Barbamama

Hvad kan en GJ Damask dug tåle? + NYT SPM :-)

35 indlæg i dette emne

Jeg drømmer om en af de fiiiine juleduge fra georg Jensen, men tænker, at det er helt helt uundgåeligt at der vil blive spildt på den. Sovs og rødkål især...

Er sådan en taknemlig med pletter og kan den vaskes på 60 grader osv, eller skal jeg udsætte at købe den, og istedet finde en voks-juledug sålænge vi har små børn?

Det er jo alligevel ikke hyggeligt, hvis jeg skal sidde og stresse over om de spilder :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville umiddelbart gætte ja! Og så fandt jeg det her:

Damaskduge, dækkeservietter, løbere, servietter og juletræstæppe

VASK VED 60ºC.

HVIDE DAMASKPRODUKTER TÅLER VASK VED 95ºC.

UNDGÅ OPTISK HVIDT OG BLEGEMIDDEL.

UNDLAD BRUG AF SKYLLEMIDDEL. FOLD PRODUKTET UD INDEN VASK OG UNDGÅ OVERFYLDNING AF VASKETROMLEN. PRODUKTET STRÆKKES EFTER VASK. UNDGÅ I BLØDSÆTNING - FJERN EVENTUELLE PLETTER MED PLETFJERNINGSMIDDEL INDEN VASK.

Og så måske vælge en rød dug som er mindre modtagelig overfor rødvin og rødkål?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en ret lækker kvalitetsdug, dog ikke gj, men kan ikke lige huske hvilket mærke.

Når den er vasket skal den stryges, hvilket gør, at den afviser væske. Den har endnu ikke fået en eneste plet! Måske gj-dugene er lavet ligesådan? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh tak for info begge to, det lyder jo lovende :super

Jeg vil også helst have den i rød, så det er ikke noget problem :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er glad for min røde gj-juledug og synes ikke, at den er sart. Min fars enkes tilsvarende dug har klaret mange jule med mange børn, og er stadig pæn. Jeg tør ikke love, at den er pletfri, men den har ikke noget, jeg har opdaget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super :yay :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har både hvide GJ-duge og den røde juledug. De hvide bliver altid rene (sender dem til vask og rulning hos min mor :D ) og juledugen har jeg faktisk kun haft på renseri, så bliver den også rullet, og den kommer kun på bordet juleaften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De holder såååå godt! Min mor har haft deres i 35 år og de er stadig fine!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville umiddelbart gætte ja! Og så fandt jeg det her:

Damaskduge, dækkeservietter, løbere, servietter og juletræstæppe

VASK VED 60ºC.

HVIDE DAMASKPRODUKTER TÅLER VASK VED 95ºC.

UNDGÅ OPTISK HVIDT OG BLEGEMIDDEL.

UNDLAD BRUG AF SKYLLEMIDDEL. FOLD PRODUKTET UD INDEN VASK OG UNDGÅ OVERFYLDNING AF VASKETROMLEN. PRODUKTET STRÆKKES EFTER VASK. UNDGÅ I BLØDSÆTNING - FJERN EVENTUELLE PLETTER MED PLETFJERNINGSMIDDEL INDEN VASK.

Og så måske vælge en rød dug som er mindre modtagelig overfor rødvin og rødkål?

Det her var i øvrigt c/p fra Georg Jensen https://m.damask.dk/vask-og-pleje-damask-bomuld.aspx

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor lægger gerne sine hvide GJ duge på, selvom børnebørnene slår sig løs med brun sovs og rødkål. De bliver rene hver gang ☺

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih jeg ønsker mig altså også sådan en :loveshower de er så fine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Enig! Jeg elsker mine GJ duge :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode :loveshower Og ja, de er så smukke :wub

Kan nogen mon hjælpe mig med størrelse også? :chin:

Vores bord er 84 bredt og 140 langt, og kan vha tillægsplader blive 180 eller 220 langt.

Jeg tænker, at dugen primært er til juleaften, og at vi kommer til at have mindst én tillægsplader i dér. (1 hvis vi bare er os 4 og 2 hvis vi får gæster... Normalt spiser vi bare ved bordet uden plader men til jul forventer jeg, at der er så meget mad at vi har brug for mere bordplads :lol )

Jeg forestiller mig at købe dugen i 140x270? :unsure

En tak kortere vil være 240, og det tænker jeg er for kort, hvis vi har begge plader i.

En tak længere er 310, og jeg er i forvejen bange for at have dug ned i skødet ved 270, hvis vi kun har én plade i.

Jeg tænker også, om noget er skønnere end andet, når vi måske engang om mange år har rigtig god plads til et større spisebord :chin:

Hvad tænker I? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min umiddelbare indskydelse var at købe 240. Så hænger dugen 10 cm ned for bordenderne, hvis I har 2 plader i. Det synes jeg er ok. Og måske bliver dugen lidt mere anvendelig, hvis den ikke er alt for kæmpe lang? Og ellers synes jeg faktisk du fuldstændig overser potentialet for TO juleduge!!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor stoppe ved 2 duge? :D

Ej seriøst... Det er iiiiiikke ret mange penge, jeg normalt flotter mig med til boligvarer, og jeg regner kraftigt med at det her er juledugEN i hvert fald de næste mange år, og det er sådan set min 30 års fødselsdagsgave fra svigerne (ellers havde jeg aldrig snøvlet mig sammen til at have pengene til den). Så det skal fiseme være den rigtige! :D

Men ja, måske er 240 bedre :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm så sagde en veninde lige, at jeg jo kunne lægge dugen (delvis) dobbelt, hvis jeg havde ingen eller to plader i, men at jeg nok ville være træt af en dug som ikke kunne bruges til bordet med to plader i. Det tænker jeg jo er en god pointe... Og hvis vi har 1/ingen plade i, så står den ene bordende op af væggen og så kan jeg vel rulle dugen op dernede (Gemt bag bordet...). Så nu hælder jeg til 270 igen :chin:

Jeg tænker også at med kun 10 cm i hver ende, så vil dugen "stritte"? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også vælge den store! Du kan netop lægge den dobbelt, og hvis bordet står mod væggen, ville jeg slet ikke tvivle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Står bordet frit når der er henholdsvis 1 og 2 plader i, eller står det med den ene ende opad en væg?

At i køber nyt bord, får større spisestue eller andet ændrer sig om X år, ville jeg ikke bekymre mig om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med 2 plader vil begge ender være "frie". Med 0 plader vil den ene ende stå op mod en mur. Og det vil den sandsyyyyynligvis også med 1.

Og nej, jeg ved godt, jeg ikke kan regne med fremtidens spiseborde (:D). Jeg bliver bare sådan lidt... Nærrig. Agtig. Altså jeg tænker, at så mange penge for en dug, det sker bare ikke igen, ergo skal den helst passe til alle borde :lol Men ja, jeg ved det godt og den skal jo først og fremmest passe til vores nuværende! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det skal være sådan rigtig pænepænt så synes jeg du skal have 270 dugen til dine 2 plader, hvor 240 dugen vil være bedst til 1 plade :chin:

Jeg tænker ikke at det bliver SKRÆKKELIGT med 240 dugen på 2 plader, men måske lidt strittende! Er der overhovedet taget højde for bordpladens tykkelse i udregningen med de 10cm på hver side?

Jeg tror at jeg ville vælge 270! Jeg tror at i vil få mest gavn af det både nu men også fremover (med andre borde, flere børn, børnebørn og hvad ved jeg ^_^ ).

Er det helt dumt med 1 plade og 270 dugen, så må det jo løses ved at i sidder ved langbords med 2 plader, selvom behovet reelt ikke er til det. Det er også djævelsk festligt anyways!

Og så kan du købe mindre dyr kort dug. Medusas er så søde synes jeg :loveshower

Yes! Jeg har tænkt over det hele :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

270 og Steph er både sjov og vis ;) og jeg er søvnig :rolleyes mere i morgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså med mindre bordpladen er mere end 10 cm tyk vil det ikke gøre nogen forskel. Den hænger jo fra toppen uanset hvad (ok, man skal VIRKELIG vide der refereres til en dug!) Har du måske en anden dug eller noget kraftigt stof så du kan afgøre om det vil falde ordentligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det skal være sådan rigtig pænepænt så synes jeg du skal have 270 dugen til dine 2 plader, hvor 240 dugen vil være bedst til 1 plade :chin:

Jeg tænker ikke at det bliver SKRÆKKELIGT med 240 dugen på 2 plader, men måske lidt strittende! Er der overhovedet taget højde for bordpladens tykkelse i udregningen med de 10cm på hver side?

Jeg tror at jeg ville vælge 270! Jeg tror at i vil få mest gavn af det både nu men også fremover (med andre borde, flere børn, børnebørn og hvad ved jeg ^_^ ).

Er det helt dumt med 1 plade og 270 dugen, så må det jo løses ved at i sidder ved langbords med 2 plader, selvom behovet reelt ikke er til det. Det er også djævelsk festligt anyways!

Og så kan du købe mindre dyr kort dug. Medusas er så søde synes jeg :loveshower

Yes! Jeg har tænkt over det hele :lolhit

Stephi-moren siger alt det rigtige :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I bare gode! :yay :tak :lovebk Selve bordpladen er kun ca 3 cm tyk, men der er sådan et rum til plader under og med det bliver der ca 11 cm ned til hvor der er "luft" :)

Men ja, Stephi overbeviste mig, og nu har jeg bestilt juledug i 270 cm (OG juletræstæppe btw) og jeg er lige ved at tisse i bukserne af begejstring! Ej ok måske ikk' helt, men jeg glæææææder mig til at det kommer. :D

Jul NUUUUU tak! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER