Meretek81

Meget kvalme og mange opkastninger.

20 indlæg i dette emne

Hej.

Er der nogen af jer som har prøvet at få noget mod kvalme og opkastninger?

 

Jeg kaster alt op jeg indtager og jeg er ved at blive sindsyg. jeg er 6+2 og det har stået på siden i Torsdags og selv om alle siger det er gode tegn, og det er jo for et godt formål så hjælper det altså ikke på at jeg ligger med hovedet i en spand 90% af mine vågne timer.

 

Jeg vil prøve at få en akut tid ved min læge imorgen, jeg er bare bange for om man overhovedet kan få noget, Og jeg er så træt af råd som kiks, mælk og mandler, det virker ikke.......:(

 

Mvh Merete

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lyder som du har hyperremesis, hvor kvalme og opkast bliver så voldsomme at man hverken kan holde vådt eller tørt indenbords, derfor må mange der lider af det i voldsom grad, os gå til væsketerapi eller indlægges på sygehuset.

Du kan læse mere om det her: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/obstetrik/tilstande-og-sygdomme/svangerskabsgener/hyperemesis-gravidarum/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal have en tid ved lægen. Der er hjælp at hente. Jeg fik en henvisning til sygehuset hvor jeg fik akupunktur. Da det var værst fik jeg også kvalmestillende medicin. Men de anbefaler at man spiser og drikker det man kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik nogle piller af lægen. Og så små spiste jeg hver anden time. Det hjalp lidt. Nogle har gode erfaringer med seabands. Mit gik denne gang over ved uge 13, de andre gange uge 20. Afsted til lægen og fri fra arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Akupunktur hjalp også lidt ved mig. Men ja du skal da have fat i lægen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

B6 vitamin hjalp for mig, da jeg var i samme situation i sidste graviditet. Der stoppede kvalme og opkast først dagen før fødslen.

Dengang tænkte jeg meget på, hvad der var rarest at kaste op igen. Fx mælk = no go, da det blev surt. Men kylling med remulade, er der ikke så stor forskel på om det kommer den ene eller den anden vej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar. Jeg bruger seabands men de virker ikke rigtig. Jeg har kigget lidt på hvad man kan få af kvalmestillende medicin og SSI er kommet med nogen undersøgelser som viser at det er ok at tage selv om man er gravid så det håber jeg at jeg kan få lægen overbevist om, kan ikke leve på denne måde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er pt i behandling for hyperemesis på sygehuset, hvor jeg engang om ugen får sat akupunktur nåle og de sidste 3 uger har jeg også fået væske i drop.

Især droppet har hjulpet mig rigtig meget.

Så afsted til lægen med dig og se om du ikke kan komme i behandling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået nogle piller hos min læge. Og han har også givet mig akupunktur. Det har hjulpet rigtig meget. Har selv ligget uafbrudt og kastet op siden jul. Men de sidste 3 uger er det forbedret meget og nu kaster jeg kun en sjældend gang imellem op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Må man tillade sig at spørge hvor i landet du er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også det problem i starten. For mig gik det værste over omkring uge 15. Resten af tiden har jeg "bare" haft kvalme og kaster kun op, hvis jeg ikke får spist hurtigt nok eks. om morgenen.

Jeg forsøgte akupunktur, men det havde desværre ingen effekt på mig.

Fik udskrevet emperal af min læge og det måtte jeg tage fast indtil der ca. uge 15 :)

Håber du kommer hurtigt over det, for det er virkelig stygt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også voldsomt ramt, men tager ikke noget... Min JM var ikke så glad for det så hvis det ikke er blevet bedre til næste JM møde skal jeg i en eller anden form for behandling.... Det er virkeligt hårdt at komme igennem nogen dage og jeg frygter lidt når jeg skal starte i praktik i næste uge hvor det forventes at vi er på hele dagen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen piller til mig men er kommet i behandling på sygehuset med drop og akupunktur og har det lidt bedre nu her efter første behandling, så må vi se hvor længe det holder. Og så sygemeldte min læge mig i mindst 2 uger fra arbejde.

Jeg synes det er rigtig hårdt og tager en del af glæden ved at være gravid, og der er langt til 12. Uge.

Moped hvad er det for piller du får?

Jeg får nogle ser hedder, metoclopramid. Tager en halv om morgenen og det har hjulpet mig meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MoPed det er dem jeg har læst om som SSI har lavet forsøg med og har sagt god for at man kan tage det tidligt i graviditeten.

Jeg bor i Osted, og er i behandling på Roskilde sygehus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også voldsomt ramt, men tager ikke noget... Min JM var ikke så glad for det så hvis det ikke er blevet bedre til næste JM møde skal jeg i en eller anden form for behandling.... Det er virkeligt hårdt at komme igennem nogen dage og jeg frygter lidt når jeg skal starte i praktik i næste uge hvor det forventes at vi er på hele dagen....

Håber du får det bedre snart eller at din JM sætter dig i gang med noget behandling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også voldsomt ramt, men tager ikke noget... Min JM var ikke så glad for det så hvis det ikke er blevet bedre til næste JM møde skal jeg i en eller anden form for behandling.... Det er virkeligt hårdt at komme igennem nogen dage og jeg frygter lidt når jeg skal starte i praktik i næste uge hvor det forventes at vi er på hele dagen....

Håber du får det bedre snart eller at din JM sætter dig i gang med noget behandling.

Jeg håber det snart vender.... Har tabt mig 8 kg indtil videre og jeg er 8+3, så selvom jeg har lidt at tage af er JM ikke så glad for det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er pt i behandling for hyperemesis på sygehuset, hvor jeg engang om ugen får sat akupunktur nåle og de sidste 3 uger har jeg også fået væske i drop.

Især droppet har hjulpet mig rigtig meget.

Så afsted til lægen med dig og se om du ikke kan komme i behandling

Er netop i dag blevet sat i behandlin med kvalmestillende medicin, da sygehuset ikke mente at væske og akupunktur var nok længere. Men det hed noget andet end det I andre snakker om. Har dem ikke lige her og kan ikke huske hvad det var

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået nogle piller som hedder emperal og de tager toppen så det er dejligt. Er blevet sygemeldt yderligere 2 uger og har så en uges ferie så det giver ro på også og så håber jeg det snart går i sig selv igen.

Jeg skal scannes imorgen det glæder vi os til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære Merete

 

Det må være svært at holde fast i at det er for et godt formål når du er så præget af din kvalme. Det lyder bestemt til at du er langt ud over det punkt hvor seabands og forskellige kostråd hjælper. Du lader til at have en meget høj grad af graviditetskvalme.

En akut tid ved lægen er den rigtige vej at gå. Lægen kan henvise dig videre, hvis du har behov for at komme i behandling på en sygehusafdeling. Der vil man kunne give dig intravenøs behandling med væske. Men der findes forskellige kvalmestillende midler der måske er værd at prøve inden og som supplement kan man med fordel anvende akupunktur. Jeg har ikke så gode erfaringer med zoneterapi mod kvalme.

Nogle ting kan du selv gøre. jeg vil anbefale at du sygemelder dig fra dit arbejde (det er du nok allerede?), ind til du har det bedre. Du skal sove så meget du kan, du skal få frisk luft og lidt motion (gåture), og for alt i verden spis og drik - også selvom du ikke har lyst og det kommer op kort tid efter. Den lille smule din krop når at optage for dig er godt. 

God bedring - det er en hård tid for dig

 

Mvh

Laura - gravid og jordemoder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER