jeanette33

Anderledes efter weekend hos farmor og farfar?

22 indlæg i dette emne

William (20 mdr) "skælder" sin far ud når han kommer fra arbejde, ikke hver dag men næsten. Han bliver først glad, reagerer positivt på at se sin far - men så bliver han afvisende, kan finde på at slå, ser sur ud, ville ikke lege med/holdes af far.

Det går ret hurtigt over.

Den der med tidsfornemmelsen lyder mystisk. Altså de forstår jo ikke noget om tid og klokken, det er klart. Men de kan da sagtens forstå at mor/far/begge ikke er der til spisning, putning, hygge og de kan da også savne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg mener med det er at de vel ikke han mærke forskel på om vi er væk en uge eller to dage fx ? Eller er jeg bare helt galt på den? ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg mener med det er at de vel ikke han mærke forskel på om vi er væk en uge eller to dage fx ? Eller er jeg bare helt galt på den? ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas på 2 år straffer os hvis vi har været væk fra hinanden længere end bare en almindelig dag i vs. Enten hvis han er blevet passet, eller hvis den ene af os har skulle noget, så vi ikk har set hinanden en hel dag eller to. Så er ham fornærmet og vil ikk rigtig snakke med os, eller er direkte sur på os. Jeg tror det er en helt normal reaktion, og deres måde at sige "jeg har savnet dig" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jamen så er jeg sikkert bare alt for bekymret ☺️ Men det er selvfølgelig altid rart lige at høre om det også er sådan hos andre eller oplever det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jamen så er jeg sikkert bare alt for bekymret ☺️ Men det er selvfølgelig altid rart lige at høre om det også er sådan hos andre eller oplever det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, nogen går jo efter tommelfingerreglen med, at de små kan "tåle" at blive passet 1døgn pr fyldte år. Altså at de kan passes i ét døgn ad gangen indtil de er to år, derefter 2 døgn ad gangen indtil de er 3 år, osv. Men det er jo forskelligt fra barn til barn. Nogle børn klarer fint længere tid tidligere, og andre har brug for at være ældre.

Jeg tror, det er helt normalt og "uskadeligt", at der er en eller anden form for reaktion efter pasning, men personligt ville jeg nok tolke det, du skriver (i sammenhold med at du fortæller, at han ikke er vant til at blive passet), som at det var lige en lidt for stor mundfuld for ham.

Jeg beklager, hvis det er lidt træls, at jeg skriver det, og jeg tror bestemt ikke, at din søn har taget skade eller noget :kram Men jeg ville nok vente et godt stykke tid med at få ham passet to døgn igen, og ret lang tid med evt at få ham passet en uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt i orden :) nej han er nemlig ikke vant til at blive passet hvilket jeg også godt vidste vil blive noget anderledes for ham :) min svigermor har fortalt han har været glad og ikke ked af det på nogen måde men hun har da nok kunne se på en eller anden måde han glædede sig til at komme hjem igen :)

Det er nok meget min skyld han ikke er blevet passet ret meget da jeg mente han har mens han ikke er så gammel endnu bedst af at være sammen med mor og far :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, nogen går jo efter tommelfingerreglen med, at de små kan "tåle" at blive passet 1døgn pr fyldte år. Altså at de kan passes i ét døgn ad gangen indtil de er to år, derefter 2 døgn ad gangen indtil de er 3 år, osv. Men det er jo forskelligt fra barn til barn. Nogle børn klarer fint længere tid tidligere, og andre har brug for at være ældre.

Jeg tror, det er helt normalt og "uskadeligt", at der er en eller anden form for reaktion efter pasning, men personligt ville jeg nok tolke det, du skriver (i sammenhold med at du fortæller, at han ikke er vant til at blive passet), som at det var lige en lidt for stor mundfuld for ham.

Jeg beklager, hvis det er lidt træls, at jeg skriver det, og jeg tror bestemt ikke, at din søn har taget skade eller noget :kram Men jeg ville nok vente et godt stykke tid med at få ham passet to døgn igen, og ret lang tid med evt at få ham passet en uge :)

Skulle til at skrive nogenlunde det samme, så det bliver en flad "enig" herfra :)

I forhold til deres tidsfornemmelse så er det jo en underlig størrelse - på den ene side har de ingen styr på tid, på den anden side så er jeg ikke i tvivl om, at det gør en forskel for dem, om man er væk i kort eller lang tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok meget min skyld han ikke er blevet passet ret meget da jeg mente han har mens han ikke er så gammel endnu bedst af at være sammen med mor og far :)

Det er da dejligt for din dreng :)

Det skal du i hvert fald ikke tænke negativt over :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er meget svaert at sige, at smaa boern ikke har tidsfornemmelse, for i min verden er det bare, at selvfoelgelig har det det. De har indre ud ligesom alle os andre og at det saa ikke er samme tidsfornemmelse, vi har, tja... I mine oejne kan din dreng kan jo godt have oplevet et svigt, taenker jeg. Men i hvert fald, har han jo lov at reagere og jeg ville hjaelpe ham til at faa sat ord paa og faa afloeb for det. 

 

Saa er jeg ogsaa meget enig med Barbamama. :ditto

 

Vi har et vennepar, som tog fra deres datter paa 7 maaneder i en uge og det fik hun angiveligt ikke men af. En ven af min mand tog ogsaa vaek en uge og de lod to smaa boern vare hos hans foraeldre. Det blev afvist paa det groveste, da de kom hjem igen. 

 

Min dreng afviste i en periode min mand, hvis han ikke var hjemme nok. Nu vaagner han bare om natten og kraever at ligge ved siden af sin far  :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså nu vil jeg heller ikke ligge skjul på han var meget sulten og spiste op til aften plus en halv banan bagefter så om det kunne skyldes der ved jeg ikke for han var faktisk som han plejer bagefter.. Et svigt vil jeg nok ikke sige og slet ikke da vi jo faktisk kun snakker om 1 1/2 dag i alt han blev passet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså nu vil jeg heller ikke ligge skjul på han var meget sulten og spiste op til aften plus en halv banan bagefter så om det kunne skyldes der ved jeg ikke for han var faktisk som han plejer bagefter.. Et svigt vil jeg nok ikke sige og slet ikke da vi jo faktisk kun snakker om 1 1/2 dag i alt han blev passet han har desuden også giver mig en krammer og leget en del med mig inden sengetid KUN mig kom han hen og sad ved med bøger og legetøj ikke far ..

 

Jeg siger ikke, at det var et svigt :kiss

 

Men han kan jo have oplevet det som et svigt paa ligefod med, at et barn kan opleve et svigt naar "mor gaar pa arbejde", naar hun afleverer i VS :) 

 

Svigt er et staerkt ord, men der jeg vil hen er, at det var skoebt og velundt for dig og din mand, og selvom Frederik har hygget sig, saa har I manglet paa de tidspunkter, I plejer at vaere der for ham paa. Det er det, jeg mener og saa ganske enkelt, at han reagerer paa det.

 

Ikke at I har gjort noget forkert. Har I snakket med ham om det forud - at nu skal han passes hos farmor og sove der uden mor og far, mor og far skal paa tur og vi kommer tilbage? Det kunne aldirg gaa her, hvis ikke Noah fik klar besked i god tid og vi fik snakket om det over nogle gange. Plus at de alligevel ikke helt forstaar det, foer det saa sker og det maa man jo tage med saa :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har sagt det mange gange ugen op til og på selve dagen de hentede ham: nu skal du rigtig ud at hygge dig med farmor og farfar og så ses vi jo allerede på søndag igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, at hans reaktion lyder unormal. Det er vist meget normalt, at børn "gemmer" utryghed/ savn/ forvirring etc., som de kan komme til at føle, når de er uden mor og far, til de er i helt trygge og vante omgivelser. 

Vi oplever det tit med vores datter, hvis hun ikke har sovet i vuggestuen (det er ikke altid hun gidder). Når vi henter hende i vuggestuen er hun i højt humør, og hygger sig, men lige så snart vi kommer ud af vuggestuen, bliver det tydeligt at hun er træt, og der skal ikke så meget til, før hendes verden bryder sammen. 

(Altså ikke fordi farmor og farfar har gjort ham utryg, men det kan være svært for en 16 måneder gammel dreng at forholde sig til, hvornår mor og far kommer tilbage - i DP ved han, at I kommer igen, og der er nogle rutiner knyttet til hvad han skal lave i mellemtiden, men hjemme hos farmor og farfar kan han ikke på samme måde vide, hvornår I kommer igen. )

 

Tidsfornemmelsen kommer først senere, det er vist først, når de kommer i skolealderen. Tid er noget abstrakt noget at forholde sig til. :) Selv om jeg bestemt synes det er godt, at I har italesat at i kommer igen, så tror jeg der går en del tid, inden han ved hvad "søndag" er ;) 

 

 

Vi har brugt 1 år = 1 døgn-reglen, men kun fordi den har passet godt til vores datters reaktion. Jeg synes dog ikke hun er klar til 2 overnatninger endnu. Hun er ikke passet meget med overnatning, og de gange hun er, er det gået fint, og måske vil 2 overnatninger gå fint. Min mavefornemmelse siger dog, at tiden ikke er inde. 

Men alle børn er jo forskellige, og hun kunne sagtens have været et barn, der kunne sove 3 overnatninger i træk uden problemer :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes forresten slet ikke, at du skal "undskylde" at han ikke er blevet passet mere end han er :kram2

Vores søn var heller ikke blevet passet ret meget, da han var 16 måneder (jeg synes heller ikke, at han bliver passet meget nu som snart 2,5-årig, men det er da mere end før...), og jeg tror, de færreste børn i den alder har behov for det. Nogen trives fint med det, og de hygger sig jo sikkert fint hos bedsteforældrene, men jeg mener ikke, at man gør dem noget "forkert" ved ikke at få dem passet ret meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også hans reaktion er helt helt almindelig!! Jeg synes da at have læst om nogle, hvor den ene forældre har været på en rejse af en art og derefter bliver afvist af barnet, når man kommer hjem igen. Sådan en "jeg har savnet dig, så nu tester jeg, at du virkelig vil mig"-reaktion.

 

Det kan faktisk være lidt ala det samme for voksne. Jeg var ude at rejse i 5 mdr. uden min mand, hvor jeg i ugerne op til kunne være lidt mere sur og tvær end sædvanligt. Så læste jeg faktisk, at man ubevidst kan blive sådan, for at få bekræftet, at ens kæreste virkelig vil blive hos en i sværere tider.

Mega upraktisk, når man gerne vil være glad op til, at man skal være væk fra hinanden ;)

 

Børn kan få samme reaktion, tænker jeg, bare først bagefter, da de ikke ved, hvad der skal til at ske. Og så især når de mangler at kunne sætte ord på det.

 

Ikke vær ked af, at han ikke er blevet passet meget - tværtimod, det er da bare skønt for ham og jer! Min datter på lidt over 2 år har været passet med overnatning maks. 5 gange og kun 1 nat ad gangen og hun er måske blevet passet 10-15 gange i alt. Vi har sjældent haft brug for det eller behov for det. Vi skal nærmest finde på undskyldninger for, hvorfor bedsterne ikke "må" passe :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har sagt det mange gange ugen op til og på selve dagen de hentede ham: nu skal du rigtig ud at hygge dig med farmor og farfar og så ses vi jo allerede på søndag igen . Kan godt se det du mener med svigt .. Var heller ikke glad for at sende ham afsted men igen er det jo også sundt at savne.. Vil dog indrømme der kom en lille tåre fra min side af da han lige pludselig ikke var hjemme .. Syntes det er lidt hårdt og det er nok også min skyld han ikke rigtig før er blevet passet .. Har lidt svært ved det ☺

 

Det skal du da ikke slaa dig selv oveni hovedet med... Det er ogsaa haardt for mig og meget, meget svaert :kiss

 

Forresten bliver jeg skidesur paa min mand, naar en af os skal ud at rejse og vi skal vaere vaek fra hinanden i mere end 1 dag - meget interessant, Kami! Saa er jeg altsaa ikke en freak, men en helt normalt voksen dame  :bye  :angry  :loveyou ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal du da ikke slaa dig selv oveni hovedet med... Det er ogsaa haardt for mig og meget, meget svaert :kiss

 

Forresten bliver jeg skidesur paa min mand, naar en af os skal ud at rejse og vi skal vaere vaek fra hinanden i mere end 1 dag - meget interessant, Kami! Saa er jeg altsaa ikke en freak, men en helt normalt voksen dame  :bye  :angry  :loveyou ?

Hihi, du er ganske normal (hvordan den definition end er) ;) Men det er da meget rart at vide, hvorfor man reagerer sådan faktisk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi, du er ganske normal (hvordan den definition end er) ;) Men det er da meget rart at vide, hvorfor man reagerer sådan faktisk..

 

Ha ha ;) 

 

Det er da faktisk meget rart, ja. Jeg har selv taenkt, om det er en slags forsvarsmekanisme i mig, der undgaar naerhed, fordi vi skal vaere fra hinanden. Det er nemlig ikke rart for mig at vaere adskilt. Hmmm, interessant, anyway :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER