faf

Oktober -Smalltalk :)

1,456 indlæg i dette emne

Nogen herinde der ved, om det har en betydning, om blodprøverne man skal have taget i forbindelse med NF, tages tidligt eller sent? Om de kan falde forskelligt ud afhængig af hvornår de er taget? Har fået besked fra Riget om at de skal tages ml 14/3 og 6/4

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Prøvede lige at finde nogle artikler om det på PubMed og fandt to danske studier fra hhv 2008 og 2009. Det første konkluderede at det var signifikant bedre at få taget double testen før 10+0 mht at finde trisomi 21 (fandt 100% før 10+0 og 77% når blodprøven blev taget efter 10+0 - dog er det et lille studie med kun 97 cases) . I det andet undersøger de trisomi 13 og 18 og finder at der ikke er nogen forskel på hvornår man tager blodprøven.

Der er også et spansk studie fra 2013 med 14250 deltagere, der konkluderer at det bedste tidspunkt for blodprøven er 10+0 - 10+6. Har dog ikke adgang til artiklen, så kan kun læse abstract'et og her står ikke noget om hvor mange % af dem med trisomi 13, 18 eller 21 som de så fangede i screeningen...

Såååå måske man skal satse på blodprøve ca 10+0?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Prøvede lige at finde nogle artikler om det på PubMed og fandt to danske studier fra hhv 2008 og 2009. Det første konkluderede at det var signifikant bedre at få taget double testen før 10+0 mht at finde trisomi 21 (fandt 100% før 10+0 og 77% når blodprøven blev taget efter 10+0 - dog er det et lille studie med kun 97 cases) . I det andet undersøger de trisomi 13 og 18 og finder at der ikke er nogen forskel på hvornår man tager blodprøven.

Der er også et spansk studie fra 2013 med 14250 deltagere, der konkluderer at det bedste tidspunkt for blodprøven er 10+0 - 10+6. Har dog ikke adgang til artiklen, så kan kun læse abstract'et og her står ikke noget om hvor mange % af dem med trisomi 13, 18 eller 21 som de så fangede i screeningen...

Såååå måske man skal satse på blodprøve ca 10+0?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor langt er du når du skal kønsscannes ?? Ja jeg er bare nysgerrig for hvornår man kan se kønnet med sikkerhed 

Jeg er i uge 15 til den tid :-) Men kan køns scanne fra uge 15

Det er en scanning som jeg selvfølgelig selv har tilkøbt, hvilken også betyder at hvis bebs ikke ligge optimalt eller de er lidt i tvivl ( Kan være lidt sværere at se med 100 % sikkerhed ved piger) så får en ny scanning til de er helt sikker på kønnet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv jeg har sovet af helvede til.. Mine ben klør når jeg bliver træt.. - det gjorde de meget da jeg var barn, men har ikke oplevet det i mange mange år. Og mine inderlår er lidt røde og klør også. Ved ikke om det er syningen i mine leggings som gør det. Og så klør min hovedbund efter jeg har skiftet Kerastase ude med den økologiske Zenz :blink Jeg gik til frisøren igår og fik lidt vejlening.. Så håber det hjælper på hovedbunden.

Og her til morgen er hele kroppen smurt med en god svanemærket fugtighedscreme.. :) Så håber jeg det hjælper lidt.

Gider ikke på job... Vil hellere bare være herhjemme idag.. hehe Nå men afsted med mig og blup...

 

Håber i får en dejlig dag tøser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv jeg har sovet af helvede til.. Mine ben klør når jeg bliver træt.. - det gjorde de meget da jeg var barn, men har ikke oplevet det i mange mange år. Og mine inderlår er lidt røde og klør også. Ved ikke om det er syningen i mine leggings som gør det. Og så klør min hovedbund efter jeg har skiftet Kerastase ude med den økologiske Zenz :blink Jeg gik til frisøren igår og fik lidt vejlening.. Så håber det hjælper på hovedbunden.

Og her til morgen er hele kroppen smurt med en god svanemærket fugtighedscreme.. :) Så håber jeg det hjælper lidt.

Gider ikke på job... Vil hellere bare være herhjemme idag.. hehe Nå men afsted med mig og blup...

 

Håber i får en dejlig dag tøser :)

Æv det lyder træls....Håber dig og blup får en super skøn dag trods søvnmangel og kløe :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv jeg har sovet af helvede til.. Mine ben klør når jeg bliver træt.. - det gjorde de meget da jeg var barn, men har ikke oplevet det i mange mange år. Og mine inderlår er lidt røde og klør også. Ved ikke om det er syningen i mine leggings som gør det. Og så klør min hovedbund efter jeg har skiftet Kerastase ude med den økologiske Zenz :blink Jeg gik til frisøren igår og fik lidt vejlening.. Så håber det hjælper på hovedbunden.

Og her til morgen er hele kroppen smurt med en god svanemærket fugtighedscreme.. :) Så håber jeg det hjælper lidt.

Gider ikke på job... Vil hellere bare være herhjemme idag.. hehe Nå men afsted med mig og blup...

Håber i får en dejlig dag tøser :)

Øv! Hvis det hjælper, har jeg været vågen siden kl 4..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøvede lige at finde nogle artikler om det på PubMed og fandt to danske studier fra hhv 2008 og 2009. Det første konkluderede at det var signifikant bedre at få taget double testen før 10+0 mht at finde trisomi 21 (fandt 100% før 10+0 og 77% når blodprøven blev taget efter 10+0 - dog er det et lille studie med kun 97 cases) . I det andet undersøger de trisomi 13 og 18 og finder at der ikke er nogen forskel på hvornår man tager blodprøven.

Der er også et spansk studie fra 2013 med 14250 deltagere, der konkluderer at det bedste tidspunkt for blodprøven er 10+0 - 10+6. Har dog ikke adgang til artiklen, så kan kun læse abstract'et og her står ikke noget om hvor mange % af dem med trisomi 13, 18 eller 21 som de så fangede i screeningen...

Såååå måske man skal satse på blodprøve ca 10+0?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv jeg har sovet af helvede til.. Mine ben klør når jeg bliver træt.. - det gjorde de meget da jeg var barn, men har ikke oplevet det i mange mange år. Og mine inderlår er lidt røde og klør også. Ved ikke om det er syningen i mine leggings som gør det. Og så klør min hovedbund efter jeg har skiftet Kerastase ude med den økologiske Zenz :blink Jeg gik til frisøren igår og fik lidt vejlening.. Så håber det hjælper på hovedbunden.

Og her til morgen er hele kroppen smurt med en god svanemærket fugtighedscreme.. :) Så håber jeg det hjælper lidt.

Gider ikke på job... Vil hellere bare være herhjemme idag.. hehe Nå men afsted med mig og blup...

Håber i får en dejlig dag tøser :)

Sådan havde jeg det natten til mandag, vågnede hele tiden og havde svært ved at falde i søvn. Og jeg har oplevet meget uro i benene , noget jeg ellers aldrig lider af

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tøser nu har jeg lagt mærke til at det virker som at der er mange inden på sundhedssystemet ☺️

Jeg skal efter sommerferien starte i praktik nok primært på sygehus.

Er der nogle afdelinger i måske vil anbefale i forhold til en modul 11 praktik som spl. Stud hvor jeg skal være helt frem til fødsel.

Havde haft et ønske om OP, dog kan dette ikke lade sig gøre i forhold til at jeg er højgravid. Håber i har nogle gode input ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skulle tro at baby sparker. Jeg synes ikke andet jeg kan mærke nogle smæl flere gange i dag.... Al for tidlig i know, men det føles sådan! Jeg er kun 11+3...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tøser nu har jeg lagt mærke til at det virker som at der er mange inden på sundhedssystemet ☺️

Jeg skal efter sommerferien starte i praktik nok primært på sygehus.

Er der nogle afdelinger i måske vil anbefale i forhold til en modul 11 praktik som spl. Stud hvor jeg skal være helt frem til fødsel.

Havde haft et ønske om OP, dog kan dette ikke lade sig gøre i forhold til at jeg er højgravid. Håber i har nogle gode input ☺️

Nu ved jeg ikke om du bor i København, men jeg sluttede min praktik på ØNH amb på Riget og det må da siges at være perfekt når man er gravid. Det var superspændende og alle var skidesøde! Det er vel efterhånden 12-13 år siden, men alligevel ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke om du bor i København, men jeg sluttede min praktik på ØNH amb på Riget og det må da siges at være perfekt når man er gravid. Det var superspændende og alle var skidesøde! Det er vel efterhånden 12-13 år siden, men alligevel ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æv det lyder træls....Håber dig og blup får en super skøn dag trods søvnmangel og kløe :kram2

Ja det startede fint på jobbet.. Men da vi fik vækket min patient blev han aggressiv og så tog dagen jo en anden drejning, da man så skulle være over ham hele tiden. Så jeg fik ikke skrevet min rapport til tiden.. og fik dermed 40 min overarbejde !! Men nu er jeg hjemme i sofaen og lige tager en slapper og spiser chips hehe inden jeg skal til gård-udvalgs-møde - vi skal renoverer gården i bygningen hvor vi bor. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv! Hvis det hjælper, har jeg været vågen siden kl 4..

Er også på vej om lidt, har heldigvis fri torsdag og fredag (skal dog i weekendvagt), i går havde jeg fri 13.30 og sov 2 timer på sofaen bagefter. Så klart jeg ikke kan sove

Jeg skal heldigvis kun arbejde i dag og i morgen og så har jeg fri. indtil mandag :) Jeg er bare lidt presset af at jeg skal lave den der bryllupskage.. men det skal nok gå det hele :)  Og så håber jeg at min kjole passer på lørdag !!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tøser nu har jeg lagt mærke til at det virker som at der er mange inden på sundhedssystemet ☺️

Jeg skal efter sommerferien starte i praktik nok primært på sygehus.

Er der nogle afdelinger i måske vil anbefale i forhold til en modul 11 praktik som spl. Stud hvor jeg skal være helt frem til fødsel.

Havde haft et ønske om OP, dog kan dette ikke lade sig gøre i forhold til at jeg er højgravid. Håber i har nogle gode input

 

Ej hvor fedt :) Tillykke med uddannelse :)

Jamen jeg ville nok søge på en afdeling hvor du kan få det helt basale ind under huden. Specielt det med at få lov at se klinisk på patienten. At se hvordan de ser ud når de er dårlige. Og så en afdeling hvor du kan tillære dig de mest alm procedure.. da det er fedt at kunne når du kommer ud som færdig. (Og når du det ikke så skal du nok lære det hen af vejen :)  )

Men du skal også tænke over hvad du vil bagefter når du er færdig ? Hvilken slags afdeling vil du på ? For så kunne du måske søge derhen nu.. og få foden indenfor døren.. og snuse til det.. og finde ud af om det egentlig er det du vil :)

Håber det hjalp lidt :)

Du skal bare huske at på OP taler du ikke meget med patienterne.. og der er ikke meget basal pleje.. det hele er meget teknisk.. og du kommer slet ikke i et medicinrum. Jeg ville søge på en hjerteafdeling hvis det var mig. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skulle tro at baby sparker. Jeg synes ikke andet jeg kan mærke nogle smæl flere gange i dag.... Al for tidlig i know, men det føles sådan! Jeg er kun 11+3...

Hehe jeg har kun ligament og muskelsmerter.. hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe jeg har kun ligament og muskelsmerter.. hehe

Det kan også være at det er hvad jeg også har, men det virker bare sådan at den sparker... hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er den sidste halvanden times arbejde.. :) jeg må fortsætte de kommende dage.. Der skal laves 2-3 gange så mange :)

post-5552-0-01101500-1458160651_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt :) Tillykke med uddannelse :)

Jamen jeg ville nok søge på en afdeling hvor du kan få det helt basale ind under huden. Specielt det med at få lov at se klinisk på patienten. At se hvordan de ser ud når de er dårlige. Og så en afdeling hvor du kan tillære dig de mest alm procedure.. da det er fedt at kunne når du kommer ud som færdig. (Og når du det ikke så skal du nok lære det hen af vejen :) )

Men du skal også tænke over hvad du vil bagefter når du er færdig ? Hvilken slags afdeling vil du på ? For så kunne du måske søge derhen nu.. og få foden indenfor døren.. og snuse til det.. og finde ud af om det egentlig er det du vil :)

Håber det hjalp lidt :)

Du skal bare huske at på OP taler du ikke meget med patienterne.. og der er ikke meget basal pleje.. det hele er meget teknisk.. og du kommer slet ikke i et medicinrum. Jeg ville søge på en hjerteafdeling hvis det var mig. :)

Jo tak er heldigvis ved snart at være færdig. Skulle have været færdig til sommer næste år.

Har haft meget basal pleje da jeg i min første praktik var på mave/Tarm kirurgisk hvor der også var noget gynækologisk.

Samtidig er jeg uddannet ssa i forvejen og har arbejdet lidt ved siden af på en hjertemedicinsk afdeling, men også med mange KOL patienter. Har tidligere været på nefrologisk/endokrinologisk ☺️

Har jo ønske om at komme til at arbejde på OP eller gyn/obs. Eller psykiatri ☺️ ( har ikke helt besluttet mig endnu som du kan se

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo tak er heldigvis ved snart at være færdig. Skulle have været færdig til sommer næste år.

Har haft meget basal pleje da jeg i min første praktik var på mave/Tarm kirurgisk hvor der også var noget gynækologisk.

Samtidig er jeg uddannet ssa i forvejen og har arbejdet lidt ved siden af på en hjertemedicinsk afdeling, men også med mange KOL patienter. Har tidligere været på nefrologisk/endokrinologisk ☺

Har jo ønske om at komme til at arbejde på OP eller gyn/obs. Eller psykiatri ☺ ( har ikke helt besluttet mig endnu som du kan se )

Men tænker bare at mange af de afdelinger som er gode i forhold til at lære at agere som selvstændig spl. Også er afdelinger som ikke er så gode i forhold til en meget højgravid på det tidspunkt. Og jeg ved hvor ekstremt travlt der er på de medicinske afdelinger.

Har også tænkt om det kunne være relevant at komme på fx intensiv/opvågningen. For at få mere akut/kritisk sygepleje indover ☺

Altså hvis du brænder for OP.. så skal du søge der :) Men der er jo mega meget forskel på OP / gyn-obs og psykiatrien... for ikke at sige at det er tre helt forskellige verdener :) Du har jo din baggrund i orden.. så du skal jo nok bare ud og snuse til tingene og finde din hylde. Men jeg ville nok vælge gyn/obs til den sidste praktik så :)

Og hvad angår intensiv... så er de dårlige ja.. men det er faktisk ikke så tit at der er hjertestop og sådan.. for det tager vi jo oftest i opløbet. :) Men det er super spændende på ita og du kan lære rigtig meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvis du brænder for OP.. så skal du søge der :) Men der er jo mega meget forskel på OP / gyn-obs og psykiatrien... for ikke at sige at det er tre helt forskellige verdener :) Du har jo din baggrund i orden.. så du skal jo nok bare ud og snuse til tingene og finde din hylde. Men jeg ville nok vælge gyn/obs til den sidste praktik så :)

Og hvad angår intensiv... så er de dårlige ja.. men det er faktisk ikke så tit at der er hjertestop og sådan.. for det tager vi jo oftest i opløbet. :) Men det er super spændende på ita og du kan lære rigtig meget :)

Min læge syntes ikke at jeg skulle tage praktik på OP mens jeg var gravid, da som han sagde ikke altid er mulighed for at kunne sidde ned.

Obsetisk eller barsel vil jeg prøve at ligge en billet ind på. Og omkring det med ita, så har jeg det sådan at man lærer ikke noget af et hjertestop som sådan, forstå mig ret, det er netop det med at tage det i optakten som jeg anser for at være den gode sygepleje også i forhold til læring. Men måske jeg er lidt fordomsfuld, ret mig gerne, men at ita også er meget det samme altså man har en patient og skal overvåge skærme. Og så lige lidt personligpleje. Men synes ita er spændende i forhold til den komplekse patient, da der både er kirurgisk og medicinsk fokus nogle gange. Så det ligesom er en blanding af mange specialer.

Men Jaa ved godt at jeg har et ben i alle retninger, og håber derfor også at mit modul 11 og 12 gør at jeg finder en afklaring med hensyn til hvilken retning jeg vil i.

Men argh synes det er svært hehe. Også fordi jeg reel set ikke har ret meget at skulle sige i forhold til praktikplads. Dog ved jeg at neo og børneafdelingen samt akutten er svær at få plads på fordi alle vil det ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge syntes ikke at jeg skulle tage praktik på OP mens jeg var gravid, da som han sagde ikke altid er mulighed for at kunne sidde ned.

Obsetisk eller barsel vil jeg prøve at ligge en billet ind på. Og omkring det med ita, så har jeg det sådan at man lærer ikke noget af et hjertestop som sådan, forstå mig ret, det er netop det med at tage det i optakten som jeg anser for at være den gode sygepleje også i forhold til læring. Men måske jeg er lidt fordomsfuld, ret mig gerne, men at ita også er meget det samme altså man har en patient og skal overvåge skærme. Og så lige lidt personligpleje. Men synes ita er spændende i forhold til den komplekse patient, da der både er kirurgisk og medicinsk fokus nogle gange. Så det ligesom er en blanding af mange specialer.

Men Jaa ved godt at jeg har et ben i alle retninger, og håber derfor også at mit modul 11 og 12 gør at jeg finder en afklaring med hensyn til hvilken retning jeg vil i.

Men argh synes det er svært hehe. Også fordi jeg reel set ikke har ret meget at skulle sige i forhold til praktikplads. Dog ved jeg at neo og børneafdelingen samt akutten er svær at få plads på fordi alle vil det ☺️

Jeg forstå hvad du mener med ita.. MEN der er ikke to patienter der er ens. Og det er ikke kun en skærm man holder øje med.. Du skal have det kliniske blik i orden.. du er fuldt ud ambassadør for patienten som er fuldstændig i din magt.. Så hvis du lige glemmer at rette puden så patienten får et tryksår.. eller du kommer til at skylle en lille bobel ind når du tager en blodprøve på a-kanylen.. og der kommer en luft-blodprop i fingeren eller hånden.. og den dermed skal opereres eller helt amputeres. Og så er man jo også den der skal tage sig at de pårørende.. Jeg stod med patient og pårørende idag hvor patienten bad de pårørende om at gå ! Det var faktisk ikke helt nemt. Men det måtte jo respekteres. Nå men det jeg nok bare prøver at sige er, at man som sygeplejerske på intensiv har 10000309349000 bolde i luften (i hovedet) konstant.. det kan godt være du sidder og kan se på en skærm.. men alt foregår indeni hovedet :)

Så man er træt når man går hjem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til tidlig scanning og den sidste scanning inden NF.


 


Jeg så hjerteblink, en baby der hoppede og danset og at min baby er der!!!!  :7himmel


Og pludselig så jeg en arm og kiggede hurtig på hånden. Den løftede den og baby begyndte at vinke.  :o   :wub Det sagde jeg så til ferlititetsjordmoren og hun så det også:-) 


Hun målte også babyen og det jeg hurtig så, var den 98 mm ( så det mere på scannigsbilledet)- Og målte jeg er 12+2, med termin den 27 september 2016  :o Hm!


( Venter til NF før den endelig terminsdato) Hun printede billedet ud til mig;-)


 


Så det var en dejligt at se baby igen:-)


Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER