Alura

At spise for to - skal jeg ignorere sulten?

17 indlæg i dette emne

Så ramte jeg 5+0 i dag og jeg er sulten! Sådan mere end almindeligt og det har jeg faktisk været lige siden æl. 

 

Jeg har brugt den første halvdel af året på at tabe omkring 20 kilo, så jeg har ret godt styr på, hvor mange kalorier jeg får i løbet af en dag, da jeg noterer alt hvad jeg spiser. Jeg skal jo ikke være på slankekur, nu hvor jeg er gravid, men jeg vil dog meget gerne holde fast i den der sunde(re) livsstil og også gerne undgå at tage for meget på. I teorien har jeg stadig 10 kilo endnu ned til normalvægten, så det gør absolut ikke noget, hvis jeg kan nøjes med en minimal vægtstigning under graviditeten.

 

Siden jeg begyndte at turde tro på at jeg faktisk er gravid, har jeg spist udelukkende sundt. Jeg har forsøgt at stræbe efter at ligge lige omkring mit ligevægtsindtag hver dag. Altså det antal kalorier som jeg med min højde og alder bør indtage, for hverken at tabe mig eller tage på. Jeg dyrker derudover lidt motion og tænker at dette kan være med til at hjælpe med, at jeg så ikke tager så meget på, nu hvor jeg stadig har lidt depoter at tage af.

 

Men mit problem er, at selv når jeg har spist samtlige af mine kalorier for dagen (hvilket gerne er længe inden at dagen er slut <_< ), så er jeg stadig sulten. Og jeg snakker ikke om lækkersulten eller hyggesulten (jeg har ingen cravings og ikke mere end normalt lyst til chokolade osv. :P ), men sulten på den måde, hvor maven knurrer og rumler og gør ondt. Og det skyldes altså ikke at jeg fylder mig med tomme kalorier, da jeg som nævnt har spist udelukkende sundt siden 4+2 nu. Jeg spiser frugt og grønt, protein og masser af sundt fedt. 

 

Og alligevel er jeg altså stadig sulten. Konstant <_< En del af mig synes, at jeg bør lytte til min krop og spise, når jeg er sulten, så længe det ikke er junk og sukker jeg fylder mig med. Men tanken om faktisk at komme til at sidde og spise mig fed i grøntsager, gør mig også bare virkelig deprimeret :( Især når jeg tænker på, hvor meget tid og energi jeg lige har brugt på at smide de kilo til at starte med.

 

Og egentlig er der vel ikke nogen god grund til, at man skulle have behov for flere kalorier end ens ligevægtsindtag kræver? Det der gamle mundheld med 'at spise for to' passer jo langt hen ad vejen ikke. Man bør ikke spise mere end normalt i hverken 1. eller 2. trimester. Først i 3. trimester bør man sætte indtaget op og selv da kun med 300 kcal. per dag. Hvilket jo ikke svarer til mere end 3 bananer f.eks. Mit eneste fokus i forhold til 'at spise for to', er at sørge for noget god og ordentlig næring til baby, men det skulle jeg jo gerne kunne gøre, uden samtidig at overspise :unsure

 

Er der nogle af jer, der også har har følt sig som et bundløst hul? Og hvad har I gjort i så fald, bare ignoreret det og gået sultne i seng? Og gik det over igen og i så fald hvornår?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er først lige begyndt at mærke sulten (igår faktisk), hvor jeg har været mega sulten (er 12+4). Ellers har det været overdøvet af min kvalme.

Så et eller andet sted har jeg lyst til at skrive spis spis spis til dig, når nu du er så heldig at mærke sult :D

Jeg tror, hvis det var mig, at jeg ville spise, når nu jeg var sulten. Især fordi du spiser så sundt. Mener ikke du lider af kvalme, men hvis den først dukker op, så tror jeg det kommer til at give sig selv, for sult og kvalme hænger ikke så godt sammen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen kvinder er bare mega sultne når de er gravide. Det er jeg også, og har været det fra start. Også i sidste graviditet. Og jeg spiser altså mere end normalt, men prøver at spise sundt. Og det har jeg vendt med min læge, og hun bakker mig 100 % op. Hun siger det er langt bedre for krop, og ikke mindst humør, at spise det man oprigtigt føler man har brug for, i stedet for at sætte begrænsninger for sig selv i 9 mdr. Det blir man ked af. Så, så længe jeg spiser sundt, så er det altså ok at spise mere. Jeg ved ikk om lægens anbefaling ville være anderledes hvis jeg var overvægtig, men tror det nu ikk.

Så spis du bare lidt mere. I starten spiste jeg nok 6-8 måltider på en dag, ikke store måltider alle sammen. Jeg har også haft kvalme dage, og det er her at jeg har spist op til 8 gange, fordi portionerne så har været små, men jeg stadig har været sulten. Nu her og fra ca. uge 12, er det blevet udlignet lidt, så jeg spiser 5-6 måltider om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også de 3 første mdr en vild lyst til at spise hele tiden.

Jeg var sulten konstant.

Der valgte jeg også at dække mine behov.

Og sjovt nok sagde ALLE i min omgangs kreds: du skal jo også spise for 2 .

Nej søde venner, jeg skal netop ikke spise for 2.

Baby er jo ikke så stor som mig, så hvorfor i alverden spise for 2 ??

Men hvertfald valgte jeg at lytte til min sult og dække behovet.

Heldigvis forsvandt min mad lyst stille og roligt.

Hvis den ikke gjorde, ville jeg nok blive stor som en elefant.

Jeg har desværre ikke noget konkret råd til dig.

For det er virkelig svært ikke at spise når man er sulten.

Forhåbentligt forsvinder sulten en smule jo længere i forløbet du kommer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg er gravid er jeg nødt til at spise det min krop fortæller mig at jeg skal. I starten af graviditeten spiste jeg rigtig meget (når kvalmen ikk var for slem), for så snart jeg mærkede sult fik jeg kvalme, og når først kvalmen var der kunne jeg slet ikk spise, og det blev hurtigt en ond cirkel. Nu er jeg 30 uger henne og spiser ikk ret meget længere. Ikke fordi det er et bevidst valg, men jeg kan ikk spise lige så meget som jeg plejer, og jeg føler mig ikke så ofte sulten mere :) jeg tænker at kroppen selv regulerer det, så hvis du føler dig sulten, synes jeg du skal spise mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil klart anbefale dig at spise når du er sulten. Så længe det er sundt så er det fint. Din krop kører på højtryk for at skabe et lille menneske så giv den blot lidt ekstra at tygge på søde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså så længe du kan spise gode og sunde ting, ville jeg også bare give den gas!

Jeg RÅ-åd i ugerne 6-11. Altså virkelig, og pga. kvalmen var det bestemt ikke sunde ting, jeg havde lyst til. Efter den periode og en meget syndig 3-ugers sommerferie har jeg taget 4 kg på, hvilket jeg ikke er stolt over, men jeg var nu heller ikke blevet overrasket, hvis det havde været mere. 

Da jeg gik ind i andet trimester forsvandt kvalmen, og jeg kunne igen begynde at spise dét jeg plejer. Så der er blevet skruet godt op for grøntsager og skruet gevaldigt ned for hvidt brød :lol  Og det er vildt fedt!

Men jeg synes ikke, du skal gå rundt og være sulten. så må du snacke gulerødder, peberfrugt, frugt og alt muligt andet godt og sundt. Lyt til din krop og ikke kun til dit hovede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også spise ved oprigtig sult. Jeg har kunne klare det med rugbrød og ost f.eks, som giver maven noget at arbejde med. Jeg har selvfølgelig også spist f.eks. gulerødder og frugt, meeen det kunne ikke tilfredsstille maven i 1. trimester ret længe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også spise ved oprigtig sult. Jeg har kunne klare det med rugbrød og ost f.eks, som giver maven noget at arbejde med. Jeg har selvfølgelig også spist f.eks. gulerødder og frugt, meeen det kunne ikke tilfredsstille maven i 1. trimester ret længe :)

Nej, jeg måtte altså også ty til en rugbrød med leverpostej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man er gravid, så mener jeg aldeles ikke man skal gå og 'sulte sig selv'! Du er ved at bygge et barn og der sker tusind ting i din krop lige nu!

 

Jeg var også markant mere sulten end normalt i første trimester og pga. madlede var det altså IKKE æbler og klidkiks jeg indtog :rolleyes

 

Jeg snackede hele tiden (jeg gik fra at spise 3 gange i døgnet på LCHF til at spise 10 gange om dagen - det var virkelig en psykisk omvæltning)! Og det var også brød med smør og nutella og cornflakes med mælk og masser af iskold Matilde!

 

Jeg tog lidt hurtigere på end med Anna (hvor jeg ikke kæmpede med madlede og øget sult) men nu er jeg kun 1 kg. foran og har taget 10,2kg. på 29+0. Det skal nok udjævne sig og jeg er KLAR fortaler for, at man spiser når man er decideret sulten, så maven rumler :kiss

 

Og så længe du stadig har lyst til at spise alt det sunde, så ser jeg virkelig ikke noget problem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg får det dårligt hvis ikke jeg spiser når sulten melder sig så vil sige spis og så bare tænk dig om som det allerede lyder til du gør :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ved at DØ af sult konstant, da jeg var gravid :D Jeg var nødt til at have lidt mad på mig hele tiden i en håndtaske, for pludselig kunne sulten overmande mig helt og så var der ikke noget at gøre, så SKULLE jeg bare død og pine have noget mad NU! Jeg forsøgte at sørge for at det var sundt mad, så jeg havde fx altid et æble, gulerødder eller lign. i tasken. Det blev dog også til en del müslibarer, når det lige fejlede for mig :blush

Men for mig var løsningen på sulten (og det hjalp også på kvalmen som fulgte efter ret hurtigt) at spise en lille smule hele tiden - og så vidt muligt holde det sundt. Jeg synes helt klart at du skal lytte til din krop ellers bliver graviditeten virkelig et helvede. Det er så stærkt en impuls (eller det var det i hvert fald hos mig). Og så tænker jeg også et eller andet sted at man er sulten af en årsag. Det må være fordi baby eller din krop har brug for det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åha, tusind tusind tak for jeres svar og erfaringer piger :biglove

 

Hvor er det rart at vide, at det ikke bare er mig, eller noget jeg bilder mig selv ind. Jeg har virkelig siddet og prøvet at lave lidt selvransagelse de sidste par dage, fordi jeg ville være sikker på, at jeg ikke bare brugte det at være gravid, som en undskyldning for at proppe i hovedet konstant. Men jeg er altså bare sulten. Og det er dejligt at vide, at det åbenbart er helt normalt.

 

Og nej, jeg har endnu ingen spor af kvalme og appetitten fejler som nævnt absolut intet. De sidste par dage har jeg faktisk været vågnet fordi jeg var sulten, så jeg måtte stå op og gå ud for at spise en snack og så i seng igen. En del af mig tænker jo også, at jeg må være så sulten af en grund. Og den vil jeg jo i så fald helst ikke ignorere. Omvendt syntes jeg bare at det var forvirrende, med anbefalingerne om at man netop ikke burde sætte sit daglige indtag op, men faktisk spise som normalt. For de to ting harmonerer bestemt ikke for mig lige nu :rolleyes

 

De første to uger har jeg spist virkelig meget og også ganske usundt, for der var jeg overbevist om, at jeg ikke var gravid. Jeg har været lidt i 'ferie-mode' her hen over sommeren og har bare holdt vægten, og havde planer om at skulle op i gear med kost og motion igen nu, så tænkte ikke så meget over det. Tænkte bare at: "nu får jeg lige afløb for det og så op på hesten igen". Men så fandt jeg jo altså ud af at jeg faktisk var gravid og har valgt noget sundere mad siden. Men tænker jo bare, at kalorieoverskud = vægtøgning, uanset om de kalorier kommer fra chips eller fra gulerødder. Og tanken om at sidde og tage på af at spise gulerødder, den synes jeg som nævnt bare er mega træls <_< Altså skal jeg endelig tage på, så lad mig da få noget kage!   :sandie

 

Men nej, jeg vil forsøge at holde mig til de sunde alternativer så vidt som muligt og så ellers bare prøve at lytte til kroppen, mere end til hovedet. Og så prøve at holde ved den der motion, selvom den heller ikke harmonerer så godt med min træthedsfølelse pt. Så må vi se hvor galt det går ;)

 

Og hvor er det sjovt, at nogle af jer nævner, at I ikke bliver mæt af gulerødder. Jeg har faktisk spist en del gulerødder den sidste uges tid nu, fordi de er en god snack at have med i bilen på køreturen til og fra arbejde, men jeg synes faktisk nærmest bare at de gør mig mere sulten, ikke mindre? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sødeste Alura! Stort tillykke med graviditeten :biglove :glad

Tænk at jeg skal finde ud af det på denne måde :P meld lige din ankomst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sødeste Alura! Stort tillykke med graviditeten :biglove :glad

Tænk at jeg skal finde ud af det på denne måde :P meld lige din ankomst!

 

Åh hvor er du sød, tusind tak :kiss 

 

Haha, jamen jeg har skam ellers oprettet en graviditetstråd, så det er ikke fordi at jeg sådan med vilje har prøvet at gå og gøre mig usynlig i hvert fald :D Men du har helt ret i, at jeg vist ellers ikke har givet mig til kende herinde i 'gravid' delen før.

 

Og hold op hvor din terminsdato bare rykker tæt på :o Kan stadig huske da du endelig fik din positive test og synes jo nærmest bare lige at det var i sidste måned :rolleyes Håber at du har det rigtig godt :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med graviditeten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er du sød, tusind tak :kiss 

 

Haha, jamen jeg har skam ellers oprettet en graviditetstråd, så det er ikke fordi at jeg sådan med vilje har prøvet at gå og gøre mig usynlig i hvert fald :D Men du har helt ret i, at jeg vist ellers ikke har givet mig til kende herinde i 'gravid' delen før.

 

Og hold op hvor din terminsdato bare rykker tæt på :o Kan stadig huske da du endelig fik din positive test og synes jo nærmest bare lige at det var i sidste måned :rolleyes Håber at du har det rigtig godt :kram2

Så er det derfor jeg ikke har opdaget det. Jeg finder ud af tingene denne vej :) og bagefter finder jeg graviditetstråd.

Tiden går vildt stærkt som du vil opdage. Selv om bekymringer kan fylde en del :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER