lpd

"Alenemor" - nogen der vil fortælle?

14 indlæg i dette emne

Hej alle.

 

Jeg snuser lidt rundt herinde, og stiller MANGE spørgsmål, håber I vil bære over med mig.

Sagen er den, at min dejlige kæreste og jeg gerne vil i gang med projekt baby engang til sommer. 

Vi mangler lidt praktiske ting på huset, og mangler stadig lige lidt med økonomien, men det skulle gerne komme på plads i takt med at renoveringen bliver færdig.

 

Min kæreste arbejder på Nordsøen og arbejder 2 uger ude, tre uger hjemme. Jeg vil jo derfor skulle være "alenemor" i den forstand, at jeg altså er alene med baby, når han ikke er hjemme. 

Da vi bor på landet, tænker jeg at det hurtigt kan give udfordringer. Vi kan ikke bare lige gå en tur i netto, alting vil blive et større projekt med at pakke baby i bilen osv. Det er vi selvfølgelig indstillet på. En anden ting er, at vi har to hunde, og vi (jeg) går meget op i træning. Jeg tænker, at det bare er at udnytte det og hive baby med på nogle gode ture i barnevognen - men når manden ikke er hjemme, så synes jeg alligevel det måske kan være lidt træls, at skulle pakke baby i barnevogn, fordi hundene skal på morgentur - man kan jo ikke bare lige sige til baby, at man er tilbage igen om en halv time. Det er schæfere og de er vant til at blive stimuleret utroligt meget, både mentalt og fysisk, så vi kan ikke bare byde dem to uger med lufteture i haven. 

Jeg tænker at aftenturen bare må blive kort udenfor og så udstyret med babyalarm, eller hvad?

 

Nu skal det altså ikke forståes som at de hunde styrer vores liv, for det skal de selvfølgelig ikke, men mit "ideal" er da at få en hverdag til at fungere, hvor alles behov bliver tilgodeset.

 

Jeg vil meget gerne høre fra jer, der er alene, hvordan i får det hele til at passe sammen praktisk set. Og også meget gerne fra jer, hvis mænd arbejder på den måde - er meget interesseret i at høre, hvordan børnene tager det.

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dagsturene med barnevognen tror jeg vil være lækkert. Mange børn sover alligevel godt på den måde og nyder st komme ud :)

Aftenturene ville i hvert fald for mig være et problem, tænker sådan en tur er ved 22 tiden? Jeg mener ikke at du kan lade babyen blive hjemme mens du går selvom der er alarm på. En alarm kan slet ikke række til at du kan gå en tur og jeg kan huske at sa Vigga var helt lille kunne jeg slet ikke gå sådan fra hende, hun kunne lige pludselig have brug for hjælp fordi hun skulle vendes, fik gylp galt i halsen osv, der kunne jeg bestemt ikke finde på at gå en tur fra hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagsturene med barnevognen tror jeg vil være lækkert. Mange børn sover alligevel godt på den måde og nyder st komme ud :)

Aftenturene ville i hvert fald for mig være et problem, tænker sådan en tur er ved 22 tiden? Jeg mener ikke at du kan lade babyen blive hjemme mens du går selvom der er alarm på. En alarm kan slet ikke række til at du kan gå en tur og jeg kan huske at sa Vigga var helt lille kunne jeg slet ikke gå sådan fra hende, hun kunne lige pludselig have brug for hjælp fordi hun skulle vendes, fik gylp galt i halsen osv, der kunne jeg bestemt ikke finde på at gå en tur fra hende.

Hej, og tak for dit hurtige svar. Jeg kan godt se hvad du mener. Fik måske også formuleret mig lidt dumt, vi bor på en gård så jeg påtænker lige at gå ud med hundene i gårdspladsen og så ind igen når de har tisset. Jeg ved ikke om det kan gå? Men en babyalarm vil i hvert fald godt kunne række tænker jeg. Vi har jo ikke prøvet det med baby før, så jeg kommer nok til at nævne mange ting, der lyder helt hul i hovedet :-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, og tak for dit hurtige svar. Jeg kan godt se hvad du mener. Fik måske også formuleret mig lidt dumt, vi bor på en gård så jeg påtænker lige at gå ud med hundene i gårdspladsen og så ind igen når de har tisset. Jeg ved ikke om det kan gå? Men en babyalarm vil i hvert fald godt kunne række tænker jeg. Vi har jo ikke prøvet det med baby før, så jeg kommer nok til at nævne mange ting, der lyder helt hul i hovedet :-)

Aha ja hvis det bare lige er rundt om huset vil det nok sagtens kunne lade sig gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aha ja hvis det bare lige er rundt om huset vil det nok sagtens kunne lade sig gøre :)

Ja, ikke? Vores ene hund vil på ingen måde tisse i haven (dumme dyr!) så det havde selvfølgelig været nemmere, at jeg bare lige kunne smide dem derud i ti minutters tid :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Giv mig lige fem-seks uger, så skal jeg fortælle dig hvordan vi gør ;) skal bare lige have besætteren ud først.

Min mand er i søværnet, og har heldigvis ikke nogle planlagte sejldage lige pt., udover at han er væk hele uge 45 og nogle dage løbende i løbet af efteråret + nogle vagter på skibet. Ellers kan vi sagtens risikere han sejler en uges tid hver måned eller nogle måneder i Afrika.

Men jeg har samme dilemma med hund, en husky, som også "kræver" lidt mere end en tissetår i haven. Selvom hundene ikke skal styre vores liv, som du selv er inde på, så har vi bare nogle racer der kræver lidt noget andet end andre og det er et valg vi har taget dengang vi fik hundene, så det må jo "bare" gå op i en højere enhed med baby i huset.

Dyret skal luftes tre gange om dagen, og der er jeg nødt til at pakke baby i vogn og tage de traveture, også om aftenen (de dage jeg er alene hjemme). I mit hoved tænker jeg at baby gerne må falde i søvn på aftenturen i vognen, og så kan jeg køre vognen med indenfor efter turen, og "vippe" baby over i vugge efter næste amning, med mindre det er en syvsover som kan flyttes fra vogn til vugge uden at vågne.

Mht. at skulle handle, vil jeg anbefale dig at lave en madplan for hele ugen, så du ikke pludselig skal ud og køre efter noget onsdag aften kl.1830 og evt. fyld fryseren op med kød mm.

Håber du kan bruge det til noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg selv hund på konkurrenceplan, og han blev vennet til i slut af graviditet (det gav helt sig selv) og i start af Lauras liv at blive mindre motioneret og aktiveret (han var i sidste konkurrence 3 uger før termin) - det har for ham ikke været noget problem at køre nogen måneder med mindre stimulis - og jeg tænker det er 14 dage af gangen de de første par måneder lige skal være mindre aktive og klare sig med mindre for ellers er kæresten jo hjemme til enten af kigge efter den bette og ellers gå med hundene!

At smide den bette i barnevognen er ikke noget problem, det bliver ikke på kl sæt men når det passer ind med der er spist af og ro på :)

Laura er nu 8 uger og jeg kan godt bare ligge en babyalarm hos hende og så gå en tur ud med hunden rundt på grunden (så langt som babyalarm nu rækker) - men det kunne jeg ikke de første 3-5 uger - om morgnen bliver han bare lukket ud og må klare sig selv :)

Og så kan hundene godt bruge hovedet hjemme i stuen - små tricks giver god hjernestimulering, det samme gør en masse små kæder (baglænskædning) og det kan man snilt mens baby lige tager en kort lur, der skal jo ikke meget til at lave sådan et træningssetup!

Og så havde jeg et par søskende som kom og hentede min hund med i skoven og en mor der lige svinede en støvsuger og en svigermor der lige kom med hjembagte boller! (Når de havde fri fra job) For jeg var meget låst til sofaen de første uger af prinsessens liv (hun spise konstant!), så brug det netværk du har og vær ikke bange for at tage i mod alt det du kan få fra start :)

For sådan nogen som søvn og overskud får også helt ny betydning!! Og det er okay at hundene i en periode bliver forsømt lidt, det kan de sagtens holde til hvis man langsomt trapper dem ned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov i øvrigt bor vi også på landet, vi sørger for at få handlet ind en gang i ugen - og da hun lige var blevet en måneds tid så var det mig ikke noget problem bare at smide hende i bilen og lige køre ned og handle, faktisk har det givet lidt ro de formiddage hun har været umulig, så hun faldet til ro og ind i mellem i søvn på vejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hundewise så luftede jeg hund med snorksovende baby i strækvikle om dagen - og med babyalarm og tæt på om aftenen (det er og bliver dog en nødløsning for mig - jeg kan IKKE lide at forlade huset, når han ligger alene og sover - uanset hvor tæt jeg er på). Neonate har en fin rækkevidde, så jeg kan sagtens komme så meget rundt, at mit lille luksuskræ kan få lettet ben til natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tusind tak for alle jeres dejlige svar :-)

 

Det er super dejligt at læse! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor på landet med Ida på 2 år nu. Manden er kok, så han er stort set aldrig hjemme.

Vi klarer os ved at lave madplan og derved handle til en hel uge af gangen. Om aftenen når Ida sover, bliver hundes gåtur, kun til en tur så langt som baby-alarmen rækker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hundewise så luftede jeg hund med snorksovende baby i strækvikle om dagen - og med babyalarm og tæt på om aftenen (det er og bliver dog en nødløsning for mig - jeg kan IKKE lide at forlade huset, når han ligger alene og sover - uanset hvor tæt jeg er på). Neonate har en fin rækkevidde, så jeg kan sagtens komme så meget rundt, at mit lille luksuskræ kan få lettet ben til natten.

 

Det var samme metode, jeg brugte, når jeg var alene. 

Jeg havde en supernova med 300 meters rækkevide. Det var ikke en super løsning, men jeg var aldrig længere væk, end jeg ville kunne spurte tilbage på et øjeblik. Det ville nok tage mig lige så lang tid at løbe 100 meter hjem, som det ville tage mig at vågne op om natten, registrere hvad der sker, og så gå/ løbe hen til hendes seng. Jeg gik aldrig ret langt væk, men lod hunden løbe rundt i det krat/ græs vi havde lige på den anden side af vejen, når jeg ikke havde min datter med. 

 

Har I mulighed for at gå en lang eftermiddags/ tidlig aftentur inden den lille er lagt for natten, og så nøjes med at lukke hunden ud om aftenen? Hvis jeg skulle være alene med hunden om aftenen, gik jeg så vidt muligt en lang tur så sent som muligt inden min datter blev puttet, så hunden var godt krudtet af, og kun havde behov for at tisse af senere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med henblik på indkøb, så kan man købe dagligvarer på nettet, fx på nemlig.dk. Det kunne være en oplagt løsning, så du slap for at kæmpe dig ned i netto :) Ellers er der måltidskasser fra fx årstiderne mm. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal det ikke forståes som at det er et problem at handle ind, vi har jo ikke længere end vi har nu, men man kan jo ikke lige trille hen med barnevogn for at hente en pose chips. Blot det jeg mente :-)

 

Vores hunde går altid løs herhjemme, så jo, jeg regner også med bare lige at gå med dem ud, så kan de selv rende lidt rundt. Den ene vil desværre på ingen måde tisse i haven. 

Men 300 m rækkevidde er skam også rigeligt, og jeg kan jo bare gå lang tur inden baby skal sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER