efter første og bedste idé! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at det hele er gået så fint og stille og roligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit første barn havde kolik, og blevt herfter ørebarn,

mit andet barn var indlagt konstant og under en lang udredning de første 2 år af sit liv

Så her har det første år med hvert barn været en overlevelses tur, hvor der kun blev opfyldt basale behov hos min mand og jeg - vi var knækket hvis vi også havde skulle renovere noget som helst

Men man kan jo sagntens få et nemt lille barn og have masser af tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER