My love

Økonomi spørgsmål

84 indlæg i dette emne

Vil se om jeg husker at få det hele med ;)

For os vil det være for dyrt at smide bil lånet ober på forbrugslån da renterne på forbrugslånet er højere. Plus banken har meddelt de ikke ønsker at lægge nogle af lånene sammen. Så det er så nemt.

Banken kan/vil sikkert heller ikke give sig med renterne da vi fik at vide for længe siden at hvis vi ville have billigere renter skulle vi indskyde 25.000 kr for at blive garant kunde. Penge som vi ikke synes vi har men heller ikke ønsker at låne.

Billånet kan vi se en ende på under 3 år, så det er egentlig ikke det der piner os. Det er bare som det er.

For at tage din 1. Mulighed. I foråret snakkede vi med banken omkring det med friværdi. De siger der ikke er noget friværdi at hente. Så den mulighed er der ikke. Vi havde en ude at vurdere huset da vi fik det lavet og der lød det på 1 mio. Vi havde en ejendomsmægler ude i vinters som sagde at skulle han sælge så kunne vi få 795.000 for det. Så vi ville gå ud med et plus på 35.000 kr. Så der er ikke noget at hente der. En anden bank havde nemlig snakket om det med friværdien, men det sagde vores bankmand så at der ikke var noget at komme efter.

Mulighed 2. Ved ikke om jeg har forstået det rigtig det du skriver. Men vi kører lige nu med afdragsfrit lån på huset. Vi betaler således kun renter. Så ud fra hvad du skriver så passer det nok med at bolig/hus lånet i banken er væk om ca. 7 år. Mener vi hat 7 år tilbage som afdragsfrit. Vi har total kredit.

Mulighed 3. Jeg er næsten 100 på banken vil sige nej. Vi har det sidste år kommet med mange muligheder for at få det hele til at gå hurtigere, men enten svarer han os ikke eller også siger han nej. Så man føler man står stille. Og det er også derfor vi gerne vil væk. Banken stoppede helt uden grund med at indbetale til konfirmations opsparing og børneopsparing. Det drejer sig om 100 kr på hver. Men de gav ikke besked om det. Til sidst efter mange gange skrev vi at sørgede de ikke for at indbetale dem fast hver måned så gjorde vi det selv, og så begyndte de på det. Man føler man støder mod muren hver gang man henvender sig. Og vi hat gjort alt hvad de bad om da vi virkelig var på røven sidste år. Og vi kom ovenpå igen selv om det vat hårdt. Vi er kommet af med alt klatgæld på under et år. Og alligevel overholdt alle aftaler i banken, jeg beder ikke om klap på skulderen, måske bare de er lidt mere samarbejdsvillige og fortæller os hvad muligheder vi har. Når de nu udelukker alle de muligheder vi komme med.

 

Hvis I har en ydelse på 2100 kr. om måneden på boliglånet er løbetiden over 13 år, og så er I bagud på alle parametre, hvis jeres Totalkreditlån også er afdragsfrit. Nu kender jeg ikke størrelsen på jeres Totalkdreditlån, men  umiddelbart er jeres boliglån større end 20% af boligens værdi, og dermed er der ikke nogen nævneværdig pant bag det, og det forklarer nok de meget høje renter, I betaler på det lån også. 

Det er ærgerligt at jeres bank ikke er mere samarbejdsvillige, men jeg tror nu ikke at de under nogen omstændigheder kan gøre noget, som virkelig rykker for jer. De har også en kreditpolitik som skal overholdes, og I er nogle meget dyre kunder for dem at have, fordi I har vældig stor gæld uden pant. Nu skriver du også, at I har haft en masse klatgæld, og I skal have et skulderklap for at komme af med det, men jeg må også sige, at stabilitet er noget man opbygger over relativt lang tid. Det lyder som om I er på vej, og det er godt, men jeg tror sgu I er nødt til "bare" at fortsætte med at overholde alle aftaler og lægge jer i selen for at spare op og betale af i måske et år endnu, for at bevise, at I har vendt skuden og måske kan blive stabile kunder, som banken kan risikovurdere mildere. Det indebærer først og fremmest også at I ikke optager ny gæld - heller ikke til bil eller renovering f.eks. Og slet ikke til ferie, kæledyr, forbrugsgoder og den slags.

 

På det mere personlige plan, så vil jeg også råde jer til at give jeres bankrådgiver lidt ro. Det lyder til at I opsøger en dialog med ham ret tit, og hvis han HAR sagt nej flere gange, så bliver han bare småirriteret over at I bliver ved. Jeg tror ikke det gavner jer, da I netop ikke har nogle gode kort på hånden. Vis hellere, at I tager sagen i egen hånd og igennem en lang periode selv tager initiativ og ansvar for komme af med gælden. De 1.000 kr. I "sagtens" kan undvære om måneden skal I sætte til side allerede nu. Ikke til vinter, for så kommer der bare nye undskyldninger for, hvad de skal gå til. Der er også jul og fødselsdag næste år. Man kan ikke spare op af penge, som man først har i fremtiden. Så enten finder I dem i budgettet nu, eller også så er det reelt ikke nogle penge I kan undvære (I kan i hvert fald ikke argumentere med det nu). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis I har en ydelse på 2100 kr. om måneden på boliglånet er løbetiden over 13 år, og så er I bagud på alle parametre, hvis jeres Totalkreditlån også er afdragsfrit. Nu kender jeg ikke størrelsen på jeres Totalkdreditlån, men  umiddelbart er jeres boliglån større end 20% af boligens værdi, og dermed er der ikke nogen nævneværdig pant bag det, og det forklarer nok de meget høje renter, I betaler på det lån også. 

Det er ærgerligt at jeres bank ikke er mere samarbejdsvillige, men jeg tror nu ikke at de under nogen omstændigheder kan gøre noget, som virkelig rykker for jer. De har også en kreditpolitik som skal overholdes, og I er nogle meget dyre kunder for dem at have, fordi I har vældig stor gæld uden pant. Nu skriver du også, at I har haft en masse klatgæld, og I skal have et skulderklap for at komme af med det, men jeg må også sige, at stabilitet er noget man opbygger over relativt lang tid. Det lyder som om I er på vej, og det er godt, men jeg tror sgu I er nødt til "bare" at fortsætte med at overholde alle aftaler og lægge jer i selen for at spare op og betale af i måske et år endnu, for at bevise, at I har vendt skuden og måske kan blive stabile kunder, som banken kan risikovurdere mildere. Det indebærer først og fremmest også at I ikke optager ny gæld - heller ikke til bil eller renovering f.eks. Og slet ikke til ferie, kæledyr, forbrugsgoder og den slags.

 

På det mere personlige plan, så vil jeg også råde jer til at give jeres bankrådgiver lidt ro. Det lyder til at I opsøger en dialog med ham ret tit, og hvis han HAR sagt nej flere gange, så bliver han bare småirriteret over at I bliver ved. Jeg tror ikke det gavner jer, da I netop ikke har nogle gode kort på hånden. Vis hellere, at I tager sagen i egen hånd og igennem en lang periode selv tager initiativ og ansvar for komme af med gælden. De 1.000 kr. I "sagtens" kan undvære om måneden skal I sætte til side allerede nu. Ikke til vinter, for så kommer der bare nye undskyldninger for, hvad de skal gå til. Der er også jul og fødselsdag næste år. Man kan ikke spare op af penge, som man først har i fremtiden. Så enten finder I dem i budgettet nu, eller også så er det reelt ikke nogle penge I kan undvære (I kan i hvert fald ikke argumentere med det nu).

Jeg har ikke loge forstand på løbetiden. Kan nemlig ikke finde papirer på det. Men de penge er 20% og så har vi de 80% i Totalkredit. Sådan blev det i hvert fald lavet den gang og der er ikke langt mere på. Er ikke helt 100 på hvad det i Totalkredit er på men mener det er okay 660.000 kr. Og vi har aldrig misset et afdrag/ydelse. Så hvis ikke det er som det skal være så ved jeg faktisk ikke hvorfor de vi aldrig hat pillet ved det.

Ja vi har desværre haft nogle klatgæld. Men heldigvis er det væk. Og vi fik dog ros fra bankens side fordi vi aldrig missede en betaling på noget som helst. Vi valgte at alle regninger skulle betales, og så måtte vi klare os for resten. Og det oplevede de sjældent folk gjorde. Det er heldigvis ude af verden. Det mest røg væk for et år siden og det sidste røg væk i år og det er en kæmpe befrielse ikke at have det mere.

Vi har ingen dyr og skal heller aldrig have det. Mand og barn har allergi, men jeg kunne aldrig nogensinde finde på at låne til at komme på ferie. Det har så lille en betydning for mig at komme på ferie at det ikke er noget jeg vil låne til. Og heller ikke til forbrug. Jeg er blevet så meget klogere de sidste år. Fordi jeg har mærket hvordan det har tyngdet mig/os så det vil jeg aldrig udsætte os for igen. Nu skal vi bare have betalt bank lån ud enten ved at finde et sted med billugere renter eller ved at fortsætte med hvad vi gør nu.

Det skal siges det er igennem årene vi har spurgt bores bank med om der kunne laves nogle ændringer for det gik hurtigere. Vi har næsten ingen kontakt med banken i dag. Kun hvis der er spørgsmål eller en regning skal betales.

Det der er med de 1000 kr vi godt kan undvære nu. De skal spares sammen til min fødselsdag og til julegaver. Når vi så når efter jul så kam vi begynde at bruge dem til lån. Enten ved at ændre ydelsen eller ved at spare sammen og så smide ekstra penge ind. Det har nemlig hele tiden været planen. Så kan der ske noget på den front.

Efter et hårdt år synes min mand jeg skal have min fødselsdag og det skal selvfølgelig gøres ved at spare op. Så skal det andet nok komme og det hele skal nok gå. Jeg ved også at 1000 kr hver måned på feks bil lånet rykker en del. Og når det frigives så har vi trods alt 3000 der kan smides ekstra ind på forbrugslånet. Det hele skal nok gå og vi mangler intet i hverdagen. 16 år på et forbrugslån er bare lang tid nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nu ikke at 9% i rente på den del der ligger over 80% er så slemt.

det seneste lånetilbud vi fik fra vores bank på lån udover de 80% lå på 7% i rente. Med sikkerhed i huset. Vi har generelt rigtig god luft i økonomien. Så er lånet mere usikkert er det helt naturligt se tager en lidt højere rente.

Men få betalt så meget af som muligt. Pt betaler I næsten kun renter, så selv 100 kr om måneden kan gøre en stor forskel i det lange løb.

Jeg tror ikke jeg helt forstår den med sikkerhed i huset.

Vi har ikke lånt andet end til huset og renovering. Og det skulle gerne være de 80% i total kredit og 20% i banken. Men ja selv et lille ekstra beløb rykker meget. Vi har lige nogle ting der skal på plads før vi sender ændret budget til bankrn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er højt!

Min kollega har lige købt lejlighed, de er begge nyuddannede og havde intet med, så de har lånt alle 20% til 4,5% i rente! Vi betaler 5,5% og jeg tror faktisk godt jeg kunne forhandle den ned i 5% eller endda lavere.

Vildt! Jeg har lige tjekket udbuds-priserne i vores bank. Alt hvad der ligger over 80% står på deres prisblad til en rente på 8,75-10,75, alt efter kreditrisiko. Tænker vi må have en meget dyr bank :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. Vi betaler 5% og lånte i sin tid 25% af banken, så vi havde lidt til istandsættelse :)

Det kan man ikke i vores bank :( medindre man er sindsyg god til at forhandle måske ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke jeg helt forstår den med sikkerhed i huset.

Vi har ikke lånt andet end til huset og renovering. Og det skulle gerne være de 80% i total kredit og 20% i banken. Men ja selv et lille ekstra beløb rykker meget. Vi har lige nogle ting der skal på plads før vi sender ændret budget til bankrn

Med sikkerhed mener jeg et pantebrev. Så banken kommer ind lige efter kreditforeningen, hvis huser eksempelvis går på tvangsauktion.

Kan I evt ligge de 1000 kr til side, og så betale dem ind 1-2 gange om året, hvis det koster jer mange penge at indbetale ekstra afdrag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med sikkerhed mener jeg et pantebrev. Så banken kommer ind lige efter kreditforeningen, hvis huser eksempelvis går på tvangsauktion.

Kan I evt ligge de 1000 kr til side, og så betale dem ind 1-2 gange om året, hvis det koster jer mange penge at indbetale ekstra afdrag?

er ret sikker på banken har pantebreve i vores hus. Synes jeg har hørt det i forbindelse med køb af huset.

Jo det kan vi sagtens. Nu lægger vi lige til side til min fødselsdag og jul. Men derefter så vil der være tip vi kan lægge mellem 1000 og 2000 til side hver måned. Og så kan de smides ind på lånet.

Var lige inde og tjekke og man må have et konto og reg nr til lånet. Så måske kan man være heldig at kunne overføre uden at skulle have fat i banken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg kan bare overføre til vores lån via netbank

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg kan bare overføre til vores lån via netbank

Måske vi også kan det så. Den er bare ikke listet op på netbank når jeg vælger at overføre til en konto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Det gjorde vi da vi betalte af på vores forbrugslån (betalte det ud på 1 år og 3 mdr i stedet for 3 år), der satte vi simpelthen hver måned de penge ind der var tilbage på kontoen, det der var for meget på budgetten da året blev gjort op, en mindre arv osv. Alt vi havde vi kunne undvære blev indbetalt for at få det væk.

Siden da har vi intet haft i forbrugsgæld og håber aldrig at få det igen

Lan være vi er heldige at kunne overføre også. Den står bare ikke over konti man kan overføre til. Men så må jeg have nogle papire eller banken må have reg og konto oplysninger på den

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kunne også overføre til vores lån, da vi havde det.

Vi havde den faste indbetaling og så havde vi en ekstra. Den ekstra kunne altid stoppes eller gøres højere.

Det kan I helt sikkert også. Lånepapirerne skal ikke laves om for at indbetale ekstra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kunne altså ikke bare indbetale på vores lån via netbank. Vi kunne dog godt indbetale ekstra - altså store beløb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kunne også overføre til vores lån, da vi havde det.

Vi havde den faste indbetaling og så havde vi en ekstra. Den ekstra kunne altid stoppes eller gøres højere.

Det kan I helt sikkert også. Lånepapirerne skal ikke laves om for at indbetale ekstra.

så må det være hvis man skal ændre afdraget helt at man så gør det med låne papirer. Synes det kan være så indviklet nogen gange

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores netbank kan vi selv vælge hvilke konti vi vil se under 'indstillinger'. Fx havde jeg af en eller anden underlig oversigt ikke alle vores opsparingskonti på min oversigt

Vi får vist alle vores. Men vi kan ikke indbetale på dem alle sammen. Lidt underligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der en jeg må skrive til privat som vil hjælpe mig. Har et spørgsmål omkring noget indfrielse.

Jeg har ikke brug for dunk i hovedet eller den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er super vigtigt at sætte sig rigtig godt ind i både alle jeres lånedetaljer og almindelige bankudtryk når man skal til møde med banken så man virker velforberedt og løsningsorienteret og så er et godt og grundigt budget alpha-omega... Da jeg i sin tid blev skilt og efterfølgende snydt af min udlejer måtte jeg ud og tage et forbrugslån i banken da det ellers ikke hængte sammen med min SU og studiejob, indtil jeg blev færdig trak de 700 kr/måneden, da jeg blev færdig fik jeg det lagt om så der blev trukket 3000/måneden, det var en kedelig del af min løn men jeg fik også gælden væk meget hurtigere.....

Vi er i banken en gang om året hvor vi gennemgår vores boliglån (vi bor i Sverige og derfor ligger alt hos banken) og flytter rundt på tallene og forhandler rente så vi får udbetalt hurtigst muligt til laveste rente

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er super vigtigt at sætte sig rigtig godt ind i både alle jeres lånedetaljer og almindelige bankudtryk når man skal til møde med banken så man virker velforberedt og løsningsorienteret og så er et godt og grundigt budget alpha-omega... Da jeg i sin tid blev skilt og efterfølgende snydt af min udlejer måtte jeg ud og tage et forbrugslån i banken da det ellers ikke hængte sammen med min SU og studiejob, indtil jeg blev færdig trak de 700 kr/måneden, da jeg blev færdig fik jeg det lagt om så der blev trukket 3000/måneden, det var en kedelig del af min løn men jeg fik også gælden væk meget hurtigere.....

Vi er i banken en gang om året hvor vi gennemgår vores boliglån (vi bor i Sverige og derfor ligger alt hos banken) og flytter rundt på tallene og forhandler rente så vi får udbetalt hurtigst muligt til laveste rente

Min mand har lavet et meget detaljeret budget. Og ved den mindste ændring giver vi banken besked. Så det kører heldigvis. Men vi er faktisk aldrig til møde med banken. Hvilket man jo nok burde gøre. Men sidst gik vi derfra (især mig) med følelsen af at alt var håbløst. Det er halvandet år siden og meget er sket. Men jeg hader møder med banken og jeg hader andre kan se min økonomi. Ville nok hellere have en bank uden en rådgiver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har lavet et meget detaljeret budget. Og ved den mindste ændring giver vi banken besked. Så det kører heldigvis. Men vi er faktisk aldrig til møde med banken. Hvilket man jo nok burde gøre. Men sidst gik vi derfra (især mig) med følelsen af at alt var håbløst. Det er halvandet år siden og meget er sket. Men jeg hader møder med banken og jeg hader andre kan se min økonomi. Ville nok hellere have en bank uden en rådgiver

Jeg ved heller ikke om det er almen praksis i Danmark, men det er mit indtryk at et årligt møde er helt almindeligt i Sverige og det er banken selv der invitere til en kop kaffe og en gennemgang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved heller ikke om det er almen praksis i Danmark, men det er mit indtryk at et årligt møde er helt almindeligt i Sverige og det er banken selv der invitere til en kop kaffe og en gennemgang

Det er da i hvert fald en god ide da der kan ske en masse på sådan et år.

Vores problem er nok bare vi har svært ved at finde en dag det kan lade sig gøre pga min mands arbejds tider. Og jeg hader møder i banken så jeg nægter at gøre det selv. Og så skal der findes pasning til barnet. Så vi er nok desværre gode til ikke at priotere det højt nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da i hvert fald en god ide da der kan ske en masse på sådan et år.

Vores problem er nok bare vi har svært ved at finde en dag det kan lade sig gøre pga min mands arbejds tider. Og jeg hader møder i banken så jeg nægter at gøre det selv. Og så skal der findes pasning til barnet. Så vi er nok desværre gode til ikke at priotere det højt nok.

 

Uden at have sat mig helt ind i de tal og oplysninger som du giver men så lyder det som om at du ofte skriver til banken, f.eks. hvis der lige sker en lille ændring i jeres budget. Hvorfor redigerer i ikke bare det selv i netbanken? Er da nemmere både for jer og for banken, og hvis i viser at i selv kan klare tingene uden at skulle have "hjælp" hver gang viser det jo også at i har styr på tingene :). 

 

Derudover så var jeg i banken for nogle måneder siden (vel 2-3 måneder) og der havde jeg da min datter med da jeg var på barsel med hende, så kan jo være nødvendigt :) Havde så håbet at hun ville sove til middag i mens, men sådan sku det ikke gå så hun "deltog" da bare i mødet :). (Kan så ikke lige huske hvor stort jeres barn er) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at have sat mig helt ind i de tal og oplysninger som du giver men så lyder det som om at du ofte skriver til banken, f.eks. hvis der lige sker en lille ændring i jeres budget. Hvorfor redigerer i ikke bare det selv i netbanken? Er da nemmere både for jer og for banken, og hvis i viser at i selv kan klare tingene uden at skulle have "hjælp" hver gang viser det jo også at i har styr på tingene :).

Derudover så var jeg i banken for nogle måneder siden (vel 2-3 måneder) og der havde jeg da min datter med da jeg var på barsel med hende, så kan jo være nødvendigt :) Havde så håbet at hun ville sove til middag i mens, men sådan sku det ikke gå så hun "deltog" da bare i mødet :). (Kan så ikke lige huske hvor stort jeres barn er)

Vores datter er 3 år og hun sidder ikke stille så hun kommer ikke med til sådan nogle ting.

Med hensyn til at rette budgettet. Vi kan ikke selv bestemme hvor meget og hvor lidt der overføres til budget. Vi kan godt overføre penge. Men vi kan ikke trække penge tilbage igen. Så derfor skal banken have hver ændring at vide. Hvis vi ved der i løbet af et par mdr kommer flere ændringer og de ikke er store så samler vi dem og venter til den sidste ændring er på plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter er 3 år og hun sidder ikke stille så hun kommer ikke med til sådan nogle ting.

Med hensyn til at rette budgettet. Vi kan ikke selv bestemme hvor meget og hvor lidt der overføres til budget. Vi kan godt overføre penge. Men vi kan ikke trække penge tilbage igen. Så derfor skal banken have hver ændring at vide. Hvis vi ved der i løbet af et par mdr kommer flere ændringer og de ikke er store så samler vi dem og venter til den sidste ændring er på plads.

 

Hvis I kan styre det, hvorfor så ikke få det ændret så I selv kan redigerer i det? At banken styre det og det skal rettes af dem "ofte" får dem jo også bare til at synes at i kræver meget tid og energi fra deres side :) Selvom i jo netop ikke har andre muligheder som det er opsat nu :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I kan styre det, hvorfor så ikke få det ændret så I selv kan redigerer i det? At banken styre det og det skal rettes af dem "ofte" får dem jo også bare til at synes at i kræver meget tid og energi fra deres side :) Selvom i jo netop ikke har andre muligheder som det er opsat nu :).

Vi retter nu altså heller ikke selv i vores budget. ;) Vi har en desideret budgetkonto som banken styrer, ikke bare en betalingskonto - det giver vi penge for. Det betyder også at det er bankens "ansvar" at der er penge til at betale vores regninger, for det er dem, der har regnet forkert hvis noget mangler. Så vi risikerer ikke at der pludselig mangler i pengne til regninger og noget bliver afvist.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg kan bare overføre til vores lån via netbank

Jeg var inde og tjekke. Og vi kan ikke selv overføre til lån

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I kan styre det, hvorfor så ikke få det ændret så I selv kan redigerer i det? At banken styre det og det skal rettes af dem "ofte" får dem jo også bare til at synes at i kræver meget tid og energi fra deres side :) Selvom i jo netop ikke har andre muligheder som det er opsat nu :).

Det lyder vist forkert, vi laver budgettet hjemme og fortæller så hvor meget der skal føre til budget. Men vi kan ikke selv gå ind og ændre i hvad der skal overføres. Det skal banken gøre. Hvorfor ved jeg ikke lige. Men tænker det er fordi det er fast overførelse.

Banken vil gerne at det gøres sådan så der er ikke noget at gøre ved det. Har hørt fra andre det er det samme ved dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER