Guest

Igangsættelse, uha?

35 indlæg i dette emne

Nå, tøser. Jeg har virkelig brug for jeres altid gode hjælp!

 

Jeg havde termin i går og var hos jordemoderen på Herlev i dag. Hun var egentlig lidt uvenlig (tror hun var en smule stresset), og det gjorde mig fra starten lidt utryg. Men kernen i det hele var, at vi talte meget om igangsættelse. Jeg har været lidt bekymret for ikke at gå i gang af mig selv, det er meget følsomt for mig, fordi jeg (sikkert ligesom alle andre) gerne vil have, det bare går efter en snor på den naturlige måde.

 

Mens hun står med fingrene halvvejs oppe i Karl Marx for at løsne lidt på livmoderhalsen, taler hun stolpe op og stolpe ned om, hvor ubehageligt det kan være at blive sat i gang. At man skal frem og tilbage fra hospitalet, kan blive dårlig, få stress osv. Det var ikke spor rart, og jeg blev faktisk ret bange. Også fordi jeg ikke har så mange plukkeveer, så jeg tror næsten ikke, jeg når at gå i gang selv.

 

Er det virkelig så slemt? Jeg har en tid til igangsættelse på tirsdag, og jeg har slet ikke lyst til at gå og stresse over, om jeg når at klare det selv, fordi jeg er bange for det andet. Er der nogen, der har erfaringer med igangsættelse?

 

Knus fra en bekymret BSB.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med det, men vil bare sige, at du jo altid har muligheden for at sige nej til igangsættelse. Jeg er selv hunderæd for det. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen erfaring med igangsættelse, men jeg har erfaring med at en fødsel kan komme ret hurtigt og uden at man har haft snydeveer osv inden. Så jeg vil bare sige, at jeg bestemt tænker, at der er håb om, at fødslen går i gang af sig selv :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang med to stikpiller en onsdag omkring middag, fik veer kl 01.30 og fødte torsdag kl 15.30. For mig var det en fin oplevelse, selvom jeg da gerne ville være gået i fødsel af mig selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sat i gang begge gange. Det har ikke været så slemt som du beskriver.

Med Felix blev jeg sat i gang 38+6 og fødte 39+0 efter et døgn. Det hele gik efter bogen og det var en super oplevelse :) havde kun 5 min til sygehuset og vi kunne køre hjem som det passede os.

Med Asger blev jeg sat i gang 38+1 grundet misdannelser på nyrerne og forstørret blære. Her var jeg indlagt på patienthotel da vi har en times kørsel til Skejby. Skulle føde ved børnelægerne. Her gik alt efter bogen i starten. Fik piller kl 16 og kl 20. Sov hele natten og kl 6.30 gik vandet og bum så havde jeg veer. Der var jeg glad for jeg ikke skulle ud og køre. Blev undersøgt kl 8 og de pakkede ud til fødselsdag kl 11. Så skete der ikke mere. Asger skruede sig ikke ned. Men det havde jo intet med igangsættelse at gøre.

Så ingen skræk historier herfra. Kun gode oplevelser over igangsættelser, der har taget forholdsvis kort tid :) jeg har jo ikke haft noget valg med mine igangsættelser, da det går været mere farligt at holde dem i maven. Men vi er blevet holdt nøje øje med og jeg har følt mig helt tryg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ingen erfaring men ville ikke forlade tråden uden at sige pøj pøj og krydsede fingre og tæer for du går igang af dig selv inden tirsdag :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ingen erfaring men ville ikke forlade tråden uden at sige pøj pøj og krydsede fingre og tæer for du går igang af dig selv inden tirsdag :kram2

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min igangsættelse var ikke god, men det var mere personalet, der er skyld i at jeg efterfølgende har det virkelig skidt med hele forløbet... Selv igangsættelsen forløb først over 3 dage med stikpiller (morgen/aften) og så efterfølgende ballonkarteter... Der skete nada og jeg sluttede af med et kejsersnit. Men efter hvad jeg fik at vide er det under 5% af igangsættelserne, der overhovedet når til et ballonkarteter.

De fleste kan få taget vandet efter 1-2 stikpiller dvs i løbet af det første døgn.

Jeg synes ikke stikpillerne var det værste ved igangsættelsen.

Men som de andre siger, kan man jo sige nej - det er først når du rammer de 42 uger, at de for alvor begynder at presse på for igangsættelse og det er jo fordi de frygter moderkagen står af.

Prøv at tage det hele roligt, selvom igangsættelse selvfølgelig ikke er drømmescenariet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nok ikke lige heeelt hvad du vil høre, men du får det alligevel ;)

Jeg blev sat i gang 41+6 med to stikpiller. Herefter to stikpiller igen formiddag samt eftermiddag 42+0 og igen formiddag 42+1. Om eftermiddagen fik jeg sat ballonkateder op, og skulle komme igen næste morgen. Det blev taget ud kl 12, hvorefter de forsøgte at tage vandet. Dog med begrænset held.

42+2 om eftermiddagen fik jeg vedrop og begyndte så småt at få veer. De stoppede dog da jeg var 7 cm åben, så Noah er født ved akut kejsersnit 42+3. Jeg fik dog valget om jeg ville have slukket for vedroppet og så prøve igen næste morgen, for at slippe for AKS, men jeg var TRÆT og kroppen kunne ikke mere efter 3-4 dage med konstante småveer og ingen søvn.

Mit forløb var langtrukkent. Det var ikke stresset eller som sådan ubehageligt, men besværligt at køre frem og tilbage hele tiden. Og så er man bare utålmodig!

Håber du går i gang af dig selv. Der er trods alt noget tid til igangsættelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ingen erfaring men ville ikke forlade tråden uden at sige pøj pøj og krydsede fingre og tæer for du går igang af dig selv inden tirsdag :kram2

:ditto :bd :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang med Lilly og havde en super fødsel, for mig kunne det ikke ha været mere trygt, at jeg var på hospitalet da de tog vandet og derfor ikke skulle transporteres rundt med veer.

 

Selv om det var mit 4. barn var jeg helt lukket 40+5 og fik modnende piller 2 gange (morgen og eftermiddag) før jeg var så åben at vandet kunne tages. De havde snakket om at vente til næste dag men jeg fik heldigvis "lov" at få taget vandet om aftenen. Dermed bare sagt at igangsættelsen kan  være en langvarig proces, man ved ikke om man skal ind til en aftale og ha prikket vandet, eller om man blir sendt hjem igen og vente ½-1-2 dage endnu. 

 

Håber du får en fantastisk fødsel og at din krop er klar til at gå i gang, om det så blir med eller uden et lille/stort skub.

 

PS kan huske du skrev at G fik prøvesvar på din termin - er det gået som alle håbede? (du behøver ikke svare her hvis du ikke har lyst, har bare tænkt på jer)

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang en uge over tid. Sådan lidt spontant. Var inde pga smerter og JM sagde hun lige kunne løsne hinderne. Det var ikke særlig rart da hendes hånd skulle ret lang derop. Og så fik jeg en tid til stikpillet nogle dage efter. Men nåede kun lige hjem og kørte så derop igen for at føde. Fik veer en time efter hindeløsning og fødte fire timer efter. Det var fint for mig. Måske du skal i armene på en mindre stresset JM på dagen hvis du kan, så skal det hele nok gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang med min søn for snart 3 år siden og det gik helt efter bogen til trods for at han viste sig at være en stor baby.

Mødte ind en torsdag eftermiddag ved 14 tiden, hvor jeg er 41+3. Blev undersøgt og får kørt ctg. Får to piller som jeg ska sluge og her ka vi så tag hjem med besked om at jeg ringer ved veer og ellers sku vi komme igen 19.30.

Intet sker og vi dukker op 19.30 på fg og jeg får kørt ctg igen og blir undersøgt. Der er ikke sket det store og vi aftaler at vi kommer ind næste dag 7.30 medmindre jeg får veer. Får to piller igen.

Kl. 24 ca får jeg veer - kontakter fg og vi aftaler st jeg sku tag to panodiler og se det an en time. De piller virkede ikke og vi ringer og blir enige om at vi kommer ind til tjek ved 3 tiden. Her blir jeg tjekket og er 5 cm åben, så vi sku blive.

Han er født 9.31 fredag morgen 41+4.

Så her har jeg kun haft en god oplevelse. Jeg synes du skal slippe bekymringerne og slappe af. Måske slipper du for det, måske ska du igennem det. Men det er muligt at få en god oplevelse ud af der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak alle sammen. Jeg er stadig nervøs, specielt fordi jeg bare ikke ønsker en langtrukken igangsættelse, som nogen beskriver. Men som andre siger, der er jo god tid til at det hele kan gå i gang selv.

 

Saga, G´s knoglemarv er ren og fin! Så det er vi LYKKELIGE for! Tak fordi du huskede det :kiss.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak alle sammen. Jeg er stadig nervøs, specielt fordi jeg bare ikke ønsker en langtrukken igangsættelse, som nogen beskriver. Men som andre siger, der er jo god tid til at det hele kan gå i gang selv.

Saga, G´s knoglemarv er ren og fin! Så det er vi LYKKELIGE for! Tak fordi du huskede det :kiss.

:yay for ren og fin knoglemarv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak alle sammen. Jeg er stadig nervøs, specielt fordi jeg bare ikke ønsker en langtrukken igangsættelse, som nogen beskriver. Men som andre siger, der er jo god tid til at det hele kan gå i gang selv.

 

Saga, G´s knoglemarv er ren og fin! Så det er vi LYKKELIGE for! Tak fordi du huskede det :kiss.

Hvor er jeg bare glad for at høre det! Så er I jo så klar som I kan blive til et nyt kapitel som forældre :loveshower

 

Det er hårdt arbejde, det gør ondt og det kan være voldsomt udmattende på alle måder, men også helt fantastisk at føde, syns du skal læse fødselsberetninger, BK er fuld af rigtig gode af alle mulige slags - og så skal du glæde dig, for du skal snart møde jeres søn :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os gik det også fint. Hindeløsning var ikke sjov, men hurtigt overstået og alligevel lidt rart at der blev gjort noget fysisk og håndgribeligt, for at få sat skub i sagerne.

En smule langtrukkent (halvanden dag fra start til vandafgang), men jeg husker det som hyggeligt. Man er spændt og nervøs og lidt fjollet over hvad der venter rundt om hjørnet. Jeg lå med CTG på, og fnes så meget over min mand (lidt ligesom i folkeskolen, hvor at man fnes allermest når man skulle være stille), at jeg pruttede helt vildt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk nu, at du kan sige nej til igangsættelse!

 

Jeg frabad mig igangsættelse med mindre der specifikt var noget galt - og havde en dejlig indgrebsfri fødsel, der gik i gang af sig selv 11 dage over tid (jeg kender så ægløsningstidspunktet - og ifølge det var jeg faktisk hele 14 dage over tid)

 

De sidste par dage op til fødslen var jeg inde med jævne mellemrum og blive scannet for at vurdere mængden af fostervand og vurdere moderkagen uden de dog fandt noget, der skulle indikere, at min søn ikke bare hyggede sig derinde og tog sin tid.

 

En igangsættelse med vedrop (vestorm), langvarigt sengelægge, epidural og alt det der, var min store, store frygt op til fødslen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåh ja - og så vurderer jeg altså ikke hindeløsning som en "igangsættelse". Det indebærer ingen risiko eller medicin, for hverken mor eller barn - og det eneste det i virkeligheden gør, er at give en fødsel et lille skub, hvis den allerede er på vej.

Det tog jeg gladeligt imod - også flere gange...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maustique, jeg var igennem alt det du beskriver som din store frygt.

Vil bare lige sige at man sagtens kan have en god fødsel alligevel. Selvfølgelig er det ikke sjovt mens det stod på, men allerede dagen efter var jeg frisk på at skulle igennem det igen på et eller andet tidspunkt.

Jeg synes i hvert fald at jeg havde en god fødsel, selv med vestorm, vedrop, epidural, sengeliggende i stort set 18 timer ud af 25 (bortset fra et par tisseture) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev igangsat da jeg ventede min søn.

Jeg blev igangsat I uge 39 pga komplikationer og min krop var ikke specielt klar til at han skulle komme, så det tog sin tid.  

Jeg blev sat igang med stikpiller og fik dem 2 dage, uden det gav overdrevent meget, på dagen fik jeg foretaget en hindeløsning  og fik stadig lagt stikpiller. På mig gjorde hindeløsningen ikke ondt jeg var slet ikke klar over hvad hun lavede før bagefter, jeg troede bare hun lagde endnu en stikpille. De overvejede om morgenen på 3 dagen at tage vandet men ventede. Vandet blev taget om aftenen på 3 dagen.

 

Jeg synes det var hyggeligt, det tog sin tid, men vi fik det bedste ud af det og havde nogle hyggelige dage. Vi blev sendt hjem efter hver stikpille og på 2 dagen var det både morgen og aften vi skulle komme, men sådan var det.

På 3 dagen, havde jeg det dog sådan, at jeg skal bare ikke hjem igen uden Sebatian, så vi tog ned I Hillerød by og købte julegaver og fik en god frokost, imens jeg kunne mærke det trak mere og mere og der kom gang I sagerne. Det klogeste havde nok været at tage den med ro og få noget søvn, men det var bare ikke det jeg havde brug for.

Om aftenen tog vi tilbage til Hllerød og kl. 20.00 tog de vandet, det var ved at briste af sig selv, men de hjalp det på vej. Jeg fik vedrop, det tog 20 timer og endte I akut kejsersnit selvom jeg var fuldt udvidet, men Sebastian sad forkert I bækkenet og kunne ikke komme ud, så sådan var det.

 

Selvom det ikke var den perfekte fødsel, så var det sådan det blev og når jeg nu 7 år senere tænker tilbage på det, så er det jeg tænker på hvor hyggeligt det var :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske at jeg havde tid til igangsættelse fredag den 28 september(40+4, men af hensyn til at Ida var meget lille i det, skulle det ske så tidligt)

Torsdag den 27 september om formiddagen var jeg til kontrolscanning, som ikke vise nogle former for tegn på at jeg snart skulle gå i fødsel.

Klokken 19 fik jeg veer og klokken 23.47 er Ida født. Bare lige for at sige at fødslen godt bare sådan lige pludselig kan komme ud af det blå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også selv været lidt bekymret for igangsættelse, fordi min jordmoder siger at når man har været i fertilitetsbehandling sætter de konsekvent fødslen igang 41+0. Min mor blev sat igang og havde en rigtig dårlig oplevelse, selvom det jo er mange år siden og man sikkert er blevet dygtigere i dag. :) Hendes krop var bare ikke klar til at føde, og derfor udvidede hun sig ikke ordentligt, og så gør det selvfølgelig ondt at presse en baby ud. 

Men tror også hun var lidt uheldig, fordi som hun sagde havde personalet så travlt at de glemte at holde hendes igangsættelse ved lige og derfor blev det en noget langtrukken oplevelse.

 

Håber dog at alt går fint for dig, eller at du bare går i fødsel af dig selv lige pludselig  :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har det forfærdeligt. Der er langt mellem de positive historier, synes jeg, både her og andre steder (er jo ikke jeres skyld, I kan jo ikke gøre for, igangsættelse er noget skidt). Øv, jeg er bange. Var ellers ikke bange for fødslen overhovedet, men dette her er jeg slet ikke forberedt på :-(. Skal tale med dem her søndag, og så er det ellers i gang tirsdag. Hvad der skulle have været en god og hyggelig tid er nu blevet fuld af stress og konflikter fordi jeg føler mig presset. Er virkelig så ked af det. Kommer ikke til at sove ret meget inden tirsdag, hvor hensigtsmæssigt er det lige? Men hey, jm ved bedst!!! :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg takkede også nej tak til igangsættelse først, men måtte overgive mig da jeg ramte 42+0. Men det endte så fint og jeg havde en perfekt fødsel.

Fik to piller tirsdag morgen og fik begyndende veer onsdag morgen samt to piller til. Kl. 14.00 tog de vandet og så havde en fødestuer parat til os fra kl. 16. Det hele foregik super stille og roligt og jeg fødte uden noget smertestillende kl. 22. Ca. Jeg frygtede også igangsættelsen, men det var intet at frygte i mit tilfælde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER