MamaB

Nakkefoldsscanning

58 indlæg i dette emne

Da jeg var til lægen forleden dag, kiggede hun mig dybt i øjnene og sagde at det var meget vigtigt at jeg fik talt ordentlig om nakkefoldsscanningen med min mand. Så i går researcede vi lidt på nettet og blev bare endnu mere i tvivl. Puuu, jeg synes det er nogle svære beslutninger (som forhåbentlig aldrig bliver aktuelle!)

Vi er begge enige om at vi vil takke ja til både nakkefoldsscanning og misdannelsesscanning. Hvis det nu viser sig at der er høj risiko for et barn med Downs, er vi rigtig meget i tvivl om, hvorvidt vi skal takke ja til en moderkagebiopsi og dermed udsætte os selv for 1/2-1% risiko for at abortere. Vil man så hellere bare vide, at der er en risiko og få barnet alligevel? Eller kan man så ikke holde ventetiden ud? De andre syndromer de screener for lyder helt forfærdelige, så der ville jeg måske foretrække abort...men så bliver vi jo nødt til at få taget biopsien. Min største frygt er nok om vi så glipper vores chance for at få et barn for evigt, hvis det er et downsbarn og vi vælger at abortere. Jeg har en veninde der har fravalgt begge scanninger, men det er jeg ikke modig nok til.

Puuuu, svære tanker! Håber inderligt at alt bare er godt!!

Hvad har I gjort jer af tanker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi skal til nakkefoldsscanning. Er der risiko for Downs skal det undersøges til bunds. Viser biosien, at barnet har Downs, så fravælger vi det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal til nakkefoldsscanning. Er der risiko for Downs skal det undersøges til bunds. Viser biosien, at barnet har Downs, så fravælger vi det :(

Tror også det er sådan vi har det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også det er vigtigt at man finder ud af hvad man har tænkt sig at gøre hvis man var i høj risiko. 

Vi snakkede om det ugen op til NF da jeg ligepludselig fik fornemmelsen af at barnet havde Downs Syndrom. Men vi var klart enige om at beholde det. For os handlede det om ikke at vælge det "uperfekte" fra og at hvis dét barn havde valgt os, så var det vores opgave at passe på det lige så vel som hvis det var et raskt barn. 

Vi var dog i lavrisiko som lå på 1:17.438. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor hårdt det end lyder, så vil vi også vælge det fra...

Hvis jeg var i en situation hvor denne graviditet muligvis var min eneste chance for at få et barn, så ville jeg ret sikkert vælge anderledes! Så ville jeg tænke at der måtte være en menig med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg allerede har et barn med udfordringer (ADHD) ville jeg have meget svært ved at vælge et barn, der også vil kræve ekstra-ekstra omsorg til. Ville have svært ved at argumentere for, at overskuddet i familien kunne rumme den ekstra sårbare person. Men så igen, hvis det kommende barn har "skjulte" udfordringer, så tager man jo det med (man kunne/kan jo ikke se på min søn, at han var/er "anderledes"). Og kærligheden vil være der. Men på papiret er det ikke ideelt for vores nuværende situation.

Min dejlige kæreste ville have meget svært ved at vælge et barn med Downs fra. Jeg kan mærke på ham i vores snakke, at han til hver en tid vil argumentere for at beholde. Han er også et menneske med et ekstremt omsorgsgen og en helt særlig omsorg specifikt for udviklingshæmmede.

Når alt det her er sagt og skrevet, så ville jeg ikke førend, og hvis, vi stod i situationen bestemme mig for biopsi eller ej. Kan ikke se ud fra hvilke argumenter, jeg skulle kunne træffe det valg inden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rart at høre jeres tanker!

Og tillykke til dig, Hippiesoul! Skønt:)

Jeg tror jeg har brug for at tygge lidt mere på det og så må vi tage snakken igen herhjemme. Men kan godt følge dig, piximouse, i forhold til først at beslutte det med biopsien endeligt, hvis man kommer i den situation at det er nødvendigt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand ville heller ikke rigtig snakke om det. Han mener at baby er sund og rask. Andre options er ikke en mulighed åbenbart ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand ville heller ikke rigtig snakke om det. Han mener at baby er sund og rask. Andre options er ikke en mulighed åbenbart ;)

Det er nok også en holdning, der kan spare én for en masse unødvendige bekymringer:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok også en holdning, der kan spare én for en masse unødvendige bekymringer:)

Ja det er det. Jeg bliver bare mere og mere nervøs for NF!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er det. Jeg bliver bare mere og mere nervøs for NF!

Også mig! Er I enige om hvad I vil i tilfælde af høj risiko? Må være lidt svært, når han ikke rigtig vil tale om det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også mig! Er I enige om hvad I vil i tilfælde af høj risiko? Må være lidt svært, når han ikke rigtig vil tale om det...

Jeg tror vi begge er enige om at vi ikke vil have et barn med svære komplikationer. Andet har vi ikke snakket om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi begge er enige om at vi ikke vil have et barn med svære komplikationer. Andet har vi ikke snakket om.

Så langt så godt! Håber kan kan lokkes til en snak, hvis du synes du har behov for det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så langt så godt! Håber kan kan lokkes til en snak, hvis du synes du har behov for det!

Nah, jeg tænker vi tager en snak hvis det bliver nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har også hele tiden haft tanken, at det kun er en mulighed at baby var sund og rask. Hvorimod jeg overvejede de forskellige Scenarier. Vi var til Nakkefoldsskanning i torsdags, og baby var heldigvis sund og rask - og jeg ville ikke have været det foruden. Hvis ikke vi havde taget i mod tilbuddet, så tror jeg at jeg havde bekymret mig til døde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har også hele tiden haft tanken, at det kun er en mulighed at baby var sund og rask. Hvorimod jeg overvejede de forskellige Scenarier. Vi var til Nakkefoldsskanning i torsdags, og baby var heldigvis sund og rask - og jeg ville ikke have været det foruden. Hvis ikke vi havde taget i mod tilbuddet, så tror jeg at jeg havde bekymret mig til døde!

Stort tillykke med veloverstået scanning :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi været til NF. Puha! Man har klamme hænder inden.

Var jo temmelig nervøs, da min alder (41) ikke giver de bedste odds. Så ift statistik var udgangspunktet 1:67, men vi var så heldige at vores tal lå på 1:1192.

Vi er jublende lykkelige. Bassen var dog svær at skanne, da den rodede rundt derinde. Og har åbenbart en bagudvendt livmoder der gjorde det lidt mere besværligt. Så var oppe og hoppe nogle gange og blev skannet både udvendig og indvendig. Men uhhh!! Vi venter en lille baby :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STORT tilykke :) Dejligt med en lav risiko! Jeg var også vildt nervøs denne gang pga. min alder, men det gik også godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak Henriette.

Ja den alder er bare tarvelig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad og tænkte på om I andre fik lov at høre hjertelyd til NF? Tror nemlig at hende der scannede os glemte det, fordi bassen var meget genstridig. Og er der nogen af jer der har prøvet de apparater man kan købe til hjertelyd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad og tænkte på om I andre fik lov at høre hjertelyd til NF? Tror nemlig at hende der scannede os glemte det, fordi bassen var meget genstridig. Og er der nogen af jer der har prøvet de apparater man kan købe til hjertelyd?

Til NF tjekkede hun hjertelyd er jeg ret sikker på..

Jeg har en babydoppler :) En Anglesound (min søster har den de reklamerer for herinde) og jeg finder hjertelyd hver aften, men ved ikke om det ikke er for tidligt for dig endnu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til NF tjekkede hun hjertelyd er jeg ret sikker på..

Jeg har en babydoppler :) En Anglesound (min søster har den de reklamerer for herinde) og jeg finder hjertelyd hver aften, men ved ikke om det ikke er for tidligt for dig endnu?

Kan være du har ret. Må nok se tiden an. Blev bare lidt ærgerlig, da det gik op for mit, at vi havde misset det.

Men mon ikke om et par uger, der er mulighed for at høre det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad og tænkte på om I andre fik lov at høre hjertelyd til NF? Tror nemlig at hende der scannede os glemte det, fordi bassen var meget genstridig. Og er der nogen af jer der har prøvet de apparater man kan købe til hjertelyd?

 

Jeg købte baby doppler plus, tror det var det den hed. På carenordic.dk den er lidt dyr, men tilgengæld fandt jeg hjertelyd på 12+0  ​ :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte baby doppler plus, tror det var det den hed. På carenordic.dk den er lidt dyr, men tilgengæld fandt jeg hjertelyd på 12+0  ​ :wub

Spændende! Hmm sku' man :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende! Hmm sku' man :D

 

Jeg synes det pengene værd ​​ :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER