cellemus

nakkefolds tal på 281

40 indlæg i dette emne

Er helt nede og så forvirret lige nu

Har lige snakket med ambulatoriet

Mine tal hedder 1-281

Det er lige under grænsen for det "normale"

Betyder det er mit barn har downs ????

Hvad betyder det??????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det betyder ikke at dit barn har downs. Det betyder at chancen er 1:281 for at dit barn har downs. Så chancen for et helt alm barn er stadig meget stor.

De fleste sygehuse tilbyder moderkagebiopsi/fostervandsprøve, når tallet er under 300. Er du ikke blevet tilbudt det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det betyder ikke at dit barn har downs. Det betyder at chancen er 1:281 for at dit barn har downs. Så chancen for et helt alm barn er stadig meget stor.

De fleste sygehuse tilbyder moderkagebiopsi/fostervandsprøve, når tallet er under 300. Er du ikke blevet tilbudt det?

Jo men ved ikke om jeg tør. Man kan jo abortere pga den prøve

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Abortrisikoen er ret lille ved sådan noget. Mener den er 1 % eller mindre.

Jeg troede egentlig at grænsen hed 1:250, men det er nok lavet om så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er rimelig sikker på at det hedder under 300 i Viborg.

 

Der er kun dig selv og din mand til at tage stilling til om I vil have taget prøven. Chancen for et helt normalt barn er stadig meget stor. Jeg ville ikke være i tvivl om at den skulle laves, men det er kun jeres beslutning der gælder. Det findes flere gode historier herinde om fine prøver der bliver til et rask barn.

 

Jeg håber I får snakket godt sammen og så træffer den beslutning der er mest korrekt for jer. Det må være hårdt :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det lige nu, men jeg tror ikke, du behøver at være det. Om I vil have taget prøven er op til jer. Man kan sige at risikoen for en abort (ca 1%) er større end at få et barn med down's (ca 0,3%). Det er overvejende sandsynligt, at jeres barn er sundt og rask. Spørgsmålet er om I har behov for at være helt sikre. Og, ikke at forglemme, hvad vil I gøre HVIS barnet har down's?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får foretaget prøven på onsdag.

Jeg blir nødt til at vide besked.

Vil hellere gå i det uvise i 1 uge fremfor en hel graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå, at du får lavet prøven. Men når det så er sagt, er jeg sikker på det er en sund og rask lille bebs, der ligger inde i din mave :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå, at du får lavet prøven. Men når det så er sagt, er jeg sikker på det er en sund og rask lille bebs, der ligger inde i din mave :kram2

Håber ved gud at du har ret.

Den her "fantastiske" nyhed , kommer bare på et super dårligt tidspunkt. Får kønnet af vide i morgen.

Det er bare så ligegyldigt at vide kønnet nu :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var en træls nyhed:( Håber alt er ok. men det er jo os kun forhøjet risiko, der er jo stadig 280 for at det kan være helt normalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er du? Alder trækker jo gevaldigt ned på "tallet"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er du? Alder trækker jo gevaldigt ned på "tallet"

Er kun 31

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes også en ny blodprøve der hedder nifty test som viser de samme ting som moderkagebiopsien- den koster så 5000kr men der er der intet abort risiko- bare så du ved det. Google det eventuelt.

Og så ville jeg råde jer til at beslutte hvad i gør hvis det nu er et dårligt resultat i får.

Det er et forfærdelig situation men er også sikker på at baby er sund- der skal gå 281 mennesker forbi og 1 af dem har downs- så det er jo virkelig ikke sandsynligt!!

Pøj pøj søde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes også en ny blodprøve der hedder nifty test som viser de samme ting som moderkagebiopsien- den koster så 5000kr men der er der intet abort risiko- bare så du ved det. Google det eventuelt.

Og så ville jeg råde jer til at beslutte hvad i gør hvis det nu er et dårligt resultat i får.

Det er et forfærdelig situation men er også sikker på at baby er sund- der skal gå 281 mennesker forbi og 1 af dem har downs- så det er jo virkelig ikke sandsynligt!!

Pøj pøj søde!

Allerede i starten af graviditeten har vi været afklaret og enige i hvad vi gør og det er stadig akut.

Men hold op hvor er det ikke sjovt at det faktisk kommer på tale nu.

Man regner jo ikke med at man behøver at have sådan en samtale

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Er kun 31

Det er jeg også.... Jeg har bare snakket med både med vores scanningsJM og min veninde der er JM og de siger begge at man meget hurtigt kan komme "under grænsen" allerede i starten af 30'erne pga ens alder trækker ned.... Mere for at sige at det bestemt ikke betyder at der er et problem med din baby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg også.... Jeg har bare snakket med både med vores scanningsJM og min veninde der er JM og de siger begge at man meget hurtigt kan komme "under grænsen" allerede i starten af 30'erne pga ens alder trækker ned.... Mere for at sige at det bestemt ikke betyder at der er et problem med din baby

Hmm det vidste jeg ikke at man kunne allerede ved de 30

Jeg fik bare indtryk af at jeg var ung ud fra hvad scannings damen sagde til mig. Så troede ikke det var dét der kunne påvirke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får foretaget prøven på onsdag.

Jeg blir nødt til at vide besked.

Vil hellere gå i det uvise i 1 uge fremfor en hel graviditet.

Det kan jeg godt forstå. Jeg ville gøre det samme. Og så er jeg i øvrigt sikker på, I får et godt svar!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I fået at vide hvad der trækker tallet ned?

 

Har hørt noget om, at hvis det er blodprøven og/eller alderen, så er det ofte ok, og især hvis man kan se næsebenet på baby, da børn med Downs ofte ikke har et næseben. 

 

Kan ihvertfald huske at til NF med Aron snakkede de om at nakkefolden var fin tynd, der var tydeligt næseben - og vi fik et rigtig fint tal. Men hun gik op i næsebenet og nakkefolden, som åbenbart er ret vigtige indikatiorer.

Ja det er blodprøven der trækker ned.

Alt var fint til Scanningen den 18 marts.

Og derfor gik jeg også ud fra at alt var fint. Det faldt mig slet ikke ind at blodprøven kunne være skidt.

Men håber du har ret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej cellemus.

Sikke en nyhed at få. Det er bestemt ikke rart.

Jeg har lige læst en artikel i Gravid bladet, de fik tallet 1:9. Men der kom en sund og rask baby ud af det. Håber du finde lidt trøst i det

Kæmpe :kram til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min gode veninde fik et meget dårligt tal (1:20) fordi der er er hormon hun ikke kan danne som man skal under sin graviditet. De valgte dog at få taget alle prøver og alt gik super fint og de har den skønneste lille dreng nu! Så det er jo ikke sikkert at et dårligt tal er ensbetydende med at man får et sygt barn - det kan vi andre i princippet også - da man jo kan være den ene. Men jeg forstår jeres bekymringer og håber alt det bedste for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er blodprøven der trækker ned.

Alt var fint til Scanningen den 18 marts.

Og derfor gik jeg også ud fra at alt var fint. Det faldt mig slet ikke ind at blodprøven kunne være skidt.

Men håber du har ret

Jeg kender flere der har fået dårligere tal ud fra blodprøven og som alle har fået fine normale børn.... Min JM-veninde rådede os til at tage scanningen uden blodprøven fordi den er rigtig usikker og scanningen siger så meget mere så vi har faktisk slet ikke fået lavet blodprøven ( vi bor i Sverige og da jeg er under 33 har vi selv måtte betale for at få lavet NF i privat regi)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lå på 1-24 med min søn + tyk nakkefold.. Jeg fik foretaget moderkagebiopsi. Han er idag 5 år og har IKKE down syndrom.. :)

Håber det kan berolige dig lidt !!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvordan gik det egentlig her?

Venter stadig.

Ulideligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER