FruOvervejelse

Hvad stemmer du?

167 indlæg i dette emne

Word, pumpkins!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvorfor det??? Jeg mener, det er vel mere en blanding af at undlade at stemme og en protest over afstemningen på den gang???

Jeg tror ikke, Susanne taler om signalværdien, men om den praktiske virkning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag?

Ja, der var partilederrunde på DR i går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg klar over ;-) men jeg mener, signalværdien kan være alt fra 'jeg er ligeglad' til 'jeg protesterer over mine valg-muligheder' - men jeg kan ikke se hvordan signalværdien er at man stemmer ja? :chin:

Nej, men den praktiske effekt derimod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, men den praktiske effekt derimod :)

Hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glad for du spørger... For jeg er simpelthen for dum til at forstå det, tror jeg :lol :lol

Jeg mener, nu er det jo ikke en ændring i grundloven, men da vi stemte om tronfølgerloven - som jeg husker det - skulle en hvis procentdel af den danske befolkning stemme ja, ellers var det et nej. Denne gang - hvis jeg har forstået det ret - handler det om at mere end halvdelen af de afgivne stemmer, skal være positive.

Derfor kan jeg i mit lille hoved ikke forstå hvordan en blank stemme juridisk, praktisk eller signalmæssigt kan 'sige' noget :lol

Fordi det står i Grundloven ;)

 

"Folkeafstemning efter §§ 42, 20 og 29 medfører lovens bortfald hvis der er et flertal imod og dette flertal udgør mindst 30 % af vælgerne. Et upopulært forslag kan således alligevel vedtages hvis valgdeltagelsen er tilstrækkelig lav"
 
Så hvis man ikke stemmer nej, så bliver det inddirekte en 'ja-stemme', for hvis ikke mindst 30% af den stemmeberettigede befolkning stemmer nej OG der er flere nej end ja-stemmer, så bliver det automatisk vedtaget, at vi skal have en tilvalgsordning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal stemme. Jeg er virkelig virkelig splittet <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Fordi det står i Grundloven ;)

 

"Folkeafstemning efter §§ 42, 20 og 29 medfører lovens bortfald hvis der er et flertal imod og dette flertal udgør mindst 30 % af vælgerne. Et upopulært forslag kan således alligevel vedtages hvis valgdeltagelsen er tilstrækkelig lav"
 
Så hvis man ikke stemmer nej, så bliver det inddirekte en 'ja-stemme', for hvis ikke mindst 30% af den stemmeberettigede befolkning stemmer nej OG der er flere nej end ja-stemmer, så bliver det automatisk vedtaget, at vi skal have en tilvalgsordning :)

 

 

Thanks! Det passer mig egentlig ret fint med et inddirete protest-ja :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er egentlig ret sikker på, at jeg stemmer nej. Men bliver så alligevel hele tiden i tvivl. 

 

Og så giver det mig myrekryb at stemme det samme som DF anbefaler. Det har jeg det godt nok svært med :( Og det er ikke for at nedgøre eller starte debat eller noget som helst. Jeg synes bare, det er ret svært, når det er et parti, der ligger så enormt langt fra mine holdninger. 

 

Og det er så tilsyneladende nok til at få mig til at vakle i min stemme. For helvede altså, det er godt nok ikke nemt. Hvis så bare mine to favoritpartier i det mindste var enige :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så hader jeg bare det mudderkast der foregår imellem ja og nej-siden. For dælen, hvor gør det mig bare træt! Tror jeg skal holde mig fra Facebook til det er overstået, for man kan godt se på mit feed at valget nærmer sig nu. Og jeg kan godt mærke at det påvirker min holdning til visse af mine venner, når der bliver skrevet meget lidt pæne og meget lidt nuancerede opslag - og det uanset hvad de stemmer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaaaah - smart egentlig - altså hvis man som politiker vil have noget igennem. Gad vide om de kunne finde på at spekulere i dette? :chin:

Hans Engell var igår ude og kritisere ja-siden (primært regeringen) for at gøre folkeafstemningen totalt uforståelig for danskerne, og mente at de selv var skyld i et evt nej, fordi de ikke har formået at forklare hvad det reelt handler om.

Men det betyder bare endnu mere at det er vigtigt at danskerne benytter deres stemme!

Det tror jeg roligt du kan regne med, at de spekulerer i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal stemme. Jeg er virkelig virkelig splittet <_<

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg så er pænt usympatisk! fordi det er jo faktisk at forsøge at trække noget ned over hovedet på befolkningen mod deres vilje. Fordi de ved at danskerne ikke synes det er lige til, så forsøger de at tvinge et ja igennem....

Og det er så de samme mennesker som vi skal give mandat til en tilvalgsordning... Spændende!

Og derfor vi skal stemme nej ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er egentlig ret sikker på, at jeg stemmer nej. Men bliver så alligevel hele tiden i tvivl. 

 

Og så giver det mig myrekryb at stemme det samme som DF anbefaler. Det har jeg det godt nok svært med :( Og det er ikke for at nedgøre eller starte debat eller noget som helst. Jeg synes bare, det er ret svært, når det er et parti, der ligger så enormt langt fra mine holdninger. 

 

Og det er så tilsyneladende nok til at få mig til at vakle i min stemme. For helvede altså, det er godt nok ikke nemt. Hvis så bare mine to favoritpartier i det mindste var enige :D

DF som tilsyneladende har luftet (jeg har kun læst overskriften), at et nej kunne bane vejen for, at de går med i regeringen...

Jeg synes også, at det er svært :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Løkke er citeret for, at han vil respektere et nej og ikke bruge grundlovens § om 30 %.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/eu15/loekke-vil-respektere-et-nej-den-3-december-selv-hvis-han-ikke-behoever

 

Så det er reelt flertal ved afstemningen om det så er 49/51 til nej siden.

 

Godt valg til jer :)

Jeg er for en gangs skyld glad for jeg ikke kan stemme i DK, selvom jeg hælder til ja siden, så er jeg slet ikke skråikker nok til reelt at ane hvor min stemme skulle sættes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Løkke er citeret for, at han vil respektere et nej og ikke bruge grundlovens § om 30 %.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/eu15/loekke-vil-respektere-et-nej-den-3-december-selv-hvis-han-ikke-behoever

 

Så det er reelt flertal ved afstemningen om det så er 49/51 til nej siden.

 

Godt valg til jer :)

Jeg er for en gangs skyld glad for jeg ikke kan stemme i DK, selvom jeg hælder til ja siden, så er jeg slet ikke skråikker nok til reelt at ane hvor min stemme skulle sættes.

Men kan man så være sikker på at han ikke pludselig trækker i land med det? Men fedt hvis det holder. Det gør afstemningen lidt mere overskuelig, synes jeg.

 

Og ja, lige i disse dage kunne det være smart at bo i udlandet ;) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men kan man så være sikker på at han ikke pludselig trækker i land med det? Men fedt hvis det holder. Det gør afstemningen lidt mere overskuelig, synes jeg.

 

Og ja, lige i disse dage kunne det være smart at bo i udlandet ;) :D

 

Umiddelbart ville jeg mene det ville være politisk dumt at trække i land igen, han sagde det samme ved debatten på news i weekenden. Men jeg aner ikke om der er noget juridisk der kan spille ind. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart ville jeg mene det ville være politisk dumt at trække i land igen, han sagde det samme ved debatten på news i weekenden. Men jeg aner ikke om der er noget juridisk der kan spille ind. 

Ja, det har du nok ret i. Så må vi jo stole på det. Der er vel ikke så meget andet at gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det har du nok ret i. Så må vi jo stole på det. Der er vel ikke så meget andet at gøre :)

Hvad stemmer du normalt? Jeg vælger fx at tænke, at jeg er enig med enhedslisten og ikke df. Jeg er så led ved at vi bare skubber rundt på flygtningene :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad stemmer du normalt? Jeg vælger fx at tænke, at jeg er enig med enhedslisten og ikke df. Jeg er så led ved at vi bare skubber rundt på flygtningene :(

Jeg stemmer Enhedslisten :) Og ja, det er jo sådan jeg også må tænke så.

 

Hælder dog også meget mod Alternativet, som jo så anbefaler et ja, så det gør det ikke ligefrem nemmere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer Enhedslisten :) Og ja, det er jo sådan jeg også må tænke så.

Hælder dog også meget mod Alternativet, som jo så anbefaler et ja, så det gør det ikke ligefrem nemmere

Alternativets ja, virker bare ikke rigtig helt, når jeg læser om det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alternativets ja, virker bare ikke rigtig helt, når jeg læser om det :unsure

Nej, tror altså også jeg ender med et nej, men lur mig om ikke jeg vil være i tvivl lige til det sidste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Løkke er citeret for, at han vil respektere et nej og ikke bruge grundlovens § om 30 %.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/eu15/loekke-vil-respektere-et-nej-den-3-december-selv-hvis-han-ikke-behoever

 

Så det er reelt flertal ved afstemningen om det så er 49/51 til nej siden.

 

Godt valg til jer :)

Jeg er for en gangs skyld glad for jeg ikke kan stemme i DK, selvom jeg hælder til ja siden, så er jeg slet ikke skråikker nok til reelt at ane hvor min stemme skulle sættes.

Uh, det er sej info :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var i tvivl. Meget endda. Indtil i morges, hvor jeg hørte Pernille Skipper vs. Jacob Elleman-Jensen i Go'Morgen P3.
Jeg stemmer NEJ i morgen.

 

Ikke fordi jeg ikke vil EU, og ikke fordi jeg ikke vil fællesskabet. Men fordi jeg ikke kan se det gode i at afgive suverænitet til EU. Vi får godt nok at vide af JA-siden, at vi bare kan trække suveræniteten tilbage igen efter grundlovens §20 (tror jeg det var, jeg har ikke faktatjekket). Det er bare ikke et "bare". For hvis vi trækker den afgivne suverænitet tilbage igen kan vi risikere at EU bliver pissesure, og at vi i værste fald bliver smidt ud af EU, fordi det er traktatbrud. Hvilket jeg heller ikke vil (kan man stemme radikal, for de er fandeme så vægelsindede alligevel - no offense).  Jeg kan godt se fordelen ved at beholde ordningen som det er i dag. Fordi jeg synes konsekvenserne bliver for store, og at vi går lidt på kompromis med vores retssikkerhed, hvis vi stemmer JA og afgiver suverænitet til EU.

 

Derfor bliver det et nej fra mig.
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må jo desværre som sædvanlig ikke stemme, men havde jeg måttet, så var det blevet et klart NEJ. Jeg synes i forvejen at EU dikterer for meget og jeg synes at det er ret uoverskueligt, at vi, hvis vi afgiver suveræniteten til EU, gør det 'for good'. Som Kanelkamel skriver foroven, så er det ikke nødvendigvis teoretisk sådan det forholder sig, men jeg tror i høj grad på, at det bliver sådan i praksis. Gør vi det først, så bliver det ikke ændret igen. fordi "konsekvenserne vil være for omfattende".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER