tazdiginez

Er nationalisme = racisme?

17 indlæg i dette emne

I takt med fundet af den danske nationalret, så er der folk der har tydelige meninger om den.

Nogle mener at det er racistisk, ikke at tage i betragtning, at mange danskere ikke spiser svinekød og andre raser over de udmeldinger.

Der er flere eksempler, som bl.a. da børnehaver og skoler begyndte kun at servere halal-slagtet kød.

Hvad tænker i?

Er det nationalisme at forsvarer sine rødder eller det racisme fordi der ikke gives plads? :)

God debat!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg finder det på ingen måde racistisk, at man bevarer sine nationale rødder, værdier og traditioner. Jeg synes derimod det er en forkert vej at holde op med at have juletræ, juleoppyntning, kun tilbyde halaslagtet kød, at vi skal tage hensyn ifm nationalretten og hvad der ellers har været fremme for ikke at træde andre folkeslag over tæerne. Jeg føler mig trådt på som dansker når jeg hører disse hensyn der skal tages, eller nogle mener der skal tages, for jeg mener man glemmer hensynet til danskerne.

 

Nu er det DK og der må man gerne bevare hvad der er dansk. Derfor kan man godt hvor det er muligt tilbyde fx halalslagtet kød, sammen med det mere traditionelle danske og tage lidt hensyn til andre folkeslag, men ikke på bekostning af det danske.

Jeg synes dog der er grænser og når jeg fx høre DF udtale sig, så synes jeg deres nationalisme er på grænsen til racisme og mange af deres udtaelser kan godt få mig til at krumme tæer, dog har de da engang imellem en pointe.

 

Jeg er selv flyttet til et andet land, dog er der ikke den store kulturelle forskel, men lidt er der da. Jeg regner på ingen måde med at man indretter sig efter mig, eller at der skal tages særlige hensyn. Jeg skal lære de kulturelle forskelle og indordne mig. Så kan jeg godt holde vores egne traditioner i hævd i hjemmet og have en blanding af de to kulturer. Men det er først og fremmest mig der må forstår den kultur jeg er flyttet til og ikke omvendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg finder det på ingen måde racistisk, at man bevarer sine nationale rødder, værdier og traditioner. Jeg synes derimod det er en forkert vej at holde op med at have juletræ, juleoppyntning, kun tilbyde halaslagtet kød, at vi skal tage hensyn ifm nationalretten og hvad der ellers har været fremme for ikke at træde andre folkeslag over tæerne. Jeg føler mig trådt på som dansker når jeg hører disse hensyn der skal tages, eller nogle mener der skal tages, for jeg mener man glemmer hensynet til danskerne.

Nu er det DK og der må man gerne bevare hvad der er dansk. Derfor kan man godt hvor det er muligt tilbyde fx halalslagtet kød, sammen med det mere traditionelle danske og tage lidt hensyn til andre folkeslag, men ikke på bekostning af det danske.

Jeg synes dog der er grænser og når jeg fx høre DF udtale sig, så synes jeg deres nationalisme er på grænsen til racisme og mange af deres udtaelser kan godt få mig til at krumme tæer, dog har de da engang imellem en pointe.

Jeg er selv flyttet til et andet land, dog er der ikke den store kulturelle forskel, men lidt er der da. Jeg regner på ingen måde med at man indretter sig efter mig, eller at der skal tages særlige hensyn. Jeg skal lære de kulturelle forskelle og indordne mig. Så kan jeg godt holde vores egne traditioner i hævd i hjemmet og have en blanding af de to kulturer. Men det er først og fremmest mig der må forstår den kultur jeg er flyttet til og ikke omvendt.

Jeg er rørende enig!

Danmark er nu engang Danmark. Selvf. Må kulturen godt optage ting fra andre kulturer, ellers havde vi ikke juletræer, adventskranse og en julemand. Men det er jo ting der er optaget OVENI den danske kultur! På samme måde som Halloween lige så stille vinder indpas.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Mor-i-Bayern.

Jeg synes, det er misforstået hensyn, når man kun serverer halalslagtet kød og eks. dropper julepynt o.lign.

Vi er i Danmark og her er der altså en kultur, som skal opretholdes. Hvorfor skal vores traditioner, madkultur osv. tilsidesættes for at tilfredsstille en minoritet?

jeg synes, det er helt fint, at man også tilbyder halalslagtede alternativer, men det skal altså ikke erstatte det danske.

Og julen skal ikke fjernes fra skoler osv. for ikke at støde de børn med en anden kultur (eller deres forældre). Der må de altså indordne sig. Men de må da hjertens gerne lære de danske børn om eks. Ramadanen og hvad der ellers fejres i de udenlandske familier. En mangfoldig viden om andre kulturer er da guld værd. Det øger vores tolerence for hinanden.

Fint nok at man viser lidt hensyn og tilbyder alternativer af forskellig slags, det skal bare ikke ske på en sådan måde, at alt det danske pludselig bliver forbudt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg finder absolut heller ikke at det er racistisk! Det har jo slet ikke været tanken bagved at finde nationalretten. Men jeg har selv tænkt at jeg synes det er ærgerligt at der er nogen der ikke kan spise vores nationalret, da det jo også en kulturoplevelse når man besøger Danmark. Det er selv noget af det jeg synes er fedt og spændende når man besøger et andet land, at prøve deres nationalretter. 
Så kan spørgsmålet være om vi behøves kun at have en nationalret? Jeg er personlig ikke tilhænger af stegt flæsk og persillesovs, da jeg ikke kan lide det ;) Men er f.eks vild med frikadeller, boller i karry, smørrebrød, bøf med løg, osv.
Vil dog også lige påpege, at jeg ikke synes at man skal tage hensyn til andre lande når der skal vælges en nationalret.. Men synes også at det er lidt ærgerligt! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er sjovt det altid er danskerne der laver tingene til problemer ;) Jeg går i klasse med en muslim, og hun synes også det er dumt de afskaffer juleklip i skolen, at der er så meget debat om en nationaltret osv. Hun synes julen er hyggelig selvom de ikke fejrer det og hun kunne ikke være mere ligeglad med hvad Danmarks nationalret er. Ligeledes går jeg i klasse med en vegetar. Hun er dansker. Hun kan heller ikke spise vores nationalret. Skal hun så også brokke sig? ;) Lad nu os danskere være danskere. Lad os være stolte af det uden vi bliver stemplet som racister og DF'ere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal lige have et par definitioner på plads. :kiss Racisme er at negativt diskriminere folk ud fra deres race. Det har INTET med spisevaner at gøre og intet med nationalret at gøre.

 

Om så samtlige offentlige institutioner fra imorgen kun serverede svinekød ville det stadig ikke være racisme, så længe alle racer havde lov til at spise af buffeten.

 

Det vi taler om her er HENSYN til andre religioner og et forsøg på at navigere vores overgang til et multikulturelt samfund - og det er noget helt andet. Så kan man diskutere, hvor langt det er rimeligt det hensyn trækkes. Et multikulturelt samfund skal efter min mening være lige akkurat dét - multikulturelt. Der var mulighed for at stemme om nationalretter og en ret med svin vandt fordi, ja, det er en af vores største eksportvarer og indgår i de fleste husholdninger. Hvis vi lod grønlænderne eller Færøerne stemme ville de sikkert vælge noget med hval eller andet den almindelige dansker ikke spiser. Skulle vi så føle os krænkede over det??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er sjovt det altid er danskerne der laver tingene til problemer ;) Jeg går i klasse med en muslim, og hun synes også det er dumt de afskaffer juleklip i skolen, at der er så meget debat om en nationaltret osv. Hun synes julen er hyggelig selvom de ikke fejrer det og hun kunne ikke være mere ligeglad med hvad Danmarks nationalret er. Ligeledes går jeg i klasse med en vegetar. Hun er dansker. Hun kan heller ikke spise vores nationalret. Skal hun så også brokke sig? ;) Lad nu os danskere være danskere. Lad os være stolte af det uden vi bliver stemplet som racister og DF'ere.

:ditto ! Men vi lever i et samfund hvor ALT skal problematiseres - man bli'r sgu så træt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto ! Men vi lever i et samfund hvor ALT skal problematiseres - man bli'r sgu så træt

Ja man gør sku.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da racisme jo er et spørgsmål om at tillægge en person nogle særlige egenskaber alene baseret på etnicitet eller religion - så nej. Personligt mener jeg der er plads til alle, er for inklusion i bredeste forstand, jeg hylder hensyntagen også til religiøse spisevaner. Og udover det faktum at jeg synes stegt flæsk med persillesovs er en dårlig nationalret så er det KOMPLET LATTERLIGT at blæse det op til sådan en type diskussion. Virkelig dumt. Sådan rigtig ubegavet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da racisme jo er et spørgsmål om at tillægge en person nogle særlige egenskaber alene baseret på etnicitet eller religion - så nej. Personligt mener jeg der er plads til alle, er for inklusion i bredeste forstand, jeg hylder hensyntagen også til religiøse spisevaner. Og udover det faktum at jeg synes stegt flæsk med persillesovs er en dårlig nationalret så er det KOMPLET LATTERLIGT at blæse det op til sådan en type diskussion. Virkelig dumt. Sådan rigtig ubegavet.

Jap :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da racisme jo er et spørgsmål om at tillægge en person nogle særlige egenskaber alene baseret på etnicitet eller religion - så nej. Personligt mener jeg der er plads til alle, er for inklusion i bredeste forstand, jeg hylder hensyntagen også til religiøse spisevaner. Og udover det faktum at jeg synes stegt flæsk med persillesovs er en dårlig nationalret så er det KOMPLET LATTERLIGT at blæse det op til sådan en type diskussion. Virkelig dumt. Sådan rigtig ubegavet.

Hørt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Finder der racister der gemmer sig bag nationalisme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Finder der racister der gemmer sig bag nationalisme?

Formentlig - men man kan sagtens være nationalist uden være racist. Og racist uden at være nationalist. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Finder der racister der gemmer sig bag nationalisme?

 

ork, ja. Jeg tror det er derfor det kan være så svært ved at skælne - fordi racister tit siger, at de ikke er racistiske, men bare nationalistiske. Det bliver desværre tit blandet sammen. 

 

Som jeg ser det handler nationalisme om lande, mens racisme handler om de mennesker, der bor der. 

Jeg synes ikke der er noget galt i at sige, at man holder af sit land, og jeg synes også det er fint at sige, at man fx. er glad for at bo i et land, der har demokrati, fordi ikke må være sjovt at leve i et land, der ikke har, eller hvis man siger, at man er glad for at bo i et land, der er så gode til vedvarende energi, fordi det må være ubehageligt at leve i et land med stor luftforurening. 

Men når man siger, at Danmark er for danskerne, og at muslimer, polakker, somalier, etc. ikke er velkomne, fordi de er dårligere mennesker end "os danske", så tager jeg stor afstand. 

 

Der er mange ting, jeg er glad for ved at bo i Danmark, og jeg føler selv, at jeg bor i det land i verden, jeg helst vil bo i - måske kunne det være interessant at prøve at bo i et andet land i en periode, men jeg er rigtig glad for den måde det danske samfund er bygget op på, med den sociale sikkerhed vi har mm. Jeg elsker dansk kultur, elsker at besøge gamle danske slotte, pynte op til dansk jul, se matador, og at spise sild til påskefrokost. 

Men jeg elsker også at høre om fremmede kulturer, og jeg synes det er interessant at høre hvordan andre gør det. Jeg drømmer om at rejse til fjerne verdensdele og opleve kulturen der, og når vi er på ferie, er det absolut højt prioriteret, at vi oplever lokalsamfundet og hvad der gør det særegent. En af mine fedeste ferieoplevelser var, da vi var på ferie i Italien, og tog til den nærmeste by om aftenen efter turisterne var taget hjem. Vi havnede midt i en stor byfest, med gamle traditioner og super stemning - og ingen omkring os kunne forklare, hvad der foregik, for vi snakkede ikke italiensk, og de kunne ikke forklare det på engelsk. Det var SÅ fedt!

 

Jeg har en del i min omgangskreds, som har tilbragt lang tid i udlandet. Mine svigerforældre er lige kommet hjem i dag for et par måneder, før de forsætter den jordomrejse de har været igang med siden 2009. C har boet et år i New Zealand, og har derigennem mødt hans bedste ven. En af mine gode venner er Australier, der har boet her i nogle år, og vi snakker tit kultur - han har endda skrevet speciale om en historie, hvor han spiste julemiddag hos sin danske kæreste, og "kom til" at spørge, om han kunne få ketchup til sin and, uden at vide, at han havde overtrådt en uskrevet kulturregel. :D 

 

Jeg er selv nationalist, men tager virkelig stor afstand fra racisme. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg anser mig selv som nationalist, men absolut ikke racist.

Jeg synes personligt at det er noget pjank at sige at det er racistisk at nationalretten blev stegt flæsk med persillesovs, og jeg synes det er noget pjank at der er daginstituioner som kun serverer halalslagtet kød og ingen svinekød fordi muslimer ikke spiser svinekød. Tilgengæld mener jeg jo så at der skal være et alternativ - ex. når der serveres rugbrød, så skal der selvfølgelig ikke være svinekød over hele linjen.

Men Danmark ER et land hvor mange af de traditionelle danske retter er lavet på svinekød, og det skal vi ikke lave om på. Det mener jeg er misforstået hensyn.

Der er fint plads til andre nationaliteter i Danmark, og at være dansker har intet at gøre med religion eller hudfarve men med tilhørsforhold - altså hvordan definerer man sig selv. Jeg synes det er trist hvis 3. generationsindvandrere klassificeres - og klassificerer sig selv - som sådan. Hvis man er gødt og opvokset i Danmark, og Danmark er 'hjem' - så er man dansker. Selvom min familie til dels nedstammer fra en tysker i 1600-tallet som giftede sig med en enkemand, så er jeg da ikke tysker - jeg er dansker!

Men jeg synes ikke vi skal lave om på Danmark eller danske traditioner, fordi der er kommet flere af en anden befolkningsgruppe. Men det mener jeg oprigtigt ikke er racisme.

Enig :)

Min mor og hendes familie kom til Dk i 69, hvor min mor var 14 år. Hun bliver sur når folk spørger hvor hun kommer fra. For hun føler sig dansk. Hun er dansker, selvom hun er født i Polen og har boet de første 14 år der.

Jeg synes det er noget pjat når vi snakker om 2. Og 3. Generations indvandrere. For egentlig er jeg vel også en slags 2.generation, selvom min far er dansk vestjyde.

Jeg synes det er ok at retten endte på det den gjorde. For de fleste danske retter er jo med svinekød, hvilket vi ikke kommer udenom.

Synes det er synd at vi tit glemmer de danske ting i vores iver for at tilpasse os til de andre tiltag/folk. Vi vil så gerne vise hvor gode vi er til at tage hensyn at vi helt glemmer os selv og hvilke traditioner vi kommer fra.

Udvikling er da godt, men det er også vigtigt at ikke glemme fortiden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER