NoEmMor

Herluf Holm

22 indlæg i dette emne

Hej

Har lige siddet og set en genudsendelse om Herluf Holm kostskolen. Det er lidt svært at forholde sig til, når jeg slet ikke kunne drømme om at sende mine børn på kostskole

Men blev nysgerrig og gik ind og fnadt deres hjemme side, og det lyder jo rigtig rigtig godt og spændende, men alligevel kunne jeg ikke finde på at sende mine børn på kostskole.

I programmet var der børn ned til 6. klasse der gik på kostskolen, og jeg synes bare at ned til 6. klasse der er de bare stadig så små, men de så glade ud, selvfølgelig var de kede af det lige når de skulle sige farvel, men ellers så de glade ud og der så ud til at være et godt sammenhold på skolen.

Er der nogle af jer der har gået på kostskole eller som har i tankerne at jeres børn skal gå på kostskole, og hvorfor eller hvorfor ikke?

Sara

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kunne ligesom dig aldrig drømme om at sende mine børn på kostskole

Glade børn eller ej mener jeg ikke det er sundt for et barn i 6. klasse ikke at have sin mor og far i sit liv til dagligt

ville så heller ikke selv kunne undvære mine børn 5 dage af gangen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ikke drømme om at sende mine børn på kostskole, ville ikke kunne undvære dem så mange dage ;) Når de en gang når 9. klasse, så kan vi snakke efterskole, hvis det er noget de vil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne heller ikke sende ungerne på kostskole! Det er "slemt" nok, hvis de kommer og vil på efterskole en dag :D

Men det kan da godt være, der er nogle ting der lyder dejlig og spændende, men jeg synes nu stadig de skal være noget ældre end 6. klasser ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bedste der er sket for mig i min barndom/skoletid er at jeg kom på kostskole (Bogø Kostskole).

Har desværre ikke økonomien til det, ellers havde jeg også sendt mine børn derned. Jeg startede dernede i 7. klasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bedste der er sket for mig i min barndom/skoletid er at jeg kom på kostskole (Bogø Kostskole).

Har desværre ikke økonomien til det, ellers havde jeg også sendt mine børn derned. Jeg startede dernede i 7. klasse.

Spændende, men jeg bliver lige nødt til at spørge hvorfor det var det bedste der skete for dig? Altså du behøver selvf ikke svare, men jeg er bare nysgerrig :whistling

Jeg har nemlig en idé om, at sådan noget ville have været en super løsning for mig selv, da jeg var barn. Men det var pga af omstændighederne i det liv jeg havde hjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke gået på kostskole, men på efterskole, og det var bare slet ikke mig. Jeg savnede den frihed, som jeg havde hjemme hos mine forældre, og jeg savnede at have noget alene tid, når jeg ønskede det...

Derfor vil jeg ikke sende mine børn på kostskole, jeg vil ikke give dem den oplevelse, som jeg havde, og skulle barnet selv ønske det, når det kom op i en vis alder, så ville jeg være meget opmærksom på mistrivsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke gået på kostskole, men på efterskole i 2 år, hvilket var nogle af mine bedste år i mit liv. Det var bare noget helt andet end folkeskolen og gymnasiet...

Jeg ville dog ikke sende mit barn på kostskole, derimod vil jeg være meget åben for efterskole, hvis barnet er interesseret og vi har råd..

Vanni: Jeg beklager din oplevelse med efterskolen, men det er stor forskel på skolerne. Så jeg vil ikke have noget imod at sende mit barn afsted. Det der med alenetid - man kan jo gå en tur eller noget eller man ku aftale med værelseskammeraten at man lige får lidt alenetid.. Det ku sagtens lade sig gøre hvor jeg gik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv gået på kostskole, kunne aldrig selv finde på at sende Magnus så tidlig af sted.

Der imod har jeg gået på efterskole i 1 år, som var det bedst år i mit liv.

Magnus på heller end gerne komme på efterskole til den tid, men der er han også så gammel nok til at være med til at besteme det selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om det er det samme program jeg så for nogle år siden

Men der fortalte de bla at flere af de børn som kom på kostskolen er børn hvor forældrene bor i udlandet og hvor ungerne til dels også er overladt til nannys og tjenestefolk.. de børn bliver sendt på Herlufholm for at få et forhold til Danmark, sproget og kulturen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om det er det samme program jeg så for nogle år siden

Men der fortalte de bla at flere af de børn som kom på kostskolen er børn hvor forældrene bor i udlandet og hvor ungerne til dels også er overladt til nannys og tjenestefolk.. de børn bliver sendt på Herlufholm for at få et forhold til Danmark, sproget og kulturen..

Det program så jeg også.

Jeg vil heller ikke sende mine på kostskole eller efterskole, men ønsker de det til den tid, jamen så tager vi den derfra til den tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det program så jeg også.

Jeg vil heller ikke sende mine på kostskole eller efterskole, men ønsker de det til den tid, jamen så tager vi den derfra til den tid

Nu er der jo ret stor forskel på sådan en skole som Herluf Holm og sådan en efterskole som jeg gik på... Hvorfor ville du ikk sende dit barn på efterskole, hvis det var?

Så vidt jeg har forstået så er der stor forskel på kostskole og efterskole.. det er der flere der siger til mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det program så jeg også.

Jeg vil heller ikke sende mine på kostskole eller efterskole, men ønsker de det til den tid, jamen så tager vi den derfra til den tid

Hvorfor ikke efterskole.??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke drømme om kostskole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herlufsholm Kostskole kan IKKE sammenlignes med andre kostskoler. Men det er jo de berømteste skoler man hører om, og det gør at mange forbinder en kostskole med "kæft, trit og retning", præfekter o.s.v.

Jeg har gået på Bogø Kostskole fra 7. klasse og er blevet spurgt i tråden om lidt uddybelse :)

Jeg kom på kostskole fordi mit liv rent ud sagt var ved at "køre galt" grundet dårligt valg af venner, pjækkeri og småkriminalitet i den milde ende.

På kostskolen bor du på skolen (deraf navnet kostskole). Den var inddelt i mindre bo-enheder hvor der boede 20 børn i hvert hus sammen med et voksenpar.

Huset var opdelt i mindre bo-enheder hvor hver bo-enhed husede 3 elever som havde dette: et enkeltværelse, et dobbeltværelse, et toilet, et badeværelse og en garderobe/entre.

Altså små lejligheder uden køkken.

Udover at vi selvfølgelig gik i skole levede vi et så normalt liv som det er muligt på en kostskole. Dagen kunne f.eks. se sådan ud:

7:00 Vækning (til dem der ikke selv stod op. Jeg havde vækkeur for ville helst vågne selv)

7:30 Morgenmad

8:30 Skolen starter og slutter kl. 14. I frokosten blev der serveret smørrebrød (ikke højt belagt)

14:00 Eleven bestemmer selv over hvad de vil lave

15:30 - 16:45 Lektielæsning hvor man skulle være på sit værelse. En lærer kom jævnligt forbi og hjalp hvis man havde behov for det.

17:15 Aftensmad

18:00 - 20:00 Fritidsklubben havde åbent og fungerede som en slags ungdomsklub

20:00 Sandwich blev serveret

22:00 Sengetid (man behøvede ikke gå i seng men der skulle være ro og man skulle befinde sig i sin bo-enhed.

23:00 Lyset skulle slukkes

Og så var der alle pligterne <_< :P

3 gange om ugen havde man køkkentjans. Køkkentjansen bestod i en af nedenstående:

Morgenmad: Dække borde, stille morgenmad frem som buffet, lave kaffe o.s.v. Så disse dage skulle man tidligt op.

Aftensmad: Dække borde samt anrette den varme mad på fade og stille på de enkelte borde.

Opvask: Rydde af efter maden når de andre elever havde forladt bordene, skylle af, vaske op og stille på plads. Der var heldigvis opvaskemaskine ;)

Rengøringstjans havde man 1 gang ugentligt og skulle støvsuge, tørre støv, vaske gulve o.s.v. på hele afdelingen, undtaget bo-enhederne.

Bo-enhederne skulle holdes ordentlige af eleverne selv, og en gang ugentligt var der rengøringsdag hvor det efterfølgende blev tjekket om der var gjort rent på værelser, gang, toilet og bad i bo-enhederne.

Der var obligatorisk hjem-weekende hver anden uge hvor vi tog hjem fredag efter skole og kom tilbage søndag aften. I de andre weekender var det valgfrit om man ville blive på skolen eller tage hjem.

Onsdagene var de gode dage for der fik vi lommepenge :yay :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil heller ikke sende mine på kostskole eller efterskole, men ønsker de det til den tid, jamen så tager vi den derfra til den tid

Nu er der jo ret stor forskel på sådan en skole som Herluf Holm og sådan en efterskole som jeg gik på... Hvorfor ville du ikk sende dit barn på efterskole, hvis det var?

Så vidt jeg har forstået så er der stor forskel på kostskole og efterskole.. det er der flere der siger til mig.

Jeg har gået på både kostskole og efterskole. Og der er egentlig ikke den store forskel udover at efterskolerne "kun" har større elever (9. og 10. klasser) og det i sig selv giver mere "frihed" til eleverne fremfor når du også skal tilgodese de mindre elever som er på en kostskole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt med en masse svar

Ja det er rigtigt at nogle af eleverne var elever der var bosiddende i andre lande, og derfor gik på skolen fordi de skulle lære nogle danske værdier og den danske kultur, men der var altså også børn fra familier bosiddende i DK

Men det er jo et valg man træffer, og de forældre der har truffet det, har naturligvis gjort sig nogle overvejelser

Sad bare og fik lidt ondt i maven da jeg så de "små" børn blive sendt afsted

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gået på både kostskole og efterskole. Og der er egentlig ikke den store forskel udover at efterskolerne "kun" har større elever (9. og 10. klasser) og det i sig selv giver mere "frihed" til eleverne fremfor når du også skal tilgodese de mindre elever som er på en kostskole.

Annette svarer fint på mit spørgsmål her, har et par familiemedlemmer der har gået på begge dele og siger det samme som Annette.

Jeg skriver, at jeg ikke vil sende dem afsted ja, men hvis de ønsker det, jamen så tager vi den derfra. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herlufholm kostskole kommer Mille aldrig på, af flere årsager, men så sandeligt også prisen :) Vi bor ikke et langt fra den skole og den er jo helt enormt pæn og ligger i fredeligt kvarter, så jeg tror nu nok der er fin mulighed for noget ro når man har fri, hvis man vil gå en tur..Men udadtil minder den lidt om Harry Potter :P udseendesmæssigt er det jo ikke en traditionel skole..

Efterskole er noget helt andet og hvis hun vil og har brug for, at komme på efterskole står det hende frit for.. Jeg ser jo helst en idrætsefterskole, men hvis hun vil noget andet, skal hun have lov til det...Man burde allerede nu begynde at spare op til det til, for det er bestemt heller ikke billigt at sende sit barn på efterskole...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber at vi har økonomi til at sende ungerne på efterskole eller kostskole - og håber at de vil.

Jeg har ikke selv gået på nogen af delene, men har ind til nu kun hørt godt om det (Vanni er faktisk den første jeg har hørt ikke har haft det godt på efterskole).

Jeg har været en del på højskole som voksen og har haft super oplevelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi har økonomi til begge dele må August meget gerne.

DEt er ikke for at sende ham væk eller vi ikke vil have ham hjemme, men jeg ser det som noget positivt at kunne tilbyde sine børn at blive bedre uddannet og modne sig på en helt anden måde end sine jævnaldrende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

begge mine fætre har gået på herlufsholm og været meget glade for det. min onkel og tante bor i frankrig og har valgt en dansk kostskole fremfor en fransk skole med barnepiger efter skole da de begge arbejder meget. men der er altså rigtig mange af de elever hvis forældre der er bosat i danmark der går på skolen som dagelever. de er der kun i dagtimerne og sover hjemme hver nat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER