Fister

Hvad man må og ikke må (og gør)

24 indlæg i dette emne

Hej med jer.

 

Jeg synes hele tiden det "kommer op", hvad man må og hvad man ikke må, når man er gravid. På en eller anden måde kommer jeg ret tit til at tale med andre om det. Nok fordi folk prøver at tage hensyn, eller at alle i omgangskredsen er ved at stifte familie.

 

Men da jeg sidst var gravid i 2012, synes jeg det var helt hysterisk med forbud og artikler og skriv om, at babyen tager skade af nærmest alt! Så det var virkelig NO GO at snuse til en øl, at dufte af noget eller tage make up på, at bruge tandpasta der ikke var øko, at få farvet hår osv. Mange af reglerne (opfordringerne) gælder stadig. Og man skal dyrke motion, og slappe af, og spise sundt og alligevel skal man ikke røre en slags fisk og råt kød og nogen oste og man må ikke have kat. I kender garanteret til det hele. Men hvordan forholder I jer til det? Går I helt kold tyrker, har i allerede lagt det hele på hylden inden I forsøgte at blive gravid, er der noget I ikke vil "af med"? 

 

Jeg kan ligeså godt melde ud, at jeg ikke kommer til at lade mig diktere ligeså meget denne gang. Jeg har fuld respekt for, at man selvfølgelig ikke skal fylde sig med alt muligt lort, når man er gravid, og man skal passe godt på den lille derinde. Men jeg er bare ikke ligeså forskrækket, som jeg var sidst, og jeg tør bedre stole på min intuition og fornuft, og er lidt mere kold overfor, at alle andre har en holdning om hvad jeg gør og ikke gør. More details later. Nu vil jeg lige høre jeres input først.

 

God søndag derude.

 

KH Fister

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke om det er fordi det er min 3. men jeg er ikke engang kommet dertil hvor jeg har tjekket op på hvad man må og ikke må

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allerede mens vi planlagde nr. 1 skiftede jeg den smule makeup jeg bruger ud med kemi-fri. Alt sæbe, rengøring osv. herhjemme er i forvejen - og har altid været det - svanemærket, så det skulle der ikke laves om på.Kun til festlige lejligheder bruger jeg den sædvanlige hårspray, for at sikre at håret bliver siddende  ;)

 

I teorien ville jeg nok tage et lille glas alkohol til sommer, men jeg ved fra sidst, at jeg ikke kunne få mig selv til det alligevel. Jeg tog dog en lille slurk af min kærestes øl en varm sommerdag i Italien, og NØJ, den smagte godt!  :lol

Det samme med panodil, de få gange jeg havde hovedpine. Jeg tog ikke en eneste, fordi jeg fik dårlig samvitttighed, hvis jeg gjorde det  a055.gif

 

Så jeg er ret samvittighedsfuld, bortset fra det med de søde sager, som vel også er delvist no-go (i for store mængder i hvert tilfælde)?  :unsure Men det kan jeg ikke holde mig fra, specielt ikke nu, hvor jeg har kvalme!

 

 



Dertil vil jeg så sige at jeg i min første mødregruppe var der en hvis søn manglede den sidste cm af endetarmen, og der skulle 3 operationer til. Hun er en af dem, der fulgte alle råd 120% og som hun sagde, hun var lykkelig for at have fulgt det for ellers ville hun give sig selv skylden. Så min holdning er : gør hvad din samvittighed kan holde til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skiftet rengøringsmidlerne og sæbe, shampoo ud til svanemærket. Bruger gosh i makeup, og det var lige så godt som niles jord sagde de i matas. Bruger foundation, pudder og mascara til hverdag. Rygningen kvittede jeg så snart jeg så de 2 streger, opdagede det tidligt, alkohol har aldrig rigtig sagt mig noget, så det er så nemt:-) jeg følger sundhedsstyrelses anbefalinger i forhold til fisk, ost og kød. Parfume bliver kun brugt ved festlige lejligheder, og så kun på et lille sprøjt på tøjet. Men har så opdaget at behovet slet ikke er der, det var ligesom bare en dårlig vane at tage et sprøjt på om morgenen. Synes ikke disse ting er noget der begrænser mig og tænker ikke over det i hverdagen. - førstegangs gravid 15+3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har droppet parfumen og ændret deo, shampoo osv. til neutral. Det mest besværlige er vasketøjet, for vi kan ikke ændre på hvilken sæbe der er i hos os og den er fuld af parfume. Så lige nu vasker vores forældre for os! (Åh hvor jeg glæder mig til at få hus og egen vaskemaskine :D) Og så tænker jeg selvfølgelig på at få de rigtigt vitaminer og jeg prøver at undgå de bestemte fisk, rødt kød osv. som man helst skal. Men ellers må jeg indrømme at jeg ikke har ændret helt vildt meget. Jeg bruger meget sjældent make up, men når jeg gør er det det samme som altid. Jeg har også taget en enkelt panodil og det er ikke umuligt at det kommer til at ske igen. Jeg spiser nok desværre stadig for mange søde sager - det er det jeg har mest dårlig samvittighed over. For ellers lever jeg generelt ret sundt og der er ikke så meget der kunne give problemer. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har droppet parfumen og ændret deo, shampoo osv. til neutral. Det mest besværlige er vasketøjet, for vi kan ikke ændre på hvilken sæbe der er i hos os og den er fuld af parfume. Så lige nu vasker vores forældre for os! (Åh hvor jeg glæder mig til at få hus og egen vaskemaskine :D) Og så tænker jeg selvfølgelig på at få de rigtigt vitaminer og jeg prøver at undgå de bestemte fisk, rødt kød osv. som man helst skal. Men ellers må jeg indrømme at jeg ikke har ændret helt vildt meget. Jeg bruger meget sjældent make up, men når jeg gør er det det samme som altid. Jeg har også taget en enkelt panodil og det er ikke umuligt at det kommer til at ske igen. Jeg spiser nok desværre stadig for mange søde sager - det er det jeg har mest dårlig samvittighed over. For ellers lever jeg generelt ret sundt og der er ikke så meget der kunne give problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger stadig bio tex vaskekapsler, det har jeg egentlig ikke tænkt meget over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også den holdning, at vi generelt lever sundt og varieret og netop har valgt alle de der skrappe ting fra allerede inden vi overhovedet tænkte på at få børn. Så derfor har jeg lidt mere ro på nu. Jeg bruger stadig colgate tandpasta, og jeg veksler lidt imellem min gode bodybutter fra The Body Shop og en creme der er helt fri for parfume, men har ikke fjernet det helt. 

Jeg går stort set aldrig med make up alligevel, men kommer nok til at gøre det mere i denne graviditet end i sidste. Bare fordi jeg har tænkt mig at vælge det til hver gang, jeg føler for det; det er alligevel ikke ret tit. 

 

Jeg HAR faktisk fået farvet mit hår. Netop med sådan en mild skyllefarve, hvor vi sørgede for at alt der var stærkt var væk. Mit hår så ret meget af H til ud, med en stor udvoksning og det var bare tamt og kedeligt, fordi det har haft en ret hård periode, hvor jeg ikke har kunnet gøre noget ved det. Så talte jeg med min frisør om det, og hun sagde at det var en temperamentssag. Hun måtte jo f.eks. stadig gerne arbejde med sagerne, hvis hun var gravid. Og så fik vi en snak om, hvad der var muligt at gøre, og nu har jeg noget hår som set sundt ud. Det ser egentlig ikke anderledes ud i farven, det er bare mere jævnt og min udvoksning ser ikke så "fedtet" ud. Jeg skal til flere bryllupper her i maj, og er bare glad for (også til daglig) at jeg ser ret normal ud :) Sidste gang var jeg ikke i nærheden af hårfarve, men jeg har det ok med det denne gang. Jeg tror nu ikke, jeg får behov for det igen; det var egentlig mest damage control .

 

Jeg har også drukket en tår af en øl og jeg har fået et kvart glad rødvin. Jeg har ikke tænkt mig at drikke mere end det her i første trimester (som jo snart er klaret), men jeg kommer helt sikkert til at drikke en kold øl til en koncert til sommer. Der er både fredagsrock, og jeg skal til Roskilde en enkelt dag; der hører sig bare den kolde fad til. Og jeg har det helt fint med det. Til bryllupperne har jeg også tænkt mig at smage et nip hvidvin og måske endda et helt glas rødvin. Dessertvin og velkomstdrinks er jeg ligeglad med, og gin and tonics må selvfølgelig blive en anden gang, når jeg ikke er gravid. Jeg er vist bare af den holdning, at man ikke skal være fuld. Og jeg tænker lidt 'DOH' hvis folk går og tror, at man kan spare genstande op... Det er da sund fornuft IMO, at man ikke skal være påvirket, når man er gravid. Det er lidt lissom at køre bil tænker jeg. Lad nu bare være med at være fuld, men man behøver jo heller ikke at sidde med korslagte arme og en hyldeblomst ovre i hjørnet.

 

Hvad tænker I om kaffe og cola? Der var også en masse aspartam-ballade sidst jeg var gravid... Den hoppede jeg lidt med på. Jeg er mere moderat denne gang, men jeg vil ikke proppe mig med aspartam (som er i light-sodavand). Jeg har læst, at man må drikke 3 kopper kaffe om dagen som gravid, og det er jo alt rigeligt til mig.

 

Man må slet heller ikke spise tun (bøffer) mere, så jeg lige. Øv! Før var det vist noget med 100 gram om ugen (passer det?), så jeg tænker at tun må blive i smagsprøvehapser denne gang. Hvis de andre spiser det, vil jeg altså stadig smage, men ingen bøffer til mig.

 

Neglelak var også en ting...Jeg har det ligesom med make up. De få gange det bliver relevant, der går jeg nok bare til den.

 

Parfume sparer jeg også på. Måske jeg egentlig burde tjekke min deo; den virker ikke særligt skrap. Det er bare sådan en biotherm-ting; og jeg synes øko-udgaven er lidt sløj, desværre.

 

Jeg spiser ikke råt kød, og gjorde det heller ikke før. Men jeg ville før have smagt på tartar på en pæn restaurant. Det gør jeg ikke nu. Til gengæld er jeg ikke så opmærksom på det med ost. Jeg kan alligevel ikke lide bløde oste, så jeg tænker jeg alligevel bevæger mig helt i udkanten af farezonen.

 

Jeg tror at det eneste fuldstændige no-go jeg har ift. graviditet og babyer er rygning. Det er heldigvis fuldstændigt uaktuelt for mig. Jeg har aldrig røget, heller ikke min mand, og vores familie og venner ryger stort set heller ikke. De der gør går uden videre udenfor, og de lugter ikke af røg. 

Jeg "rynker på næsen" af gravide der ryger og folk der står og ryger lige ned i en barnevogn. Det kan jeg virkelig ikke lide. Men jeg har nu sympati til over for, at det er langt bedre at ryge to smøger om dagen end 20, hvis det er det man føler man kan overleve med. Jeg må bare indrømme, at jeg som udenforstående bemærker det, og at jeg ikke kan lade være med at "tænke mit". Det er der nok også nogen, der vil gøre til sommer, når jeg står rundmavet og skråler med på Muse med en kold fadøl i hånden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg her i gruppen...

Jeg er også andengangsgravid og fulgte "reglerne" i min første graviditet ret meget, men her anden gang er jeg også lidt mere afslappet. Jeg holdt mig fra alkohol 100% sidste gang, men har indtil nu smagt på min mands vin eller cider i måske 5 tilfælde (altid bare en lille slurk til at smage på det, når jeg havde lyst til det), og jeg spiser også alt for meget sødt denne gang (især i mine mange kvalmeramte uger var der ingen udvej), men har bare besluttet at jeg ikke gider at have dårlig samvittighed over det.

Jeg har allerede før mine graviditeter brugt mange produkter uden parfume og andet "skidt", men jeg har valgt ikke at udskifte de sidste produkter (bl.a. hårshampoo og tandpasta), bare fordi jeg er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også den holdning, at vi generelt lever sundt og varieret og netop har valgt alle de der skrappe ting fra allerede inden vi overhovedet tænkte på at få børn. Så derfor har jeg lidt mere ro på nu. Jeg bruger stadig colgate tandpasta, og jeg veksler lidt imellem min gode bodybutter fra The Body Shop og en creme der er helt fri for parfume, men har ikke fjernet det helt. 

Jeg går stort set aldrig med make up alligevel, men kommer nok til at gøre det mere i denne graviditet end i sidste. Bare fordi jeg har tænkt mig at vælge det til hver gang, jeg føler for det; det er alligevel ikke ret tit. 

 

Jeg HAR faktisk fået farvet mit hår. Netop med sådan en mild skyllefarve, hvor vi sørgede for at alt der var stærkt var væk. Mit hår så ret meget af H til ud, med en stor udvoksning og det var bare tamt og kedeligt, fordi det har haft en ret hård periode, hvor jeg ikke har kunnet gøre noget ved det. Så talte jeg med min frisør om det, og hun sagde at det var en temperamentssag. Hun måtte jo f.eks. stadig gerne arbejde med sagerne, hvis hun var gravid. Og så fik vi en snak om, hvad der var muligt at gøre, og nu har jeg noget hår som set sundt ud. Det ser egentlig ikke anderledes ud i farven, det er bare mere jævnt og min udvoksning ser ikke så "fedtet" ud. Jeg skal til flere bryllupper her i maj, og er bare glad for (også til daglig) at jeg ser ret normal ud :) Sidste gang var jeg ikke i nærheden af hårfarve, men jeg har det ok med det denne gang. Jeg tror nu ikke, jeg får behov for det igen; det var egentlig mest damage control .

 

Jeg har også drukket en tår af en øl og jeg har fået et kvart glad rødvin. Jeg har ikke tænkt mig at drikke mere end det her i første trimester (som jo snart er klaret), men jeg kommer helt sikkert til at drikke en kold øl til en koncert til sommer. Der er både fredagsrock, og jeg skal til Roskilde en enkelt dag; der hører sig bare den kolde fad til. Og jeg har det helt fint med det. Til bryllupperne har jeg også tænkt mig at smage et nip hvidvin og måske endda et helt glas rødvin. Dessertvin og velkomstdrinks er jeg ligeglad med, og gin and tonics må selvfølgelig blive en anden gang, når jeg ikke er gravid. Jeg er vist bare af den holdning, at man ikke skal være fuld. Og jeg tænker lidt 'DOH' hvis folk går og tror, at man kan spare genstande op... Det er da sund fornuft IMO, at man ikke skal være påvirket, når man er gravid. Det er lidt lissom at køre bil tænker jeg. Lad nu bare være med at være fuld, men man behøver jo heller ikke at sidde med korslagte arme og en hyldeblomst ovre i hjørnet.

 

Hvad tænker I om kaffe og cola? Der var også en masse aspartam-ballade sidst jeg var gravid... Den hoppede jeg lidt med på. Jeg er mere moderat denne gang, men jeg vil ikke proppe mig med aspartam (som er i light-sodavand). Jeg har læst, at man må drikke 3 kopper kaffe om dagen som gravid, og det er jo alt rigeligt til mig.

 

Man må slet heller ikke spise tun (bøffer) mere, så jeg lige. Øv! Før var det vist noget med 100 gram om ugen (passer det?), så jeg tænker at tun må blive i smagsprøvehapser denne gang. Hvis de andre spiser det, vil jeg altså stadig smage, men ingen bøffer til mig.

 

Neglelak var også en ting...Jeg har det ligesom med make up. De få gange det bliver relevant, der går jeg nok bare til den.

 

Parfume sparer jeg også på. Måske jeg egentlig burde tjekke min deo; den virker ikke særligt skrap. Det er bare sådan en biotherm-ting; og jeg synes øko-udgaven er lidt sløj, desværre.

 

Jeg spiser ikke råt kød, og gjorde det heller ikke før. Men jeg ville før have smagt på tartar på en pæn restaurant. Det gør jeg ikke nu. Til gengæld er jeg ikke så opmærksom på det med ost. Jeg kan alligevel ikke lide bløde oste, så jeg tænker jeg alligevel bevæger mig helt i udkanten af farezonen.

 

Jeg tror at det eneste fuldstændige no-go jeg har ift. graviditet og babyer er rygning. Det er heldigvis fuldstændigt uaktuelt for mig. Jeg har aldrig røget, heller ikke min mand, og vores familie og venner ryger stort set heller ikke. De der gør går uden videre udenfor, og de lugter ikke af røg. 

Jeg "rynker på næsen" af gravide der ryger og folk der står og ryger lige ned i en barnevogn. Det kan jeg virkelig ikke lide. Men jeg har nu sympati til over for, at det er langt bedre at ryge to smøger om dagen end 20, hvis det er det man føler man kan overleve med. Jeg må bare indrømme, at jeg som udenforstående bemærker det, og at jeg ikke kan lade være med at "tænke mit". Det er der nok også nogen, der vil gøre til sommer, når jeg står rundmavet og skråler med på Muse med en kold fadøl i hånden...

Er meget enig i det du skriver!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister:

Jeg bruger en deo fra aleo vera. Den har jeg brugt i over 10 år, og bruger den alene af den grund at det er den bedste jeg nogensinde har prøvet!! Den er også uden aluminium, som der var så meget snak om på et tidspunkt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fister:

Jeg bruger en deo fra aleo vera. Den har jeg brugt i over 10 år, og bruger den alene af den grund at det er den bedste jeg nogensinde har prøvet!! Den er også uden aluminium, som der var så meget snak om på et tidspunkt

 

Fedt! Hvor køber man den (der er flere aloe vera mærker, tænker jeg:))? Er det bare en matas-ting? Jeg er generelt stor fan af aloe vera, så det bruger jeg til alt muligt andet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt! Hvor køber man den (der er flere aloe vera mærker, tænker jeg:))? Er det bare en matas-ting? Jeg er generelt stor fan af aloe vera, så det bruger jeg til alt muligt andet.

Ved en aleo vera forhandler (forever TM) den hedder aleo ever-shield. Hvor disse forhandlere er meget forskelligt, nogle helse forretninger har det, min massør har den, så de er lidt forskellige steder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tandpasta har jeg aldrig hørt om nogle skifter ud? Vi bruger lidt forskelligt, mest colgate.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tandpasta har jeg aldrig hørt om nogle skifter ud? Vi bruger lidt forskelligt, mest colgate.

Det er fordi der er et stof i lige præcis Colgate, der ikke er godt. Det er det stof der får set til at skumme. Af samme årsag skiftede vi til Zendium, der netop ikke skummer og ej heller indeholder det farlige stof, da det blev offentliggjort for 4-5 år siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener altså kun det er Colgate total, der var problematisk. Men ja, jeg husker bare fra sidste graviditet at tandpasta også var noget man snakkede om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad tænker I om kaffe og cola? Der var også en masse aspartam-ballade sidst jeg var gravid... Den hoppede jeg lidt med på. Jeg er mere moderat denne gang, men jeg vil ikke proppe mig med aspartam (som er i light-sodavand). Jeg har læst, at man må drikke 3 kopper kaffe om dagen som gravid, og det er jo alt rigeligt til mig.

 

 

Jeg drikker slet ikke kaffe eller the (heller ikke, når jeg ikke er gravid  ;) ), så det har jeg ikke sat mig ind i. Cola kan jeg sjovt nok ikke lide, når jeg er gravid. Det var det samme sidste gang, og der gik lang tid efter jeg havde født, før jeg drak cola igen. Jeg tror dog alt andet sodavand er ligeså slemt, så vidt jeg husker fra jeg googlede det ved første graviditet, men jeg er ikke sikker. Light sodavand holder jeg mig fra.

 

Vi har altid brugt Zendium, fordi jeg bedre kan lide smagen, så om jeg havde skiftet tandpasta, hvis ikke vi havde brugt den, ved jeg faktisk ikke. Jeg har ikke undersøgt tingene denne gang, fordi jeg satser på, de sidder så meget på rygraden fra sidst, og jeg kan ikke huske, om jeg hørte om det med tandpastaen dengang  :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Anna drak jeg 1-2 kopper om dagen. Denne gang er min lyst til kaffe meget svingende og jeg drikker nok 3-4 kopper om ugen. Sodavand drikker jeg aldrig - gravid eller ej.

Jeg holder mig fra rødt kød generelt og alkohol i første trimester. I uge 10 var jeg hos min mor, vi fin laks og jeg havde for første gang i graviditeten virkelig lyst til hvidvin. Jeg tog een tår af min mors og så holdt jeg mig i skindet, men jeg tror godt set kan blive til et halvt glas hvidvin ind imellem over sommeren :)

Vi bruger i forvejen rengøringsprodukter, sæbe og vaskepulver uden parfume. Jeg bruger kun mascara og den er som altid YSL. Jeg har også en balsam med lidt parfume, som jeg bruger ca en gang om ugen.

Rygning og graviditet er til gengæld to ting jeg slet ikke kan arbejde med sammen! Heldigvis ryger ingen i nærmeste familie eller vennekreds.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, ingen sprut og smøger ;) Jeg har ikke røget i mange år, og hvad angår alkohol, så savner jeg det da, men jeg synes, at det er nemmest at administrere bare at lade helt være. Anbefalingerne er baseret på et forsigtighedsprincip og på, at de ikke har kunnet fastslå en nedre grænse for, hvornår det kan skade - man kunne sikkert fint drikke et glas en sjælden gang imellem, men jeg har det bedst med at lade være.

Rengøring, vask mv. er altid änglamark el tusindfryd, så ingen ændringer der. På samme måde et shampoo/balsam fast parfume og parabenefri.

Zendium har jeg altid brugt (indoktrineret af mine mor-forældre ;) ).

Min parfume er i forvejen sjældent i brug. Nu er det endnu sjældnere, men helt afvise, at den kunne komme frem til en særlig lejlighed, vil jeg ikke :)

Jeg bruger makeup fra Nilens Jord. Næppe ideelt, men vist heller ikke så slemt.

Undgår smertestillende, hvis jeg kan. Foreløbig er det gået, men jeg vil på den anden side ikke finde mig i stærke smerter for at undgå at tage to panodiler en enkelt gang.

Jeg droppede alt, der lignede hårfarvning, da vi planlagde det første barn, og er aldrig begyndt igen.

Jeg kan ikke lide råt kød, og jeg spiser sjældent bløde oste (som hvis under alle omstændigheder skal være lavet af pasteuriseret mælk i Danmark, i hvert fald på restauranter).

Jeg kan ikke fordrage katte, så ingen kattebakke her.

Jeg kan ikke fordrage dåsetun, og jeg skal nok prøve at være opmærksom, når jeg spiser sushi - jeg vil dog gætte på, at dér godt kunne ske en svipser.

Ingen sødemidler (undgik jeg i forvejen), så hvis jeg endelig drikker sodavand (i forvejen sjældent) så er det med sukker.

Cola undgår jeg - jeg vil ikke spilde koffeinkvote på noget så ligegyldigt som cola.

KAFFE derimod! Åh, det var, er og bliver min last... Jeg begrænser det efter bedste evne (blandt andet ved hjælp af koffeinfri nespressokapsler), men det er klart der, jeg kæmper mest...

Jeg er spændt på, om min birkepollenallergi borger så meget ud i år, at jeg er nødt til at tage noget for det. Jeg vil helst undgå det, men jeg skal også fungere.

Sikken en lang liste - men dybest set er det kun dermed kaffe og alkohol, jeg mærker i min hverdag

Jeg ved godt, at det ikke giver nogen garantier, ligesom det sagtens kan gå godt at blæse på anbefalingerne, men jeg vil helst bedre oddsene, så meget som jeg nu kan, samtidig med at jeg skal kunne eksistere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fulgte anbefalingerne 110% i den første graviditet, denne gang er det nok nærmest 90%

Jeg er nok meget som dig Fister, makeup bruger jeg så lidt og det jeg har er hovedsagelig af de bedre/miljøvenlige/allergivenlige/parabenefri/parfumefri mærker. Parfume kommer jeg på tøjet ved specielle lejligheder (tømte dog 2 parfumeflasker i håndvasken til Mie hvor jeg fik NOGET på fingrene) og så er jeg ikke så bange for neglelak som sidst, måske fordi jeg har en der er "sundere" så den tør jeg bruge. Men det er ikke sket endnu :p

Alle plejeprodukter er allergi mærkede her i huset. Stort set alle rengørings midler er neutrale eller svanemærkede, undtagen det til spejlet for det ER bare bedre. Så der var ikke meget at ændre.

Min største "synd" er ost og rødt kød. Jeg bør tjekke oste for om de er pasteuriserede det glemmer jeg :blush nu spiser jeg så heller ikke blød ost hver uge, det er mere i perioder.

Og så har jeg faktisk nydt råt kød 2 gange i form af carpatio! Jeg er normalt rødt kød spiser så min logik er at hvis ikke jeg har fået oxyplasmose i mit snart 32 år gamle liv, ja så er sandsynligheden for at jeg får det indenfor graviditeten minimal. Vi skærer jo samtidig kraftigt ned i perioden så er faktisk ikke nervøs.

Jeg holder mig fra alt vildt. Det tør jeg alligevel ikke.

Motion???? Hvad er det :lol men hey jeg får slappet af!!! Det tæller vel også :p ej jeg håber 2 semester byder på energi til nogle gode lange gåture, svømning og squats.

Tun har jeg ikke kunnet få ned så det er nemt!

Fisk spiser jeg ikke så det er gennem fiskeolie kapsler jeg får det.

Mælkeprodukter supplerer jeg med kalk tabletter for det er jeg usikker på om jeg får nok af.

Ellers får jeg gravitamin, jern, D-vitamin og zink. Så jeg bør være dækket GODT ind.

Alkohol er ikke noget jeg får så tit i forvejen, jeg har vist været fuld 2 gange siden vi fik Mie og "tipsie" et par håndfulde men ellers er det ikke noget jeg behøver og dermed savner jeg KUN de kolde vine en varm sommer dag! Men så laver Anders noget saft med danskvand eller ice tea med isterninger og kommer i et vinglas eller champagne glas og så er jeg glad.

Hvis der er mere der anbefales/frarådes så er det ikke noget jeg har bidt mærke i ;) så enten er det ikke aktuelt eller også går jeg ikke op i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, hvad er der nu i vejen med vildt? :blink

Jeg spiste sushi med tun i forgårs og har også spist lidt brie og den er købt i Madcooporativet, så der er ingen emballage at tjekke.

Jeg tager det vist generelt mere afslappet denne gang, uden det er noget jeg bevidst har tænkt over :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg - spændende tråd! :) Jeg synes også at huske at vi snakkede om ved forrige graviditet Fister ;)

Jeg er også anden gangs gravid og kan mærke at jeg i den grad er mere loose omkring det hele denne her gang.. Min storesøster fortalte mig i påsken om det med tun - nå, men altså jeg har spist tun ;)
Jeg tror også at min afslappethed omkring det kommer sig af, at jeg har beholdt mange af de ja nu vaner fra sidste gang. Jeg går stort set aldrig med make up... Bruger ikke neglelak. Vi havde allerede inden første graviditet skiftet alt shampoo m.m ud med astma og allergi mærket, fordi jeg har en sart hud..
Min største synder ting er cola zero, jeg tror sgu at jeg er afhængig af det stads. Det er hvad stress, angst og depression blandt andet har gjort ved mig ;) Men altså ved Charlie var jeg ret obs på ALT og han blev født med hul i hjertet... Og jeg havde/har super dårlig samvittighed over det til trods.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, hvad er der nu i vejen med vildt? :blink

Jeg spiste sushi med tun i forgårs og har også spist lidt brie og den er købt i Madcooporativet, så der er ingen emballage at tjekke.

Jeg tager det vist generelt mere afslappet denne gang, uden det er noget jeg bevidst har tænkt over :rolleyes

Der kan findes et eller andet i vildt der er ret farligt for fosteret. Jeg mener både det er en slags micro orm og så en bakterie. Men er ikke sikker. Jeg ved bare vildt ikke er noget jeg tør løbe en risiko med :) men altså hvor tit bliver man konfronteret med vildt? Jeg blev 1 gang i de 9 mdr med Mie og der havde de lavet særlig mad til mig :D så det var ikke engang et dilemma!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg - spændende tråd! :) Jeg synes også at huske at vi snakkede om ved forrige graviditet Fister ;)

Jeg er også anden gangs gravid og kan mærke at jeg i den grad er mere loose omkring det hele denne her gang.. Min storesøster fortalte mig i påsken om det med tun - nå, men altså jeg har spist tun ;)

Jeg tror også at min afslappethed omkring det kommer sig af, at jeg har beholdt mange af de ja nu vaner fra sidste gang. Jeg går stort set aldrig med make up... Bruger ikke neglelak. Vi havde allerede inden første graviditet skiftet alt shampoo m.m ud med astma og allergi mærket, fordi jeg har en sart hud..

Min største synder ting er cola zero, jeg tror sgu at jeg er afhængig af det stads. Det er hvad stress, angst og depression blandt andet har gjort ved mig ;) Men altså ved Charlie var jeg ret obs på ALT og han blev født med hul i hjertet... Og jeg havde/har super dårlig samvittighed over det til trods.

Åh ja - light produkter :prik min last!!! Men altså jeg har livet mig selv ikke at være 20 kg tungere efter fødslen end før graviditeten igen. Og sidst drak jeg rigtig cola!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER