FruOvervejelse

Hvad stemmer du?

167 indlæg i dette emne

:super

Gad vide om vores politikere egentlig har styr på forskellen mellem interpol og Europol? :chin:

Der er et interview med Nick Hækkerup i samme forbindelse i MX og han kommer i hvert fald på gyngende grund omkring hvad det er de mener Europol har opklaret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været meget i tvivl, men hælder pt. mest mod et nej. Jeg har en irrationel (?) frygt for, at danskere - der er uskyldige i dansk forstand - kan blive retsforfulgt og dømt i et andet land, og omvendt for den sags skyld også. Det bekymrer mig også, at vi kommer nærmere og nærmere på den situation, hvor Europa ikke længere er flere forskellige lande, men bare et stort. Jeg er heller ikke meget for at DK skal afgive suverænitet - og at politikerne, der ingen føling har med en almindelig danskers liv, skal kunne vælge til og fra med hvad, der skal gælde i Danmark af lovgivning fra EU. Jeg synes endnu ikke, at retsforbeholdet har udspillet sin rolle.

 

På den anden side, synes jeg også at det er rigtig godt, at politiet kan samarbejde på tværs af grænserne for at komme kriminalitet til livs, den vejer rigtig tungt. - Men hvorfor skulle de ikke kunne gøre det alligevel, selvom vi stemmer nej?

 

Det sværeste er, at det er nærmest umuligt at gennemskue konsekvensen af ens stemme. Hvad betyder det i realiteten at man stemmer ja eller nej? Gør det nogen forskel? Eller finder vi bare på en anden løsning, der fungerer lige så godt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har bare virkelig svært ved at se at der ikke enten bliver lavet en særaftale, eller at det kommer til en seperat folkeafstemning vedr Europol... Hvem i verden - eller rettere EU - skulle have interesse i at Danmark står helt udenfor? Hvorfor skulle de dog ikke ønske at Danmark var med til at udveksle information, at give adgang til hinandens registre over ex. Pædofili osv... Hvorfor?

Det er bøvlet, jovist, men så må politikerne stoppe med de her sammenblandede folkeafstemninger hvor man stemmer om flere ting med eet kryds!

Det var jo lidt det samme med tronfølgeloven (som jo blev vedtaget). Det var en sammenblanding af flere ting, så den danske befolkning dybest set ikke anede hvad de stemte om - det med om at den førstefødte kunne blive dronning var bare en lille del af det! (Kan ikke huske hvad resten var).

Men fordi politikerne har en historik - på begge fløje! - for at have et lidt sådan... Nedladende syn på vælgerne, så kan jeg ikke stole på at de vil følge befolkningens vilje - og så bliver Europol 'for lidt' når der er en anden løsning.

Med nedladende mener jeg den tendens til at blande ting sammen ved folkeafstemninger i håbet om at folk ikke sætter sig ind i skidtet og stemmer med følelser, offentlighedsloven i sig selv, forvaltningen af pensions-reglerne osv... Som om vi ikke er helt så kloge og værdifulde som dem selv... Det kan jeg ikke med! Og de gælder som sagt absolut begge fløje!

Jeg er da også overbevist om, at der vil komme en særaftale, hvis vi stemmer nej, men særaftaler tager lang tid at få på plads, og kan tage år at få lavet på en ordentlig måde. Det virker faktisk lidt som om det politiske flertal, der vil have os til at stemme ja har ventet i sidste øjeblik, fordi de så kan argumentere med, at der ikke er tid til at lave en ordentlig særaftale. Vi har (så vidt jeg ved) ind til foråret før vi ryger ud, og nogle af de særaftaler vi har lavet før, har taget mange år at få på plads. Jeg tror bare ikke på, at der er tid nok til at det bliver gjort grundigt nok på så kort tid.

Jeg tvivler også på, at et nej vil afføde en ny og ændret aftale. Det sender et signal om, at "vi bliver ved til I siger ja". Men det kan jo også være, at det går som med Maastrichttraktaten i 92, hvor danmark stemte nej til eu, men så i 93 (tror jeg det var) stemte ja, fordi vi havde fået forbeholdene med. Men jeg tror ikke på, at politikerne vil lave endnu en afstemning allerede inden foråret.

Der er allerede et par politikkere, der har sagt, at der ikke kommer en ny afstemning ved et nej.

Hvis jeg troede på at en fornuftig særaftale eller en ny forbedret afstemning var en mulighed, så havde jeg stemt nej in a heartbeat!

Lige nu overvejer jeg faktisk at stemme blank, alene fordi jeg føler mig presset ud i at stemme ja, og fordi jeg synes at Folketinget har et demokratisk problem lige for tiden med hastebehandlinger og en ret tilbageholden holdning til grundloven og internationale konventioner. Jeg er på et ja til europol og retsakterne, men et nej til processen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den her side er også god :)

https://givmigsvar.nu/

 

Til info (som jeg selv stenede over): De tinge der er listet som vi stemmer JA til, er de 22 akter, som aftalepartierne har bestemt vi skal stemme ja til med det samme og dem der står NEJ ved, er så dem de (af uransagelige og ikke udmeldte årsager) har bestemt vi IKKE vil tilslutte os med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, den var god!

Den har ikke rykket mig, blot bekræftet min mavefornemmelse, der allerede gjorde at jeg hældte mod nej.

Det samme med den anden side, du har linket til...

Nu tror jeg, jeg vil prøve at tage den test, jeg selv har linket til og se hvad den siger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere af min fb-venner har konstateret:

Jeg har virkelig været i tvivl om, hvad jeg skulle stemme d. 3. december. Men et flertal i Folketinget er kommet mig til undsætning! Deres hastværk og demokratiske sjusk i forbindelse med den kommende lynvedtagelse af L62 er det bedste argument for at stemme nej til at give dem frit spil til at administrere en suverænitetsafgivende tilvalgsordning, jeg sådan lige kan komme på.

Spot on!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige faldet over denne test: http://www.politiko.dk/perspektiv/tag-testen-skal-du-stemme-ja-eller-nej

Jeg sidder i bussen på vej til lægen, så har ikke lige selv fået taget den, men måske den kan hjælpe?

Så fik jeg taget den og hælder til svagt nej (hvilket ikke overrasker mig).

Så ja, med mindre der pludseligt kommer nogle virkeligt gode og overbevisende argumenter på bordet fra ja-siden inden den 3., så har jeg vist besluttet mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Du hælder både til ja og nej - du er uafklaret"

For dælen altså, det vidste jeg da godt. Det var jo derfor jeg tog testen! Ork :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:LOL :LOL :LOL

Genialt!!! Det er da dagens bedste grin!

Ja :LOL Men hvad skal jeg stemme? :LOL :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ifølge den her skal jeg klart stemme ja :blink Suk! :rolleyes

http://www.dr.dk/nyheder/politik/eu15/valgtest-resultat#quest=52533444

Jeg synes altså også at den test lægger lidt op til et ja :chin:

"Det er et problem, at retsforbeholdet begrænser Danmarks indflydelse på udviklingen af politi- og retsområdet i EU"

Altså den tænker jeg da fx er svær at være lodret uenig i, eller er det bare mig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget både politikkens test og DR's test og begge siger nej....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg maa som udenlandsdasnker ikke stemme.... Den lader vi lige staa... 

 

Men jeg bor jo i et 100% EU land og jeg ville stemme nej. Enhver tilnaermesle af endnu mere EU synes jeg bestemt ikke tjener Danmarks interesser. Jeg haaber aldrig at Danmark faar euroen. Jeg kan ikke komme med en masse fancy argumenter, men der er meget, der ikke er saa fint ved at have faaet euro og vaeret laenge i EU, naar man bor i Italien,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget både politikkens test og DR's test og begge siger nej....

Hvis jeg husker rigtigt fra folketingsvalget, så siger det parti, du stemte på vist også nej. Og også det, som jeg stemte på. Så det passer nok meget godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal selvfølgelig stemme nej :p

Så gør jeg det! :D

Aj, det er vist også klart det jeg hælder til. Havde jo bare lige håbet den dumme test, kunne give mig et lidt mere tydeligt svar :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iiih, jeg synes det er en frustrerende afstemning! I har helt ret i (IMO) at det burde være to afstemninger.

Jeg tror sgu at jeg har besluttet, for første gang i mit liv, at stemme blankt. Der huer mig virkelig ikke, men er mit udtryk for, at jeg føler mig ret magtesløs overfor de muligheder jeg bliver stillet overfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået en ny avis i dag om afstemningen, der havde ROPA et godt argument, men jeg kan ikke ligge billedet op, den skriver at det er for stort :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stemmer nej herhjemme. Folketinget har vist flere gange at de ikke er til at stole på og de ikke har problemer med, at gå lodret i mod hvad befolkningen mener. Senest da de solgte dong til goldman Sachs. Desuden er jeg kritisk overfor at EU får lov til at bestemme ting som får indflydelse for danskerne. Danmark har kun 13 stemmer i Bruxelles ud af 571. Vi betyder altså ikke ret meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brevstemte i går og endte med at stemme nej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I set debatten på DR?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I set debatten på DR?

I dag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iiih, jeg synes det er en frustrerende afstemning! I har helt ret i (IMO) at det burde være to afstemninger.

Jeg tror sgu at jeg har besluttet, for første gang i mit liv, at stemme blankt. Der huer mig virkelig ikke, men er mit udtryk for, at jeg føler mig ret magtesløs overfor de muligheder jeg bliver stillet overfor.

 

Jeg er (igen) rørende enig med dig. Jeg vakler meget ved at stemme blank, hvilket ikke huer mig, men jeg synes sgu ikke den her valgkampagne har været ordentlig, og selv om jeg er umiddelbart tilbøjelig til at stemme ja, så er jeg ikke enig i præmisserne. 

 

Jeg har ikke den store tiltro til at det folketing vi har nu kan finde ud af at føre en politik med medmenneskelighed og fornuft i spil, jeg synes hver gang jeg hører et argument for at vi skal have mindre EU, så er det på et punkt, hvor vi ikke vil tage ansvar eller hjælpe mennesker, der har brug for det. Jeg hører ikke argumentet om at EU er for slapt og vi skal give mennesker bedre forhold end EU gør. Som det ser ud lige for tiden bliver EU omtalt som en omgang pladder-humanister, der forsøger at gøre os bløde i knæene. Når flere partier udtaler, at menneskerettighedskonventionen beskytter de forkerte mennesker, er jeg ikke sikker på at folketinget er bedre end EU.

Men hvis jeg ikke helt stoler på vores folketing, så er det vel også et argument for at stemme ja. Hvis det bliver et ja, så tager det ikke beslutningskompetencen væk fra folketinget, men det fjerner muligheden for at de kan bestemme indholdet. Hvis det bliver et nej, skal folketinget til at lave en række parallelaftaler, som de skal forhandle på plads og bestemme indholdet af. Og det har jeg ikke lyst til at vidne. 

 

Men jeg synes det her med at stille det så firkantet op, når det bør være mere nuanceret er uheldigt. Jeg vil gerne stemme ja til europol og de 22 retsakter, for det virker fornuftigt nok, men jeg vil ikke stemme ja til en blankochek. Og jeg vil heller ikke stemme ja til en skræmmekampagne, hvor jeg får at vide, at jeg er vild med pædofile og ønsker at alle små virksomheder skal miste deres penge i konkurser. Men et nej vil bare lukke for mange døre imo. Så jeg tror jeg kommer til at stemme blank, alene fordi jeg er utilfreds med processen og opstillingen. Jeg er bare ikke fan af at stemme blank. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal huske, at stemmer man blankt tæller det som et ja ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER