Tumlepigen

Mængde og størrelse på babytøjet

10 indlæg i dette emne

Hej kloge med-gravide og mødre ^_^

Jeg har fundet denne liste i en brochure fra Libero, som jeg fik til første lægebesøg. Jeg synes, at den indeholder mange gode informationer, inklusiv denne liste over, hvad man bør indkøbe til baby. Jeg har længe spekuleret over mængden af tøj og i hvilke størrelse man skal købe det: hvor meget i størrelse 50, 56, 62 etc.?

Listen ser således ud:

  • 6 bodystockings
  • 4 sparkedragter
  • 2 natdragter
  • 2-3 sweatshirts/trøjer
  • 2 t-shirts med lange ærmer
  • 6 par sokker (må ikke stramme)
  • 1 svøb/små tæpper
  • 1 hue
  • 1 pakke Newborn bleer, Mini hvis baby vejer over 3700 gram ved fødslen
  • 20 stofbleer
  • 2 lagner og dynebetræk
  • 1 babydyne
    Til sommerbabyer desuden:
  • 2 t-shirts med korte ærmer
  • løse bukser i t-shirt eller joggingstof
  • solhat
  • 1 let kyse
  • Svanemærket solcreme

Man gider jo hverken købe for lidt eller for meget og det er jo lidt svært, når man heller ikke kender størrelsen på tøsen, når hun kommer ud...

Kan nogen af jer erfarne mødre eller kloge kommende mødre hjælpe mig? Hvad gjorde/gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg arvede en del fra min nevø. det er jo ikke fordi body'er i str. 56 bliver slidt :-)

Jeg brugte ikke noget tøj i str. 50, da begge mine børn brugte 56 næsten fra start.

Jeg ville måske nogle 4-5 bodyer i str 56 og et par drager, som du syntes er fine.

Du får jo sikkert også en del i barselsgave og ellers har butikkerne jo også åben efter du har født - så du kan jo bare købe noget efter barnets ankomst :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej kloge med-gravide og mødre ^_^

Jeg har fundet denne liste i en brochure fra Libero, som jeg fik til første lægebesøg. Jeg synes, at den indeholder mange gode informationer, inklusiv denne liste over, hvad man bør indkøbe til baby. Jeg har længe spekuleret over mængden af tøj og i hvilke størrelse man skal købe det: hvor meget i størrelse 50, 56, 62 etc.?

Listen ser således ud:

  • 6 bodystockings
  • 4 sparkedragter
  • 2 natdragter
  • 2-3 sweatshirts/trøjer
  • 2 t-shirts med lange ærmer
  • 6 par sokker (må ikke stramme)
  • 1 svøb/små tæpper
  • 1 hue
  • 1 pakke Newborn bleer, Mini hvis baby vejer over 3700 gram ved fødslen
  • 20 stofbleer - vil sige du nok skal bruge nogle flere, så der ikke skal vaskes hele tiden, for man bruger mange af dem
  • 2 lagner og dynebetræk
  • 1 babydyne - vi havde 2 dyner, en til sengen og en til barnevognen, så skulle man ikke slæbe den frem og tilbage. Vores barnevogn stod inddørs.
    Til sommerbabyer desuden:
  • 2 t-shirts med korte ærmer
  • løse bukser i t-shirt eller joggingstof
  • solhat
  • 1 let kyse
  • Svanemærket solcreme

Man gider jo hverken købe for lidt eller for meget og det er jo lidt svært, når man heller ikke kender størrelsen på tøsen, når hun kommer ud...

Kan nogen af jer erfarne mødre eller kloge kommende mødre hjælpe mig? Hvad gjorde/gør I?

Jeg synes det er svært at sige hvor meget tøj du skal købe, vi havde selv meget tøj. For når de er helt små, så bruger de ca. 2 sæt tøj om dagen, fordi de gylper. Hvor det er en barn der gylper meget, så skal der nok mere tøj til. Så det er endelig hvor meget du vil vaske på en uge. Vi havde tøj til, at de ca. kunne have 2 sæt tøj på hver dag i en uge ;) Alt for meget tøj, men gad som sagt ikke vaske hele tiden. Når de når str. 62-68, så bruger de ikke så meget tøj mere.

Ang. str. på tøjet, så ville jeg købe et sæt eller 2 i str. 50, og ellers resten i str. 56. Du kan jo altid købe mere i str. 50, hvor det er en lille bebs du får. Mine unger var store, 4070 og 4570 g og begge 55 cm, de kunne begge passe str. 50 i 2-3 uger ca. Så derfor er det svært at sige noget om str.

Du skal nok forvente, at når du får barselsgaver, at tøjet vil være en str. 56 eller 62, det plejer folk at give i den str.

Håber du finder ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde kun 1 sæt i 50 første gang, stor fejl for selvom Frederic var 53cm så svømmede han i 56, så vi måtte forbi byen da vi gik hjem fra sygehuset og købe mere ind, for alt det tøj vi fik i gave var i 62+, Frederic brugte 50 i en måned, og så gik vi over til 56 hvor vi havde ca det som står ovenfor i.. Jeg har brugt heldragter begge gange næsten, så havde en 6-7 stykker i de første størrelser min. så brugte vi langærmet til V fordi han var vinterbarn og kortærmet til F fordi han kom i foråret og der var rigtig varmt :) Vi har haft 40+ stofbleer, og de kunne nemt bruges på en uge fordi V gylbede så meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det lyder som lidt tøj? Men det kommer jo igen an på hvor meget man gider vaske ;-)

Jeg brugte str. 50 i ca. en måned til begge mine drenge, de var store begge to, men kunne altså ikke passe det meste af det tøj jeg havde i 56. Men de vokser hurtigt ud af 50 og 56, så selvom vi havde mere tøj end det der står på din liste, forsøgte vi at købe brugt og arve så meget som muligt!

Jeg fik en del i str. 56 og 62 i gave, men købte også selv lidt lukus ting i de størrelser, da det andet blev købt billigt!

Mine drenge har brugt min. to sæt tøj om dagen til de var ret store, 7-8 måneder.

Er enig i at to dyner er rigtig smart, da de også tisser igennem nogle gange eller gylper på dynen! Vi havde også flere sæt sengetøj, 4-5 sæt, syntes vi skiftede ret tit. Jeg syede selv 4 sæt og købte et "fint" som lukus sæt.

Jeg må indrømme at jeg ikke gad ud og købe noget som helst de første måneder efter jeg havde født! Jeg var rigtig glad for at havde det hele parat inden, så de var 2-3 måneder inden jeg behøvede at ta ud og købe mere! (der nød jeg det så også rigtig rigtig meget og fik nok overkøbt lidt!!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde temmelig meget tøj og jeg ville ikke undvære det. Jeg synes bare konstant at både baby og jeg stank af gammel mælk og gylp og vi skiftede ret tit fordi hun også lavede igennem bleen.

Mine piger var 4060/55cm og 4075/57 cm og har begge brugt str 50- selvfølgelig alt efter mærke da størrelsen varierer meget.

Dvs ved første barn fulgte jeg mere eller mindre sådan en liste og endte med at vi skulle ud og købe tøj til baby 3 dage efter fødslen :-(

Stofbleer kan man ikke få for mange af. Vi har købt 24 + arvet en kæmpe stak.

Og dyner havde vi mange af, men havde også fast en dyne liggende i både barnevogn og vugge + en ekstra dyne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk butikkerne også har åbent når du har født - og orker du ikke at tage i fysiske butikker er der masser af netbutikker ;)

En af de ting jeg lærte fra barn nr. 1 til de efterfølgende er at vente med at købe tingene til der er brug for dem. Har haft MANGE ting der aldrig blev brugt.

Det mine nyfødte brugte mest var heldragter og bodyer, og jeg havde meget tøj Xander aldrig nåede at have på, da han var for stor til det allerede da han blev født.

Surt :(

Og endnu mere surt at barselsgæsterne havde været så flinke at vaske det tøj de havde købt til ham, så jeg ikke skulle tænke på det som nybagt mor... de havde bare ikke tænkt at tøjet måske ikke var min smag / det var for småt og når de havde vasket det kunne det ikke byttes :(

Her har jeg nydt strømpebukserne. På kolde dage er de gode at have under heldragten og på varme dage kunne de nøjes med langærmet body og strømpebukser.

Husk at trøjer med hætter er møgirriterende!!! Og kjoler er kun til pynt når der skal tages billeder. Et lille barn kan ikke bevæge sig med hætte / kjole. Hætten ender med at ligge som en pølse under nakken og kjolen kravler op og bliver en pølse under ryggen - hvilket er ret generende for den lille der jo er så lille at den ikke kan bevæge sig væk fra det :(

Dyner vil jeg også sige er bedst med to stk. Især hvis det bliver et gylpebarn... der er meget træls at stå med en overgylpet seng og så kun have en dyne.

Et fif er at købe en voksendyne. Hvis du klipper den over på midten har du to juniordyner og klipper du en af dem over har du to babydyner. Dvs. du har to babydyner + en junior, og så koster de ikke ret meget ift. hvis du skulle have købt dem enkeltvis.

Sørg dog for at sy med symaskinen over dynen før du klipper - ellers har du fnuller i hele huset ;)

Og husk at købe dyne der kan tåle vaskemaskine - det får du brug for!

(og Ikea kører med svenske mål på både dyner og betræk som ikke passer med danske dyner / betræk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ventet med at købe meget tøj til efter jeg har født.

Inden havde jeg noget forskelligt som jeg havde fået, og det var selvfølgeligt vasket og klart alt det i de små størrelser.

Ud over det, så har det her været et stort hit at bruge bodyer fra ByJezz - fordi de kan udvides, og derfor bruges i lang tid.

Så kan anbefale at købe nogle bodyer fra ByJezz i str 0-6mdr, så kan du bruge dem også selvom du får en baby der ikke passer str 50 i ret lang tid.

Her er lige et link:

http://morogbaby.com/boernetoej-13/bodystocking-med-lange-aermer-14/checkme-bodystocking-i-sort-med-roede-aermer-4.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super med alle jeres erfaringer! Det er meget forskelligt, hvad der har fungeret, kan jeg se, men det er rart at høre, hvad andre har gjort, når man nu er helt grøn på området ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil også sig 40-50 stofbleer :)

Og 2 dyner HELT sikkert! Jeg købte en juniordyne i Ikea og har klippet den i to..(det er ikke en allergidyne men så længe den kan vaskes på 60 grader er det lige så godt:))

men du mangler da nogle ting:

D-dråber (fra baby er 2 uger)

Babykam

Babysaks

Næsesuger (har jeg været glad for)

Zinksalve/pudder (til rød numse)

Skumklude

Uld-futter

Handsker (f.eks. disse: http://www.google.dk...s:0&tx=91&ty=81

Uld-hue

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER