03wami

Vuggestue eller dagpleje :(

15 indlæg i dette emne

Troede ellers vi var helt afklaret det skulle være vuggestue - men så meldte tvivlen sig og vi lavede prioriteten om til dagpleje... Nu har vi så fået tilbudt en plads og har været på besøg og hun var da meget sød, men nu melder tvivlen sig bare så voldsomt igen :( skulle vi bare have holdt fast i plan et.. Kan simpelthen ikke finde ud af om jeg reelt er i tvivl eller om det bare er tanken om pasning der skræmmer mig og om jeg måske ville have haft samme tanker vis det havde været omvendt...

Vi skal acceptere inden den 2 april så der er jo ikke længe til - hvordan havde i andre det da i skulle træffe beslutningen... ???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kiggede på min datters behov.

Hun havde brug for tryghed, og var en meget stille pige, som ville have været let at overse..

Derfor valgte vi dagpleje.

Min veninde havde en lille vildbasse, som bare ville frem i livet og vuggestue var det eneste rigtige for dem - hun ville kede sig i dagpleje...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså beslutningen om vs/dp var nem nok for mig. (Af alle mulige grunde, men ikke fordi jeg synes, at der er noget galt med vs :)).

Men jeg synes det var en svær proces at møde DP og sige ja til pladsen. Hun var (er) sød og Valdemar virkede (virker) til at hygge sig hos hende, men jeg havde det svært ved at skulle tage så vigtig en beslutning med så kort varsel og kun ud fra ét besøg. Jeg følte virkelig, at det var et "sats" lavet på en mavefornemmelse, der i forvejen var "forstyrret" af, at jeg overhovedet ikke havde lyst til at han skulle passes. Bvadr!

Ja, jeg ved ikke rigtig om det her hjælper dig, men jeg kan godt forstå, du er i tvivl :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes det er ekstra svært da han som sådan bare er et nemt og tilpas barn så er ikke i tvivl om at han vil få det fint hvor end han kommer hen.. Det jeg syntes er svært er hvor han på sigt vil få mest ud af at være... Er selv rigtig glad for tanken om dagplejer, men kan han der blive forberedt ordentligt på skiftet til børnehave og lære at omgåes børn og voksne så han er ordentligt rustet til det... Med vugge stue har jeg det sådan lidt at mit moderhjerte siger at det er for brat et skifte lige nu og her - men det er nok mere hensynet til mig der snakker der.. For igen tror jeg da nok at han skal affinde sig fint med det... syntes godtnok bare det er afsindigt svært for man vil jo gerne bare gøre det allerbedste for sine børn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var det nemt.

Jeg er ikke tilhænger af vuggestue og bliver det heller aldrig.

Jeg hælder kun til dagpleje fordi det for mig er et trygt sted hvor jwg ved der kan tages hensyn til det enkelte barn. Vores datter har nogle allergier. Og dagplejen har bare taget aå godt vare på det. Og sørget for hun aldrig fik noget hun ikke kunne tåle. Og vores datter elsker hende.

Så det er md stor sorg vi skal sende vores datter i børnehave på onsdag.

Vi havde i sommers hende i gæste dagpleje i n vuggestue. Og det var et helvede. De ville ikke samarbejde omkring hendes allergier så vi måtte derud hvor vi sagde at giver i hende det og det aå kaster hun op og det er jeres problem.

Plus hun tåler kun en bestemt sol creme. Jeg hentede hende flere gange hvor hub havde meget eksem. Det viste sig at selv om cremen lå fremme så brugte de den ikke.

Så efter vi havde prøvet det så var jeg ikke i tvivl om at dp var det rigtige valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg valgte DP og gør det igen! Jeg tror jeg har det præcis som BBM. Det er en svær beslutning på kort tid. Da vores første DP blev fyret skiftede vi og ærlig talt så strittede alt på mig ved første møde ved DP nr 2. Men 2 veninder havde anbefalet hende og først efter 14 dage vidste jeg at det var det rette valg. Mie ELSKER hende! Og vi er SÅ glade for hende! Mie starter i børnehave 1 maj og hun er ved at være klar til at komme videre! Behovet for de store børnegrupper har ikke været der, hun søger stadig sine DP venner når de er i legestue!

Mht det der skifte fra DP til børnehave og VS til børnehave så har jeg den personlige erfaring (jeg er pædagog) at DP børn ikke reagerer hverken mere eller mindre end VS børn. Nogle børn har svær start, andre børn har let start hvor de har gået før har intet med sagen at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vores søn skulle passes, var vi ikke I tvivl om, at vi skulle vælge dp. Vi valgte det, pga roen og det hjemlige.

Det var til at starte med godt, men dp er sårbart og det blev vi ramt af, da dp ofte var syg og vores søn blev kastebold ml. de forskellige dp'ere, aldrig den samme og sjældent indenfor hans egen gruppe. Han reagerede kraftigt på det og da han havde været der 1 år og efter endnu en lang sygemelding fra dp'er tog vi ham ud og fik ham I vuggestue.

 

Havde vores dp'ere ikke været så meget syg, så havde vi ikke taget ham ud. Dog synes jeg ikke det var supert med legekammerater, de var kun 4 børn og heldigvis havde vores søn 1 i samme alder, men han kedede sig når han ikke var der. Der er trods alt flere at tage af I en vuggestue.

 

Vi flyttede ham som sagt I vuggestue, og I en integreret institution så han ikke skulle have flere skift. Vuggestuen var ok, børnehaven var det rene opbevaring.

 

Vores datter kom direkte I vuggestue, dog I tyskland hvor vi nu bor. Vi er så glade for den, de ser virkelig børnenes behov, har en super normering og 2 små vuggestuegrupper, laver en masse med børnene og ja, vi har slet ingen klagepunkter vi er bare tilfredse og føler os super heldige med den vuggestue og har på intet tidspunkt fortrudt hun er landet der :)

 

Jeg håber I bliver glade for jeres beslutning :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der er fordele og ulemper ved begge dele, og det vigtigste må være din mavefornemmelse. Der findes fantastiske DP'ere derude, ligesom der også findes fantastiske vuggestuepædagoger. En klar fordel ved DP er jo, at det er en lille tryg hverdag de fleste dage, men de kommer også i legestue en gang om ugen, så de kommer også til at være i større grupper. Personligt synes jeg, at det kan være lidt et lotteri, hvor man i dén grad kan vinde (jeg har fx selv haft en fantastisk DP), men jeg har også hørt historier om DP'er, der ikke var gode nok og eller vidste nok og andre tilfælde hvor DP var fin, men hvor sammensætningen af børn ikke fungerede så godt. Man kan selvfølgelig også være uheldig i vuggestuesammenhænge, og smitte kan være et større problem der, men jeg synes, det er en fordel, at der er uddannede pædagoger i vuggestuer. Jeg ville dog ikke vælge en kæmpe institution med mindre at mit barn var mindst et år og udadvendt. Der er mange meninger om, hvad der er bedst, så du er nødt til selv at finde svaret, men prøv at skrive fordele og ulemper ned ved den konkrete dagplejemor og så det alternativ, I ville få i en vuggestue og vurdér ud fra det :) :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt i tvivl om hvad du gerne vil med denne tråd? at høre om hvilke grundlag vi valgte på eller om vi har været glade for valget? Eller bare få lidt luft?

Vi ønskede dp da det familiære tiltrak og da min svoger og svigerinde havde været glade for dp. Men der var ingen ledige pladser, så vi fik kun tilbudt vs. Og hold op hvor er jeg glad for det!

Der er altid jævnaldrende at lege med, der er aldrig udfordringer med gæste-pasning (hvor har jeg nydt det ikke var relevant for os, hver gang der har været en tråd herinde med en mor der har ondt i maven over at aflevere sit barn grædende ved et fremmet menneske). Overgangen til bh oplevede vi nærmest ikke, da Erica var så heldig at være i en integreret inst. og da hun stoppede med at sove lur i vs brugte hun sove-timerne i bh hver dag, så hun kendte børnene og de voksne allerede inden hun startede.

Men jeg tror man bliver glad for det man har. Dog har jeg aldrig savnet hygge/nærvær selvom der er flere børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt i tvivl om hvad du gerne vil med denne tråd? at høre om hvilke grundlag vi valgte på eller om vi har været glade for valget? Eller bare få lidt luft?

Vi ønskede dp da det familiære tiltrak og da min svoger og svigerinde havde været glade for dp. Men der var ingen ledige pladser, så vi fik kun tilbudt vs. Og hold op hvor er jeg glad for det!

Der er altid jævnaldrende at lege med, der er aldrig udfordringer med gæste-pasning (hvor har jeg nydt det ikke var relevant for os, hver gang der har været en tråd herinde med en mor der har ondt i maven over at aflevere sit barn grædende ved et fremmet menneske). Overgangen til bh oplevede vi nærmest ikke, da Erica var så heldig at være i en integreret inst. og da hun stoppede med at sove lur i vs brugte hun sove-timerne i bh hver dag, så hun kendte børnene og de voksne allerede inden hun startede.

Men jeg tror man bliver glad for det man har. Dog har jeg aldrig savnet hygge/nærvær selvom der er flere børn.

Lidt af det hele :) syntes det er et kæmpe valg at træffe på ualmindelig kort tid så er bare rart at høre lidt fra andre om hvad de havde af tanker og hvordan det er endt ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte vs til vores den ældste fordi hun ville komme til at kede sig i en dp. Vi spurgte vores sundhedsplejerske den gang fordi dp rent praktisk ville have været nemmere for os og hun var på ingen måde i tvivl om at hvis det kunne komme til at passe ind i hverdagen så skulle det være vs vi valgte og det gjorde vi. Jeg er super glad for vores valg. Jeg har det lige som TiaK at jeg er glad for jeg ved jeg skal aflevere samme sted hver dag, der er altid jævnalderende og vi mærkede ikke skiftet fra vs til bh overhovedet. 

 

Du kan jo evt. prøve at se om du kan få fat i din sp og høre om hun har en mening og kan guide dig. Hun kender jo dit barn og dig lidt i virkeligheden :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkte om det måske er en mulighed for jer at komme ud at besøge en vs inden I træffer valget om DP eller ej. 

 

Men det er et svært valg især fordi man ikke rigtig ønsker, at andre skal passe ens barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så accepterede vi dagpleje pladsen - snakkede med en sæd dame fra pladsanvisningen og hun foreslog at vi lod ham blive på ventelisten til vuggestuen sådan at vis jeg stadigvæk havde det skidt med det valg vi har truffet nu ville vi ihvertfald få tilbuddet om et skifte om noget tid og så kunne vi mærke efter igen hvor glad vi var for dagplejen... Ved det er en fjollet ting og håber absolut ikke at det bliver aktuelt at skulle til at skifte, men bare det at jeg ved at vi får muligheden har gjort at jeg faktisk nu kan glæde mig lidt over at han skal i dagpleje og ser lidt frem til mødet hvor vi skal have planlagt indkøring osv... Gav nok på en eller anden måde noget tryghed at vide at vi ikke er låst fast i vores beslutning hvis den viser sig at være "forkert"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så accepterede vi dagpleje pladsen - snakkede med en sæd dame fra pladsanvisningen og hun foreslog at vi lod ham blive på ventelisten til vuggestuen sådan at vis jeg stadigvæk havde det skidt med det valg vi har truffet nu ville vi ihvertfald få tilbuddet om et skifte om noget tid og så kunne vi mærke efter igen hvor glad vi var for dagplejen... Ved det er en fjollet ting og håber absolut ikke at det bliver aktuelt at skulle til at skifte, men bare det at jeg ved at vi får muligheden har gjort at jeg faktisk nu kan glæde mig lidt over at han skal i dagpleje og ser lidt frem til mødet hvor vi skal have planlagt indkøring osv... Gav nok på en eller anden måde noget tryghed at vide at vi ikke er låst fast i vores beslutning hvis den viser sig at være "forkert"

vi gjorde nøjagtigt det samme, da vi så fik tilbudt en vs plads efter noget tid var vi blevet SÅ glad for vores dagpleje og hendes gruppe så vi valgte at blive :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi gjorde nøjagtigt det samme, da vi så fik tilbudt en vs plads efter noget tid var vi blevet SÅ glad for vores dagpleje og hendes gruppe så vi valgte at blive :)

er gad for at høre det ikke kun er mig der er så fjollet at helgardere sig :) men håber absolut også vi bliver så glade for hende at vi slet ikke vil tage imod tilbudet - men det giver som sagt bare ro i maven af vide at vi får mulighed for at revurdere det hele når han bliver lidt ældre og det måske også derved bliver lidt nemmere reelt at vurdere hans behov :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER