Elisamus

Hvornår fortæller man cheffen det?

16 indlæg i dette emne

Jeg har lige testet positiv, men hvornår skal man sige det på ens arbejde? Jeg kender reglen 3 'dr før termin men det er umuligligt at skjule så langtid og heller ikke fair for arbejdsgiver.

hvornår fortalte i det? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Første gang lige før nf og anden gang i uge 6+ da det skulle langtids planlægges at jeg skulle afgive et større projekt.

Tænker at langt de fleste siger det lige efter nf

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tænker du kan fortælle det efter nf. Eller hvis du er i et risikojob hvor der skal tages hensyn ville jeg personligt selv fortælle det ved en 4-6 uger, så de kan tage hensyn. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke:) Da jeg ventede min søn, fortalte jeg det til min chef da jeg var 15-16 uger henne. Tænker, at det skal føles rigtigt - både i forhold til dig selv, og din arbejdssituation:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, at der er mange der fortæller det efter NF scanningen (mig selv inklusiv). Jeg også kender en del, der har fortalt det tidligere, da de har haft voldsom træthed og kvalme, og at det derfor var rigtigt rart at chefen har vidst det. Men man skal jo gøre det, når man synes, at det passer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I et almindeligt job ville jeg fortælle det efter NF.

 

I et risikojob ville jeg fortælle det tids nok til at der kan tages de hensyn der er nødvendige.

 

Fx er jeg dyrlæge og arbejder derfor med både røntgen og forskellige medikamenter, herunder hormonpræparater, i dagligdagen og det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt når man er gravid.

 Jeg valgte derfor at fortælle det med det samme jeg testede positivt for at kunne undgå disse risici

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke, så gik det jo dejlig nemt her anden gang! Kan det ikke passe vi var i termingruppe sammen sidst? 

 

I forhold til at sige det så synes jeg det kommer an på flere ting, ens kemi med chefen, ens graviditetsforløb mm.

 

sidst fik jeg jo blærebetændelse og blev høme syg af pencilinen, så med 3 ugers "sygemelding" måtte jeg ty til bekendelse hos chefen -det var jo ikke lige planlagt! Havde jeg haft samme chef denne gang havde han også fået af vide det "tidligt" - denne gang ventede jeg til efter NF, og havde jo også 3 ugers sommerferie op til, og det var meget godt for det var virkelig svært at skulje denne gang! 

 

Jeg mener altså det er 3 mdr før barsel man skal fortælle det, og ikke termin?

men nej det der ikke mange der kan skjule så længe! 

 

Hvornår sagde du set sidst? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 hours ago, Kia... said:

Stort tillykke, så gik det jo dejlig nemt her anden gang! Kan det ikke passe vi var i termingruppe sammen sidst? 

 

I forhold til at sige det så synes jeg det kommer an på flere ting, ens kemi med chefen, ens graviditetsforløb mm.

 

sidst fik jeg jo blærebetændelse og blev høme syg af pencilinen, så med 3 ugers "sygemelding" måtte jeg ty til bekendelse hos chefen -det var jo ikke lige planlagt! Havde jeg haft samme chef denne gang havde han også fået af vide det "tidligt" - denne gang ventede jeg til efter NF, og havde jo også 3 ugers sommerferie op til, og det var meget godt for det var virkelig svært at skulje denne gang! 

 

Jeg mener altså det er 3 mdr før barsel man skal fortælle det, og ikke termin?

men nej det der ikke mange der kan skjule så længe! 

 

Hvornår sagde du set sidst? :) 

 Jeg har en fra 23/3-15, men kan ikke lige huske om vi var i terminsgruppe sammen.

jamen ved sidste graviditet var jeg ledig da jeg blev gravid og havde ingen chef at skulle fortælle det til. 

Jeg skal til evaluering samtale her om en måned så jeg siger det nok først derefter ( jeg har haft lidt svært ved at falde til da det er en meget lille gruppe og jeg er en generation yngre end mine kollegaer, derfor skal vi have nogle af disse samtaler). Men den i midt december skulle være den sidste. Håber det kan skjules indtil NF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 hours ago, Elisamus said:

 Jeg har en fra 23/3-15, men kan ikke lige huske om vi var i terminsgruppe sammen.

jamen ved sidste graviditet var jeg ledig da jeg blev gravid og havde ingen chef at skulle fortælle det til. 

Jeg skal til evaluering samtale her om en måned så jeg siger det nok først derefter ( jeg har haft lidt svært ved at falde til da det er en meget lille gruppe og jeg er en generation yngre end mine kollegaer, derfor skal vi have nogle af disse samtaler). Men den i midt december skulle være den sidste. Håber det kan skjules indtil NF.

 

Så må jeg vidst blande dig sammen med en anden, for min datter er fra august 14 :) 

 

hvis du ellers ikke har nogle grunde (sygdomsmæssige) eller jobmæssige grunde til at fortælle det tidligere, så synes jeg da bare du skal nyde din tid frem til NF for dig selv inden du fortæller det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

40 minutes ago, Kia... said:

 

Så må jeg vidst blande dig sammen med en anden, for min datter er fra august 14 :) 

 

hvis du ellers ikke har nogle grunde (sygdomsmæssige) eller jobmæssige grunde til at fortælle det tidligere, så synes jeg da bare du skal nyde din tid frem til NF for dig selv inden du fortæller det :) 

Men hold nu op det er svært at holde for sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går i modsatte grøft ;) Jeg ville fortælle det tidligt. Så er det ude af verden, og din arbejdsplads kan få refusion for dit eventuelle fravær. Hvis man vælger at lade være med at sige det, skal det IMO kun være fordi man er bange for at miste eller sådan.

Man behøver jo ikke at fortælle det til alle kollegaer osv,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Fru.Mor said:

Jeg går i modsatte grøft ;) Jeg ville fortælle det tidligt. Så er det ude af verden, og din arbejdsplads kan få refusion for dit eventuelle fravær. Hvis man vælger at lade være med at sige det, skal det IMO kun være fordi man er bange for at miste eller sådan.

Man behøver jo ikke at fortælle det til alle kollegaer osv,

Det er selvfølgelig en vigtig pointe! Altså, at man jo ikke behøver at fortælle det til alle kollegaerne. For mit vedkommende ville jeg gerne forbi NF, netop fordi jeg var bange for, at der skulle være noget alvorligt galt med baby, og at vi ville miste. Hvis det skulle gå galt, ville jeg meget gerne holde det privat, og jeg havde bestemt ikke lyst til at dele med kollegaerne (og heller ikke chefen faktisk). Men hvis man kan 'nøjes' med at fortælle det til chefen tidligt, så kan dette være en rigtig god løsning :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min første graviditet måtte jeg fortælle det allerede i uge 7-jeg lå nemlig med hovedet i kummen og brækkede mig fra jeg stod op til jeg gik i seng..Så det krævede en sygemelding.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har begge gange fortalt det til min chef omkring uge 9-10 stykket, kolleger har først fået det at vide efter NF. 

 

Tillykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min chef (og HR) får det nok at vide efter NF.. kollegaerne har jeg ikke taget stilling til endnu.. synes det er så privat en begivenhed at jeg ikke har lyst til at fortælel dem om det.. har ikke arbejdet der så længe, så har ikke så nært et forhold til kollegaerne endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER