Solvej99

Hvem valgte I som faddere?

27 indlæg i dette emne

Overskriften siger det hele :)

Hvem valgte/har I valgt som faddere til dåben? Og evt. hvorfor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til store C: min ældste bror, min storsøster og min svoger

Til lille C: igen min ældste bror, min svoger og denne gang min anden storebror

Vi ville gerne vælge nogle folk, som betød noget for os og som vi var sikker på også var der om 10-15-20 år. Vi har venner, hvor venskaberne er løbet ud i sandet efter 15 år og jeg ville være trist over at have valgt en fadder, som man en dag intet forhold har til.

Vi overvejede også min nevø, min mands fætter(bedste ven), men det ville ikke betyde det samme for dem og overvejede også mine svigerinde, men det blev det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Alexander: Min mands storebror og min ældste bonusdatter

 

Til Lille-baby: Sikkert min lillebror og min mindste bonusdatter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte min nevø, som er voksen (han bliver 21 til marts). Jeg er hans gudmor, og jeg syntes det var sådan en fin måde at lade tingene gå i ring på.

 

Min veninde J, som desværre er alvorligt syg af kræft. Først og fremmest betyder hun uendeligt meget for mig. Og hvis det til og med kunne give hende en lille opmuntring, så var det bare godt!

 

Min veninde L, som jeg har kendt siden jeg var 10. Også en meget, meget vigtig person i mit liv. Vi har været meget tætte og mindre tætte, men vi har altid holdt sammen.

 

For mig var det et "krav", at de havde valgt at lade deres egne børn døbe (undtagen min nevø, som endnu ikke har børn - og jeg ved ikke, hvad han vil vælge til den tid). Jeg har andre virkelig nære veninder, som blev valgt fra, fordi de har valgt, at deres børn ikke skulle døbes. Ikke er der er noget i vejen med det valg, men for mig, giver det så ikke mening, at de skulle stå fadder til mit barn - agtig.

Jeg har tænkt, at jeg har sammensat et godt "team" for mit barn. Disse mennesker står for fordybelse, intellekt, intelligens både bogligt og følelsesmæssigt, kampgejst, ånd, humor - alle de ting, som jeg gerne vil have, mit barn får med i vuggegave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte min bror og Johns bror (altså Adams onkler) og så min bedste veninde - som også bar ham og derfor kaldes Gudmor herhjemme :) vi har ikke så mange søskende at vælte os rundt i, så det blev dem der var. Min veninde fordi hun er den tætteste jeg har og vi går way back. Jeg var med til fødslen af hendes søn og nu er hun gudmor til min :P

Vi ville gerne have haft et fælles vennepar som faddere, men de er ikke medlemmer af folkekirken, så det kunne vi ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt min søster, svigerinde og svoger og så 2 gode venner (en af mine og en af M's).

Jeg kan godt lide også at have nogle venner med i stedet for kun familie, jeg synes det er hyggeligt og sender et signal om at vi gerne vil blive ved med at ses i mange år. Det kan man selvfølgelig aldrig garantere, men hvis vi skulle miste kontakten så gør der heller ikke så meget. Det er mennesker der betyder noget for os ny :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte min bror og Johns bror (altså Adams onkler) og så min bedste veninde - som også bar ham og derfor kaldes Gudmor herhjemme :) vi har ikke så mange søskende at vælte os rundt i, så det blev dem der var. Min veninde fordi hun er den tætteste jeg har og vi går way back. Jeg var med til fødslen af hendes søn og nu er hun gudmor til min :P

Vi ville gerne have haft et fælles vennepar som faddere, men de er ikke medlemmer af folkekirken, så det kunne vi ikke!

Man kan godt være fadder selvom man ikke er medlem af folkekirken, man skal blot være døbt.

Min ældste bror er ikke medlem (og det er jeg heller ikke) men er fadder til begge mine børn. Jeg ser det lidt sådan, at hvis nogle skal sikre min børn bliver opdraget i den kristne tro, så gør det ikke noget at en af dem også har en kritisk holdning til Folkekirken (og blot fordi man ikke er medlem er det ikke ensbetydende med at man ikke tror)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min yngste bror + kone og Bs søster + mand.

Vi har ingen i familien, som det giver mening at vælge ud fra, hvor kristendoms-kyndige de er, men begge par er gode mennesker med gode værdier, som vi er tæt på, om som børnene kan lide.

Uden at det har været italesat, har jeg/vi nok valgt ud fra, hvem vi ønskede skulle tage sig af børnene, hvis der skulle ske os noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bror, min mands søster og 2 venner - en på hver side, men begge nogle der betyder noget for os begge :) valgt ud fra tanken om hvem der gerne må tage sig af ham, sku der ske os noget og så er det - særligt ifht vennerne, for os også lidt en tilkendegivelse af hvem vi gerne ser have en betydning i J's liv fremadrettet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte min ældste veninde som gudmor til begge børn, fælles faddere til børnene er min mands moster og hendes mand, vi er meget tætte på dem og ville gerne have at de havde en rolle overfor vores børn.

Til vores ældste er min fætter og kusine faddere til, men til vores yngste valgte vi istedet min søster ( hun var ikke gammel nok da vores søn blev døbt) og en af mine gode veninder.

 

For os er det også en tilkendegivelse af hvem vi gerne ser som en stor del af vores og vores børns liv fremadrettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Ida valgte vi.

Min gudfars søster, da min gudfar desværre døde af kraft, da jeg havde fundet ud af at jeg ventede mig, ellers skulle han have været fadder.

Min mands moster er valgt da hun ingen børn har selv og bare elsker børn og fordi hun er fadder til min mand.

Vores fælles kammerat Michael, da han bare altid er der for os og fordi han er grunden til mig og Rasmus er sammen den dag idag.

Så har vi valgt mandens ven N, da han er min mands bedste ven.

Til Eigil

Præcis tre af dem er præcis de samme som til Ida. Nemlig min gudfars søster(Eigil er opkaldt efter min gudfar), min mands moster og Michael.

N er så byttet ud med min bedste veninde gennem 24år(bliver 27 i år)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sunes søster skal være gudmor, min søster skal stå fadder og den sidste fadder er en af Sunes aller bedste venner der blev "snydt" for at være forlover

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde min bror (som også er gudfar), mandens søster, en af mine veninder (som dog var in absentia pga. en ulykke) og to af mandens kammerater (hvor den ene også var in absentia, da han blev kørt ned)..

for os var det vigtigste, at det var nogle, der er tæt på os.. vi kan ikke spå om fremtiden, så vi ved jo ikke, om venskaberne holder. Men det er der så ikke noget at gøre ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Freja var det :

Min lillebror, min xs søster samt et vennepar, hvor manden derfra bar (jeg snakker ikke med dem længere, da jeg "mistede" dem i skilsmissen)

Til Liva var det :

Min lillebror, min xs søster og xs bedste ven og dennes kæreste (som var min veninde). Veninden snakker jeg ikke med længere, da hun slog op med ham på en ret uretfærdig måde.

Jeg bar selv

Til Pixie var det:

Min lillebror, Ks storebror og lillebror, storebroderens kæreste (som han ikke er sammen med længere, men var sammen med i 8 år) samt Ks bedste ven.

Jeg bar selv.

Denne gang bliver det:

Min lillebror, Ks brødre, Ks bedste ven og så en af mine veninder C.

Hvem der skal bære ved vi ikke endnu, men lige på det punkt betyder det virkelig meget for mig, at det er en der tror. Så når der skal svares på barnets vegne, at der så svares ærligt.

Vores brødre er ateister/agnostikere, så de kan ikke. (Oprindelig ville jeg ikke have min bror til at stå fadder, men åh hvor min mor skabte sig )

Ks ven ved jeg ikke helt med, men min veninde tror i samme grad som jeg, så det er enten hende eller jeg, der skal bære.

K er agnostiker, så han kan ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Mine 2 storesøstre og min mands tvillingebror, jeg bar. Så var alle søskende en del af det og havde en lige rolle. Jeg mente ikke vi havde tætte nok venner til at de skulle være fadder for Mie, og min mand var ligeglad, men glad for løsningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Agnes havde vi: mine 2 søstre, min mands bror og hans kone. På min mands side er der mange børnebørn. Vores var henholdsvis nr 9 og 10, og der har der altid været en form for "turnusordning" og turen var så kommet til min mands bror.

Ved Frederik valgte vi så ret utraditionelt i forhold til min mands familie. Da Frederik er absolut sidste barnebarn, og min mands 3 andre søskendes børn nu er forholdsvis store, så valgte vi hver pars ældste barn, samt vi valgte mine 2 fætre. Så ialt 5 faddere i alderen 14-19 år. Det er seriøst det sejeste "fadderhold" jeg nogensinde har set. 3 af dem var faktisk blevet konfirmeret samme år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bar selv junior. Fadderne var min storesøster (vi er meget tætte og jeg har stået fadder til hendes børn), min bedste veninde (siden '84), min mands storebror og min mands ældste datter.

"Mine" faddere er valgt under afgørende hensyn til, at det er nogen (min søster og min veninde), som jeg forventer at kommer til at spille en aktiv rolle i børnenes liv. De to kommer kommer også til at stå faddere til Sigrid.

Min mand har vist nogle andre kriterier. Hans storebror skal stå fadder igen og er flink og rar, men udviser ingen interesse whatsoever i børnene (kommer begge gange til at se barnet for første gang til dåben), og denne gang er han hell bent på, at hans yngre datter skal være fadder "så hun også prøver det". Min mand bærer Sigrid.

Min mands ældste var i sin tid mit eget forslag - hun er en gæv pige, der har taget rigtig positivt imod familieudvidelserne og virker oprigtigt interesseret i de små - det virkede simpelthen som en god ide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mands datter spurgte om hun måtte være gudmoder. Hun havde selv undersøgt regler mv og elsker hendes lillebror til skyerne, så det fik hun liv til.

Jeg valgte min storebror og en veninde jeg har kendt I over 15 år.

Min mand valgte hans ene storebror fordi "den anden bror var fadder til et af de andre børn", og så spurgte hans søster selv om hun også måtte være fadder...

Så der har ikke været de store lange overvejelser bag alle sammen. Jeg så hellere det var den anden af min mands brødre der var fadder, men det lod jeg være op til min mand at vælge. Jeg synes de to jeg har valgt repræsenter nogle gode værdier som jeg gerne vil have N får med på vejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Inger bar min bror, og de øvrige faddere var min bedste veninde siden barndommen, A's søster + bror. Både min svoger og svigerinde har udtrykt, at de har fortrudt, at de blev døbt og konfirmeret, og min mands søsters børn er bevidst ikke døbt. Jeg har meget svært ved at sætte ord på mit eget forhold til religion, men jeg er helt sikkert langt mere kristen end ateist, og dåben betyder mere for mig end tradition og ritual. Selvom det virker fjollet (for gudmor/gudfar har jo reelt ikke en større rolle end de øvrige faddere) kan jeg ikke forlige mig med tanken om, at nogen der reelt har udtrykt, at de IKKE tror på Gud skal sige ja på mit barns vegne. I princippet synes jeg jo ikke engang, at man bør stå fadder, men nogle gange skal man også huske at sætte familiefreden højest. Og synes ikke at der var nogen grund til at gøre et større nummer ud af det.

nu står vi jo snart over for at skulle holde endnu en barnedåb. Jeg tror umiddelbart, at det bliver de samme faddere, men denne gang ender det nu nok med, at vi selv bærer lillepigen, og da det helt sikkert er mig, som det betyder mest for, tror jeg, at det ender med at blive mig. Og så kan Ingerpigen jo tørre lillesøsters hoved ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme 2 gudforældre (som så også er fadere) til begge børn: Min bedste veninde, og C's bedste ven. De er begge personer, der betyder meget for os, og er nogle gode mennesker, med gode værdier - og de er begge helt vilde med Karla (og bliver det nok også med lillemanden :D ). Ved at gøre dem til gudforældre er de på en måde blevet en del af familien, og den tanke kan vi godt lide :7himmel

 

Karlas andre faddere er C's bror og min søster. 

Lillebrors andre fadere har vi ikke snakket om endnu, men jeg kan forestille mig, at min tante og onkel er gode kandidater. De har betydet meget i mit liv, og det ville betyde meget for dem tror jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til R var det min ældste bror og hans kone, samt min mands ældste søster og vores ældste niece (17 år dengang). Jeg bar selv op ad kirkegulvet og min mand svarede på barnets vegne under selve dåben. Hverken jeg selv, min bror eller hans kone er medlem af folkekirken, men vi er dog alle sammen døbt - og jeg og min bror er også konfirmeret. Min mand, hans søster og hans niece er alle sammen medlem af folkekirken. Siden jeg ikke selv er medlem ville jeg på ingen måde svare på mit barns vegne, men det ville min mand gerne. 

 

Til den lille nye ved vi ikke endnu. Dog oplagte er min yngste bror og hans kone fra min side af familien. Fra mandens side er vi virkelig i tvivl, og jeg tror vi venter til vi er lidt tættere på dåben med at snakke mere om det ;) Men det bliver sikkert manden der holder barnet under dåben og mig ind i kirken igen. På den måde synes vi alle faddere er mere lige og vi undgår det med en gudmor eller gudfar. Det var i hvert fald tankerne sidste gang. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Andrea's faddere er mine tre søskende og D's fætter som bar (og dermed kaldes for Andrea's gudfar herhjemme). David er enebarn men tæt med denne fætter, så det var en måde at gøre hans "onkel"-status lidt mere officiel på. Ham og hans hustru bor lige i nærheden. Vi valgte bevidst at mine søskende ikke skulle bære, da intet (i min verden) trumfer moster/morbror (og faster/farbror) titlen :)

Skal Lily døbes i Grøndalslund Kirke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte

Min lillebror- han er den af min søskende jeg er tættest knyttet til. Han spiller en stor rolle i Carolines liv, og han kommer jævnligt på besøg for at være sammen med hende, og er også han der langt de fleste gange passer hende når vi skal i byen.

Min søster og kæreste- valgt fordi jeg tænkte det ville betyde meget for min søster. Vi har efterfølgende stået fadder til deres søn. Det er ikke nogen vi er tætte med, og ses kun til fødselsdage.

Fælles ven- valgt da manden ikke har søskende, og han er en tæt ven vi har kendt siden efterskole. Caroline er vild med ham og det er gengæld. han var det helt rigtige valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt vores to brødre, min mands bedste ven og en af mine bedste veninder som bliver gudmor. Vi synes, ligesom Aja, godt om at vælge nogle venner som vi ser blive en stor del af vores datters liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER