Hermitess

Overreaktion eller til lægen?

16 indlæg i dette emne

Jeg har været skruk i noget tid og nu er et endelig sådan, at min kæreste også er ved at være klar til at få børn. Men det har sat gang i en masse tanker.

 

Det der nok plager mig mest, er spørgsmålet: kan jeg overhovedet blive gravid?

 

Jeg er 24 år(det samme er kæresten), tidligere ryger (siden jeg var 16), men normalvægtig. Min cyklus har aldrig haft noget rigtigt system før jeg startede på p-piller, da jeg var 16. For ca. et år siden stoppede jeg med p-pillerne, da jeg vidste, at jeg gerne snart ville have børn og tænkte, at min krop skulle have noget tid til at komme ind i en rytme.

 

Der er stadig bare ikke helt styr på det, faktisk vil det slet ikke være usædvanligt for mig at springe en måned eller mere over. Det har ikke generet mig før og der er ikke umiddelbart andet "galt". MEN jeg ville så gerne have mere styr på min cyklus, så jeg har mere styr på det hele.

 

Overreagerer jeg, fordi min skrukhed får lov at løbe løbsk? Eller bør jeg gå til lægen? :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Prøv at lave et skema over din mens - og så ring til lægen og spørg ad...

Det kan godt være at de vil tage dig ind lidt hvis din cyklus er helt til rotterne :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skrevet ned siden jeg stoppede og tror at jeg har fået alle gangene med.

 

6.-10. feb 2014

12.-16. maj 2014

14.-18. aug 2014

29. sep- 6. okt 2014

4.-7. dec 2014

14.-19. jan 2015

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow du springer godt nok nogle cyklusser over

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm er du blevet undersøgt for PCO? (Kan man sagtens have selvom man er normalvægtig) jeg ville ringe og hører lægen om du ikke skal til noget udredning så de kan hitte ud af hvorfor det ser sådan ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skrevet ned siden jeg stoppede og tror at jeg har fået alle gangene med.

 

6.-10. feb 2014

12.-16. maj 2014

14.-18. aug 2014

29. sep- 6. okt 2014

4.-7. dec 2014

14.-19. jan 2015

 

Hold da op. Det giver en cyklus længde på:

 

95 dage

94 dage

46 dage

66 dage

41 dage

 

Her vil jeg bestemt ikke synes, at du overreagerer, hvis du går til lægen. Man siger, at en normal cyklus skal ligge mellem 21 og 35 dage. Det må man bestemt sige, at din ikke gør. Hvis I ikke ønskede, at du skulle blive gravid, så kunne du i princippet være ligeglad med cykluslængden, og så egentligt bare nyde, at du fik din menstruation så sjældent. Men når I ønsker graviditet, må man sige, at I som udgangspunkt er noget udfordrede med den cyklus. Dels har du kun 5 cyklusser på et år, hvilket kun giver 5 forsøg (hvor andre typisk har 12), og dels kan det være noget nær umuligt at ramme ægløsningen, når du på igen måde kan regne med din cyklus længde.

 

Udover at give lægen et kald, vil jeg umiddelbart råde dig til at tage din temperatur. Dette har jeg selv haft utrolig meget glæde af. Dette kan fortælle dig, om din ÆL har været der eller ej, og på den måde kan du regne ud, hvornår du skal forvente menstruation eller teste for graviditet. For på trods af den variende cyklus længde, så vil mens altid komme 12-16 dage efter ÆL.

 

Held og lykke til jer :bd :bd :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med så lange cyklusser så synes jeg bestemt at du skal ringe til lægen.

 

Jeg tænker også PCO...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skrevet ned siden jeg stoppede og tror at jeg har fået alle gangene med.

 

6.-10. feb 2014

12.-16. maj 2014

14.-18. aug 2014

29. sep- 6. okt 2014

4.-7. dec 2014

14.-19. jan 2015

Men hvis du ikke har fået alle gangene med kan du jo ikke bruge det til ret meget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis du ikke har fået alle gangene med kan du jo ikke bruge det til ret meget?

Det er selvfølgelig en meget vigtig pointe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har skrevet ned siden jeg stoppede og tror at jeg har fået alle gangene med.

 

6.-10. feb 2014

12.-16. maj 2014

14.-18. aug 2014

29. sep- 6. okt 2014

4.-7. dec 2014

14.-19. jan 2015

 

 

Hold da op. Det giver en cyklus længde på:

 

95 dage

94 dage

46 dage

66 dage

41 dage

 

Her vil jeg bestemt ikke synes, at du overreagerer, hvis du går til lægen. Man siger, at en normal cyklus skal ligge mellem 21 og 35 dage. Det må man bestemt sige, at din ikke gør. Hvis I ikke ønskede, at du skulle blive gravid, så kunne du i princippet være ligeglad med cykluslængden, og så egentligt bare nyde, at du fik din menstruation så sjældent. Men når I ønsker graviditet, må man sige, at I som udgangspunkt er noget udfordrede med den cyklus. Dels har du kun 5 cyklusser på et år, hvilket kun giver 5 forsøg (hvor andre typisk har 12), og dels kan det være noget nær umuligt at ramme ægløsningen, når du på igen måde kan regne med din cyklus længde.

 

Udover at give lægen et kald, vil jeg umiddelbart råde dig til at tage din temperatur. Dette har jeg selv haft utrolig meget glæde af. Dette kan fortælle dig, om din ÆL har været der eller ej, og på den måde kan du regne ud, hvornår du skal forvente menstruation eller teste for graviditet. For på trods af den variende cyklus længde, så vil mens altid komme 12-16 dage efter ÆL.

 

Held og lykke til jer :bd :bd :goodluck

 

Da jeg stoppede med p-ring (ca. et år siden), havde jeg brugt p-ring/p-piller i 1,5-2 år. Min første cyklusser efter stop var omkring 60-65 dage, men længden faldt stille og roligt, så de sidste par cyklusser har været på 27-30 dage. Jeg begyndte også så småt at stresse over mine cyklusser, men har ro på nu.

I og med din sidste cyklus var på 41 dage, kunne det være du skulle give det en cyklus mere? Hvis den bliver kortere/ca. lige lang må det jo være en positiv udvikling.

Men jeg er så på den anden side, er jeg ikke selv ret god til at reagere på symptomer og gå til lægen. Og det kan jo altid skade at forhøre sig hos lægen. ;)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik til lægen 4 måneder efter p-pillestop, da jeg stadig ikke havde fået min menstruation. Hendes umiddelbare reaktion var at jeg lige skulle klappe hesten. Jeg fik dog alligevel taget blodprøve og jeg blev henvist til en gynækolog (hvor der var ventetid). Jeg fik konstateret PCO. 

Hvis ikke du har haft regelmæssig menstruation før du startede på p-piller, så synes jeg du skal søge læge. Det er under alle omstændigheder rart at få be- eller afkræftet om der er tale om PCO/ om du har ægløsninger. Hvis der er tale om PCO skal man altså ikke ha prøvet 1 år før en evt. henvisning videre. Omvendt kan du måske sagtens blive gravid naturligt, selvom du har lange intervaller mellem menstruationerne - det lyder jo til at du har ægløsning. Du kan måske sagtens blive gravid naturligt, men hvis du går og er bekymret, så ta da en snak med din læge om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar! Jeg var til lægen i dag, vi snakkede og gennemgik min medicin og han mente, at det nok var noget med mine hormoner. Jeg fik en ny tid i næste uge, hvor der blev afsat ekstra tid, så vi kan nå blodprøver, GU og celleskrab. Om jeg skal sendes videre i systemet kommer an på hvad de tests siger, men han virkede ikke bekymret.

 

Forhåbentlig er det noget, der kan rettes op på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, så håber vi på, at alt er OK. Og at du ellers får den rette hjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder godt. Det kan jo sagtens være at kroppen bare mangler tid - men dejligt at din læge tager det seriøst, så du ikke skal gå og bekymre dig unødigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK, mine blodprøver ser fine ud, alle hormoner er som de skal være. Som det eneste, er mit stofskifte lidt lavt, men det har det altid været. Lægen har derfor ikke tænkt sig at gøre mere nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK, mine blodprøver ser fine ud, alle hormoner er som de skal være. Som det eneste, er mit stofskifte lidt lavt, men det har det altid været. Lægen har derfor ikke tænkt sig at gøre mere nu.

Du skal få en henvisning til en GYN. Stofskiftet har stor indvirkning på forplantnings evnen. Og kan afhjælpes med piller. Underligt din læge ikke vil gøre mere. Men måske han ikke ved det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER