Forunderligt

Forslag om at skære i børne- unge ydelser

237 indlæg i dette emne

Jeg kunne faktisk også godt se det fornuftige i gratis institutioner istedet for bfy, men jeg tror det vil være dyrere for staten :unsure vi betaler mere for institution end vi får i bfy

Væsentligt dyrere. Generelt er bfy jo ikke nok til at forsørge et barn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen så er pointen vel, at man skal tænke sig ekstra grundigt om som VOKSEN, inden man får barn nummer 4, fordi det heller ikke er garanti for at staten vil bidrage til ens budget... Og DET er jeg sådan set enig i. At man handler økonomisk ansvarligt uanset hvor man står i sit liv, og man bruger de gode perioder på at "komme foran" til de potentielt dårlige. Hvis man ikke har råd til, hvad man synes er rimeligt for endnu et barn, så skal man lade være med at få det. For det kan grundlæggende ikke være andres problem.

Om og hvor man mangler penge er jeg helt overbevist om, er voldsomt personligt og ikke nødvendigvis handler om indtægt, så den diskussion vil jeg ikke ind i.

Jeg tænker bare, at jeg selv er ramt af en langvarig belastningsreaktion og det er et superbevidst valg for mig at nøjes med to børn. Jeg har ikke overskud til at rumme flere, og det er en barsk tanke. Men det er bare min virkelighed, og jeg tør slet ikke binde an på, at tage chancen med flere ift mit energi-niveau. Hvis jeg samtidig valgte at gøre mig endnu mere afhængig af penge fra andre....uha, det går for mig ikke op. Så jeg tager konsekvensen. Hverken min pengekonto eller energikonto har råd til flere børn, og ja, jeg kan godt have svært ved at forstå at det kan gå op for andre.

Jeg vil gerne tilføje, at jeg synes den samme ansvarlighed gælder, hvis man tjener 1 mil om året og aldrig er hjemme. Så forstår jeg heller ikke, hvordan man får "råd" til 4 børn, men det er bare en anden konto, der ikke går op.

Jeg går i øvrigt stadig ind for samme beløb til alle børn, for jeg synes næsten aldrig det er synd for voksne der har 4 børn (jeg synes det er synd hvis man ikke får mulighed for at få et eller to børn). Men jeg synes det er potentielt synd for børnene, hvis samfundet gør forskel på dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

og

:ditto

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg kan ikke nå at læse indlæg, så undskyld, hvis jeg hiver noget "gammelt" frem, men jeg MÅ bare sige:

@Blomst, jeg er helt med på, hvad du mener med cola og smøger, og har også set familier, der bruger deres små ressourcer på unødvendige ting som fx cola og tobak. Det er slet slet ikke alle, men det findes og jeg synes du har en pointe i, at man bør skære i sine egne dårlige vaner, før man skærer i nødvendigheder til børnene. Min anke er bare - med fare for at være fordomsfuld - at jeg tvivler på, at de mennesker, der bruger deres sidste penge på fx cola og smøger, har overskud (og måske endda evne) til at prioritere anderledes. Og så kan man godt have lyst til at vride armen om på dem og tvinge dem til at bruge deres små penge på børnene, men man KAN jo netop ikke tvinge dem. Og så GÅR det jo udover børnene. Så selvom jeg sagtens kan følge det frustrerende og uretfærdige i at "rige" financierer "fattiges dårlige vaner", så er jeg bange for, at det er naivt at tro, at det vil ændre sig ved at skære i ydelserne...

@hvem-det-var der spurgte hvorfor rige skal financiere fattiges børn? - Well, vi har brug for alle samfundsgrupper. Nogen skal betjene de rige i Føtex. Ordne deres negle. Tørre deres mås, når de bliver gamle. Og det er vel typisk ikke overlægens børn, der gider ulejlige sig med det. Ej, det er groft sagt, men min pointe er bare, at alle bidrager, så jeg tænker sagtens der kan være fornuft i at rige medfinancierer fattiges børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, nu læste jeg videre og undskylder for min brug af ordene "rig" og "fattig". :balloons Det er bare så dejlig nemt at overdrive når man skal komme med en pointe :D

Og i øvrigt synes jeg ikke, at liberale er uempatiske. Slet ikke. Men jeg har svært ved at forstå en grundtanke om "Gør kun det, du selv har råd til" med en grundtanke om "Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, (også økonomisk)". Altså... Selvfølgelig er der nuancer og jeg ved godt, at det er de færreste blå, der SLET ikke synes, at vi skal hjælpe hinanden. Men jeg forstår egentlig grundtanken som værende "enhver er sin egen lykkes smed" og min fatteevne går bare ikke længere end at det nemt går hånd i hånd med "Hvis du har problemer, så er det din egen skyld". :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der har læst om hende, hed hun mon Karina :chin: , som sagde, man skulle afskaffe velfærdssamfundet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis man da bare kunne få så mange børn ;) (Det er sq dyrt at fejle noget!)

Det er i øvrigt min holdning, at man ikke bør gøre forskel på børn, som flere har nævnt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes egentlig slet ikke man skal foretage nogle ændringer som kun gør det sværere at få folk til at vælge flere børn til...

Men man skal jo ikke vælge at få flere børn ud fra hvor mange penge man kan få af staten til bfy. Jeg er med på, at man skal få de børn, hjertet kan bære. Men her synes jeg også at vi som forældre hr en samvittighed overfor, hvilke kår man sætter sine børn i?, i groft træk; du får vel ikke 5 børn og kun kan leve af havregrød 4 ud af ugens 7 dage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der har læst om hende, hed hun mon Karina :chin: , som sagde, man skulle afskaffe velfærdssamfundet?

Hende har jeg ingen respekt for! Hele hendes grundlag er bygget på det omsorgssvigt hun har været udsat for. Hun bør virkelig ikke være talerør for hvad der bør og ikke bør afskaffes.

Lisbeth Zornig var ude og kommentere på det hun havde sagt, og der kom det frem at Karina har lånt en del penge af folk, som aldrig er betalt tilbage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hende har jeg ingen respekt for! Hele hendes grundlag er bygget på det omsorgssvigt hun har været udsat for. Hun bør virkelig ikke være talerør for hvad der bør og ikke bør afskaffes.

Lisbeth Zornig var ude og kommentere på det hun havde sagt, og der kom det frem at Karina har lånt en del penge af folk, som aldrig er betalt tilbage.

Jeg synes stadig, det er interessant. Især det hun siger om julehjælpen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der har læst om hende, hed hun mon Karina :chin: , som sagde, man skulle afskaffe velfærdssamfundet?

Jeg har kort læst den og synes den er interessant.

Jeg har svært ved at se, hvorfor hendes oplevelser er mindre værd end Zornings. De har hver deres oplevelse af at være blandt de svageste i samfundet og jeg har svært ved at se hvorfor den ene er større sandhedsvidne end den anden.

De er begge et produkt af deres omsorgssvigt og har hver deres opskift på hvad man bør gøre. Men jeg synes på ingen måde Zornings stemme er mere værdigfuld end Karinas, blot forksellige vinkler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hende har jeg ingen respekt for! Hele hendes grundlag er bygget på det omsorgssvigt hun har været udsat for. Hun bør virkelig ikke være talerør for hvad der bør og ikke bør afskaffes.

Lisbeth Zornig var ude og kommentere på det hun havde sagt, og der kom det frem at Karina har lånt en del penge af folk, som aldrig er betalt tilbage.

Helt enig. Naturligvis er hendes stemme også vigtig, men det er jo netop "bevist", at hun er dobbeltmoralsk.. Tror da ikke som sådan hendes oplevelse er forkert, det er jo sådan hun har oplevet det, men synes bare hun modsiger sig selv i artiklen.

I øvrigt er der spændende debat på Lisbeths Facebook-side, hvor Karina også selv deltager. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, nu læste jeg videre og undskylder for min brug af ordene "rig" og "fattig". :balloons Det er bare så dejlig nemt at overdrive når man skal komme med en pointe :D

Og i øvrigt synes jeg ikke, at liberale er uempatiske. Slet ikke. Men jeg har svært ved at forstå en grundtanke om "Gør kun det, du selv har råd til" med en grundtanke om "Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, (også økonomisk)". Altså... Selvfølgelig er der nuancer og jeg ved godt, at det er de færreste blå, der SLET ikke synes, at vi skal hjælpe hinanden. Men jeg forstår egentlig grundtanken som værende "enhver er sin egen lykkes smed" og min fatteevne går bare ikke længere end at det nemt går hånd i hånd med "Hvis du har problemer, så er det din egen skyld". :chin:

Jeg synes ikke det skal blive en debat om liberalisme men vil kort skrive min opfattelse.

Jeg er liberalist. Det er jeg fordi jeg grundlæggende går ind for frihed til at leve livet for den enkelte som man selv ønsker.

Jeg mener vi har ansvar for os selv, det er ikke ensbetydende med jeg mener enhver er sin egen lykkessmed.

Jeg mener vi skal hjælpe dem der har et behov for hjælp, men der skal være incitament til selv at klare sig. Kan man ikke så må andre tage over, men det behøver ikke være det offentliges opgave, men fx gennem forsikringer, men det skal være lige adgang for alle med behov.

Du kan evt læse om positive og negative rettigheder hvis du vil læse mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Andre der kan få velfærds samfund til at fungere:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det skal blive en debat om liberalisme men vil kort skrive min opfattelse.

Jeg er liberalist. Det er jeg fordi jeg grundlæggende går ind for frihed til at leve livet for den enkelte som man selv ønsker.

Jeg mener vi har ansvar for os selv, det er ikke ensbetydende med jeg mener enhver er sin egen lykkessmed.

Jeg mener vi skal hjælpe dem der har et behov for hjælp, men der skal være incitament til selv at klare sig. Kan man ikke så må andre tage over, men det behøver ikke være det offentliges opgave, men fx gennem forsikringer, men det skal være lige adgang for alle med behov.

Du kan evt læse om positive og negative rettigheder hvis du vil læse mere

Enig i, at der ikke skal være debat om liberalisme, men fint at få afklaret, at man ikke nødvendigvis tror på det der med egen lykkes smed. :)

Måske består forskellen til dels i, hvor meget man tror på, at det der incitament til at klare sig selv er realistisk? Altså fx når Blomst skriver noget med at dem med al colaen og smøgerne skal skære ned på de ting, hvor jeg så tænker "Fat chance!"? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig, det er spændende, om der kommer valg. Jeg tror simpelthen, Anders Samuelsen står fast :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig, det er spændende, om der kommer valg. Jeg tror simpelthen, Anders Samuelsen står fast :chin:

Jeg har ikke fulgt med - er vi ude i trusler om valg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hende Karina kommer i aftenshowet på DR :)

(Jeg læste lige linket. Vild historie! Men uanset hvad der er sket med hende, så er jeg ikke enig med hende ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i, at der ikke skal være debat om liberalisme, men fint at få afklaret, at man ikke nødvendigvis tror på det der med egen lykkes smed. :)

Måske består forskellen til dels i, hvor meget man tror på, at det der incitament til at klare sig selv er realistisk? Altså fx når Blomst skriver noget med at dem med al colaen og smøgerne skal skære ned på de ting, hvor jeg så tænker "Fat chance!"? :)

Og der er det jeg mener det personlige ansvar kommer ind. Ansvaret for sig selv og i særdeleshed ansvaret for sit/sine børn.

Jeg ved godt det ikke er bare lige, men synes alt for mange læner sig tilbage og mener at det skal samfundet løse for en.

Man må selv forsøge at ændre, men kan have brug for hjælpen til det, men man har selv et ansvar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fulgt med - er vi ude i trusler om valg?

Jep. Jeg har altså ikke nørdet det, men LA er rimelig stålsatte på deres lavere topskat hele vejen op, og DF vil ikke være med. Jeg har svært ved at se, at LA bøjer sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og der er det jeg mener det personlige ansvar kommer ind. Ansvaret for sig selv og i særdeleshed ansvaret for sit/sine børn.

Jeg ved godt det ikke er bare lige, men synes alt for mange læner sig tilbage og mener at det skal samfundet løse for en.

Man må selv forsøge at ændre, men kan have brug for hjælpen til det, men man har selv et ansvar.

Jaeh. Det er jeg sådan set enig i, men jeg tror, vi ryger tilbage i forskellige opfattelser af, hvornår man KAN :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep. Jeg har altså ikke nørdet det, men LA er rimelig stålsatte på deres lavere topskat hele vejen op, og DF vil ikke være med. Jeg har svært ved at se, at LA bøjer sig.

Spændende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig, det er spændende, om der kommer valg. Jeg tror simpelthen, Anders Samuelsen står fast :chin:

Det tror jeg bestemt også og har hele tiden troet. Som han siger er der ingen grund til at have en borgerlig regering hvis der ikke bliver ført borgerlig politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER