lpd

Efternavn/mellemnavn for familiens skyld

24 indlæg i dette emne

Hej BK. 

 

Vi har snakket lidt om efternavn/mellemnavn-situationen. 

Jeg har et efternavn som er meget sjældent, min familie er meget stolt af det, men det er grimt og lidt for specielt. Jeg hader at folk ofte spørger hvad mit rigtige efternavn er, det er direkte pinligt at skulle opgive mit fulde navn, men jeg er tilsyneladende den eneste i familien der har det sådan. 

Jeg er forlovet med min kæreste, og vi har hele tiden været helt overbevist om at jeg skal tage hans efternavn (min familie mener dog at jeg BØR videreføre slægtsnavnet og at jeg ikke kan være bekendt at slette det). 

 

Nu kommer spørgsmålet så til hvad barnet skal hedde. Vi er jo ikke gift endnu, så jeg synes det vil være underligt, hvis vores barn kun har min kærestes efternavn - og jeg har ikke lyst til at ændre mit efternavn før vi bliver gift. Min mor og min søster vil få et føl på tværs, hvis barnet ikke får 'vores' efternavn som mellemnavn minimum. 

 

Hvad havde I gjort i denne situation? Ville I beholde et navn som I virkelig ikke bryder jer om, for at tilfredsstille familien? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har begge to valgt at fører vores slægtsnavn videre. 

Så vores datter har to mellemnavne og et efternavn, selvom vi begge to synes vores slægtsnavn er noget vi ikke rigtigt bryder os om, men vi synes begge to at det ville være synd at de bare skulle gå tabt.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville give barnet de mellemnavne/efternavne, som du/I regner med at skulle gave efter at I bliver gift (hvis det da er planen at I skal det, men sådan læser jeg dit indlæg :)).

Uanset hvad, ville jeg ikke lade familien have indflydelse på det. Især ikke, når du selv synes at navnet er grimt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville give barnet de mellemnavne/efternavne, som du/I regner med at skulle gave efter at I bliver gift (hvis det da er planen at I skal det, men sådan læser jeg dit indlæg :)).

Uanset hvad, ville jeg ikke lade familien have indflydelse på det. Især ikke, når du selv synes at navnet er grimt.

 

Ja, det er planen vi skal giftes, vi har bare ikke vundet i lotto endnu :-D

 

Vores familie er de eneste i Danmark med det efternavn, men jeg bryder mig virkeligt ikke om det. Synes godt nok den er svær. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, den er svær. Vi har taget min mands families mellemnavn som fælles mellemnavn efter vi blev gift. Det var i princippet mig, der holdt på det den gang, da jeg synes vi skulle have noget fra begge familier. Min mand var nok egentlig ligeglad. I praksis er det dog sådan, at ingen af os nogensinde bruger dette navn (udover på vores pas el.lign), og så synes jeg bare, at det er rigtigt grimt :( Troede faktisk, at jeg ville vende mig til det, men det er ikke sket endnu. Og da vi nu begge hedder det samme (hans mellemnavn og mit efternavn), så ligger det i kortene, at vores barn også skal hedde det. Men helt ærligt, så fortryder jeg lidt nu, at vi ikke bare droppede det mellemnavn, da vi blev gift.

 

Nå, lang historie, men jeg tænker at du har to muligheder. Enten brug dit (grimme) navn som mellemnavn. Her kan I så praktisk gøre som os, og reelt aldrig bruge det. Eller - hvis det virkeligt går dig på, så drop navnet til baby (og også dig selv, når I skal giftes). Hvis du ikke er glad for navnet nu, så tror jeg ikke, at du bliver det fremover heller. Og så må familien altså rende og hoppe. Det er ikke det værd i det lange løb - det er dig og baby, der skal leve med det 'grimme' navn hver eneste dag.

 

Hvis du vælger at droppe det, kan din undskyldning være, at baby skal have to fornavne (måske?), og du er traditionelt anlagt og vil gerne have din mands navn. Dette giver 3 navne i alt, og I mener ikke, at det giver mening med flere navne. På den måde er det ikke det 'grimme' navn som sådan, der bliver problemet, men alle de andre navne, I hellere vil have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne slet ikke forestille mig at give mit barn et navn jeg ikke kan lide. Det virker meget mærkeligt!

Men i kan jo vælge at give barnet begge navne nu, som kompromis, og så få barnets navn ændret når i bliver gift. Det har man ret til. Det er jo heller ikke besværligt for et barn, som det er for voksne, så det ville jeg ikke tøve med.

Jeg ville selv være meget ked af ikke at dele noget som helst navn med mit barn. Jeg kan godt lide at vi også på skrift er tydeligt i familie.

Jeg har selv droppet mit efternavn, og der var da nogen der skulede, men det er jo min beslutning.

Er du den sidste mulighed for at bringe navnet videre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt at beholde og give mine børn min fars efternavn, blandt flere.

Jeg bryder mig ikke specielt om det, men jeg ved det betyder meget for min far og vi er ikke mange tilbage med det efternavn.

 

Jeg ville ikke skuffe min far, og derfor har børnene også fået navnet og jeg vægtede hensynet til ham højere.

 

Jeg er glad nok for min beslutning, men sådan behøver det jo ikke være for dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for I vil dele jeres tanker. 

Min kæreste bryder sig desværre slet ikke om to fornavne, så den 'undskyldning' kan vi ikke bruge. 

Jeg har også en lillesøster der kan bringe navnet videre, men det er der ikke lige udsigter til det næste lange stykke tid. 

Det er nemlig det med ikke at have noget navn til fælles der får mig til at overveje at bruge mit efternavn som mellemnavn, men igen, så er det bare så grimt - men så kunne vi jo egentlig altid få det slettet når vi bliver gift?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men I har vel også altid ret til at "få det igen" hvis I får det slettet, har I ikke? :) Jeg ville bare droppe det. Synes personligt, at det har 0 værdi at I er få der hedder det, hvis du/I synes det er grimt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men I har vel også altid ret til at "få det igen" hvis I får det slettet, har I ikke? :) Jeg ville bare droppe det. Synes personligt, at det har 0 værdi at I er få der hedder det, hvis du/I synes det er grimt :D

 

Det kan man nemlig, man skal bare vise, at man har den særlige tilknytning til navnet. Hvis I følger denne strategi, så kan I droppe navnet til baby, og så kan baby altid tage navnet igen senere, hvis nu han/hun synes, det er helt fantastisk :) Men så slipper du for det i første omgang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde måske så bare valgt en mere diplomatisk forklaring end at navnet er grimt.

God pointe! :lol

(Er det i øvrigt kun mig, der er ved at revne af nysgerrighed over, hvad navnet er? :whistling)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe! :lol

(Er det i øvrigt kun mig, der er ved at revne af nysgerrighed over, hvad navnet er? :whistling)

Nej :D :D :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man mon få det at vide i en pm? :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man mon få det at vide i en pm? :whistling

Nooo vi andre vil også høre jo ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, ja, jeg kan godt forstå det er et dilemma!

 

Jeg ville gøre som JustMe foreslår og finde ud af hvad I skal hedde når I bliver gift, så I og jeres barn (børn?) kommer til at hedde det samme. 

Min mand og jeg gjorde faktisk det omvendte da vi skulle giftes: fandt ud af hvad vores fremtidige børn skulle hedde og valgte fælles mellem- og efternavn ud fra det :D

 

Jeg ville desuden heller aldrig døbe mit barn et navn, som jeg havde så kraftige følelser mod, men jeg ville nok overveje at se om der var et efternavn fra en af mine bedsteforældre jeg kunne bruge i stedet.

Så er familien stadig "med", men man kommer udenom det (grimme) navn, man gerne vil undgå. Jeg ved selvfølgeligt ikke om det på nogen måde ville afbøde "slaget" for din familie?

 

(Jeg er i øvrigt også sindssygt nysgerrig efter hvad navnet er  :whistling  )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aihhh, jeg er ogsaa nysgerrig  :lolhit

 

Og jeg ville ikke give barnet det navn - uden at vide, hvad navnet saa er  :whistling

 

Enig med justme, saa find ud af jeres faelles efternavn og saa vaelg navnet til eller fra det navn. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også bare vælge et efternavn (mandens) og hvis det bliver nogle kommentarer, så pænt fortælle at I ikke er til lange navne og at det i øvrigt ikke er til diskussion, men et valg I har taget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I bare søde, tusind tak for alle jeres tanker og søde forslag. Det er dejligt I gider tage jer tid til det!

Jeg kan godt forstå I er nysgerrige, det ville jeg også selv være, men da det kun er mig, min mor og min søster der har dette navn i Danmark vil jeg være meget nem at finde på fx. Facebook, og jeg vil gerne være anonym lidt endnu ;-) jeg kan oplyse at i 'grimhedsskala' er det på niveau med "Focker", I ved, fra de der film :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så lige en ting der er fuldstændigt uden for relevans, og komplet ligegyldigt - er jeg den eneste der konstant dvæler ved, at ordet 'navnedebat' er skrevet i to ord? Ja, jeg er sart... men er jeg den eneste? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så lige en ting der er fuldstændigt uden for relevans, og komplet ligegyldigt - er jeg den eneste der konstant dvæler ved, at ordet 'navnedebat' er skrevet i to ord? Ja, jeg er sart... men er jeg den eneste? :D

Nope, det gør jeg også :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min mand og jeg hedder det samme efter vi blev gift, hans mellemnavn, mit efternavn. Min mor tog i sin tid min fars efternavn og slettede sit eget. Jeg havde altså "kun" ét fornavn og ét efternavn og det samme gjaldt min mor og søster. Vores efternavn er det kun vores familie der hedder og der er altid gået meget op i det med en hvis stolthed. Min fasters børn hedder IKKE dette navn, da de har deres fars efternavn og ved du hvad? De er præcis lige så stor del af familien H**** som alle os andre! INGEN tænker over det, for familie ligger IKKE i et navn! 

På samme måde ser min mors familie på min mor+far+søster+mig som en del af N******** familien, selvom vi ikke har samme navn som de andre! (Dette er også et specielt navn) 

 

Vi giver vores barn 2 familienavne, men jeg ved at når hun en dag selv skal giftes og have børn så ryger et eller begge navne sandsynligvis, og selvom jeg er glad for det navn jeg har givet, så vil jeg ALDRIG se skævt til at hun dropper det! Det er hendes valg. På samme måde kan din mor og søster ikke blande sig i hvilket navn DU har og hvad I giver til jeres barn. Navne ændrer sig med tiden, men det gør ikke familien mindre værd. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så lige en ting der er fuldstændigt uden for relevans, og komplet ligegyldigt - er jeg den eneste der konstant dvæler ved, at ordet 'navnedebat' er skrevet i to ord? Ja, jeg er sart... men er jeg den eneste? :D

NEJ!! Jeg er helt enig i, at det er irriterende :D men der er flere forums, hvor overskriften er stavet forkert :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så lige en ting der er fuldstændigt uden for relevans, og komplet ligegyldigt - er jeg den eneste der konstant dvæler ved, at ordet 'navnedebat' er skrevet i to ord? Ja, jeg er sart... men er jeg den eneste? :D

www.fiduso.dk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

www.fiduso.dk ;)

:lol

I love it - hvorfor kendte jeg ikke den side før? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER