Susanne

Tiden efter fødsel med tumling

22 indlæg i dette emne

Jeg har brug for lidt input, piger!

 

Søren har taget 2 ugers ferie i forlængelse af sin barsel, så vi har 4 uger hjemme sammen. Det er SÅ dejligt  :7himmel. Men hvad med Anna? Hun skal jo ikke være hjemme i 4 uger, men hvordan pokker retfærdiggør man, at hun ikke skal det? 

 

Holdt Jeres tumlinger fri i tiden efter fødslen af lillebror/søster og i så fald hvor længe? Og hvordan gik det? Synes h*n det var okay at komme i VS/BH igen eller ville de hellere være hjemme?

 

Jeg forudser, at Anna helst vil være hjemme, men det tror jeg altså ikke jeg synes hun skal hver dag i 4 uger :unsure

 

Kom med erfaringer og input! :thanks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Marius kom også afsted i dagpleje efter Julius var kommet til verden. Han havde bare lidt kortere dage. Så fik han enkelte fridage hvor vi lavede lidt med ham. Og han kom hjem og så sundhedsplejersken var her og veje og måle Julius, så han kunne være lidt med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg født mandag, C var i DP man-ons. Vi kom hjem fra sygehuset onsdag, hvor vi hentede hende tideligt. Hun var afsted torsdag og havde sidste dag fredag. Så var hun hjemme i weekenden og startede så i BH om mandagen, hvor hun fik en kort uge med korte dag pga indkøring. Min mand var også hjemme i 4 uger og hun var afsted alle dage, men dog kortere dage. Hun stillede ikke spørgsmål ved det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon var afsted alle dage, men blev hentet lidt tidligere. Han syntes hurtigt at det blev kedeligt hjemme og vi kunne jo ikke underholde så meget da vi jo ofte havde en baby hver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ville sende min tumling afsted til den tid.

Vi har brug for at lære den lille at kende og vores dreng vil uden tvivl nyde at være i vuggeren.

Så han vil bare få nogen kortere dage i vuggeren... synes faktisk det bedste ville være at sende afsted for alle parter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie får nogle fridage når vi kommer hjem fra sygehuset. Jeg synes det er vigtigt at hun føler hun er en del af showet. Og så længe vi er 2 er det jo ok. Men det bliver ikke nødvendigvis 5 dage i streg. Måske bliver det de 2-3 dage efter vi kommer hjem (vi skal jo være indlagt så jeg tror jeg har brug for min store pige og omvendt når vi kommer hjem) - så længe Anders har barsel får Mie nok ret korte dage. Men det kommer HELT an på hvordan baby er og hvordan fødslen præger min krop.

Jeg tror det er vigtigt at de får nogle fridage så de ikke føler sig erstattet. Fx gøre som Anita der holder den store hjemme når der sker noget særligt, og man har overskuddet til dem.

Men jeg tror også familien har godt af at sende den store afsted. Man skal jo have tid til at knytte sig til den lille, amme opstart, søvn, hormoner mv. Og hvis hverdagen rammer med 120 i timen den dag far starter på arbejde igen så tror jeg man fortryder. Så er ALLE pludselig i underskud.

Så den gyldne middelvej - spredte fridage/korte dage men stadig få startet på en slags hverdags rutine som en familie på 4.

Mht hvad man siger til den store tror jeg faktisk bare at vi skal sige at det er sådan det er. Her er det i hvert fald ikke en god ide at Mie tror hun har indflydelse på hvordan og hvornår. Det kan så godt ske at jeg henter til middag hvis hun er ulykkelig ved aflevering ;) men vi bliver nød til at tage styringen fra start.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Freja jo noget mindre, idet hun kun var 17 måneder da Mikkel blev født, men vi valgte primært at holde fast i hendes hverdag, så der blev så lidt forandringer som muligt.

Der har gjort at der er fokus på lillebror og daglige gøremål når hun er i DP og så er der fokus på Freja (og lillebror selvfølgeli) når hun kommer hjem.

Det har fungeret super for os i hvert fald

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fik Liva, var Freja 3 år og 10 mdr. Hun var hjemme et par dage og kom så i bhv med korte dage.

Da vi fik Pixie, gik både Freja og Liva i skole, så der var ikke meget vi kunne ændre der :)

Denne gang er jeg lidt i tvivl, da K som sådan ikke har noget barsel pga studiet. Måske får Pixie nogle dage hjemme i starten, og så korte dage i bhv med fridage hist og her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her holder vi hende hjemme til og med torsdag tror jeg. Det er i samråd med VS- hun er en følsom sjæl så hun forstår helt klart at vi er hjemme og vi vil gerne have tid som den ny familie vi jo er. Så kommer hun i vs fra ca 930-1430 ( sover lur, så tidligere fungerer ikke) og holder fri en gang i mellem indtil A skal på arbejde igen efter 3 uger hvor hun får mere alm dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte onsdag eftermiddag og Filippa blev passet hos farmor og farfar. De kom hjem med hende torsdag eftermiddag. Hun holdt fri fredag og kom så i bh de fem hverdage ugen efter men blev afleveret lidt i 9 og hentet omk 14.30 som det nu passede. Så blev det juleferie og hun var hjemme i 14 dage.

Det fungerede godt og der var intet de dage hun skulle afsted. Hun ville MEGET gerne vise lillesøster frem i bh. Jeg tror det er vigtigt at holde lidt fast i rytmen for den store nu der sker så meget. Og jeg (vi) havde brug for ro til lillesøster og til at hvile når muligheden bød sig.

Men du kender Anna og ved hvad der er bedst for hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle Jeres input - de er læst hver og et! :)

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er bedst for Søren, lillesøster og jeg, at vi får lidt ro og faktisk føler jeg mig også overbevist om, at det er bedst for Anna at holde fast i nogen rutiner. Omvendt, så ved jeg også bare hvor følsom og tænksom hun er og jeg VED, at hun vil synes det er mærkeligt, at vi er hjemme alle 3 og hun ikke skal være her sammen med os. Hun er jo ikke den største fan af børnehaven, desværre :(

 

Umiddelbart må planen være, at hun får 1-2 dage hjemme og evt. også de dage hvor vi får besøg af nogen hun kender eller SP og ellers får korte dage (måske nogen dage bare kl. 10-14), men bare så hun i hvert fald kommer afsted. 4 uger er jo lang tid, tænker jeg. Nogen gange ville meget være lettere, hvis hun var knap så følsom :(

 

Jeg håber virkelig, at vi får fundet en hverdag, der fungerer for os alle 4, men jeg ville lyve hvis jeg sagde, at det ikke bekymrede mig hvordan lige præcis den del skal gå! :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan jo ikke rigtigt skrive med her, for løsningen for os er jo ligesom givet ;)

Og jeg synes da også at det er den rigtige løsning for os, at være sammen alle 4. Den rigtige, men bestemt ikke den nemme. Jeg bliver lidt forpustet på forhånd og jeg tænker at vi meget hurtigt for nogle kriser. Men at have begge drenge hjemme skal jo være min hverdag - og jeg tror at det er en god ide at øve hverdagen lidt i de uger far er hjemme. Så overgangen bliver blid (altså, som det nu er muligt!).

Derfor vil jeg også råde til at børnehavebørn kommer noget i børnehave, (og vs og DP børn det samme). Men jeg vil også råde til korte dage og fridage. For ligeså vel som mor og far skal lære baby at kende, skal junior det jo også.

Men junior skal jo også lære at mor er hjemme med baby, efter fars barsel slutter.

Vi herhjemme har snakket om at J og W tager lidt væk og rigtig hygger bare de 2 af og til. Så kan jeg måske bedre få en lur og sådan. Men igen, vores situation er jo anerledes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker virkelig også "puh ha" over når der skal indpasses en bringning og en afhentning i hverdagen :unsure som jeg husker Mies 0-rytme og den ekstreme træthed så tænker jeg "HELL on Earth" og hvis lillesøster ligner storesøster som ikke ville sove i barnevogn så er problemet endnu større :shooter

MEN Anders kan hente nogle dage og mormor kan også hente nogle dage. Jeg er ikke nervøs for at have Mie hjemme - det er det der med at forlade hjemmet på et bestemt tidspunkt der stresser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker enkelte fridage og korte dage.. Junior er ikke den største fan af vuggestuen, så jeg tør ikke lade ham vænne sig for meget til at være hjemme - så bliver det bare endnun hårdere for ham at skulle i gang igen... :unsure

Junior er så det yngre, så jeg er ikke sikker på, at han kommer til at forstå, at vi andre er hjemme - han er heller ikke pt specifikt orienteret om, at mor ikke går på på arbejde, hans tid i vuggeren er bare på magisk vis skrumpet... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker virkelig også "puh ha" over når der skal indpasses en bringning og en afhentning i hverdagen :unsure som jeg husker Mies 0-rytme og den ekstreme træthed så tænker jeg "HELL on Earth" og hvis lillesøster ligner storesøster som ikke ville sove i barnevogn så er problemet endnu større :shooter

MEN Anders kan hente nogle dage og mormor kan også hente nogle dage. Jeg er ikke nervøs for at have Mie hjemme - det er det der med at forlade hjemmet på et bestemt tidspunkt der stresser.

Jeg satser benhårdt på, at Sigrid bliver lige så glad for viklen, som junior var - men jeg forudser også nogle udfordringer dér - også fordi det denne gang bliver et efterårs-/vinterbarn, så der bliver mere pakken ind og pakken ud - også af junior - når vi skal ud og ind af døren...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle Jeres input - de er læst hver og et! :)

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er bedst for Søren, lillesøster og jeg, at vi får lidt ro og faktisk føler jeg mig også overbevist om, at det er bedst for Anna at holde fast i nogen rutiner. Omvendt, så ved jeg også bare hvor følsom og tænksom hun er og jeg VED, at hun vil synes det er mærkeligt, at vi er hjemme alle 3 og hun ikke skal være her sammen med os. Hun er jo ikke den største fan af børnehaven, desværre :(

 

Umiddelbart må planen være, at hun får 1-2 dage hjemme og evt. også de dage hvor vi får besøg af nogen hun kender eller SP og ellers får korte dage (måske nogen dage bare kl. 10-14), men bare så hun i hvert fald kommer afsted. 4 uger er jo lang tid, tænker jeg. Nogen gange ville meget være lettere, hvis hun var knap så følsom :(

 

Jeg håber virkelig, at vi får fundet en hverdag, der fungerer for os alle 4, men jeg ville lyve hvis jeg sagde, at det ikke bekymrede mig hvordan lige præcis den del skal gå! :unsure

 

Noah er heller ikke den stoerste fan af BH - mange boern og de larmer. Noah gaar faktisk sjovt nok mere op i at jeg IKKE maa gaa paa arbejde og IKKE maa koere ud at handle, mens han er i BH. Jeg skal helst vaere herhjemme og ordne vasketoej, faktisk. 

 

Og saa vil jeg fortaelle dig, at min soester efter nr 2 sagde disse ord: Jeg forstaar simelthen ikke, hvordan det var saa umuligt for mig at lave en kop kaffe, da jeg kun havde K!. Hvem ved, Susanne, maaske bliver det nemmere end du tror. Jeg kan godt forstaa, det ville vaere nemmere med en mindre foelsom Anna, men Anna vil med stor sandssynlighed ogsaa vaere foelsom overfor den opgave, der venter hende som storesoester - paa en god maade.

 

Jeg tror, der er en stor vaerdi i, at Anna er stor, ioevrigt. Der var jo 4,5 aar mellem min soester og jeg og 4 aar mellem mine to niecer. Og der bliver det samme eller mere mellem Noah og en lille ny.  :)  

 

Meeeen, der er jo en grund til at jeg finder traaden interessant ;) 

 

Jeg satser benhårdt på, at Sigrid bliver lige så glad for viklen, som junior var - men jeg forudser også nogle udfordringer dér - også fordi det denne gang bliver et efterårs-/vinterbarn, så der bliver mere pakken ind og pakken ud - også af junior - når vi skal ud og ind af døren...

 

Slyngecover til Sigrid - Tidsel laver nogle fine med lomme til foedder og lomme til dine haender :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selvfølgelig ikke nogle erfaringer, men tænker også meget over det, og om hun vil afsted, når det går op for hende, at jeg går herhjemme - det ved hun ikke endnu, ligesom hos Lise er hendes tid i BH bare mirakuløst skrumpet og mor har sjovt nok pludselig tid til at hente hende tidligt om eftermiddagen :D

 

 

Jeg tænker virkelig også "puh ha" over når der skal indpasses en bringning og en afhentning i hverdagen :unsure som jeg husker Mies 0-rytme og den ekstreme træthed så tænker jeg "HELL on Earth" og hvis lillesøster ligner storesøster som ikke ville sove i barnevogn så er problemet endnu større :shooter

MEN Anders kan hente nogle dage og mormor kan også hente nogle dage. Jeg er ikke nervøs for at have Mie hjemme - det er det der med at forlade hjemmet på et bestemt tidspunkt der stresser.

 

Det samme her - og jeg har den udfordring oven i købet, at vi bor på landet, så aflevering bliver nødt til at foregå i bil ... Dvs. ikke noget med at time det med Lillebrors lur i barnevognen og så trille afsted mod børnehaven ...

 

Kæresten kan ikke aflevere om morgenen - eller i princippet jo, men så skal hun afleveres godt 6,30 = ca. der hvor hun plejer at stå op, og det synes jeg er synd. Jeg har dog snakket med børnehaven i forbindelse med at jeg gik på barsel, og hun "skal" ikke afleveres på et bestemt tidspunkt hver dag. De ved godt, at jeg går på barsel, så der ikke er en stram tidsplan hjemme hos os :) Hun kommer når hun kommer ... Og sådan bliver det helt sikkert også når Lillebror er kommet til verden, selvom jeg håber at kunne aflevere inden 8.30 pga. fælleshygge på det tidspunkt i BH. Men lad os nu se, om han er enig med mig i det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan plejer rutinerne at være mht at hente og bringe? Jeg tænker om hun behøver at vide at Søren har fri? Min mand har jo gået sygemeldt det meste af i år, men det er fuldstændig gået Ericas næse forbi, at han har været hjemme og ikke på arbejde mange dage.

Men jeg kan godt forstå du er bekymret for det :kram2 måske det er noget med at snakke om det inden lillesøster kommer? Så hun er forberedt på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng skal starte i dp 1. Oktober if vil være cirka 13 mdr når lillebror kommer. Vi håber han bliver glad for dp og har tænkt os at hans hverdag skal fortsætte i det omfang det er muligt :-)

Jeg er ikke stresset over at skulle ud af døren med to unger hver morgen for han skal afleveres mellem 6.45 og 9...så tænker det nok skal gå og ellers må jeg snakke med dp mor hvis det ikke fungerer med lillebror...

Men forestiller mig også at de hurtigt tilpasser sig de små når hverdagen er igang...men nu må vi se :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle ligge ned pga bristning den første uges tid og havde helt vildt ondt. Måtte ikke løfte andet end lille ny Julius og lå bare og sov/så tv, når han sov. Så det havde været helt umuligt at have Anabella hjemme!

Hun reagerede nede i vuggestuen og blev faktisk først helt sig selv igen, da det var mig der igen kunne hente og bringe, som hun var vant til - jeg fødte søndag og det var først efter 1,5 uge, at jeg hentede hende dernede.

Edit: og hun er altid afsted fra ca 8.30/9.00-14.30/15.00. Indtil nu, hvor J kan sidde op i barnevognen, har det passet med, at vi er gået hjemmefra, når han skal sove eller er igang med at sove. Og så har jeg hentet imens han har sovet. Vi har heldigvis kun 500 m hver vej, så hvis han endelig har været vågen, har han snildt kunne ligge og kigge i vognen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht at hente og bringe vs den lille ny, så endte det her med at blive timet efter lure og måltider. Dvs i starten hvor Aron faldt i søvn i bilen og (nogle gange) kunne flyttes, så var det lige efter mad og inden lur, og da han blev større og fik mere rytme, så lige efter lur.

Vi boede også langt væk fra børnehaven så det foregik i bil, og så måtte det være sådan. Overfor Maja så vidste hun godt jeg var hjemme med lillebror, men hun skulle afsted fordi det skulle hun-agtigt.

 

 

Tak, for input :) Det kan godt være, jeg kan satse på, at han kan flyttes i søvne, så vi kan gøre det på den måde :)

Jeg har ellers regnet med at bruge bæreselen inde i selve børnehaven, men hvis han sover, må jeg jo lade ham sidde i autostolen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi vores to piger hjemme og det skal de også være, når vi får nr. 3 til december.

Jeg tænker, at det i sidste ende kun er jer selv, der kan mærke hvad der er det rigtige. Personligt ville jeg aldrig sende mit barn afsted i pasning, hvis jeg havde mulighed for at have det hjemme - især ikke hvis det heller ikke var fan af børnehave.

Jeg ville beholde hende hjemme... også længere end de 4 uger, når nu jeg selv var på barsel.

Men igen... det er jo ikke sikkert, I vil trives med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER