CakeCrazy

Hvornår kan børn forstå værdien af penge?

11 indlæg i dette emne

Min datter på snart 3,5 år har fået en sparegris - eller faktisk en spareand - som hun er meget glad for. Hun synes, det er rigtig sjovt at putte penge i, tage dem ud, putte dem i igen, tage dem ud osv. :)

Vi har prøvet at forklare hende, at hun skal putte de penge, hun får (og til tider "stjæler" fra farmors pung), i sparegrisen, så hun kan spare op til noget, hun ønsker sig rigtig meget, fx en Nintendo (måtte dog forklare hende, at man ikke kan spare op til en lillesøster :lolhit ), men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om hun helt forstår princippet. Jeg har også prøvet at forklare hende, at "guldpengene" er mere værd end dem med huller i.

Hvornår vil I mene, at børn begynder at kunne forstå penges værdi og det at spare op?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores piger er 3 og 6 og vi er ikke begyndt at lære dem om mønternes værdi endnu. Vi har talt lidt om at det koster penge at købe ting og derfor går mor og far på arbejde og pengene i sparegrisen kan man købe ting for. Men vi taler ikke ret meget om det endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores den store flyder snart 8 år. Han har også haft sparegris og sparet op i længere tid- siden han var på alder med din datter faktisk. Han forstår begrebet at spare op. Han ved ting koster penge. Han har dog ikke rigtig et begreb om "mange penge". Altså han kan synes at 200 kr er vildt mange penge, og tror f.eks. han kan købe en Wii for de penge (for det er jo rigtig mange) Jeg tror selve VÆRDIEN af pengene er svær at forstå for børn. Jeg ved faktisk ikke hvornår det rigtig går op for dem- måske når de lærer at regne med større tal? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine elever i 1. klasse (6-7 år) er ved at lære om penge i matematik :)

Børn har meget svært ved at forstå penges værdi - fx, hvorfor er 5 kr større end 10 kr - men mindre værd?? Hvorfor er pengesedler mere værd - når mønterne er pænere og "tungere", det andet er jo lavet af papir.. osv osv..

De har efterhånden allesammen et begreb om hvad der er dyrt - og hvad der er realistisk.. Fx om det er realistisk/sandt når en siger han får 1000 kr i lommepenge.. :) Men der er lang vej ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar - jeg kan se, at der går lidt tid, inden hun nok begynder at forstå det rigtigt, men indtil da må vi jo bare hygge os med at putte mønterne i sparegrisen igen og igen og igen og ... :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine krudtugler forstår heller ikke værdien af penge, men de ved man kan spare op til noget, hvis man gerne vil have det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille er 4 år og har også en sparegris, hvor hun også putter penge i når hun får nogle :) Hun tæller alle mønter som énkroner.. Hun kan sagtens se der er forskel på dem, altså at nogle er større end andre og har huller og er guldfarvet osv, men alligevel tæller hun dem alle som enkroner..

Hun har et par gange sparet nogle penge sammen og vi så er gået i Fætter BR og købt et eller andet for pengene, så hun forstår godt at man kun kan købe ting, hvis man betaler med penge..

Men jeg tror de fleste børn skal op i skolealderen før de forstår og kan tælle pengene rigtigt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I går var jeg sammen med mine to nevøer, som er knap 4 og 5½ år. Den mindste fik en en-krone og den ældste en halvtredsøre (da det lige var, hvad faren havde i pungen). Faren prøvede at forklare at der skulle 2 halvtredsører til for at man kunne købe det samme som for en-kronen.

Men alligevel ville den yngste hellere have halvtredsøren! Om det var pga den var "guld", uden huller, eller bare fordi storebror havde den ved jeg ikke - men at den en-krone han havde var mere værd, var i hvert fald ikke vigtigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min store datter på 11 år - fatter det stadig ikke - Kan vi så ikke bare bruge dankortet siger hun ofte. Hun ved slet ikke at pengene skal derind først. Hun tror vist vi er nogle af de særlige der bare har fået et kort med ubegrænset penge på :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min store datter på 11 år - fatter det stadig ikke - Kan vi så ikke bare bruge dankortet siger hun ofte. Hun ved slet ikke at pengene skal derind først. Hun tror vist vi er nogle af de særlige der bare har fået et kort med ubegrænset penge på :blush

Hey de særlige mennesker vil jeg gerne tilmeldes :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey de særlige mennesker vil jeg gerne tilmeldes :P

Du må oprette en facebookgruppe :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER