lpd

Hjemmelavet rugbrød

22 indlæg i dette emne

Er der nogle der ligger inde med gode opskrifter? Jeg bruger lige pt den fra Den store bagebog, men hold nu op den surdej er besværlig og ingredienserne er altså ret dyre til bare et rugbrød (og som de bonderøve vi er ryger der altså meget rugbrød ned).

Jeg har en af Meyers bøger, og der er nogle opskrifter der ser gode ud, men øhh opskriften på surdejen mangler sgu (eller også er jeg blind, men nu har jeg tjekket flere gange). Der står man skal bruge rugsurdej fra side det og det, og den er også fint afbilledet, men så stopper festen.

Jeg kan jo Google, men gider ikke vente på en surdej i flere dage, hvis det så er en super dårlig opskrift, så hit me! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja! :)

6 dl kogende vand

6 dl koldt vand

surdej

2 spsk salt

2 spsk honning, sirup eller sukker

Blandes og surdejen opløses

2 dl knækket rug

2 dl hørfrø

1 dl sesamfrø

1 dl græskarkerner eller solsikkekerner - jeg foretrækker græskar

5 dl grahamsmel

9 dl rugmel

Det hele blandes sammen og HUSK at tage surdej fra. 4 spiseskefulde i et glas, der opbevares i køleskabet - andet skal man ikke gøre ved det. Resten hældes i bageform. Opskriften passer til den store fra Eva trio. Hæver til det når kanten - ca 4 timer. Punkter toppen af brødet og glat med en gaffel.

Ovnen opvarmes til 250 grader og brødet sættes i i 10 min. Sænk temperaturen til 175 og bag yderligere 1,5 time.

Vend brødet ud på en bagerist og lad stå til næste dag. Først der kan det skæres. Opbevares i plastikpose i køleskabet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt - surdej kan du få af mig, hvis du bor i nærheden. Og ellers har jeg set man kan købe det i supermarkedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. Det synes jeg i hvert fald selv ;)

Men har du noget surdej nu? Jeg aner ikke hvordan man starter det, vi har fået vores af svigerne af en over 20 år gammel surdej..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er en Meyer opskrift på surdej. http://www.grupemeyer.dk/?id=173

Men det det med den skal opfriskes kan jeg slet ikke genkende. Jeg sætter det bare i køleskabet og bruger det efter en uge ca.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver surdej selv, synes bare den jeg laver og bruger pt er ret besværlig.

Den skal opfriskes når man har taget det man skal bruge, ellers har man jo pludselig ikke mere :) man gemmer hele tiden lidt af sin surdej og spæder til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, men hvis du har noget surdej, kan jeg lige smide vores opskrift ind :D

1. Dag (eller om morgenen)

0,5 l vand

3 dl kerner. Vi bruger lige pt kun rugkerner og evt lidt hørfrø, men det er fordi A ellers ikke må spise det, eller kan jeg godt lide både solsikke- og græskarkerner

2 dl groft rugmel

3 dl hvedemel

1 lille spsk salt

2. dag (eller samme morgen)

2,5 dl vand

6,5 dl rugmel

Tager et par dl fra, som står i bøtte i køleskabet (hvis vi har solsikke/græskar/chiafrø osv i blander vi først dem i efter vi har taget fra til surdejen)

Står 6-8 timer og hæver (eller hele dagen, hvis det hele er blandet om morgenen).

Bages 75 minutter ved 200 grader. Vores nuværende ovn bager den dog på 60-65 minutter. Den får en god skorpe :mam

Jeg kommer den i en plastikpose og så står den bare ude på bordet, men vi spiser det også hurtigt med 4 mennesker :)

Vi spæder i øvrigt op, hvis vi ikke får den brugt inden for 2 uger :) bare lidt vand og lidt mel, såden har noget at arbejde på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver surdej selv, synes bare den jeg laver og bruger pt er ret besværlig.

Den skal opfriskes når man har taget det man skal bruge, ellers har man jo pludselig ikke mere :) man gemmer hele tiden lidt af sin surdej og spæder til.

Ok, nå, jeg putter bare det hele i dejen og tager så en hel portion fra til næste gang. Og gør i øvrigt ikke mere ved det af nogen art. En gang pga. ferie nåede den at blive omkring 1 måned gammel. Brødet skulle hæve lidt længere, men ellers fungerede det helt fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er en Meyer opskrift på surdej. http://www.grupemeyer.dk/?id=173

Men det det med den skal opfriskes kan jeg slet ikke genkende. Jeg sætter det bare i køleskabet og bruger det efter en uge ca.

Den opskrift er på alm grundsurdej og ikke rugsurdej som der står i opskriften. Det er endda det billede der er i bogen også :unsure

Meget mærkeligt. Enten er det fordi man skal bruge grundsurdej, ellers har de glemt opskriften på rugsurdej :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min surdej består kun af vand og groft rugmel.... Så tager jeg 1 dl fra til at bage med, og fylder så mel og vand i surdejsbøtten, til jeg har samme mængde som før.... Super simpelt!

Jeg laver mine sådan her (men det kan jo varieres i en uendelighed)

Opskrift på 2 Rugbrød

1. Nedenstående blandes og står ved stuetemperatur i 12-24 timer:

8 dl lunkent vand

surdej (ca 1 dl)

650g rugmel

2. Herefter tilsættes:

300 g knækkede rugkerner

1 1/2 spsk. maltsirup (el. lidt kulør)

1 dl lunkent vand

1 hvidtøl

1 1/2 spsk salt

100 g hørfrø

100 g solsikkekerner

100 g græskarkerner

4. Dejen hældes i rugbrødsforme beklædt med bagepapir og hæver 2-3 timer ved stuetemperatur.

5. Sættes i kold ovn og bages i 1 time og 20 min. ved 200 grader varmluft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min surdej består kun af vand og groft rugmel.... Så tager jeg 1 dl fra til at bage med, og fylder så mel og vand i surdejsbøtten, til jeg har samme mængde som før.... Super simpelt!

Jeg laver mine sådan her (men det kan jo varieres i en uendelighed)

Opskrift på 2 Rugbrød

1. Nedenstående blandes og står ved stuetemperatur i 12-24 timer:

8 dl lunkent vand

surdej (ca 1 dl)

650g rugmel

2. Herefter tilsættes:

300 g knækkede rugkerner

1 1/2 spsk. maltsirup (el. lidt kulør)

1 dl lunkent vand

1 hvidtøl

1 1/2 spsk salt

100 g hørfrø

100 g solsikkekerner

100 g græskarkerner

4. Dejen hældes i rugbrødsforme beklædt med bagepapir og hæver 2-3 timer ved stuetemperatur.

5. Sættes i kold ovn og bages i 1 time og 20 min. ved 200 grader varmluft.

Tak, den vil jeg prøve!

Jeg plejer at sætte rugkerner i blød, modregner du den mængde væske eller hvad gør du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, den vil jeg prøve!

Jeg plejer at sætte rugkerner i blød, modregner du den mængde væske eller hvad gør du?

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål, men jeg sætter aldrig noget i blød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør jeg heller ikke. Rugkernerne bliver fint bløde alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilke bruger I da? Dem vi køber er så hårde at man ville knække tænderne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger knækkede rugkerner fra fakta, de er billige (mener jeg giver 8 kr for 1 kg), og bliver helt bløde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Knækket rug fra kornkammeret, eller som regel, for det er billigere, skåret rug fra Levevis i Netto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay det må jeg da prøve. Lige pt bruger vi skårne rugkerner fra amo, de er i hvert fald mega hårde :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min surdej består kun af vand og groft rugmel.... Så tager jeg 1 dl fra til at bage med, og fylder så mel og vand i surdejsbøtten, til jeg har samme mængde som før.... Super simpelt!

Jeg laver mine sådan her (men det kan jo varieres i en uendelighed)

Opskrift på 2 Rugbrød

1. Nedenstående blandes og står ved stuetemperatur i 12-24 timer:

8 dl lunkent vand

surdej (ca 1 dl)

650g rugmel

2. Herefter tilsættes:

300 g knækkede rugkerner

1 1/2 spsk. maltsirup (el. lidt kulør)

1 dl lunkent vand

1 hvidtøl

1 1/2 spsk salt

100 g hørfrø

100 g solsikkekerner

100 g græskarkerner

4. Dejen hældes i rugbrødsforme beklædt med bagepapir og hæver 2-3 timer ved stuetemperatur.

5. Sættes i kold ovn og bages i 1 time og 20 min. ved 200 grader varmluft.

Altså jeg fatter det ikke. Rugmel og vand blandet sammen for at lave surdej - og så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg fatter det ikke. Rugmel og vand blandet sammen for at lave surdej - og så?

Jeg har fået min surdej af min svigerinde, det er en gammel sag :)

Så det er i princippet mel, vand og en masse bakterier, jeg så fodrer med mere mel og vand ;)

Når man så har en surdej (fået af nogen, eller "avlet" den selv, der findes opskrifter på nettet) så tager jeg bare 1 dl fra til at bage rugbrød af (som var det en pakke gær) og så spæder jeg surdejen op med mel og vand til samme mængde som før, og stiller den på køkkenbordet ca 12 timer, hvorefter den ryger på køl til næste gang jeg snupper 1 dl :) (var det til at forstå? Jeg var også selv lidt forvirret i starten)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan gør jeg:

2j298xt.jpg

Tag dig ikke af Js noter ;)

Jeg laver surdej således: dag 1, bland 2 dl vand med 1 dl hvede og 1 dl rugmel i skål, sæt skålen Utildækket i et lukket skab (ikke køl!). Hver dag i 6 dage tilføjer du lidt kærlighed i form af lidt vand og lidt af en af meltyperne. På 7. dagen er den klar. Her bruger du ca 2 dl surdej til ovenstående portion (eller dobbelt og du behøver stadig kun bruge 2 dl, its magic ;) ). Kasser resten! PS, det lugter lidt af sur øl, det er PERFEKT!

Fremover tager du, efter punkt 1 i opskriften, 2 dl fra og hælder i glas (med låg ;) ) i køleskabet. Dit glas bør kunne indeholde minimum 3 dl, det kan udvide sig ;) Surdejen bliver bedre med tiden. Den bør laves på ny efter ca 50 år! Den bør bages med, med intervaller på maks 3 uger, ellers bør den fryses/tørres :)

I forhold til opskriften: al hvede kan uden problemer skiftes ud med rugmel og havregryn i et nogenlunde lige forhold. Det opdages faktisk ikke. Målene og kravene om solsikkekerne og hvad er de andre? er irrelevante. Vi bager både uden og med 7 gange så meget.

Skal du tilsætte noget sjovt, fx tørret frugt, krydderier, revne grøntsager (kartofel er lækkert) foretrækker jeg at gøre det EFTER jeg tager surdej fra, så ikke det kommer med over :)

Edit: vi bruger sjældent knækkede hvedekerner, men bruger så dobbelt knækkede rugkerner :)

Edit 2: jeg har aldrig penslet med smør

Edit 3: jeg bager brødet ved 200 grader i 30 minutter og lægger så sølvpapir over og bager videre i 1 time og 10 minutter. Uden sølvpapir bliver skorpen ALT for slem.

Edit 4: undgå madspild og hæld rester af ris, bulgur osv i dejen ;)

Over and out!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay det må jeg da prøve. Lige pt bruger vi skårne rugkerner fra amo, de er i hvert fald mega hårde :-)

De skal nok blive blødt op i dejen, også uden forudgående iblødsætning ☺

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar! Jeg prøver mig lidt frem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER