Efternøler

Kan det virkelig passe... En undersøgelse...

30 indlæg i dette emne

min svigermor mener at have hørt i radioen at 80 % af alle gravide bliver sygemeldt for resten af graviditeten inden de er halvvejs... Kan det virkelig passe?? Jeg har sagt at jeg tror hun har hørt forkert, men hvad siger i? Er det mon så mange her på babyklar? Jeg selv har ikke været sygemeldt i nogle af mine tre graviditeter, men hvad med jer? :)

PS. Det er ikke for at se ondt på dem der er sygemeldte, jeg er bare nysgerrig om det kan passe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej det lyder vildt underligt - tallet ka da ikke være så højt?

Jeg var ikke selv sygmeldt bortset fra 14 dage med alm influenza under den første graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min krop er ikke god til at være gravid.

I min første graviditet blev jeg deltidssygemeldt fra uge 16 og denne gang er jeg netop blevet fuldt sygemeldt i sidste uge, dvs uge 18.

Første gang var udelukkende pga bækkenløsning og denne gang er det bækkenløsning kombineret led hyperemesis og vægttab, der gør at igen vurderer at det er bedst for mig og bebs at tage det helt stille og roligt resten af tiden.

Men selvom jeg jo så passer ind i påstanden, så synes jeg alligevel det lyder voldsomt. Har ikke indtryk af at det er så mange

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke det er helt så højt, men det er meget højt, i fht. almindelige sygemeldinger og risikoen for sygemelding er stigende gennem graviditeten.

 

I forbindelse med mit studie havde jeg for nylig en forelæsning i lige nøjagtig det her emne, hvor følgende grafer og udsagn blev brugt i slides'ne.

 

"To af tre gravide har mere end fire ugers sygefravær
De seneste tal på området er ifølge debatindlægget tilbage fra 2010, hvor en rapport fra beskæftigelsministeriet viste, at to af tre gravide havde mere end fire ugers sygefravær i graviditeten, mens hver tredje havde mere end 8 ugers sygefravær.
"

 

Jeg kan ikke få lov til at sætte billedet af graferne ind, men de viser bare, at man har mere sygefravær som gravid og at sygefraværet er stigende igennem graviditeten.

En af risikofaktorerne for sygemelding i graviditeten er i øvrigt at man har en høj grad af stående eller gående arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, synes det lyder meget voldsomt. Men omvendt så tror jeg der nok er ret mange alligevel, der bliver sygemeldt.

Jeg selv har været sygemeldt fra omkring uge 8. Først hyperemesis, siden stress og bækkenløsning + underlivssmerter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle tvillingegravide bliver anbefalet sygemelding fra uge nogle og 20...

Og de 80 procent synes jeg ikke lyder urealistisk hvis man også medtager der har en enkelt eller flere sygedage pga f.eks kvalme og indberetter det som graviditetsbetinget.

Edit: Havde ikke lige læst at det var fuldtids sygemelding inden uge 20, det tror jeg heller ikke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så skal man jo også huske at det er en fordel for virksomhedden hvis der er tale om graviditetsbetinget sygdom, da der så er andre muligheder for refusion.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror simpelthen ikke på at 80 % skulle blive sygemeldt for resten af graviditeten inden de nåede halvvejs, det lyder helt hen i vejret. Det reelle tal ved jeg intet om, men 80 % lyder helt tosset, så burde der da helt sikkert være andre retningslinjer for barsel.

Det ville give bedre mening for mig hvis det enten var indenfor et bestemt fag eller hvis det bare var 80 % der havde graviditetsrelaterede sygedage.

Jeg har ikke selv haft en eneste graviditetsrelateret sygemelding i nogen af mine graviditeter - heller ikke selvom jeg har stående og gående arbejde. Jeg er dog på deltid, så om det havde været anderledes ved fuld tid ved jeg ikke, men jeg tror det egentlig ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første graviditet havde jeg måske 2 sygedage i hele graviditeten. Denne gang er jeg deltidssygemeldt fra uge 20.

Jeg kender flere gravide der har været deltidssygemeldte end jeg kender gravide der har været raske hele vejen igennem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i hvert fald ikke en del af den statistik.. Første gang gik jeg på arbejde (om aftenen) indtil knap 2 mdr. før termin (1 mdr. ferie og 1 mdr. barsel før) og anden gang blev jeg sygemeldt en måneds tid før min barsel ville være begyndt pga. stress..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov til min besvarelse hører at jeg har været sygemeldt siden midt januar (ca uge 7) pga hyperemesis men det erførst nu at sygemelding gælder resten af graviditeten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som om hun har hørt galt eller ikke fået det hele med  ;) Hvis 80% af gravide skulle sygemeldes inden de er halvvejs, så skulle langt de fleste af de gravide man kender jo være sygemeldt! De fleste gravide jeg kender er da først stoppet med at arbejde når de går på barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke statistikken, men trækker selv statistikken den forkerte vej.

 

Jeg selv blev I første gravidiet fuldtidssygemeldt I uge 16, pga bækkenløsning, alt for mange plukveer og hjertebøvl.

I 2 graviditet blev jeg fuldstidssygemeldt I uge 8, jeg holdt "så" længe pga jeg havde 3 ugers sommerferie, men jeg lå brak allerede fra uge 4-5 stk. Igen var problermerne, bækkenløsning, som tog fat hvor 1 graviditet var sluttet, rygsmerter og et hjerte som allerede var gået amok på det tidspunkt.

 

Når jeg ser på min nærmeste omgangskreds er der klart en tendens til fuldstidssygemelding før uge 20, den er ikke helt oppe på 80%, men ikke langt fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder godt nok helt vildt.

Jeg arbejder stadig selvom det til tider er vildt hårdt at gå så meget rundt og til tider får ondt i benene.

Jeg har hele tiden sagt at jeg vil arbejde indtil jeg skal på barsel eller at kroppen siger stop.

Synes ikke at en graviditet er en sygdom.

Men når det er sagt så forstår jeg godt dem som bliver sygemeldt og har intet imod dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes 80% lyder lidt vildt.. Jeg tænker lidt at inde for bestemte fagområder kan det måske godt være sandsynligt at der er 80% der bliver sygemeldte..

 

Jeg er selv en af dem der ikke synderligt at ramt at noget i mine graviditeter(endnu, det kan komme endnu i den her graviditet) - jeg har kun været ramt af kvalme her i anden graviditet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg ikke på - det er alt for højt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På min arbejdsplads på et hospital, er der i de 5 år jeg har været der i hvert fald 14 der ikke har været sygemeldt (hverken deltid eller fuldtid) før barsel, og en der blev sygemeldt en måned før termin pga tvillingegraviditet..

Jeg tænker, at det må have været indenfor et bestemt fag eller specifikke afdelinger på hospitaler eller sådan noget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var et indslag i godaften showet eller hvad det hedder om det for nylig- en gravid har i gennemsnit 42( eller 46) kan ikke huske hvilet et af de to, sygedage i sin graviditet.

Tror ikke tvillingegraviditeter trækker så meget op i den statistik da det jo er en lille bitte del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow hvor er det vildt. Jeg har haft en sygedag i min graviditet og havde så vidt jeg husker slet ingen sidste gang..... Stopper fredag i næste uge, 4 uger før termin.

Tror da lige jeg skal vise min chef det der til min næste bonussamtale :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg glad for den her tråd :D Har lige været omkring chefens kontor idag med ret dårlig samvittighed, fordi jeg har haft 6 sygedage. Det virker pludselig ikke så slemt mod 42 :P (jeg ved godt, at det selvfølgelig også er så højt fordi nogen bliver langtidssygemeldt, men alligevel)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til at i er enige med mig... Og det er jo heldigvis godt nok... Synes virkelig at 80 % er meget højt... Jeg kan slet heller ikke genkende det på min arbejdsplads, og der er der da hele tiden mindst en gravid (næsten i hvert fald :) )

Men hvad det så kan have været de har sagt, det må guderne vide ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til at i er enige med mig... Og det er jo heldigvis godt nok... Synes virkelig at 80 % er meget højt... Jeg kan slet heller ikke genkende det på min arbejdsplads, og der er der da hele tiden mindst en gravid (næsten i hvert fald :) )

Men hvad det så kan have været de har sagt, det må guderne vide ;)

 

Jeg har prøvet at google det, og kan ikke finde noget på det. Det nærmeste jeg kommer, er en artikel fra Politiken fra 1. februar, der citerer et debatindlæg fra en hr-chef i Dansk Erhverv:

 

De seneste tal på området er ifølge debatindlægget tilbage fra 2010, hvor en rapport fra beskæftigelsministeriet viste, at to af tre gravide havde mere end fire ugers sygefravær i graviditeten, mens hver tredje havde mere end 8 ugers sygefravær. Et alt for højt tal, som bunder i et misforstået syn på de gener, man kan få i en graviditet, lyder det.

 

Citeret fra http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2197335/jordemoedre-om-sygefravaer-der-skal-goeres-noget/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg kender en der er blevet fuldtidssygemeldt inden barslen.

Jeg havde selv 6-7 sygedage i min graviditet. De sidste par måneder holdt jeg dog en ferie eller fridag hver uge, for at have noget mere overskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har prøvet at google det, og kan ikke finde noget på det. Det nærmeste jeg kommer, er en artikel fra Politiken fra 1. februar, der citerer et debatindlæg fra en hr-chef i Dansk Erhverv:

 

De seneste tal på området er ifølge debatindlægget tilbage fra 2010, hvor en rapport fra beskæftigelsministeriet viste, at to af tre gravide havde mere end fire ugers sygefravær i graviditeten, mens hver tredje havde mere end 8 ugers sygefravær. Et alt for højt tal, som bunder i et misforstået syn på de gener, man kan få i en graviditet, lyder det.

 

Citeret fra http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2197335/jordemoedre-om-sygefravaer-der-skal-goeres-noget/

Wauw, det var en del... Jeg havde én sygedag under min første graviditet, og jeg ved egentlig ikke, om den var særligt graviditetsrelateret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes da det er relativt få af dem jeg kender som har været sygemeldt i længere tid under deres graviditet... Jeg satser ihvertfald på at jeg kan nuppe det sidste modul inden sommerferien/barsel selvom jeg på nuværende tidspunkt har det alt andet end fantastisk, men jeg satser på at det vender på et tidspunkt med kvalmen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER