Kirtine

Baby og dagpenge på dimittendsats

24 indlæg i dette emne

Hej alle sammen.

Jeg er selvsagt noget skruk og det samme er min kæreste - men før vi lige springer ud i projekt baby, vil vi gerne have styr på det fremtidige økonomiske aspekt (så godt som vi kan). Sagen er den, at jeg afslutter min kandidatuddannelse til sommer, hvorfor jeg godt kan se det logiske i at påbegynde projekt baby her til november/december

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er om ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svaret - det meldte borger.dk nemlig ikke noget om

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svaret - det meldte borger.dk nemlig ikke noget om

Jeg får cirka 10000kr udbetalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får cirka 10000kr udbetalt.

Det er da noget af en stigning ☺.. Tror nemlig det bliver strengt nok at leve på mandens løn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da noget af en stigning ☺.. Tror nemlig det bliver strengt nok at leve på mandens løn

Ja når man går fra SU til dagpenge, føler man sig næsten rig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om, men hvis jeg var dig ville jeg overveje at få fast arbejde inden. Min svigerinde planlagde også graviditet under kandidaten så hun gik direkte fra uddannelse til barsel. Men nu er min nevø 2 år og hun har stadig ikke fået arbejde, og venter egentlig bare på at få et så de kan få nummer to. Men det har vist ikke været fremmende for jobsøgning at hun startede med et års barsel efter endt uddannelse.

Desuden vil et job give et helt andet økonomisk grundlag.

Bare lige hendes erfaring. Men held og lykke med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om, men hvis jeg var dig ville jeg overveje at få fast arbejde inden. Min svigerinde planlagde også graviditet under kandidaten så hun gik direkte fra uddannelse til barsel. Men nu er min nevø 2 år og hun har stadig ikke fået arbejde, og venter egentlig bare på at få et så de kan få nummer to. Men det har vist ikke været fremmende for jobsøgning at hun startede med et års barsel efter endt uddannelse.

Desuden vil et job give et helt andet økonomisk grundlag.

Bare lige hendes erfaring. Men held og lykke med det hele :)

Det har jeg helt sikkert også i planerne - MEN jeg synes også, det det er lang tid at udskyde projekt baby fire-fem år. For hvis nu jeg Ikke får arbejde før mine dagpenge udløber, så skal jeg også lige have været på arbejdspladsen "længe nok", før jeg føler, at jeg kan tillade mig, at begynde at få børn ☺️.. Og så er det jeg synes, at jeg bliver pænt gammel inden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja når man går fra SU til dagpenge, føler man sig næsten rig!

Ja, det er helt utroligt ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Står lidt i samme dilemma om man kan sige. Altså om PB skal startes op, så det passer med at man går på barsel efter endt uddannelse. Eller om jeg lige skal have et arbejde først.

Jeg tænker, i og med at jeg skal i behandling og ingen ide har om hvordan jeg reagere på det, samtidig skal man rende til og fra mange gange, og dette er nemmere at forsvare når man læser. Samtidig føler man ikke at man går ned økonomisk da som tidligere nævnt, kommer til at føle sig rig på dagpenge. I forhold til at hvis jeg havde været ude og arbejde og så skulle gå ned på dagpenge, dette tror jeg personligt vil blive sværer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg helt sikkert også i planerne - MEN jeg synes også, det det er lang tid at udskyde projekt baby fire-fem år. For hvis nu jeg Ikke får arbejde før mine dagpenge udløber, så skal jeg også lige have været på arbejdspladsen "længe nok", før jeg føler, at jeg kan tillade mig, at begynde at få børn ☺️.. Og så er det jeg synes, at jeg bliver pænt gammel inden..

Alle arbejdspladser der ansætter kvinder i den fødedygtige alder må være forberedt på at hun skal på barsel på et tidspunkt. Om om det så sker 3 - 6 mdr efter ansættelse.. sådan er det bare :) Jeg vil også klart anbefale dig at få et arbejde først. Min veninde ryger snart ud af dagpenge-systemet fordi hun ikke har haft et arbejde længe.. fordi de ikke har ville have en der lige havde fået et lille barn. (Der er jo ofte en del sygedage) Mange af de steder hun har søgt, har de sagt at hun burde have søgt inden hun blev gravid... så ville de gerne have ansat hende.

Og økonomisk hænger tingene bare ikke sammen for dem mere.. så de kæmper nu for at få tingene til at hænge sammen.

Men held og lykke med projektet :) Det er jo ikke sikkert at i ender sådan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle arbejdspladser der ansætter kvinder i den fødedygtige alder må være forberedt på at hun skal på barsel på et tidspunkt. Om om det så sker 3 - 6 mdr efter ansættelse.. sådan er det bare :) Jeg vil også klart anbefale dig at få et arbejde først. Min veninde ryger snart ud af dagpenge-systemet fordi hun ikke har haft et arbejde længe.. fordi de ikke har ville have en der lige havde fået et lille barn. (Der er jo ofte en del sygedage) Mange af de steder hun har søgt, har de sagt at hun burde have søgt inden hun blev gravid... så ville de gerne have ansat hende.

Og økonomisk hænger tingene bare ikke sammen for dem mere.. så de kæmper nu for at få tingene til at hænge sammen.

Men held og lykke med projektet :) Det er jo ikke sikkert at i ender sådan :)

Jeg syntes at man bør passe på med at vente for længe. Jeg selv blev færdiguddannet for 3 år siden. Siden da har jeg været i flere midlertidige ansættelser, men endnu ikke et fast job. Det er lidt svært i min branche. Jeg er lidt i tvivl om det er min alder og køn der har gjort at jeg ikke er blevet fastansat på min nuværende arbejdsplads, det kunne det godt være. Min kæreste og jeg startede projekt baby for et år siden, på det tidspunkt havde jeg ca. 1 erhvervserfaring. Jeg er glad for at jeg ikke ventede længere tid, for det er desværre ikke lykkedes at blive gravid endnu.

Men det kommer naturligvis meget an på hvilken branche man er i og hvordan ens økonomi er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Står lidt i samme dilemma om man kan sige. Altså om PB skal startes op, så det passer med at man går på barsel efter endt uddannelse. Eller om jeg lige skal have et arbejde først.

Jeg tænker, i og med at jeg skal i behandling og ingen ide har om hvordan jeg reagere på det, samtidig skal man rende til og fra mange gange, og dette er nemmere at forsvare når man læser. Samtidig føler man ikke at man går ned økonomisk da som tidligere nævnt, kommer til at føle sig rig på dagpenge. I forhold til at hvis jeg havde været ude og arbejde og så skulle gå ned på dagpenge, dette tror jeg personligt vil blive sværer.

Åh ja, det kan jeg godt se.. Det er bare også en stor beslutning - for det med at få job efter uddannelse, handler jo om "hvis"-scenarier; "får jeg job med det samme.", "skal jeg gå og lave ingenting i 2 år.", "hvad nu hvis vi gør det ene, hvad påvirker det så?" ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også lidt, at det kan have betydning hvilket fag man har, hvor stor ulempe det vil være at have været på barsel.

 

Ex.som socialrådgiver behøver det faktisk ikke være et problem hvis man har haft et års barsel lige efter uddannelse, fordi man så forventer der går et års tid før en ny barsel evt. kan komme på tale, hvorimod ansætter man unge kvinder uden børn, så kan en barsel komme hvornår det skal være - og det ved arbejdsgiver :)

 

I visse fag kan man også forvente arbejdsløshed lige efter endt uddannelse, og så er en barsel bedre at have på CV'et end ingenting - modsat kan det jo så selvfølgelig være et minus bagefter at man ikke har arbejdet lige efter studiet.

 

Men jeg mener at man skal følge sin mavefornemmelse omkring det... Man kan få et arbejde efter endt studie og blive opsagt kort efter, eller lige inden man fortæller at man er gravid, og så er man sådan set ikke bedre stillet end hvis man havde fået barn lige efter studiet :)

Ja, det tænker jeg også. Jeg ved at der er rigtig mange kvinder indenfor min "branche" - jeg læser interaktive digitale medier, så det er også en bred branche og jeg er ikke helt klar på hvilke jobs jeg kan varetage efterfølgende... Men sådan har de fleste fra universitetet det nok - kam jeg forstå på andre ☺️ Jeg forventer arbejdsløshed lige efter afslutning af mit studie - jeg vil hvertfald hellere forvente det, end at forvente, at der er et job til mig lige med det samme - for det kræver arbejde at søge arbejde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle arbejdspladser der ansætter kvinder i den fødedygtige alder må være forberedt på at hun skal på barsel på et tidspunkt. Om om det så sker 3 - 6 mdr efter ansættelse.. sådan er det bare :) Jeg vil også klart anbefale dig at få et arbejde først. Min veninde ryger snart ud af dagpenge-systemet fordi hun ikke har haft et arbejde længe.. fordi de ikke har ville have en der lige havde fået et lille barn. (Der er jo ofte en del sygedage) Mange af de steder hun har søgt, har de sagt at hun burde have søgt inden hun blev gravid... så ville de gerne have ansat hende.

Og økonomisk hænger tingene bare ikke sammen for dem mere.. så de kæmper nu for at få tingene til at hænge sammen.

Men held og lykke med projektet :) Det er jo ikke sikkert at i ender sådan :)

Jeg kan sagtens se det fornuftige i at vente til fast arbejde, men så bliver projektet bare udskudt i ca. 3-5 år, alt efter om jeg overhovedet får et job, før mine dagpenge ryger.. Og så har jeg brugt to år på "bare" at gå hjemme.. Og så er vi begge to halv gamle inden jeg overhovedet har udrettet noget som helst før jeg bliver 30 næsten .. Ej, spøg til side. Det handler for mig mest om, om jeg skal satse på karriere først.. Og så kan vi se om det passer at få børn på et tidspunkt om de 3-5 år eller om vi skal få et barn, før jeg kommer ud at arbejde. ☺ Økonomisk stiger vores indkomst jo fra SU til dagpenge, når vi får baby, hvis vi gør det nu, hvorimod den vil falde hvis jeg går fra job til barsel. Men altså, det hele er jo "hvis-og-hvis"-scenarier pt. ☺

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes at man bør passe på med at vente for længe. Jeg selv blev færdiguddannet for 3 år siden. Siden da har jeg været i flere midlertidige ansættelser, men endnu ikke et fast job. Det er lidt svært i min branche. Jeg er lidt i tvivl om det er min alder og køn der har gjort at jeg ikke er blevet fastansat på min nuværende arbejdsplads, det kunne det godt være. Min kæreste og jeg startede projekt baby for et år siden, på det tidspunkt havde jeg ca. 1 erhvervserfaring. Jeg er glad for at jeg ikke ventede længere tid, for det er desværre ikke lykkedes at blive gravid endnu.

Men det kommer naturligvis meget an på hvilken branche man er i og hvordan ens økonomi er.

Ærligt talt, så er det nok også midlertidige ansættelser, jeg regner med at komme i de første par "jobs" eller virksomhedspraktikker ☺️.. Og jeg tager gerne det hele, for ikke at gå hjemme, medmindre det er pga. PB ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, det kan jeg godt se.. Det er bare også en stor beslutning - for det med at få job efter uddannelse, handler jo om "hvis"-scenarier; "får jeg job med det samme.", "skal jeg gå og lave ingenting i 2 år.", "hvad nu hvis vi gør det ene, hvad påvirker det så?" ☺️

Altså forhåbentlig bliver det ikke svært at få job når jeg er færdig som sygeplejerske, med mindre der kommer flere sparerunder. Men tænker også sådan lidt, vil de helst ansætte en ny udd. Som kommer fra barsel. Eller en ny udd. I føde dygtig alder uden børn. For jeg tænker at de tænker, at hvis man lige har været på barsel går der nok et par år. Hvorimod hvi jeg ingen børn har kan der gå et par måneder. Så personligt hvis jeg var chef ville jeg tage en der kom fra barsel. Men det er svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige nu på barsel med barn nr to på dimittendsats :) Jeg synes det er dejligt og jeg har samtidig forlænget min barsel med det man maksimalt kan, fordi vi netop er vant til su og det derfor er helt fint med dagpenge.

Derudover har mine børn vist mig, hvad der virkelig betyder noget for mig og hvor min tid skal bruges - før jeg fik børne ville jeg have fuldtidsjob, karriere osv. Nu vil jeg rigtig gerne finde et job på maks 30 timer og karriere kan evt komme senere. Vi har ikke været vant til løn fra mig og jeg er derfor ikke nødt til at finde et job på fuldtid :)

Det er et individuelt og personligt valg, men jeg synes det er fantastisk - både at få barn under uddannelse, men også lige i forlængelse deraf.

Håber noget af det giver mening, jeg halvsover imens jeg ammer ;) Spørg endelig, hvis der er noget, du vil have uddybet osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså forhåbentlig bliver det ikke svært at få job når jeg er færdig som sygeplejerske, med mindre der kommer flere sparerunder. Men tænker også sådan lidt, vil de helst ansætte en ny udd. Som kommer fra barsel. Eller en ny udd. I føde dygtig alder uden børn. For jeg tænker at de tænker, at hvis man lige har været på barsel går der nok et par år. Hvorimod hvi jeg ingen børn har kan der gå et par måneder. Så personligt hvis jeg var chef ville jeg tage en der kom fra barsel. Men det er svært.

Kan godt se hvad du mener, men tror mere det handler om at få puttet noget erhvervserfaring oven i uddannelsen imens den stadig er frisk, hvis det giver mening. Det er ihvertfald den begrundelse min svigerinde får ved alle hendes afslag. Manglende erfaring. (jo nok fordi der ikke er tilføjet noget i de to år hun har været uddannet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er færdig med min uddannelse om en små fire uger. Jeg er gravid (16+6) og finder nok ikke et job inden barsel. Og sådan er det. Det tager jeg egentlig meget roligt. Jeg er i en svær branche, og jobs hænger ikke ligefrem på træerne, så sandsynligheden for at gå ledig et rigtig godt stykke tid er ret stor. Hvis jeg skulle vente på fast job og så videre inden barn 2, så ville jeg hurtigt nå at blive alt for gammel. Vi har taget et helt bevidst og aktivt valg om at få barn nummer to nu her, og så må det gå, som det går.

 

Helt ærligt så tror jeg I skal gøre som I føler for. I kan aldrig nogensinde vide, hvad der sker i fremtiden. Måske ville du få drømmejobbet, hvis I venter med pb. Og måske ikke. Måske har I nemt ved at blive gravide og måske ikke. Det kan ingen vide, så min klare anbefaling er at følge hjertet. Det er måske ikke det aller mest fornuftige, og hvad så? Mon ikke vi alle sammen overlever? :)

 

Og skulle du gå hen og blive gravid og ende med at gå ledig til din dagpengeret udløber, fordi ingen vil ansætte dig, så må du omstille dig og finde på noget andet. Og det tror jeg er det aller vigtigste i vores samfund, som det er nu. 

 

Jeg har for øvrigt et frivilligt job som grafisk ansvarlig for en festival ejet af min mand og hans to venner, så mit cv og portfolio er aldrig tomt, selvom jeg for eksempel går på barsel. Måske du kunne finde på noget i samme stil?

 

Nå, det blev vist lidt rodet :D Min hovedpointe var vist mest af alt "følg dit hjerte" - bare fordi det er den måde jeg prøver at leve mit liv på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se hvad du mener, men tror mere det handler om at få puttet noget erhvervserfaring oven i uddannelsen imens den stadig er frisk, hvis det giver mening. Det er ihvertfald den begrundelse min svigerinde får ved alle hendes afslag. Manglende erfaring. (jo nok fordi der ikke er tilføjet noget i de to år hun har været uddannet.

Ja okay, ved så ikke om det er en fordel at jeg fx arbejder ved siden af som ssa på sygehuset. For der har jeg jo opnået erfaring, godt nok ikke som sygeplejerske. Men ja kan godt se det er et dilemma. Og man kan sige det er jo svært at sige hvad en arbejdsplads foretrækker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Som andre er inde på, så skal I vælge det I føler for. Og det, der er det rigtige for nogen, er måske ikke rigtigt for andre.

 

Jeg selv er 35. Min første graviditet kom ret hurtigt og nu har jeg en datter på snart 10 år. - Men! - Alder er altså bare en party-killer for os kvinder. Det går kun ned ad bakke fertilitetsmæssigt. Nu sidder jeg ENDELIG gravid (og håber ikke at miste igen) efter 2 års asen og masen og 9 måneders fertilitetsbehandling. Det havde jeg gerne været foruden. Vores udfordringer menes at være forårsaget af min alder.

 

Mit råd til alle der gider at høre på det er; Vil I have børn, så få dem! - Vent ikke til "det rette tidspunkt". Man kan ikke planlægge sig ud af alt, man kan ikke forudse livets ups and downs. - Ingen ved, hvordan økonomien ser ud om så og så lang tid. Ingen ved noget som helst. - Det eneste der er sikkert er, at vi ikke ved noget med sikkerhed - OG, at sandsynligheden for graviditet bliver mindre med tiden og risikoen for misdannelser, kromosomfejl m.v. bliver større med tiden.

 

Derudover må jeg tilføje, at I altså ikke skal tage hensyn til nye arbejdsgivere, om I bliver gravide hurtigt efter ansættelsen (eller før). Det er både kvinders ret, men på en måde også kvinders pligt at få børn, hvis man altså vel at mærke går ind for menneskehedens overlevelse. Det er SÅ naturligt at få børn, og det ved arbejdsgiverne også. - jeg er klar over, at der nogle steder fortsat bliver forskelsbehandlet, men hvis en arbejdsgiver er så "ussel", så kan man jo i det hele taget være i tvivl om, i hvilken retning vedkommendes moralske kompas peger hen. - For slår man ned på det, hvad bliver så det næste??

Jeg arbejder i en fagforening, og får i rådgivningen rigtig mange henvendelser fra kvinder vedrørende dette spørgsmål, så jeg er klar over, at det er en helt almindelig følelse, at man ikke vil være til besvær eller ikke mener man kan være bekendt at blive gravid med det samme. - Men se omvendt på det, hvis man hele livet går og indretter sig efter, hvordan kommende arbejdsgivere - fremmede mennesker - vil mene om graviditet og barsel, så lever man jo ikke sit liv efter egne ønsker.

 

You only have one life, make it a good one!

 

Krams

Mette

 

PS. Børn er fantastiske, det hele værd - og det med økonomien; det løser sig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså forhåbentlig bliver det ikke svært at få job når jeg er færdig som sygeplejerske, med mindre der kommer flere sparerunder. Men tænker også sådan lidt, vil de helst ansætte en ny udd. Som kommer fra barsel. Eller en ny udd. I føde dygtig alder uden børn. For jeg tænker at de tænker, at hvis man lige har været på barsel går der nok et par år. Hvorimod hvi jeg ingen børn har kan der gå et par måneder. Så personligt hvis jeg var chef ville jeg tage en der kom fra barsel. Men det er svært.

Jeg er selv sygeplejerske.. og de chefer jeg har haft igennem årene er ligeglad med om man har børn eller ej. Det handler om kemien da man skal skulle holde hinanden ud :) Og så handler det jo også om kvalifikationer.. men vælger en chef at tage en ny-uddannet sygeplejerske.. så kan de jo selv uddanne og oplære dem som de ønsker :) og det er nogen gange at foretrække at få en ny UDEN alle de unoder man lære med årene :) Så nej det bliver nok ikke et problem at få job som ny sygeplejerske... hva enten det er før eller efter barsel :) Held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv sygeplejerske.. og de chefer jeg har haft igennem årene er ligeglad med om man har børn eller ej. Det handler om kemien da man skal skulle holde hinanden ud :) Og så handler det jo også om kvalifikationer.. men vælger en chef at tage en ny-uddannet sygeplejerske.. så kan de jo selv uddanne og oplære dem som de ønsker :) og det er nogen gange at foretrække at få en ny UDEN alle de unoder man lære med årene :) Så nej det bliver nok ikke et problem at få job som ny sygeplejerske... hva enten det er før eller efter barsel :) Held og lykke :)

Tusind tak for dit svar. Og havde faktisk slet ikke tænkt det med, at afdelingerne som regel er glade for uerfarne så de kan forme en. Og tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER