Myliona

BK panel! Hund der ikke kan med andre hunde

15 indlæg i dette emne

Vi har den DEJLIGSTE blandingshund.

Desværre går han AMOK når han er ude og går tur og ser andre hunde.

Hvis han er fri, er der intet problem, og vi har ham fx tit med over til min kærestes forældre hvor der er tre hunde og vi har ja generelt aldrig haft problemer når han er fri.

I foråret bed han naboens hund i poten, igennem et hegn. Sagen blev afsluttet, og det blev vurderet at der ikke var tale om skambid, og en adfærdsterapeut så ham og sagde det var stress.

Siden har vi arbejdet med ham, men han kan altså bare ikke med andre hunde når han er i snor.

I dag, mere end 6 mdr. efter, kommer vores nabo så..

Hun flipper HELT ud. At vores hund er psykotisk og at den burde aflives.

Hun har selv hilst på den- han gør ikke engang når man ringer på fx, og da hun var oppe de os sad hun og snakkede med ham...

Vi har hver gang vi går tur og møder andre hunde, sagt nej til at hilse - udover det giver vi godbidder og træner - desværre er der mange som ikke forstår det, og på trods af "alle kender alle", så tænker de da skal prøve igen...

Jeg ved ikke hvorfor det lige var i dag hun skulle ud med de ting, men jeg bliver bare så ked... Ved godt han lyder vild når han gør, der er bokser i ham, og dansk svensk gårdhund så han kan virkelig lyde gal.. Men han er jo bare så sød og tossegod ellers!!!!

Hvad bør vi gøre??

Han er IKKE kastreret, og det overvejer vi at få gjort - men vi har bare desværre ikke lige pengene nu :(

Træning er umulig at gå til, da han jo ikke kan med andre hunde...

Hvad ville i, helt ærligt gøre?

Jeg ved det - helt ærligt - ikke...

 

Jeg havde en ret hidsig gravhund som barn - men vi boede ude, hvor den ikke behøvede at se andre hunde..

 

Pt har vi den blideste Cavalier King Charles - og som udgangspunkt vil jeg - hånden på hjertet - ikke selv eje nogen af de agressive kræ, vi ind imellem møder, når vi går tur. For mig ville aggressiv adfærd være noget af en dealbreaker, og jeg ville - i hvert fald i teorien - ikke leve med at være i tvivl om, hvorvidt min hund ville overfalde andre hunde (jeg er lidt usikker på, om du er det?).

 

Min hund blev - fuldstændig uprovokeret - bidt af en hund i snor sidste sommer. Kræet bed gennem læben på min hund. Jeg lavede ikke en sag ud af det - skyndte mig bare væk med min sårede hund - men jeg bliver faktisk lidt småbitter, når jeg passerer hund og ejer på gaden, og håber i hvert fald at ejeren har lært at holde hunden på afstand og advare andre hundeejere om, at hans hund bider... 

 

 Men, jeg ved om nogen, hvor meget man elsker sit lille hundekræ... Så hvad jeg reelt ville gøre, hvis jeg stod i situationen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi oplevede præcis det samme med vores hund, som var en blanding mellem gravhund og jack russel. 

Han var herlig, men kunne slet ikke klare synet af andre hunde.

 

Vi fik ham kastreret, dog uden at det hjalp. Vi prøvede at træne på samme måde som i gør, men det hjalp overhovedet ikke. Vi tog kontakt til hundeskolen i nærheden, og de ville ikke have ham, når han ikke kunne med andre hunde. 

 

Desværre oplevede vi, at det blev værre, da Karla blev så gammel, at hun kunne kravle rundt (vi havde haft ham i 2 år før vi fik hende), og da han begyndte at bide fra sig, når hun kom for tæt på, blev vi nød til at komme af med ham. 

 

Vi afleverede ham hos dyreværnet, og mens han var der havde vi løbende dialog med dem, fordi de skulle lave et par dyrelægeundersøgelser på ham. De var virkelig god til at læse ham, og selv om han kom ud et sted, hvor han var omgivet af hunde, var der ikke problemer med aggresivitet. De kunne fortælle, at det, der hjalp ham var dels, at han ikke længere havde os at forsvare - at hans aggression mod andre hunde handlede om, at han følte at han var nød til at forsvare os, og dels, at han havde et meget større behov for motion, end man lige skulle tro. Han var en doven hund, der bare gerne ville putte, men han fik nogle virkelig lange ture derude, og det tog hans anspændthed. 

Deruover fandt de ud af, at han havde begyndende slidgigt i den ene hofte, og at det godt kunne give smerter, som ikke ligefrem hjalp på aggressionen. 

 

Da vi fortalte, at vi havde fået aflag på træning, rystede hende, der modtog vores hund på hovedet, og sagde at det var noget pjat, at de ikke ville træne ham, for det var jo den slags hunde, der havde brug for træningen. Så jeg ville prøve at lede videre efter et andet sted, der ville træne ham, og være obs på, om han kan have ondt et sted, og om han får nok motion. :)

 

Men det er skide svært  :kram  :kram  :kram  :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er stor forskel på, om han bare gør eller om han kunne have tendens til at gå i flæsket på andre bare fordi....

 

Nu var der den episode med den anden hund, men det er jo ikke til at vide, om de begge var lige gode om det.

 

Men virker det om om han vil gå til angreb når I har ham i snoren?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra det du skriver, så lyder det ikke til at jeres hund er aggressiv, men nærmere utryg eller stresset som terapeuten også sagde. En hunds helt basale forsvarsmekanisme er at gå til angreb, det er et medfødt instinkt som ikke kan ændres på. Men man kan TRÆNE hunden til at blive nogenlunde tryg ved de situationer som den reagere på.

I gør det helt rigtige ved at sige nej til at hunden skal hilse på andre hunde! Den er jo tydeligvis ikke tryg ved det.

For nogle år siden, da jeg var ude og gå i skoven med vores lille bitte cavalier hvalp blev vi "overfaldet" af tre store dobberman. De var ikke aggressive, men så min lille hvalp som et legetøj, og inden jeg havde nået at få hende op til mig fik en af hundene fat i hendes sele og hun fik sig en ordentlig rusketur. Jeg fik reddet min lille hvalp i "land" uden hun fik nogen fysiske skrammer. Men efterfølgende var hun rædselsslagen hver gang hun så andre hunde. Hun pev helt vild og tissede ud over alt.

Ud over at vi gik til lydighedstræning med hende, hvor jeg fik en masse fif fra træneren til hvordan vi kunne hjælpe hende, så søgte jeg på hundegalleri efter en "gå-ven" som ville hjælpe mig..

Jeg fik kontakt til den sødeste dame, som trænede med mig med hendes hunde 2 gange i ugen. I starten gik vi forbi hinanden med hundene igen og igen på hver sit fortov. Da min hvalp var klar til det rykkede vi over til at gå forbi hinanden på samme fortov. Til sidst blev det så godt, at min hund næsten ikke reagerede på det mere. Men det blev aldrig heeeelt godt. Andre hunde kunne fornemme at hun var utryg, og der var gang på gang episoder med andre hundeejere som ikke respekterede når jeg sagde nej til at hundene skulle hilse på hinanden.

Vi bor midt inde i byen og der er rigtig mange hunde - også løse hunde som ikke lystrer deres ejere.

Nå, sikke en søforklaring jeg kom ud i..

Men jeg vil råde dig til at se om du kan finde et par "trænings-venner", og så øve hunden i at gå forbi andre hunde.

Start ud med at i går forbi hinanden på hver sit fortov og når hunden er klar kan i begynde at gå på samme fortov, og så ros hunden heeeelt vildt hver gang i går forbi andre hunde. Få dens fokus væk fra de andre hunde og over på jer.

Det allervigtigste er, at i lære hunden at have tillid til at i kan få den ud af de situationer den ikke er tryg ved..

Håber det gav mening? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har INGEN forstand men mindes min søster fortalte at man kan få et eller andet til hunden hvor der står noget med at man ikke må snakke med hunden - en snor eller et slag/dækken. Jeg prøver lige at høre hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Nu har jeg ikke læst de andres svar, men først og fremmest - Få et gult bånd på jeres snor og sele

i64066565__szw565h2600_.jpg

 

For det andet - bruger i sele, grime eller bare halsbånd? 
 

Og så noget helt tredie, har i prøvet at ha' snor på ham, når i besøger hunde han kender?

Træning, træning, træning er vejen frem.

Træning med klikker er skide godt og kan kun anbefales.

 

Min hanhund var enormt dominerende og halsede også, hvis han følte sig truet - hvilket var hvis en anden hund kom imod os.

Til en start bad jeg ham om at sitte indtil hunden var passeret. Jeg lod snoren sidde ned over hans ryg, så han kunne mærke den og så havde jeg godt fat ca. 20 cm. fra selen. 

Det gjorde en kæmpe forskel, men efter noget tid spurgte jeg mine naboer og venner, om vi kunne gå tur sammen med dem og deres hunde. For at give Duser et indtryk af, at andre hunde ikke var farlige og jeg sørgede for at rose ham, når han klarede det flot og han var afslappet.

Det var noget der hjalp MIN hund, men hunde er lige så forskellige som mennesker i sind, så jeg vil anbefale jer at læse om hunde-adfærd og kropssprog, det hjælper meget at man kan læse hundens signaler.

 

Giv jer tid på gåturene og tag ham ikke med ærne-ture.. Altså, hvis i skal handle ind eller hente Camille. Lad turene handle om HAM og lad dem gerne være lange og nye - nye veje er = med nye dufte, hvilket køre ham træt i hovedet.

Ikke at der skal være en ny vej hver gang, men i skal nok skifte ruten om aftenen ud, med den i har om morgenen og eftermiddagen - hvis du forstår?

 

Jeg læser de andres svar senere, men det var det jeg kunne komme med for nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det første I er nødt til at gøre er at finde ud af om det er aggression eller usikkerhed for det er to helt forskellige problemer og dermed også fremgangsmåder for løsning.

Er der tale om aggression kan en kastrering hjælpe, men er det usikkerhed kan den også risikere at gøre problemet større.

Uanset kan det være en rigtig god idé at få noget hjælp.

Prøv evt at snakke med jeres dyrlæge og hør om de har nogen der arbejder med adfærd eller om de kan anbefale nogen i området. Ellers kan jeg også se om jeg kender nogen i nærheden af dig, hvis du skriver hvor det er henne i landet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er instruktør i DCH og i vores klub har vi "problem" hunde hold. Også for hunde som er udfarende og kan finde på at bide andre hunde.

Selv om jeg også er adfærdtearpeut, ville jeg ikke selv beholde en hund som havde bidt. Jeg ved det er meget hårdt at skille sig af med en hund, men for mig kommer sikkerheden først. Jeg ville være SÅ ked af, at min hund havde bidt også selvom den var i sin "gode ret" som din jo var.

 

Men ja DCH tilbyder også gratis adfærdskonsultationer.

 

Så en video af nogle terapeuter som klikkertrænede en hund til fuld kontakt når de gik forbi andre hunde. Her var det så ikke meningen at de skulle hilsen, men generetl er det altid en dårlig ide at lade hunde i snor hilse. Der skal ikke ret meget til før det går galt, Modsat er det sjældent problemer når løse hunde mødes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores hund, har nogle gange tendens til at gø når vi møder andre hunde. Jeg har altid, som i ALTID trænings godbidder i lommen, når vi går tur så får jeg en rigtig god kontakt til ham i god tid inden vi kommer forbi den anden hund, jeg giver godbidder og roser ham for at være rolig. Hvis han er meget optaget af den anden hund, får jeg ham til at sidde, og sætter mig ved ham, i samme niveau og giver godbidder, mens jeg roser og den anden hund passere. Det er en sikker vinder, han får sjældent lov at hilse i snor, for det giver problemer, når han er uden snor får han lov at suse rundt med andre hunde, og der er ingen problemer. Det kræver noget arbejde, men det er så godt givet ud.

Måske du kan bruge det :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER