Guest Mystique

At smide bleen

10 indlæg i dette emne

Niclas er 3 år og 4 mdr. gammel, og bruger stadig ble. Det bekymre os ikke at han stadig gør det, spørgsmålet er mere - hvornår er han klar til at smide den?!

Han tisser gerne på wc´et når vi tager ham derud, og når de gør det i børnehaven, men han er ikke interesseret i selv at sige til. Stort er ikke noget han har lyst til at gøre på wc´et endnu. Han er fuld klar over når han skal til at lave stort, for så trækker han sig, dvs. finder et sted med ro.

Han ved godt at han gør i bleen, men hvornår går man fra ble til ingen ble - og hvordan gør man det bedst, uden Niclas føler det som nederlag?

Han har et par gange fået lov til at gå uden ble (på egen opfordring) og endte med uheld i bukserne. Selvom vi ikke har gjort noget som helst nummer ud af det, så har han været flov, og ikke haft lyst til at have bleen af igen i et godt stykke tid.

Skal vi bare se tiden an, og tage turen til sommer når det hele er noget nemmere, eller skal vi gribe den nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej søde dejlige ven - dejligt at se dig herinde.

Du ved jo Mila er lige så gammel som Niclas og det kom helt af sig selv. Da hun havde lysten til selv at gå på potten opfordrede vi hende, og hun havde maaaaange uheld, men vi fortsatte med det. Ja de bliver flove over uheldene, men man skal stadig rose dem for at gå uden ble.

Men det er stadig helt klart bedst at vente til HAN er klar, og det skal han nok blive. Der er jo også de andre børn i BH der vil opfordre ham, eller det håber jeg da - sådan var det med Mila pigen.

Ikke meget råd i det, men nærmere en opfordring til at rose :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også, at I skal vente, til han er klar.

Vores datter blev blefri om dagen lige omkring sin 3 års fødselsdag, men havde da nogle uheld og kan stadig have det, hvis hun er meget optaget af en leg. Men vi lod hende tage det i sit eget tempo. Hun kom selv og meddelte, at nu ville hun ikke bruge ble længere, for det gjorde de andre i børnehaven ikke. Så tog vi bleen af, og det gik fint, så jeg tror, at det er et spørgsmål om at vente, til barnet selv er klar. Så bliver det heller ikke så stort nederlag ved uheld, som hvis de bliver "presset" til noget, de måske ikke føler sig klar til.

Hun blev i øvrigt blefri om natten ca. 2 mdr. senere og har kun uheld, hvis hun har drukket virkelig meget vand om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag den en weekend hvor det er lunt og i kan være ude i haven en hel dag, så skal det nok komme :)

Men forbered ham på det fx ved at sige "På lørdag skal vi ud i haven og lege (whatever i kan finde på) og det er uden ble på, ihh det bliver så skægt"

Så kan i jo hive et badebassin frem så der er et ekstra formål med at gå med numsen bar :)

Han vil nok klage i første omgang, men smil til ham og giv ham tid til at vænne sig til tanken :) Og så skal i da også ha vandplaskesjov og sæbebobbel-leg! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart vente til du føler han virker klar - (synes jeg ;) )

Vores ældste begyndte at bruge potten i dagplejen hver gang der skulle "laves stort" fra han var 2 1/2 år, men han nægtede at gå derud herhjemme, det skulle være i bleen - så fint nok det lod jeg ham bare gøre! Men så pludselig et par måneder senere kom han til mig og sagde han skulle lave "pøller" og ville på potten.... :) Okay det var da flot og han gav mig et stort smil og sagde "nu er jeg nemlig blevet stor så nu kan jeg godt herhjemme også" ;) Og så var der ingen "store" bleer siden.

Så da vi ramte sommer / start børnehave ville han ikke have ble på mere.... okay vi prøver og det gik bare super godt - ingen tvivl om at badebukser bare gav ham en super følelse for hvornår der var ved at ske noget!

Har hørt at de gode bleer vi bruger nu til dags er så gode at barnet ikke helt fornemmer hvornår de begynder at tisse og derfor ikke rigtig når at sige til førend de er begyndt at tisse og derfor for sent. Så klart en oplagt mulighed med blefrihed her til sommer - som jo er lige om hjørnet!

Vi har haft meget få "uheld" og det er jeg taknemmelig for da han virkelig synes det er et nederlag uanset hvor meget jeg siger det er helt ok og ligemeget!! Men han er også en ekstrem følsom dreng

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøvede at tage bleen fra Cody da han var omkring 3 1/2, og det gik bare slet ikke, så ventede vi et par mdr til, og så var det som om han havde forstået konceptet :)

Han smed bleen mellem jul og nytår, og i januar smed han natbleen ;) Nogle børn bliver bare hurtigere klar end andre, min søn på snart 5 sover med ble om natten, men han har selv sagt at når han bliver 5 år så bruger man ikke ble om natten mere, så det prøver vi da og ser om han er motiveret for det når han nu selv har snakket om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kom helt af sig selv med Sebastan. En fredag eftermiddag jeg var ved at skifte ham, sagde han at han gerne ville gå uden ble, for han var en stor dreng. Så vi tog chancen og tog bleen af ham, vi stillede et potte toilet så det var let tilgængeligt. Han havde 1 mini uheld den weekend og gik selv så fint på toilettet. Om mandagen tog børnehaven bleen af ham og det går godt. Det er vel en 2-3 mdr. siden nu han blev blefri.

Så det der har virket for os er at vente til han selv har sagt han var klar, men jeg er sikker på at det at han har haft en potte der har været let tilgængelig har hjulpet Sebastian meget. Der var intet problem da han skulle op på det store toilet og ud på badeværelset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige påbegyndt projekt smide bleen, Bertram blev 3 i marts, men har egentlig kunnet lave både det ene og det andet på toiletet i et års tid, men kun når vi har sat ham der...

Havde tænkt at han skulle smide bleen i påsken, og han er helt med på ideen..

Men han laver både det stort og småt i underbukserne... og kommer først og siger til bagefter, og er ikke spor flov. Så nu tror jeg det ender med at han får ble på igen på tirsdag i børnehave, og så venter vi til sommerferien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min dreng var 2½ år da han smed bleen, hvor imod min datter nu er 3½ år og stadig har ble på. Hun kan godt lave det ene og det andet på toilettet, MEN det er kun når hun selv gider. Vi prøver til sommer at tage bleen af hende og så må vi se hvad der sker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magnus er 3 år og nogle måneder.

Han bruge stadig ble, nogle dage vi han ikke have den på og andre dage bruger han den fuld ud så er der dage hvor kan kommer og siger når han har lavet noget i bleen.

Vi tager det meget stille og rolig her hjemme, nu er der ikke så længe til vi har ferie i 1 uge, så vil vi prøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER