TiaK

Udfordringer med at putte :(

17 indlæg i dette emne

Erica vil ikke i seng for tiden :( Vi er kommet ind i en virkelig dårlig rytme, men jeg kan ikke lige selv finde vej ud af den.

 

Der er ikke noget når hun skal gøre sig klar til putning, men når vi er færdige med at læse bog så vil hun ikke op i seng.

En typisk samtale kan være:

Erica: "Jeg kan ikke sove - jeg falder ALDRIG i søvn"

Mig (med blid og tålmodig stemme): "Så læg dig bare ned og slap lidt af"

(på gode dage lægger hun sig ned)

2 sekunder senere:

Erica: "Jeg kan ikke sove heller ikke slappe af! Det er keeedeligt"

Mig (stadig tålmodig): "Ja, nogle gange skal man gøre kedelige ting - jeg synes også det kan være kedeligt at vente på at falde i søvn. (pause) Hvis du er sød til at ligge stille, så vil jeg gerne sidde udenfor værelset lidt inden jeg går nedenunder"

(enten godtager Erica dette, eller så plager hun om at jeg står ved hendes seng - det er lang tid siden vi har kunnet fra hende med det samme)

(Erica kravler ned af stigen med et drilsk smil på læben)

Mig (med bestemt stemme): "Erica - du skal ligge i din seng, det er puttetid"

Erica: "Nej mor, det er keeeedeligt - jeg kan ikke sove heller ikke slappe af - jeg falder aldrig i søvn!"

Mig: "Jo, kom nu, prøv lige igen - du må gerne få en bog med op i sengen, men så skal du også ligge ned og jeg går nedenunder."

(hun får en bog, jeg går nedenunder)

Lidt efter kan vi høre skridt på trappen... <_<

Mig: "Op i seng med dig - du er blevet puttet"

Erica: "Jeg skulle bare lige sige til far at (tydeligt at se hun lige skal finde på noget)"

Mig "Kom, du skal op i din seng" (løfter hende op ad trappen og ind i sengen)

Dette kan ske nogle gange, hvor jeg så bliver mere og mere irriteret og ender med at blive sur på hende => hun bliver ked af det. Vi bliver venner igen og derefter er hun oftest klar til at være sød/ligge pænt mens jeg sidder udenfor hendes værelse (så hun kan se mig). Hele seancen (dog inkl den gode stemning i starten med tandbørstning/nattøj/bog) tager på gode dage 45 min - på dårlige dage 1,5 time :(

 

Jeg orker det ikke mere - det er som om at vi skal blive uvenner før hun kan finde roen og det synes jeg bare på ingen måde er optimalt :( :boo

 

Gode råd modtages meget gerne - min lunte bliver kortere og kortere :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville bruge så få ord som muligt, lægge hende op i seng og sige nu er det sengetid.. Sige godnat og gå ud.. Hvis hun står op, ville jeg gøre det om igen, indtil hun bliver i sin seng og falder i søvn.. Hvis hun græder, så vil jeg gå derind efter 3 min. putte hende og sige godnat.. Og det fortsætter jeg med.. Uden en masse snak.. Og ja, det kan tage LAAANG tid og også flere dage, men jeg har 2 drenge (på 5 og 3) der nu sover i samme rum og som lægger sig til at sove med det samme jeg har sagt godnat..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet det men jeg tænker også at så lidt snak som overhovedet muligt når hun begynder at stå op. Korte svar (Ja og nej) hvis hun spørger om noget og kun sige godnat.

Jeg kan godt forstå du bliver irriteret og vred - det ville jeg også.

Håber det snart bliver bedre :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvad jeg kan foreslå, men kan sagtens sætte mig ind i din reaktion for jeg ville reagere på samme måde.

Håber det snart vender :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det en ide at prøve med en bog om et barn der har svært ved at sove? Søgte lige hurtigt på bibliotek.dk: https://bibliotek.dk/da/search/work?search_block_form=Kan+ikke+sove&select_material_type=bibdk_frontpage%2Fbog&op=Søg&delimiter=term.workType%3Dliterature&year_op=%2522year_eq%2522&year_value=&form_build_id=form-h0uDIhwy4exX1YvcaOSynGJhWtOEaW9eLbtTr1sozrA&form_id=search_block_form&sort=rank_frequency&page_id=bibdk_frontpage%2Fbog#content

Jeg kender dem ikke, men måske kunne det bruges til at tale om hvorfor det er svært at falde i søvn eller give ideer til putteritual.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bruge så få ord som muligt, lægge hende op i seng og sige nu er det sengetid.. Sige godnat og gå ud.. Hvis hun står op, ville jeg gøre det om igen, indtil hun bliver i sin seng og falder i søvn.. Hvis hun græder, så vil jeg gå derind efter 3 min. putte hende og sige godnat.. Og det fortsætter jeg med.. Uden en masse snak.. Og ja, det kan tage LAAANG tid og også flere dage, men jeg har 2 drenge (på 5 og 3) der nu sover i samme rum og som lægger sig til at sove med det samme jeg har sagt godnat..

 

Tak for råd.

Jeg er bare rigtig bange for det bliver en magtkamp. Men tror faktisk jeg godt kunne finde på at prøve det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet det men jeg tænker også at så lidt snak som overhovedet muligt når hun begynder at stå op. Korte svar (Ja og nej) hvis hun spørger om noget og kun sige godnat.

Jeg kan godt forstå du bliver irriteret og vred - det ville jeg også.

Håber det snart bliver bedre :kram2

 

 

Jeg ved ikke hvad jeg kan foreslå, men kan sagtens sætte mig ind i din reaktion for jeg ville reagere på samme måde.

Håber det snart vender :kram2

 

Tak for svar begge to :)

 

Det er rart at høre jeg ikke er helt ude i skoven i måden jeg reagerer på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det en ide at prøve med en bog om et barn der har svært ved at sove? Søgte lige hurtigt på bibliotek.dk: https://bibliotek.dk/da/search/work?search_block_form=Kan+ikke+sove&select_material_type=bibdk_frontpage%2Fbog&op=Søg&delimiter=term.workType%3Dliterature&year_op=%2522year_eq%2522&year_value=&form_build_id=form-h0uDIhwy4exX1YvcaOSynGJhWtOEaW9eLbtTr1sozrA&form_id=search_block_form&sort=rank_frequency&page_id=bibdk_frontpage%2Fbog#content

Jeg kender dem ikke, men måske kunne det bruges til at tale om hvorfor det er svært at falde i søvn eller give ideer til putteritual.

 

Jeg kommer bare en i en tom søge side? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer bare en i en tom søge side? :unsure

Hmm. Prøv at søge på "kan ikke sove" så kommer der nogle forslag op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, nu er Noah jo yngre, men jeg siger noget foerste gang og ikke de andre gange. Eller maaske: Jeg putter dig lige igen/dejlig sove. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd.

Jeg er bare rigtig bange for det bliver en magtkamp. Men tror faktisk jeg godt kunne finde på at prøve det :)

Det er jo også en slags magtkamp, du skal "bare" være helt rolig og forvente det tager lang tid.. Men jeg er sikker på det virker, når hun finder ud af du faktisk mener det :)

Håber du får det til at lykkes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i hvert fald saadan, at hun kan have glemt, at det er nemt nok selv at falde i soevn i en vis fart :) 

 

Saa se paa det, som at hun skal genlaere det og at hun ikke bevidst forsoeger at terrorisere dig. Det kan godt foeles saadan, det ved jeg, men altsaa....

 

Med Noah har jeg oplevet, at det er meget vigtigt at mene det, jeg siger, saa jeg sender den aegte vibration ud. Det fungerer slet ikke, hvis jeg bliver vred og frustreret, i hvert fald. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo også en slags magtkamp, du skal "bare" være helt rolig og forvente det tager lang tid.. Men jeg er sikker på det virker, når hun finder ud af du faktisk mener det :)

Håber du får det til at lykkes :)

Jeg har nu prøvet de sidste dage bare at løfte hende op i sengen med et godnat og så gå ud igen. Og det er tydeligt at hun er ved at lære, der ikke kommer andre reaktioner ved at hun bliver ved. Så langt så godt.

Når hun giver op, så bliver hun (påtaget) ked af det. Det ender med hun bliver rigtig ked af det og derefter er hun sød til at ligge stille.

Så vi skal stadig blive uvenner/hun skal blive ked før hun kan finde roen :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i hvert fald saadan, at hun kan have glemt, at det er nemt nok selv at falde i soevn i en vis fart :)

Saa se paa det, som at hun skal genlaere det og at hun ikke bevidst forsoeger at terrorisere dig. Det kan godt foeles saadan, det ved jeg, men altsaa....

Med Noah har jeg oplevet, at det er meget vigtigt at mene det, jeg siger, saa jeg sender den aegte vibration ud. Det fungerer slet ikke, hvis jeg bliver vred og frustreret, i hvert fald.

Jeg er også bevidst om ikke at give tomme regler/betingelser - det er jeg dog ikke altid så god til :unsure

Jeg gav hende alt for mange chancer/lang line og det prøver jeg virkelig på at stoppe med.

Det har hjulpet mig rigtig meget at oprette denne tråd - at få vished for at i andre kan have det på samme måde, at i ikke bare alle sammen kom med METODEN, som jeg bare havde været ignorant ikke at kende, at jeg ikke skal tvivle så meget på mig selv alligevel. ;) Det tror jeg helt sikkert Erica kan mærke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kæmper også. Det tager en KRIG for tiden. Hun karter rundt, snakker med sig selv og forsøger at snakke med os. Nu er vores situation lidt anderledes, for vi sidder stadig hos hende til hun sover (hun er bange for ALT og har været det længe efterhånden <_<), men jeg har indført, at hun må læse i en bog alene i sengen og så kan hun kalde, når hun er klar til at blive puttet. Så kommer jeg og synger og bliver siddende hos hende, men hun skal blive liggende i sengen, ligge stille og tie stille - ellers vil jeg ikke sidde der. Jeg giver hende nok i virkeligheden lidt for lang line (:prik), men jeg synes det er så trist, at vi netop som Jer også tit skal ud i at blive uvenner/vise man står ved sine grænser med aktiv bevægelse og ikke kun ord, før hun reagerer efter det. Det er da SÅ ærgerligt :(

 

Jeg har i dag overvejet, om hun helt enkelt bare ikke er træt nok, så vi har overvejet at prøve et par dage, hvor hun kommer senere i seng og så ser vi om det overhovedet hjælper. Det er jeg ikke overbevist om. Det kan ligeså vel være noget fase/uro/angst... 

 

Du kan nok ikke bruge mine ord til så meget - vil bare sige du ikke er alene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også bevidst om ikke at give tomme regler/betingelser - det er jeg dog ikke altid så god til :unsure

Jeg gav hende alt for mange chancer/lang line og det prøver jeg virkelig på at stoppe med.

Det har hjulpet mig rigtig meget at oprette denne tråd - at få vished for at i andre kan have det på samme måde, at i ikke bare alle sammen kom med METODEN, som jeg bare havde været ignorant ikke at kende, at jeg ikke skal tvivle så meget på mig selv alligevel. ;) Det tror jeg helt sikkert Erica kan mærke.

 

Det kan ogsaa vaere fristende at sige et og mene noget andet... Det medgiver jeg. Men nu har jeg saa en moster og onkel, hvis boern fik tomme regler/trusler/betingelser i et vaek og det virkede bare saa daarligt, altsaa. Det tog jeg i hvert fald notits af og saa falder det mig meget mindre svaert at lade vaere, tror jeg...

 

Det kan ogsaa vaere svaert ikke at vaere "overbaerende" i en situation med lille barn, der "lige skal hente en bog" og "lige skal have noget vand" og "en sang mere". Noah ved saa, at jeg synger TO gange - og det goer jeg til gengaeld gerne - og ikke mere end de TO.

 

Og darling, du KAN ikke kende METODEN  :kiss  Det er saa forskelligt, hvad der fungerer hos hevm. Jeg synes det handler meget om, hvad der fungerer for mig selv og saa i fohold til mit barn. Hvis jeg proever noget, som jeg egentlig ikke er helt kan staa inde for eller hvad nu, saa fungerer det jo ikke... 

 

Noah har lige haft nogle aftener, hvor han ville have, at jeg skulle sidde derinde og graed, naar jeg gik ud. Jeg har fyldt godt op med naerkontakt i puttetiden, siddet helt taet og laest en bog og snakket med ham. Idag har jeg sagt mellem de to sange, at jeg gaar ud i stuen og laegger toej sammen og saa vasker jeg op og saa videre. Det har jeg flere gange erfaret, at han tager til sig og har nemmere ved at give slip paa mig saa. Jeg tror, at han er bange for, om jeg gaar fra ham - saadan helt. Det kan jeg naesten begynde at graede over, for det maa ogsaa vaere forfaerdeligt for ham at taenke det. Derfor vil jeg gerne hjaelpe ham til at faa den tanke ud af verden. Giver det mening? 

 

Bla bla bla, ha ha  :oops

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu prøvet de sidste dage bare at løfte hende op i sengen med et godnat og så gå ud igen. Og det er tydeligt at hun er ved at lære, der ikke kommer andre reaktioner ved at hun bliver ved. Så langt så godt.

Når hun giver op, så bliver hun (påtaget) ked af det. Det ender med hun bliver rigtig ked af det og derefter er hun sød til at ligge stille.

Så vi skal stadig blive uvenner/hun skal blive ked før hun kan finde roen :(

Åh det er så hårdt, når de skal blive ked af det :boo Men jeg tror på at det er det rigtige du gør. Hun skal bare vænne sig til at du altså mener det (på en kærlig og rolig, men bestemt måde) og at det ikke hjælper noget at blive ved - og så vil hun forhåbentlig affinde sig med det hurtigere med tiden.

Lise står også ind imellem op og kommer ud, siger hun ikke vil sove osv. Jeg fører hende stille og roligt i seng igen, siger "Godnat Lise" eller "Du skal sove nu skat" og ikke mere end det, imens jeg lægger dynen over hende. Og så går jeg bare ud. Hvis hun er ked, gør jeg ligesom Camilla og siger kort at jeg skal rydde op i køkkenet el. lign. og at mor og far skal også i seng og sove om lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER