logo

Børnepenge

29 indlæg i dette emne

Ved I, om der er kommet nye regler om, at man må inddrive alle børnepengene og ikke kun halvdelen, hvis man for eksempel har gæld til daginstitution?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja :) Det vil ramme omkring 20.000 børnefamilier, at de nu inddriver 100 % - forslaget blev vidst vedtaget i januar. Læste det i en pressemeddelse på SKAT's hjemmeside for en uge siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt først ud af det igår.. via skats hjemmeside.. Synes det er lidt svineri, at de ikke har sendt brev eller epost ud om det.

Det er fair nok de trækker 100%, det er slet ikke det, men jeg synes det er super dårlig stil, ikke at informere familierne om det <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det synes jeg også det er, dog var det allerede i medierne i januar, hvis jeg husker ret :) Håber ikke de familier der bliver berørte bliver for hårdt ramt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det synes jeg også det er, dog var det allerede i medierne i januar, hvis jeg husker ret :) Håber ikke de familier der bliver berørte bliver for hårdt ramt!

Det hjælper så ikke så meget, når man ikke ser tv ;)

Jeg er heldigvis ikke ramt, men kender et par stykker der er, og fælles for dem var at de rent faktisk ikke havde hørt noget om det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så surt når sådanne ting sker...

MEN desværre er det jo en hver borgers pligt - selv at kende/holde sig opdateret om alle lovene mv.. <_< Så folk kan være så sure de vil...

Håber ikke det rammer nogen for hårdt... :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så det i vores lokalavis i går.

Synes forresten også det er sjovt at man får brev når man skal betale penge tilbage i skat men ikke hvis man får penge tilbage. De dukker bare op på ens konto ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så surt når sådanne ting sker...

MEN desværre er det jo en hver borgers pligt - selv at kende/holde sig opdateret om alle lovene mv.. <_< Så folk kan være så sure de vil...

Håber ikke det rammer nogen for hårdt... :kram2

Det er muligt det er enhvers pligt, men det ændrer ikke på det faktum at jeg synes det er noget hø at de ikke sender en skrivelse ud, enten på e-post eller brev. Netop fordi det er MANGE penge folk "mister" uden at være klar over det, fordi de ikke læser aviser eller ser tv (og ja, det er der nogle der ikke gør :lolhit ).

Min ene veninde vidste intet om at de måtte trække 100% i BFY, så hun stod imorges og gik i panik, da hun ikke kunne hæve penge i automaten :kram2

Hun læste så op på det da hun kom hjem igen, og hun synes self det er øv, men hun kunne godt følge at self skulle de have deres penge. Det hun er vred over, er at hun allerede har en afdragsordning med kommunen, men at de vælger at trække hele BFY til dækning, når hun nu har en aftale. Der er desværre nogle familier der er afhængige af BFY pga. fx arbejdsløshed ;)

Vi har selv fået mindre end beregnet, men det er der jo ikke noget at gøre ved, jeg kan bare lære at regne :lolhit :oops

Men hva, så ved man da det til næste gang :whistling

Rætti god påske til Jer alle :kram2 :easter1: :smilie_oster02: :smilie_oster02:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hånden på hjertet jeg kan godt forstå de situationer hvor der allerede er en aftale og beløbet bliver maks trukket. Der er nok tale om en fejl og har din veninde henvendt sig til kommunen.

Og jeg kan også sagtens forstå de familier som kommer i klemme på manglende indtægt.

Men i min verden skal man have betalt sin gæld væk til det offentlige inden man kan modtage nogen som helst ydelse

Og ikke hvorfor nogle mener at det offentlige burde underrette

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hånden på hjertet jeg kan godt forstå de situationer hvor der allerede er en aftale og beløbet bliver maks trukket. Der er nok tale om en fejl og har din veninde henvendt sig til kommunen.

Jeg læste lige et sted at uanset afdragsordning vil der blive modregnet 100 % indtil gælden er ude af verden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok tak for Info

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok tak for Info

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hånden på hjertet jeg kan godt forstå de situationer hvor der allerede er en aftale og beløbet bliver maks trukket. Der er nok tale om en fejl og har din veninde henvendt sig til kommunen.

Og jeg kan også sagtens forstå de familier som kommer i klemme på manglende indtægt.

Men i min verden skal man have betalt sin gæld væk til det offentlige inden man kan modtage nogen som helst ydelse

Og ikke hvorfor nogle mener at det offentlige burde underrette

Jeg er helt enig :)

Af frygt for at blive hakket lidt ned vover jeg mig måske på dybt vand :unsure :unsure Men jeg synes egentlig ikke kommunen skal bruge penge på at sende breve ud til folk. Portoen er lige steget til 8 kroner og hvis det er 20.000 det rammer, så er det lige 160.000 kroner i porto og de penge kan sagtens bruges på anden vis..

Når der er både internet, tv, aviser osv så synes jeg de har dækket sig godt ind..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig :)

Af frygt for at blive hakket lidt ned vover jeg mig måske på dybt vand :unsure :unsure Men jeg synes egentlig ikke kommunen skal bruge penge på at sende breve ud til folk. Portoen er lige steget til 8 kroner og hvis det er 20.000 det rammer, så er det lige 160.000 kroner i porto og de penge kan sagtens bruges på anden vis..

Når der er både internet, tv, aviser osv så synes jeg de har dækket sig godt ind..

Exactly my point søde... :)

Og det ER jo vores egen pligt og holde os orienteret.. så jeg kan altså ikke forstå man kan blive sur...

Men vi er jo alle så forskellige..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hé hé jeg er bare så enig med jer men er desværre sommetider bare bange for at træde nogle over tæerne hvis man har en anden holdning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hé hé jeg er bare så enig med jer men er desværre sommetider bare bange for at træde nogle over tæerne hvis man har en anden holdning

Sådan har jeg det også, men tager lige en chance :balloons :balloons Vi skal alle være her og der er mange forskellige holdninger til tingene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan har jeg det også, men tager lige en chance :balloons :balloons Vi skal alle være her og der er mange forskellige holdninger til tingene :)

Men hvorfor er det så at jeg ikke må have lov til at være sur over at de ikke har sendt brev ud? ;)

Jeg sidder faktisk her og føler mig helt forkert fordi jeg ikke er rørende enige med, åbenbart, flertallet i tråden..Så jeg synes da ikke der er plads til alles meninger, når jeg ikke må have min, uden at der skal kommenteres på at man ikke kan forstå nogle bliver sure/kede af det fordi de åbenbart selv skulle holde sig orienteret (og det vidste jeg så heller ikke var min pligt), og at man ikke kan tillade sig at få nogen som helst ydelse hvis man har gæld til det offentlige.Det gælder vel så også at hvis man har gæld til det offentlige, så må du heller ikke modtage KH, dagpenge/pension osv fordi du skylder det offentlige penge?? Den blev jeg faktisk lidt ramt af, selvom jeg ikke har gæld til det offentlige. Jeg HAR nemlig selv været i den situation at jeg skyldte kommunen penge, og jeg havde en afdragsordning og oveni trak de i BFY, hvilket jo er helt fint de gør. Men at jeg skulle være mindre berettiget pga den gæld, det synes jeg sg ikke jeg var. Pengene er stadig til børnene, og de kan for filen da vel ikke gøre for at jeg skylder for indskudslån/daginstitution/whatever. Jeg har på intet tidspunkt udtrykt at det ikke er iorden de trækker, for selvfølgelig er det det. Og jeg vil hellere have hele beløbet trukket i BFY, end at skulle afdrage over flere år, for så er det hurtigere ude af verden. Men jeg bliver sg ked af det, når jeg læser at jeg ikke har ret til det samme som alle andre børnefamilier, fordi jeg har (eller rettere havde) en gæld til kommunerne.

Nå det var bare lige lidt herfra, og det er absolut ikke min mening at træde nogen over tæerne, men jeg føler altså at min mening ikke er okay, når jeg læser i tråden :( :smilie_oster05:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey Hej det er min mening og som jeg skriver er det ikke fair hvis der ligger en aftale ok jeg troede virkelig ikke at det off. Trak hvis det var det lå bag.

Men jeg mener stadig ar alle er berettiget til at få en ydelse men man skal være gældfri eller i afdrag for ar modtage det. Jeg ved ikke hvor du har læst at man ikke alle er berettiget.

Det offentlige er ikke en bank og derfor skal det løbe rundt så der er til alle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der kender reglerne for trækning af børnepenge og SU-lån?

Jeg skal begynde og nedbetale mit SU lån i 2013, men går det ud over børnepengene?

Jeg ved ikke hvor på SKAT jeg kan læse disse informationer og jeg vil da også gerne vide mere om det - om jeg evt. ville få udbetalt den første stak børnepenge i oktober eller hvordan, når jeg føder i september..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvorfor er det så at jeg ikke må have lov til at være sur over at de ikke har sendt brev ud? ;)

Jeg sidder faktisk her og føler mig helt forkert fordi jeg ikke er rørende enige med, åbenbart, flertallet i tråden..Så jeg synes da ikke der er plads til alles meninger, når jeg ikke må have min, uden at der skal kommenteres på at man ikke kan forstå nogle bliver sure/kede af det fordi de åbenbart selv skulle holde sig orienteret (og det vidste jeg så heller ikke var min pligt), og at man ikke kan tillade sig at få nogen som helst ydelse hvis man har gæld til det offentlige.Det gælder vel så også at hvis man har gæld til det offentlige, så må du heller ikke modtage KH, dagpenge/pension osv fordi du skylder det offentlige penge?? Den blev jeg faktisk lidt ramt af, selvom jeg ikke har gæld til det offentlige. Jeg HAR nemlig selv været i den situation at jeg skyldte kommunen penge, og jeg havde en afdragsordning og oveni trak de i BFY, hvilket jo er helt fint de gør. Men at jeg skulle være mindre berettiget pga den gæld, det synes jeg sg ikke jeg var. Pengene er stadig til børnene, og de kan for filen da vel ikke gøre for at jeg skylder for indskudslån/daginstitution/whatever. Jeg har på intet tidspunkt udtrykt at det ikke er iorden de trækker, for selvfølgelig er det det. Og jeg vil hellere have hele beløbet trukket i BFY, end at skulle afdrage over flere år, for så er det hurtigere ude af verden. Men jeg bliver sg ked af det, når jeg læser at jeg ikke har ret til det samme som alle andre børnefamilier, fordi jeg har (eller rettere havde) en gæld til kommunerne.

Nå det var bare lige lidt herfra, og det er absolut ikke min mening at træde nogen over tæerne, men jeg føler altså at min mening ikke er okay, når jeg læser i tråden :( :smilie_oster05:

Til det i rødt:

Jamen du har da selvfølgelig ret til det samme som alle andre børnefamilier. Ingen bliver jo snydt.

Forskellen er bare om de andre børnefamilier har "undværet" pengene tidligere ved at betale regningerne, eller om de betaler af én omgang ved at blive trukket i BFY.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så synes jeg iøvrigt at det er en svinestreg fra regeringens side at ændre loven uden at gøre ordentligt opmærksom på det. Jeg bliver ikke selv ramt, men nogle familier bliver rigtig hårdt ramt da de var uvidende om lovændringen.

Ja, det er borgerens pligt at holde sig orienteret som flere henviser til i tråden og jeg er helt enig. Men eftersom det ikke har været i medierne eller lign. før 15. April (5 dage før BFY udbetales) så havde de ramte jo kun kunnet finde ud af det ved kontinuerligt at nærlæse og studere ethvert referat og lign. der kommer fra folketinget.

Og hånden på hjertet læser i alle disse referater ?. Jeg gør altså ikke :blush

Og måske nogle af de berørte familier har orienteret sig via SKAT's hjemmeside og virkelig lagt et arbejde i at være "up-to-date" så er det ikke nok da SKAT ikke finder det nødvendigt at opdatere den slags vigtige ændringer.

Eftersom loven åbenbart blev vedtaget i Januar kunne de have opdateret SKAT's oplysninger på hjemmesiden. Det har man valgt ikke at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På skatteministeriets side er det heller ikke ændret endnu. Så forstår altså godt der er folk der ikke vidste det.

Link til siden nedenunder samt screenshot hvor dagens dato (20. April) fremgår.

www.skm.dk

1zgu876.jpg

2eal8o2.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig :)

Af frygt for at blive hakket lidt ned vover jeg mig måske på dybt vand :unsure :unsure Men jeg synes egentlig ikke kommunen skal bruge penge på at sende breve ud til folk. Portoen er lige steget til 8 kroner og hvis det er 20.000 det rammer, så er det lige 160.000 kroner i porto og de penge kan sagtens bruges på anden vis..

Når der er både internet, tv, aviser osv så synes jeg de har dækket sig godt ind..

Som udgangspunkt er jeg enig i ovenstående med at sende papir-breve rundt er for stor en udgift. Derimod synes jeg godt at de kunne sende en infomation rundt i e-boks eller ligger ind i tast-selv-service da det er nået alle skal have. Det koster selvfølgelig lidt, men ikke nær så meget.

Er der nogle der kender reglerne for trækning af børnepenge og SU-lån?

Jeg skal begynde og nedbetale mit SU lån i 2013, men går det ud over børnepengene?

Jeg ved ikke hvor på SKAT jeg kan læse disse informationer og jeg vil da også gerne vide mere om det - om jeg evt. ville få udbetalt den første stak børnepenge i oktober eller hvordan, når jeg føder i september..

Så vidt jeg lige har kunne læse mig frem til er det kun hvis du misvedligeholder dit su-lån, altså ikke betaler som planlagt, at lånet bliver overgivet til SKAT. De kan så begynde at tilbageholde div. ydelser og løn. Ellers ligger lånet hos Statens Administrationsender, som ikke kan tilbageholde div. ydelser og løn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle der kender reglerne for trækning af børnepenge og SU-lån?

Jeg skal begynde og nedbetale mit SU lån i 2013, men går det ud over børnepengene?

Jeg ved ikke hvor på SKAT jeg kan læse disse informationer og jeg vil da også gerne vide mere om det - om jeg evt. ville få udbetalt den første stak børnepenge i oktober eller hvordan, når jeg føder i september..

De trækker kun fra et SU-lån, hvis du ikke har betalt de aftalte ydelser. Du får altså stadig BFY, selvom du har SU-lån sålænge du betaler ydelserne på lånet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er jeg i øvrigt da enig i, at man godt kunne have sendt en mail ud- ligesom de gør når årsopgørelsen er klar (hvis man vel at mærke har fravalgt at modtage den på papirformat), men når det er sagt, må man også selv holde sig lidt orienteret ;)

Er jeg i øvrigt den eneste der synes, at det førhen så åbenbart har været okay at skylde for daginstitution, og så stadig modtage BFY? :blink Det synes jeg da personligt er noget mærkeligt noget. For som der skrives, så følger BFY jo barnet, men hvis man ikke har brugt dem til f.eks. daginstitution, hvad er de så brugt til? Det er jo netop til barnet ;)

Og Calla, tror ikke der er nogen der siger du ikke må have din mening- det må du selvfølgelig, men der vil jo bare altid være nogen der ikke er enige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER