Mette1987

Influenza vaccination

17 indlæg i dette emne

Tænkte lige på om i alle har fået influenza vaccination?? Jeg har ikke fået min i nu og kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal få den. På mit arbejde kan vi få den gratis men den frarådes hvis man er gravid (der er ikke nogen forklaring på hvorfor) og hos læge anbefaler de det... Hvad har i gjort?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt at undlade - det er jo, som jeg har forstået det, kun dén specifikke influenzavirus som den beskytter imod, og der er jo flere forskellige typer. Så jeg har valgt at undlade og så tager jeg det som det kommer. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får den aldrig - og jeg får heller aldrig influenzaen (nu jinxer jeg det garanteret totalt og lægger mig i morgen....).

 

Jeg tror også, jeg ville undlade, hvis jeg ellers plejede at få den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal have den i forbindelse med 25-ugers tjek.

Talte længe med jm om det, fordi jeg egentlig synes den er unødvendig.

Hun sagde, at selvom den er rettet mod én bestemt influenza, så vil den gøre sådan, at de andre man evt får er i mildere form. I værste fald kan høj feber i flere dage sætte en fødsel igang.

Derudover var det ligegyldigt, at jeg normalt aldrig er syg, da det er en ny situation for kroppen nu som gravid.

Jeg har en datter på 2 år, som skal skifte fra dagpleje til vuggestue i starten af det nye år og derfor vil tage nye bakterier med hjem, hvilket jo også er dårligt for mig som gravid.

Sidste argument, så holder den i (vistnok) 6 mdr., så baby er beskyttet at den i starten udenfor maven.

Dog ville jeg som gravid altid få den hos lægen og ikke ved dem der kommer rundt på arbejdspladsen. Har ingen gode argumenter for det, tænker bare det foregår mere "rigtigt" hos lægen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man anbefaler gravide at bliver influenzavaccineret fordi, hvis en influenza f.eks. sætter sig på lungerne og bliver pencillinkrævende, er det pludseligt svært at behandle, fordi der ikke er så mange typer anitibiotika, man kan tåle som gravid.

 

Jeg blev gravid i januar, og så var det ligesom for sent, så jeg fik den ikke. Jeg gik som helt nygravid med en totalt influenzaramt mand. Jeg var NOGET paranoid...

 

Jeg ved sgu ikke... nu blev beslutning taget for mig, men jeg er faktisk ikke sikker på, jeg nogensinde har haft en rigtig influenza, så jeg tror måske, jeg helt personligt ville sige nej tak....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke snakket det, men regner ikke med at få den. Jeg tror også på at hvis jeg skal være så uheldig at blive syg under graviditeten, hvilket jeg har været en gang, så styrker det også baby som står på flere sider og i de foldere jeg har fået. Baby danner også antistoffer som mig, når jeg er syg, så de influenzaer jeg måtte få, får baby ikke når han er født. Fordi dem har han dannet immunforsvar over for. 

Jeg tror også på at influenza vacc. ikke dækker over dem alle selvfølgelig, og personligt føler jeg den egentlig lidt overflødig. Så jeg tror hvis jeg bliver tilbudt den, så takker jeg også nej tak.

Jeg kan ellers også få den i forb. med arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået den :)

Den skader ikke, og synes ikke,jeg vil løbe den risiko det er, at få influenza. Ved godt at det ikke er en garanti, men synes nu alligevel at det er værd at tage med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske dumt,

Men hvilken risiko er der ved at få influenza som gravid??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske dumt,

Men hvilken risiko er der ved at få influenza som gravid??

Jeg har ingen tal omkring risikoen, altså hvor mange gravide der er med influenza osv., men som gravid har du nedsat immunforsvar og bliver jo derved lettere syg end som ikke-gravid. 

Hvis du får slem slem influenza med høj feber i flere dage, er worst case, at din krop kan sætte fødslen igang - ifølge min JM..

Influenzaen er ikke farlig for dig som gravid, men den kan blive farlig for baby i maven.

 

Så vidt jeg har forstået :)

 

Jeg tænker lidt, at man skal kigge efter, hvilket miljø man færdes i. Er man pædagog med masser bakterier fra alle børnene, ville jeg helt sikkert få den! Arbejder jeg på en-mandskontor i et lille bitte firma, ville jeg nok ikke få den.

Jeg får den primært pga. min datter på 2, både så jeg ikke evt. smitter hende, men også så hun ikke smitter mig med bakterier fra DP og snart fra ny vuggestue..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske dumt,

Men hvilken risiko er der ved at få influenza som gravid??

Man anbefaler gravide at bliver influenzavaccineret fordi, hvis en influenza f.eks. sætter sig på lungerne og bliver pencillinkrævende, er det pludseligt svært at behandle, fordi der ikke er så mange typer anitibiotika, man kan tåle som gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare underligt at ingen har nævnt det for mig endnu, hverken læge eller JDM. Idag har manden selvfølgelig smittet mig med ondt i halsen og en gang snot, men han har været feberfri hele tiden så håber jeg også slipper for feber. Det kunne en vaccine ikke nå at dække, der går jo 3 uger inden den virker. Nu må jeg tage det som det kommer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mærkelige er jo at jeg arbejder på plejehjem, og er i kontakt med enormt mange mennesker og bakterier på en dag, det ved både læge og JDM :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mærkelige er jo at jeg arbejder på plejehjem, og er i kontakt med enormt mange mennesker og bakterier på en dag, det ved både læge og JDM :)

Underligt ingen har sagt noget! Ved mig har både JM og læge nævnt det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fået den og kan se at min jm også anbefaler det og når der ikke er risiko ved og få den kan man ligeså godt.. på statens seruminstitut anbefaler de den og der står også at en influenza kan sætte fødslen i gang.. og ja barnet er også beskyttet det første stykke tid efterfølgende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik den engang omkring uge 16-17 stykker - havde ingen bivirkninger. Jeg bliver normalt ikke influenza-vaccineret, men både læge, JDM og sundhedsstyrelsen anbefaler det jo til gravide, så jeg tænkte, at det lille prik var ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske man skulle overveje det alligevel.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske man skulle overveje det alligevel.....

Ditto.. Må vidst høre lægen ad nu her D. 20 til tjek.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER