MetteMikkelsen

Fødsel til spillefilm

47 indlæg i dette emne

Kære gravide 

  

Jeg arbejder i øjeblikket på et filmprojekt i Aarhus for en instruktør, der ønsker at have en fødsel med i sin film. I mine øjne er han et uopdaget talent og manuskriptet er fantastisk. 

  

Hvis en af jer vil tillade, at jeres fødsel bliver filmet, vil vi være dybt taknemmelige. Fødslen vil blive filmet i nærbillede, så man vil ikke kunne se, hvem der føder.  

  

Skriv gerne til min mailadresse eller ring  


Venlig hilsen 

Mette Mikkelsen 

Tlf. 61770666 
Mail: mettemikkelsen1@hotmail.com

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej undskyld, men jeg er nødt til at spørge: Når du skriver "i nærbillede" betyder det så at der filmes lige op i you-know-what mens barnet fødes? :unsure :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej undskyld, men jeg er nødt til at spørge: Når du skriver "i nærbillede" betyder det så at der filmes lige op i you-know-what mens barnet fødes? :unsure :blink

Det var også min tanke :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også min tanke :D

Hehe rart at høre, at det ikke kun er mig :D

Og hvad slags film er det? Og får man ikke normalt løn, hvis man sådan er "body double"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe rart at høre, at det ikke kun er mig :D

Og hvad slags film er det? Og får man ikke normalt løn, hvis man sådan er "body double"?

Tusind tak for din interesse og spørgsmål :) Ja, vi vil gerne filme helt tæt på underlivet. Jeg forestiller mig, at mange undervisningsfilm er filmet på samme måde.

Filmen er en ambitiøs, men lavbudget spillefilm lavet af en filmskole i Århus. Det er rigtigt, at man ofte får løn som body double og især i Hollywood. Men da dette er en skolefilm, som vi laver fordi vi er vilde med film, og derfor gør det af lyst, har vi desværre ikke mulighed for at tilbyde løn som i Hollywood. Sig endelig til, hvis der er flere spørgsmål:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I hørt om I må sætte en efterlysning op på hospitalerne i området.....

Personligt skulle jeg ikke nyde noget af at have noget der bare minder om et kamera i nærheden, men vi har jo alle forskellige grænser

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget uheldigt, at I ikke tilbyder nogen form for betaling, da selv små projekter sætter en ære i altid at betale statisterne. Det er faktisk rigtig dårlig stil.

Ikke at jeg som sådan tror, det ville gøre en forskel, jeg kan ikke forestille mig at ret mange kvinder vil tillade et "fremmed" kamera oppe i gesimsen medens fødslen står på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget uheldigt, at I ikke tilbyder nogen form for betaling, da selv små projekter sætter en ære i altid at betale statisterne. Det er faktisk rigtig dårlig stil.

Ikke at jeg som sådan tror, det ville gøre en forskel, jeg kan ikke forestille mig at ret mange kvinder vil tillade et "fremmed" kamera oppe i gesimsen medens fødslen står på...

Enig, med mindre man er reality stjerne irina ( hende fra fristet, divaer i junglen og mig og min mor), hun har sagt ja til at et kamera hold fra kanal 4 må følge hendes fødsel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig, med mindre man er reality stjerne irina ( hende fra fristet, divaer i junglen og mig og min mor), hun har sagt ja til at et kamera hold fra kanal 4 må følge hendes fødsel...

Ja eller en af pigerne fra "de unge mødre" syntes også tit at der er en fødsel med der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både de unge mødre og deltagere i mig og min mor får skam penge/løn for at deltage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle

 

Jeg synes debatten tager en underlig drejning, derfor vil jeg lige forklare situationen :)

 

Selvfølgelig skal film- og tv-produktionsselskaber lønne deres skuespillere/statister. Der sidder lønnede medarbejdere, der tjener penge på det, de laver.

 

Med denne film taler vi om unge mennesker, der bor i små lejligheder, kollegieværelser og lever af SU eller småjobs.

 

Man går ikke bare ind fra gaden og bliver ansat i et produktionsselskab i filmbranchen - før man overhovedet kan søge de større fonde, skal man have bevist sit værd.

 

Derfor produceres flere 100 kortfilm/skolefilm osv. årligt, hvor ingen får løn. De er lavet af lyst og vilje. Flere professionelle skuespillere er også med på disse produktioner for næsten ingenting, fordi de kan lide manuskripterne og håber på et længere samarbejde med filmarbejderne.

 

Selv har jeg arbejdet hver dag i snart 1,5 år på denne film uden at få en krone for det. Det samme gælder alle andre der har medvirket. Jeg gør det, fordi jeg synes det er et genialt manuskript, så jeg vil gerne være med til at skabe kunst.

 

Jeg synes ikke det er dårlig stil, at bede en kvinde om en tjeneste. Hun vil ligesom os andre være med til at skabe et unikt værk.

Og jeg ønsker heller ikke at finde en, der medvirker for pengene skyld. Det ville skabe en dårlig oplevelse for alle. Man skal synes, det kunne være spændende.

 

Jeg er klar over, at det ikke er for alle. Men jeg ved, at der findes nogen modige kvinder, der er okay med det. Det er dem, jeg prøver at finde frem til.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en meget intim, personlig og privat situation du beder om at få lov til at filme, hvilket jeg tror gør at størstedelen takker nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en meget intim, personlig og privat situation du beder om at få lov til at filme, hvilket jeg tror gør at størstedelen takker nej.

Enig. Men det er jo fair nok hun spørger og så behøver man jo ikke svare/sige ja hvis man ikke er interesseret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også i får svært ved at finde en der vil gøre det gratis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle

 

Jeg synes debatten tager en underlig drejning, derfor vil jeg lige forklare situationen :)

 

Selvfølgelig skal film- og tv-produktionsselskaber lønne deres skuespillere/statister. Der sidder lønnede medarbejdere, der tjener penge på det, de laver.

 

Med denne film taler vi om unge mennesker, der bor i små lejligheder, kollegieværelser og lever af SU eller småjobs.

 

Man går ikke bare ind fra gaden og bliver ansat i et produktionsselskab i filmbranchen - før man overhovedet kan søge de større fonde, skal man have bevist sit værd.

 

Derfor produceres flere 100 kortfilm/skolefilm osv. årligt, hvor ingen får løn. De er lavet af lyst og vilje. Flere professionelle skuespillere er også med på disse produktioner for næsten ingenting, fordi de kan lide manuskripterne og håber på et længere samarbejde med filmarbejderne.

 

Selv har jeg arbejdet hver dag i snart 1,5 år på denne film uden at få en krone for det. Det samme gælder alle andre der har medvirket. Jeg gør det, fordi jeg synes det er et genialt manuskript, så jeg vil gerne være med til at skabe kunst.

 

Jeg synes ikke det er dårlig stil, at bede en kvinde om en tjeneste. Hun vil ligesom os andre være med til at skabe et unikt værk.

Og jeg ønsker heller ikke at finde en, der medvirker for pengene skyld. Det ville skabe en dårlig oplevelse for alle. Man skal synes, det kunne være spændende.

 

Jeg er klar over, at det ikke er for alle. Men jeg ved, at der findes nogen modige kvinder, der er okay med det. Det er dem, jeg prøver at finde frem til.

Så må i også acceptere hvis mange af kvinderne herinde tager afstand til jeres projekt, for lige som Vinnus siger så er det bare en meget intim og   privat ting. Jeg tror også i får meget svært ved at finde en der frivilligt og gratis vil udstille deres underliv under en fødsel os selvom man ikke vil få vist sit ansigt, så vil man selv vide at det ens underliv der blottet for åben skærm...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. Men det er jo fair nok hun spørger og så behøver man jo ikke svare/sige ja hvis man ikke er interesseret.

Det var også mere en forklaring på hvorfor der nok ikke er den store chance for gevinst. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske kunne det hjælpe lidt på debatten, hvis det blev forklaret i hvilken forbindelse fødslen indgik i filmen? Altså - del lidt af "kunsten"...

 

Jeg kunne personligt aldrig drømme om at dele noget så personligt som mit barns fødsel, eller lade nogle filme mine private dele på den måde - men HVIS jeg nu kunne overveje det, så ville jeg ihvertfald være meget interesseret i at vide, hvilken kontekst optagelserne skulle bruges i. Det er jo dér, det I vil gøre adskiller sig fra en undervisningsfilm. Tænk på at I filmer et nyfødt barn! Hvad er historien bag? Er det gyserfilm om djævle og barnet et halvblods? Er det en film om voldtægt/incest? Eller er det en "lykkelig" afslutning på en kærlighedsfilm?

Forklar HVORFOR det er nødvendigt at filme direkte op i skrævet på en kvinde. Det må der være en "kunstnerisk" grund til - da man snildt kan filme en fødsel på anden måde.

Det her kommer ikke til at handle om penge - jeg tror sgu vi kvinder er lidt ligeglade når det kommer til vores krop og vores børn. Hvis I skal have held med at finde nogen, så skal I "sælge" projektet som helhed.

Held og lykke med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig med Maustique og jeg spurgte forresten heller ikke om lønnen fordi jeg tænkte at penge som sådan var en afgørende faktor :)

Jeg synes egentlig stadig, at en eller anden kompensation vil være på sin plads (Selvom man ikke tjener penge på filmen, betyder det jo ikke at den er gratis at lave ;)), men ja, enig i at det er langt mere interessant at vide, hvad idéen med filmen er :)

Skal man i øvrigt føde i Aarhus for at kunne deltage, eller kommer filmholdet til en, eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også den faktor, at jeg føler der bør være en chance for kvinden til at fortryde.

En fødsel er en MEGET uforudsigelig hændelse i ens liv. Man ANER ikke hvad der udspiller og hvordan det kommer til at ske - det er ikke noget man kan gøre "scripted". Det er en ukontrolleret situation, ISÆR for kvinden.

 

Jovel er det en skide fed ting at have med, men velvidende om at det KUN er de "ædle dele" der blev filmet, og at det KUN var interessen, så er der sq ikke ret mange der vil være med tror jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså på youtupe er der massere fødefilm hvor der filmes direkte op "i skrævet" både med og uden ansigt. Primært fra USA tror jeg. Så der må jo være nogen derude der gerne deler den del med resten af verden. Der er selvfølgelig forskel på at få besøg af et fremmed filmhold, og så selv at lægge en hjemmevideo op. En løsning til filmen kunne jo også være at bede om at få adgang til folks hjemmevideoer. Hvis det kun er selve klippet hvor barnet kommer ud, der skal bruges i filmen, kunne det jo være der var noget der kunne bruges.

Jeg havde selv en veninde med som fotograf ved min anden fødsel, og hun tog nogle billeder lige da barnet kom ud. De billeder er jeg glad for at have, men det er ikke nogen jeg deler med hvem som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også den faktor, at jeg føler der bør være en chance for kvinden til at fortryde.

En fødsel er en MEGET uforudsigelig hændelse i ens liv. Man ANER ikke hvad der udspiller og hvordan det kommer til at ske - det er ikke noget man kan gøre "scripted". Det er en ukontrolleret situation, ISÆR for kvinden.

Jovel er det en skide fed ting at have med, men velvidende om at det KUN er de "ædle dele" der blev filmet, og at det KUN var interessen, så er der sq ikke ret mange der vil være med tror jeg.

Helt enig.

Og hvordan vil i kunne vide, at i kan nå med til fødslen? Det kan jo gå rigtig rigtig stærkt. Under en time. Eller tage flere dage. Tænker bare rent praktisk.

Og det er jo heller ikke sikkert at barnet kommer til termin, så igen. Rent praktisk, hvor mange uger tænker du, at i sådan står stand-by.

Og som andre har nævnt, er det en meget uforudsigelig situation, som i værste tildfælde kan ende i akut kejsersnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også den faktor, at jeg føler der bør være en chance for kvinden til at fortryde.

En fødsel er en MEGET uforudsigelig hændelse i ens liv. Man ANER ikke hvad der udspiller og hvordan det kommer til at ske - det er ikke noget man kan gøre "scripted". Det er en ukontrolleret situation, ISÆR for kvinden.

Jovel er det en skide fed ting at have med, men velvidende om at det KUN er de "ædle dele" der blev filmet, og at det KUN var interessen, så er der sq ikke ret mange der vil være med tror jeg.

Det kan man vel lave en kontrakt om? :)

Jeg tænker også den anden vej rundt: Hvad hvis man har meldt sig, blevet filmet, og optagelserne så ikke var gode nok? Altså hvis fx linsen var blevet nusset, hvis kvinden kom til at sparke til kameraet eller hvis fødslen ikke passede ind i det kunstneriske billede. En ting er at melde sig frivilligt til så intim en ting, noget andet er at gøre det, og så konstatere at det var til ingen verdens nytte.

Det er ikke fordi jeg synes idéen er dum, og jeg tror såmænd også at der findes nogen derude, der gerne vil melde sig. Der er bare en del af det, jeg bliver nysgerrig på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår helt ærlig slet ikke debatten omkring et simpelt spørgsmål - Er ret så sikker på man får forklaret nærmere omstændigheder hvis man er interesseret, alt fra om man kan fortryde til hvor og hvornår etc.

Synes debatten går lige lovlig meget til den ift at det kun er en forespørgsel? Ingen af os er jo tvunget til at melde sig??!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår helt ærlig slet ikke debatten omkring et simpelt spørgsmål - Er ret så sikker på man får forklaret nærmere omstændigheder hvis man er interesseret, alt fra om man kan fortryde til hvor og hvornår etc.

Synes debatten går lige lovlig meget til den ift at det kun er en forespørgsel? Ingen af os er jo tvunget til at melde sig??!!!!

Fuldstændig enig her...

Og der er vel ingen grund til at dømme på forhånd og sige at det bliver nemt at finde en... Det tror jeg de er klar over, men man finder da i hvert fald ikke en, hvis man ikke spørger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår helt ærlig slet ikke debatten omkring et simpelt spørgsmål - Er ret så sikker på man får forklaret nærmere omstændigheder hvis man er interesseret, alt fra om man kan fortryde til hvor og hvornår etc.

Synes debatten går lige lovlig meget til den ift at det kun er en forespørgsel? Ingen af os er jo tvunget til at melde sig??!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.