MamatilJ&M

Nogle gode råd

9 indlæg i dette emne

Jeg har planer om, at starte op med at løbe d.d. Jeg har problemer med at sidde sammenbøjet på en cykel og kan ikke bare sidde og vente på, at det bliver bedre, så nu vil jeg prøve at løbe, og se om det er bedre.

Men er der noget jeg skal være opmærksom på? Og hvor langt vil være det optimale at starte op på.

Ved godt jeg skal have nogle ordentlige løbesko, men jeg gider ikke købe sko i dyre domme, før jeg ved om det er noget jeg vil blive ved med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har planer om, at starte op med at løbe d.d. Jeg har problemer med at sidde sammenbøjet på en cykel og kan ikke bare sidde og vente på, at det bliver bedre, så nu vil jeg prøve at løbe, og se om det er bedre.

Men er der noget jeg skal være opmærksom på? Og hvor langt vil være det optimale at starte op på.

Ved godt jeg skal have nogle ordentlige løbesko, men jeg gider ikke købe sko i dyre domme, før jeg ved om det er noget jeg vil blive ved med.

Hvorfor er det, at du ikke kan sidde sammenbøjet på en cykel? Jeg tænker, at hvis det er problemer med ryggen, så ville jeg nok undersøge med en læge om løb måske kunne gøre det værre (og om f.eks. svømning i så fald var bedre til at træne ryggen op, eller hvad ved jeg...)

Hvis du er HELT ny til at løbe, så ville jeg nok ikke løbe mere end max 3 km første gang, og i givet fald skiftevis med gå/løbe (lunte). iform.dk har nogle glimrende planer for optræning af løb :)

Mht. sko vil jeg virkelig virkelig anbefale, at du gør dig umage med at finde en god sko, for ellers har du næsten dødsdømt løbegejsten fra starten af. Bilka har tit Asics på tilbud, og det er i hvert fald gode sko, synes jeg. Men tjek hvordan de føles på fødderne og løb evt. lidt rundt hjemme i stuen inden du helt beslutter dig. Mine har kostet 250, men det er fordi, jeg er så heldig at jeg kan passe børnestørrelserne. :P Men hvis du er heldig og holder øje, så vil jeg mene, at du kan få et par Asics i Bilka til 3-400. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Meggers også skriver - så har iform.dk et rigtig godt begynder-løbeprogram - LINK. Det ville jeg helt sikkert starte ud med, da du så får startet blidt nok op (rigtig ofte starter nybegyndere for hårdt og får derfor skader + mister gejsten fordi de er ved at dø).

Når du følger dette program bliver det ligeså stille hårdere og hårdere - du får vænnet kroppen til at løbe (hvilket er rigtig vigtigt, da løb er en ret hård sportsform) og du har GOD samvittighed hver gang du har været afsted - får du har opnået det du skulle.

Kan kun anbefale det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er ikke ryggen det er galt med, men maven. Og jeg giver metforminen skylden, for det er kommet efter jeg er begyndt at spise dem og har ikke haft problemer før. Tror alligevel jeg spørger min læge i morgen om de kan give sådan en påvirkning.

Tak for de gode råd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Meggers også skriver - så har iform.dk et rigtig godt begynder-løbeprogram - LINK. Det ville jeg helt sikkert starte ud med, da du så får startet blidt nok op (rigtig ofte starter nybegyndere for hårdt og får derfor skader + mister gejsten fordi de er ved at dø).

Når du følger dette program bliver det ligeså stille hårdere og hårdere - du får vænnet kroppen til at løbe (hvilket er rigtig vigtigt, da løb er en ret hård sportsform) og du har GOD samvittighed hver gang du har været afsted - får du har opnået det du skulle.

Kan kun anbefale det!

Jeg er enig her! :)

Mht til løbesko, så behøver du ikke nødvendigvis at købe nye sko de første par uger, hvis du starter med et program hvor du skiftevis går og løber langsomt. Men ligeså snart du finder ud af, at du vil fortsætte, så invester i nogen ordentlige løbesko. Vigtigst at alt, så få tjekket din løbestil, for hvis du f.eks. overpronerer, så er et SUPER vigtigt, at du får et par sko der passer til det. Nu ved jeg ikke hvor du er fra i landet, men hvis ikke du er fra Kbh og kan gå i Maratonsport eller Kaisersport, så prøv i din lokale Sportmaster f.eks. Det er ved at blive normalt med løbebånd i de større sportsbutikker. Og løbesko ER dyre, men de kan altså holde 800-1.000 km og de penge er givet godt ud - alternativt kan du ødelægge dine knæ for altid!

Hvis du har alm. neutral løbestil, så kan du sagtens købe dine sko i f.eks. Bilka, for så handler det mest om hvilke der føles rigtige.

Rigtig meget :goodluck med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre siger, så er det SUPERvigtigt at du finder et program du kan følge, i hvert fald indtil du er oppe på en vis længde uden pause. Sæt dig et mål, f.eks. at du skal kunne løbe 3km eller 5km uden pause.

Find noget godt musik og hav i dine ører mens du løber. Så lægger du ikke ligeså meget mærke til hvis du bliver forpustet eller lignende.

Løbetights kan være en rigtig god idé ift joggingbukser. De forhindrer at du får slidt huden af mellem lårene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Hjemmesiden www.iform.dk har forskellige løbeprogrammer.. Jeg selv er i gang med programmet 5 km på 12 uger. Det kan jeg sagtens anbefalde

Held & Lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt modsat .. jeg vil bare sige løb, stille og rolig det du kan... gå så lidt men gerne med tempo på.. og skift mellem hvor meget du kan løbe..

Lige pludselig løber du mere end du går..

og rigtig løbesko SKAL man bare have.. det er vigtigt for din krop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt modsat .. jeg vil bare sige løb, stille og rolig det du kan... gå så lidt men gerne med tempo på.. og skift mellem hvor meget du kan løbe..

Lige pludselig løber du mere end du går..

og rigtig løbesko SKAL man bare have.. det er vigtigt for din krop

:ditto er enig her. Jeg kører selv på 5. Uge. Startede op med 2,6b km og efter et par uger øgede jeg længden til 4,8 km og sidst jeg var ude tog jeg 7 km. Jeg løber ikke hele vejen, men kan mærke at jeg jøber mere og mere og det er en forbedring. Jeg har meldt mig til et kvindeløb om halvanden måned, så det er mit mål

Mit bedste råd er, at du investerer i nogle gode løbesko og så er det bare med at komme i gang lige pludselig kan du løbe den distance du ønsker uden pause...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER