MrsMom

Overblik over økonomien i hverdagen...

23 indlæg i dette emne

Inden så længe går jeg over på barselsdagpenge og derfor en del ned i indtægt, dette er jo en god anledning til at få lidt overblik over hvad man egentlig bruger sine penge på.

 

Hvordan gør I i hverdagen?

Jeg tænker at man har et beløb om ugen, sådan til husholdning og diverse, men hvordan kan det fungere i praksis.

Har set luksusfælden, hvor de laver kuverter, men tror måske ikke lige det vil virke her.

 

Jeg mangler inspiration, hvordan får i det til at virke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Inden så længe går jeg over på barselsdagpenge og derfor en del ned i indtægt, dette er jo en god anledning til at få lidt overblik over hvad man egentlig bruger sine penge på.

Hvordan gør I i hverdagen?

Jeg tænker at man har et beløb om ugen, sådan til husholdning og diverse, men hvordan kan det fungere i praksis.

Har set luksusfælden, hvor de laver kuverter, men tror måske ikke lige det vil virke her.

Jeg mangler inspiration, hvordan får i det til at virke?

Vi bruger kuverter, ellers kan vi simpelthen ikke holde det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver især et dankort der hører til mad/husholdningskontoen. Så kan vi løbende følge med i, om vi "overholder" budget eller ej og handler kun ind på det kort. Der bliver sat et fast beløb over hver måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er primært mig der køber ind. Vi har aftalt et maks beløb pr. mdr. som jeg holder mig indenfor sådan ca. Jeg har haft en app til min tlf. så jeg kunne følge med I, hvor meget jeg brugte, men jeg burger den ikke rigtig mere, da jeg efterhånden har ret godt styr på at holde mig indenfor budgettet.

Vi har fælles konto og har begge kort til den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er primært mig der køber ind. Vi har aftalt et maks beløb pr. mdr. som jeg holder mig indenfor sådan ca. Jeg har haft en app til min tlf. så jeg kunne følge med I, hvor meget jeg brugte, men jeg burger den ikke rigtig mere, da jeg efterhånden har ret godt styr på at holde mig indenfor budgettet.

Vi har fælles konto og har begge kort til den.

Hvad hedder den app?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver især et dankort der hører til mad/husholdningskontoen. Så kan vi løbende følge med i, om vi "overholder" budget eller ej og handler kun ind på det kort. Der bliver sat et fast beløb over hver måned.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en konto, hvor al indtægt går ind og faste udgifter bliver trukket. Fra den konto overfører vi til en dankort-konto, som vi har til forbrug - mad, tøj, gaver, fornøjelse etc. På den måde bliver vi "tvunget" til hver måned at tage stiling til, hvor meget vi har at gøre godt med, og lave et overslag over, hvor meget vi skal bruge på husholdning hver uge. Det prøver vi så at holde os inden for. 

Det duer ikke for os at have konvelutter. 

 

Vi handler tit dagligvarer på nettet. Det er ikke meget dyrere end det nærmeste supermarked, og der er tit rabatkoder, så man ikke skal betale for levering. Ellers er vi ret fleksible fordi vi begge læser, og er hjemme på de billige tidspunkter. Jeg synes det er rart, at man hele tiden kan følge med i, hvad man handler for, og kan handle for mange dage om ugen, uden at blive fristet alt for meget. Vores udfordring med budgettet er ikke at vi bruger mange penge på "nødvendigheder", men mere, at vi hurtigt kommer til at bruge mange penge på "unødvendigheder". På den måde får vi lavet en madplan samtidig, så det er også en fordel. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lone

Jeg har prøvet flere forskellige, men den jeg har synes var bedst til mit behov er den der hedder SimpleBudget (envelope Budget) Jeg har haft behov for, hurtigt at skrive beløb ned på indkøbet og det har den været god til. Der er mange forskellige apps til formålet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores lønninger går ind på en fælles opsparingskonto. Derfra bliver der så trukket et beløb til vores fælles husholdningskonto, som vi begge har Mastercard til, et beløb til A's konto og et til min. Jeg får mere end A, da det oftest er mig der tanker bilen op og bruger penge på Theodor.

Vi har overvejet at ligge vores konti sammen, for vi deler alligevel. Der er ikke noget mit og dit.

Men det fungerer ellers rigtig godt for os. Vi bestræber os på at holde os iden for husholdningsbudgettet. Vi har ikke flere lommepenge end nødvendigt, og der er altid noget på opsparingen, som vi så kan tage fra, hvis det er nødvendigt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores lønninger går ind på en fælles opsparingskonto. Derfra bliver der så trukket et beløb til vores fælles husholdningskonto, som vi begge har Mastercard til, et beløb til A's konto og et til min. Jeg får mere end A, da det oftest er mig der tanker bilen op og bruger penge på Theodor.

Vi har overvejet at ligge vores konti sammen, for vi deler alligevel. Der er ikke noget mit og dit.

Men det fungerer ellers rigtig godt for os. Vi bestræber os på at holde os iden for husholdningsbudgettet. Vi har ikke flere lommepenge end nødvendigt, og der er altid noget på opsparingen, som vi så kan tage fra, hvis det er nødvendigt. :)

Der bliver selvfølgelig også overført til vores budget fra opsparingen. Budgettet styrer vores bankrådgiver fuldstændig, og det kører bare. Der er altid plus og mulighed for at tage lidt fra, hvis alt pludselig brænder sammen og opsparingen ryger..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, og derfra bliver trukket til fælles madkonto, budget (hvor alle udgifter bliver trukket fra) og opsparinger (hus og hygge). Hvis der så står mere tilbage end der er brug for, så kan vi evt. betale mere af på lån, spare mere op, eller hvad vi nu føler for den måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input :)

 

Jeg tænker at vores 2 løn kontoer, 2 opsparinger og 1 budget konto lave om til.

En fælles konto hvor løn går ind og som også fungerer som opsparing, derefter overføres til budget og til rådighedskonto, og denne vil vi så begge have kort til. Tror det kunne fungere og giver et bedre overblik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input :)

 

Jeg tænker at vores 2 løn kontoer, 2 opsparinger og 1 budget konto lave om til.

En fælles konto hvor løn går ind og som også fungerer som opsparing, derefter overføres til budget og til rådighedskonto, og denne vil vi så begge have kort til. Tror det kunne fungere og giver et bedre overblik.

ca. sådan vi har det og virker godt for os :-) men afhænger jo af hvem man er som person... nogen har det jo bare et bedre overblik ved at have pengene i hænderne, mens andre har et overblik ved at se tallene digitalt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lone

Jeg har prøvet flere forskellige, men den jeg har synes var bedst til mit behov er den der hedder SimpleBudget (envelope Budget) Jeg har haft behov for, hurtigt at skrive beløb ned på indkøbet og det har den været god til. Der er mange forskellige apps til formålet :)

 

Tak den tror jeg lige skal prøves :-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input :)

Jeg tænker at vores 2 løn kontoer, 2 opsparinger og 1 budget konto lave om til.

En fælles konto hvor løn går ind og som også fungerer som opsparing, derefter overføres til budget og til rådighedskonto, og denne vil vi så begge have kort til. Tror det kunne fungere og giver et bedre overblik.

Det vill vi også gøre, men vores bankrådgiver frarådede det, for HVIS uheldet skulle være ude, og en af os blev dræbt (7-9-13 osv.!), så bliver alle dennes konti låst indtil skifteretten er færdig, inkl. de fælles, og så står man der.. <_< Derfor har vi stadig hver vores lønkonto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vill vi også gøre, men vores bankrådgiver frarådede det, for HVIS uheldet skulle være ude, og en af os blev dræbt (7-9-13 osv.!), så bliver alle dennes konti låst indtil skifteretten er færdig, inkl. de fælles, og så står man der.. <_< Derfor har vi stadig hver vores lønkonto.

 

sådan er loven ja :-) min farmor har lidt problemet lige nu :-s

 

men i praksis så er bankerne tit nød til at åbne en konto hvis noget skulle ske, og er ikke uhørt at det sker. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver især et dankort der hører til mad/husholdningskontoen. Så kan vi løbende følge med i, om vi "overholder" budget eller ej og handler kun ind på det kort. Der bliver sat et fast beløb over hver måned.

:ditto

Jeg får i øvrigt en SMS fra min bank alle hverdage med saldo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, og derfra bliver trukket til fælles madkonto, budget (hvor alle udgifter bliver trukket fra) og opsparinger (hus og hygge). Hvis der så står mere tilbage end der er brug for, så kan vi evt. betale mere af på lån, spare mere op, eller hvad vi nu føler for den måned.

Vi har det samme. Det fungerer godt. Da jeg fik løn (og ikke SU) havde vi også en fast overførsel til opsparing og havde "regnet baglæns" så det passede med at vi have et aftalt beløb hver på lønkontiene. 

Det er rigtigt at banken skal spærre alle konti ved en kundes død, så det er en god idé at have sin egen konto, men jeg har nu aldrig været ude for, at man ikke har kunnet finde en løsning for den efterladte.

 

Hvis I gerne vil have et ugentligt overblik, kunne I have:

Fælles lønkonto til begge indkomster (som også fungerer som opsparing)

Hver jeres forbrugskonto med dankort, fast overførsel på X kr. hver d. 1. i måneden fra indkomstkontoen

Madkonto med 2 dankort, fast overførsel hver mandag på X kr. fra indkomstkontoen

Fælles budgetkonto med overførsel fra indkomstkontoen

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har det samme. Det fungerer godt. Da jeg fik løn (og ikke SU) havde vi også en fast overførsel til opsparing og havde "regnet baglæns" så det passede med at vi have et aftalt beløb hver på lønkontiene.

Det er rigtigt at banken skal spærre alle konti ved en kundes død, så det er en god idé at have sin egen konto, men jeg har nu aldrig været ude for, at man ikke har kunnet finde en løsning for den efterladte.

Hvis I gerne vil have et ugentligt overblik, kunne I have:

Fælles lønkonto til begge indkomster (som også fungerer som opsparing)

Hver jeres forbrugskonto med dankort, fast overførsel på X kr. hver d. 1. i måneden fra indkomstkontoen

Madkonto med 2 dankort, fast overførsel hver mandag på X kr. fra indkomstkontoen

Fælles budgetkonto med overførsel fra indkomstkontoen

Det er præcis hvad vi har, det fungerer super og vi er glade for det..

Jeg vil gerne kunne købe kaffe eller tøj for alle mine penge uden manden klager over det - nu får vi en pæn portion penge hver mdr, der bare er til os hver især ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, og opsparing. Budgetkontoen er på min bank, som jeg har kortet til, da jeg altid handler. Der bliver overført et beløb hver anden uge, og derefter er der et beløb på min kærestes konto til benzin og lignende.

Vi sparer begge to op. Hans opsparing til større ting - min er til mindre ting, uforudsete udgifter eller kommende udgifter..

Tror jeg er typen der får handlet lidt for meget, og er for god til at købe for meget. Det er jeg dog ved at ændre på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto, men fælles budgetkonto, madkonto og opsparing, som vi overfører til hver den første. 

 

Vi har ikke som sådan en ugeplan for hvor meget vi kan bruge, men da vi flyttede sammen for 4 1/2 års tid siden gemte vi boner i 3-4 måneder for at se hvad vi brugte på dagligvarer, og brugte det som udgangspunkt for vores månedlige madbudget. Det har ikke været noget problem at holde det. 

I sommers begyndte det at være lidt stramt på kontoen hen mod slutningen af måneden, så gemte vi boner i nogle måneder igen, for at se om det bare var pga. evt. prisstigninger, eller hvilke vaner vi evt. skulle ændre (resultat: mindre slik, sodavand og chips). Nu passer beløbet igen :)

 

På budgetkontoen overfører vi lidt mere end vi egentlig behøver, men så er der til uforudsete ekstra-regninger, fx. varmeregning, elregning eller hvad der ellers kan dukke op. Opsparing går (som oftest) til ferier og store ting, fx nye møbler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkonto med visa dankort.

Hver vores budgetkonto (lidt skørt, men kontaktlinser, fagforening, sygeforsikring Danmark, fitness osv har vi ikke i fælles budget)

Fællesbudgetkonto; overføres fast beløb hver måned. Her trækkes alle forsikringer, afdrag til hus, osv.

Madkonto: fast beløb overføres hver måned. Vi har begge et dankort dertil.

Gavekonto; fast beløb hver måned som dækker alle de gaver til familien til fødselsdag og jul, der er faste.

Opsparingskonto; det varierer hvor stort et beløb der overføres hver måned. Nu er jeg i er vikariat pt, så kommer der lidt mere.

Jeg kan godt lide at have egen konto, også selvom vi er gift. Men så skal man ikke stå til regnskab for hvis jeg køber liiiidt for meget til Silke Elia og samtidig kan jeg ikke brokke mig over Jesper igen har købt et eller andet på den blå avis :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har hver vores lønkontoer med dertil visa dankort. Vi gør bare sådan at idet at N tjener mest er alle vores regninger sat til hans konto, og mad,gaver,husholdning bruger vi mit kort til (jeg får elevløn. så den er noget lavere end hans) . Ofte har vi plus på hans konto, så derfor er det også lidt vores opsparingskonto :-)

 

Vil jeg råde andre til det? NEJ - men vi er generelt uenige om hvordan økonomien skal håndteres herhjemme, så det er nok derfor det ikke fungere så godt for os :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER