Pdkj

Hvornår og hvordan fortæller i om graviditeten?

52 indlæg i dette emne

Er i tvivl om hvornår det skal siges til familien. Ved at en del af familien har ventet på et barnebarn i mange år, og vil nok ikke kunne holde det tæt.

Hvornår siger i det til familien og hvad med arbejdsgiver ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi vil i hvert fald holde det hemmeligt indtil efter første scanning i uge 7. Egentlig ville jeg gerne holde det hemmeligt til NF, men det er omkring min fødselsdag og vil så gerne ønske mig tilskud til barnevogn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vil i hvert fald holde det hemmeligt indtil efter første scanning i uge 7. Egentlig ville jeg gerne holde det hemmeligt til NF, men det er omkring min fødselsdag og vil så gerne ønske mig tilskud til barnevogn ;)

Vi overvejer kraftigt en tidligscanning, for at se om alt er i orden når jeg er i uge 8, for så at fortælle det i påsken med et påskeæg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regner med at lave kopper til de forskellige. Dem kan jeg lave på skolen, så de skal bare laves en dag når folk er taget hjem så ingen ser det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi venter noget tid.

Vi har selv været mistet i uge 9. Plus vores svigerinde mistet 2 dage efter nakkefoldscanneingen, som viste at alt var ok, de have fortalt hele familien plus deres søn og vist billedet og så skete det forfærdelige. Så vi har besluttet at vente lidt tid med at fortælle det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre ved min mor og far det, og vist ikke rigtig nogen andre, min mand har vist ikke fortalt det til nogen endnu. Men vi er enige om ikke at gøre det anderledes end vi før har gjort. Jeg regner med at vi fortæller det til nærmeste familie indenfor den næste måneds tid, og så offentliggør vi det på Facebook efter NF. Hvis det går galt igen, så er det også fint for mig at folk får det at vide. Men jeg nægter at begrænse mig i min glæde bare fordi det har været gået forfærdeligt galt sidst. Selvom jeg godt kan sætte mig ind i, at man gerne vil beskytte sig selv og vente med at offentliggøre det. Vi tager jo alle sammen beslutninger ud fra vores erfaringer.

I forhold til arbejdsgiver, så er svigermor min chef, så det er så let med det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fortalt det til et par venner og en søster hver :-) Vores forældre ved ikke noget, men vi fortæller det når vi har fået en scanning d. 20. marts. Tænker også at mit arbejde får det at vide der da jeg arbejder med uledsagede asyl-unge og af den grund er der ting jeg er nødt til at undgå i forbindelse med smittefarer og ligeledes at de så også forstår hvorfor jeg ikke lige er den første der bryder ind i slåskampe hvis der skulle opstå noget større i den dur  :huh 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Jamen her er der et par veninder der ved det :)

Og så er vi lidt nødt til at afsløre det i weekenden til mom svigerforældre da vi er inviteret på hotelovernatning grundet min svigerfars fødselsdag 3)

Og jeg kan jo af gode grunde ikke drikke vin under middagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fortalt det til nogen endnu, også selv om jeg sov hos mine forældre i weekenden. Vi vil lige have en ts først og finde ud af hvor langt jeg egentlig er. Synes også stadig det er svært at forholde sig til. Men overfor den nærmeste familie vil vi ikke holde det hemmeligt men sige det snart. Det blir nok når jeg holder fødselsdag i påsken. Mine forældre fik til jul 2 rammer (en til min søster og en til mig) med plads til 3 billeder i hver. Meningen er at der skal være bryllupsbillede, barnedåbsbillede og portræt af barn. Min søster har fyldt sin ud med billede af min niece osv. Jeg har stadig min liggende. Så nu får mine forældre den tilbage med bryllupsbillede, et scanningsbillede og en tekst ala "kommer til november 2015".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht arbejdet holder jeg det hemmeligt så længe jeg kan. Jeg er nyuddannet og søger penge til at starte en phd, men hvis alt går som planlagt når kun lige at starte på den før barsel. Det er ikke et problem at have barsel på phd men vil ikke komplicere forløbet op til. Det er første graviditet og jeg er slank, tror I ikke der går lang tid før det ses? Vil i hvertfald holde det hemmeligt på arbejdet til efter nakkefold men nok helt til sommer en gang... Er det usandsynligt mon?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht arbejdet holder jeg det hemmeligt så længe jeg kan. Jeg er nyuddannet og søger penge til at starte en phd, men hvis alt går som planlagt når kun lige at starte på den før barsel. Det er ikke et problem at have barsel på phd men vil ikke komplicere forløbet op til. Det er første graviditet og jeg er slank, tror I ikke der går lang tid før det ses? Vil i hvertfald holde det hemmeligt på arbejdet til efter nakkefold men nok helt til sommer en gang... Er det usandsynligt mon?

Det kommer helt an på hvordan din mave udvikler sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et par af mine veninder og vores brødre ved det. Min mor har gået i mange år og ventet på det her og jeg ved ´hun ikke kan holde tæt, så jeg er lidt i tvivl om hvornår hun skal have det at vide. Men hun kommer fra Danmark på fredag, og skal være hos os i 3 uger i forbindelse med vores bryllup, og så tænker jeg at hun helt sikkert selv finder ud af det :loveshower  Særligt fordi min mave allerede buler ud, og jeg kan ikke drikke kaffe mere, og vi drikker ALTID mega meget kaffe når vi er sammen :P  Vi havde egentligt besluttet os for at hun skulle have det at vide til hendes fødselsdag d. 5. april, men hvis hun selv opdager så går luften lidt af ballonen :balloons Jeg må se om jeg kan skjule og ellers må vi jo bare sige det når det ikke kan være hemmeligt mere :rolleyes

Mht. mit arbejde har jeg lige et spørgsmål. Jeg er stadig i min prøvetid frem til 19. april, og jeg er lidt bekymret for om de kan finde på at fyre mig inden hvis jeg fortæller det omkring tidspunktet hvor min mor får det at vide, som så vil være et par uger før min prøvetid udløber. De vil være i deres gode ret til at fyre mig uden grund inden da, så jeg tænker jeg hellere bare må være på den sikre side og vente til efter prøvetiden er udstået?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vent med at fortælle jobbet det til efter din prøveperiode. Du har først krav på at sige noget 3 måneder inden termin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et par af mine veninder og vores brødre ved det. Min mor har gået i mange år og ventet på det her og jeg ved ´hun ikke kan holde tæt, så jeg er lidt i tvivl om hvornår hun skal have det at vide. Men hun kommer fra Danmark på fredag, og skal være hos os i 3 uger i forbindelse med vores bryllup, og så tænker jeg at hun helt sikkert selv finder ud af det :loveshower  Særligt fordi min mave allerede buler ud, og jeg kan ikke drikke kaffe mere, og vi drikker ALTID mega meget kaffe når vi er sammen :P  Vi havde egentligt besluttet os for at hun skulle have det at vide til hendes fødselsdag d. 5. april, men hvis hun selv opdager så går luften lidt af ballonen :balloons Jeg må se om jeg kan skjule og ellers må vi jo bare sige det når det ikke kan være hemmeligt mere :rolleyes

Mht. mit arbejde har jeg lige et spørgsmål. Jeg er stadig i min prøvetid frem til 19. april, og jeg er lidt bekymret for om de kan finde på at fyre mig inden hvis jeg fortæller det omkring tidspunktet hvor min mor får det at vide, som så vil være et par uger før min prøvetid udløber. De vil være i deres gode ret til at fyre mig uden grund inden da, så jeg tænker jeg hellere bare må være på den sikre side og vente til efter prøvetiden er udstået?

 

En af de eneste ting de ikke må fyre dig for i din prøveperiode er at du er blevet gravid! En gravid er nærmest umulig at fyre og det ved arbejdsgivere godt. Men der er mange brodne kar, så jeg ville strække den så længe som muligt til prøveperioden er slut. MEN!!! Hvis det begynder at kunne ses på dig eller du har mange gener som gør at de kan få en mistanke, så vil jeg råde dig til at fortælle det inden. Det vil jeg fordi de så uden problemer kan fyre dig, for du har jo ikke fortalt dem at du er gravid og dermed får de ikke fagforeningen på nakken. 

Men hvis du vil have den aller bedste vejledning så synes jeg du skal tage kontakt til din fagforening :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et par af mine veninder og vores brødre ved det. Min mor har gået i mange år og ventet på det her og jeg ved ´hun ikke kan holde tæt, så jeg er lidt i tvivl om hvornår hun skal have det at vide. Men hun kommer fra Danmark på fredag, og skal være hos os i 3 uger i forbindelse med vores bryllup, og så tænker jeg at hun helt sikkert selv finder ud af det :loveshower  Særligt fordi min mave allerede buler ud, og jeg kan ikke drikke kaffe mere, og vi drikker ALTID mega meget kaffe når vi er sammen :P  Vi havde egentligt besluttet os for at hun skulle have det at vide til hendes fødselsdag d. 5. april, men hvis hun selv opdager så går luften lidt af ballonen :balloons Jeg må se om jeg kan skjule og ellers må vi jo bare sige det når det ikke kan være hemmeligt mere :rolleyes

Mht. mit arbejde har jeg lige et spørgsmål. Jeg er stadig i min prøvetid frem til 19. april, og jeg er lidt bekymret for om de kan finde på at fyre mig inden hvis jeg fortæller det omkring tidspunktet hvor min mor får det at vide, som så vil være et par uger før min prøvetid udløber. De vil være i deres gode ret til at fyre mig uden grund inden da, så jeg tænker jeg hellere bare må være på den sikre side og vente til efter prøvetiden er udstået?

Jeg ville også vente med at sige det... Det er desuden meget normalt at holde kortene tæt til kroppen indtil NF, så synes du er i din gode ret. Hvis du er plaget af graviditets-relateret sygdom så er det måske en anden sag.... Hvis alt går som planlagt venter jeg selv med at sige noget indtil slut maj hvor jeg får svar på nogle fonds-ansøgninger som skal finansiere min phd. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En af de eneste ting de ikke må fyre dig for i din prøveperiode er at du er blevet gravid! En gravid er nærmest umulig at fyre og det ved arbejdsgivere godt. Men der er mange brodne kar, så jeg ville strække den så længe som muligt til prøveperioden er slut. MEN!!! Hvis det begynder at kunne ses på dig eller du har mange gener som gør at de kan få en mistanke, så vil jeg råde dig til at fortælle det inden. Det vil jeg fordi de så uden problemer kan fyre dig, for du har jo ikke fortalt dem at du er gravid og dermed får de ikke fagforeningen på nakken. 

Men hvis du vil have den aller bedste vejledning så synes jeg du skal tage kontakt til din fagforening :)

 

Ja, det er netop dilemmaet, men jeg venter til prøveperioden er overstået, og hvis jeg selv synes at det er for åbenlyst, så må jeg overveje at fortælle det før.

 

Jeg ville også vente med at sige det... Det er desuden meget normalt at holde kortene tæt til kroppen indtil NF, så synes du er i din gode ret. Hvis du er plaget af graviditets-relateret sygdom så er det måske en anden sag.... Hvis alt går som planlagt venter jeg selv med at sige noget indtil slut maj hvor jeg får svar på nogle fonds-ansøgninger som skal finansiere min phd. 

 

Jeg håber jeg kan vente til slut april, som også er min 12 ugers milepæl, så kan vi nemlig fortælle det til alle :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her ved svoger og svigerinde samt to venner (plus deres kærester). Vi regner med at fortælle det til mine forældre her sidst i marts, hvor vi forhåbentligt har fået godt nyt ved tidlig scanning. Vi gør det, at de får et billede af min søn i en ramme, som jeg "skylder" dem fra jul. Når min søn så er kommet i seng (han skal ikke vide det endnu), giver vi dem endnu en ramme med enten scanningsbillede eller en tekst, hvor der står noget ala "Hej mormor og morfar - vi ses til november". Det samme regner vi med at gøre med min kæreste forældre til påske  :kuller

Min søster og hendes kæreste kommer vi ikke til at se det næste stykke tid, de bor i jylland. Så til dem sender jeg et gækkebrev med lidt informationer. Lidt sjovere end en opringning eller sms. Så må vi se, om de gætter den hurtigt. Bliver i hvert fald sjovt!

 

Det er dem inden NF. Efter NF regner jeg med det bliver storebror først og derefter resten af verdenen (Læs: FB)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været i fertilitetsbehandling, så min mor og en del af mine veninder ved jo godt at jeg potentielt er gravid. Så jeg har allerede fortalt min mor det (Hun blev lykkelig!!). Vi venter lidt med resten af familien og de tætte venner, men hvis de spørger, vil jeg ikke lyve.

Mit arbejde fortæller jeg det nok efter nakkefoldsscanningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været i fertilitetsbehandling, så min mor og en del af mine veninder ved jo godt at jeg potentielt er gravid. Så jeg har allerede fortalt min mor det (Hun blev lykkelig!!). Vi venter lidt med resten af familien og de tætte venner, men hvis de spørger, vil jeg ikke lyve.

Mit arbejde fortæller jeg det nok efter nakkefoldsscanningen.

Stort TILLYKKE og velkommen i gruppen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort TILLYKKE og velkommen i gruppen!

Tak Og i lige måde!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortæller det først, når vi har set hjerteblink. Hvordan ved vi ikke endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortalte det med det samme. For det første kunne vi ikke holde tæt :D For det andet har vi forsøgt i så mange år, så hvis det skulle gå galt, vil vi gerne have familien kan støtte op omkring det. Vi tænkte lidt, hvem vil vi gerne kunne græde ud hos hvis det forfærdelige skete. De fik så nyheden med det samme. Men det er jo meget individuelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortalte det med det samme. For det første kunne vi ikke holde tæt :D For det andet har vi forsøgt i så mange år, så hvis det skulle gå galt, vil vi gerne have familien kan støtte op omkring det. Vi tænkte lidt, hvem vil vi gerne kunne græde ud hos hvis det forfærdelige skete. De fik så nyheden med det samme. Men det er jo meget individuelt :)

Det kan jeg sagtens følge dig i  :) Før jeg blev gravid tænkte jeg også at vi bare skulle sige det asap til de nærmeste. Nu blev jeg så ret hurtigt gravid så vi har dårlig selv fattet det endnu  :D Og så kender jeg ikke terminen endnu pga. uregelmæssig cyklus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så meget lyst til at fortælle hele verden, at vi venter os! på den anden side, så er jeg stadig hunderæd for at det ikke er virkeligt, og det får mig til at tvivle på at vi skal fortælle det endnu. Tror jeg dybest set er bange for at jinxe det - selvom mit rationelle jeg godt ved, at det kan man ikke.

 

Indtil videre så har vi besluttet at vente til efter påske, fordi min mand skal på herretur hele påsken. Og så kommer vi også forbi første lægebesøg. Vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal fortælle det til familien.

 

Med hensyn til arbejde, så er jeg til gengæld helt sikker på at de ikke får noget afvide før efter NF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så meget lyst til at fortælle hele verden, at vi venter os! på den anden side, så er jeg stadig hunderæd for at det ikke er virkeligt, og det får mig til at tvivle på at vi skal fortælle det endnu. Tror jeg dybest set er bange for at jinxe det - selvom mit rationelle jeg godt ved, at det kan man ikke.

 

Indtil videre så har vi besluttet at vente til efter påske, fordi min mand skal på herretur hele påsken. Og så kommer vi også forbi første lægebesøg. Vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal fortælle det til familien.

 

Med hensyn til arbejde, så er jeg til gengæld helt sikker på at de ikke får noget afvide før efter NF.

Vi har i løbet af ugen fortalt det til de nærmeste. Før det var jeg på ingen måde nervøs for graviditeten eller at det skulle "gå galt", men det er begyndt at blive nu! Særligt efter jeg fortalte det til mine forældre. Ved ikke hvorfor men nu har en nagende angst for at miste... Måske er det fordi det føles mere virkeligt nu og der er mere på spil?  :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER