Alura

Er der andre med belastende arbejde/arbejdstider?

12 indlæg i dette emne

Jeg er ikke engang gravid endnu (faktisk begynder vi først projekt baby om en måneds tid eller to), men derfor kan jeg jo godt bekymre mig lidt på forhånd... åbenbart :blink

 

Jeg har en del tanker omkring hvordan en graviditet vil forløbe i forhold til mit arbejde. Jeg arbejder som nattevagt på en døgninstitution for psykisk syge. Jeg ved godt at natarbejde ikke skulle være særlig sundt i forbindelse med en graviditet (eller generelt), men det er som sådan ikke så meget natarbejdet i sig selv jeg er nervøs for, da jeg trives rigtig godt med det normalt.

 

Jeg har dog hørt så meget om at man risikerer at blive enormt træt, især tidligt i graviditeten og min store frygt er at jeg skal falde i søvn mens jeg er på arbejde, hvilket jeg virkelig ikke må. Jeg er der alene og grundet risiko skal der holdes opsyn med beboerne hele tiden. Og jeg kan jo ikke så godt bare kaste et par koffeinpiller indenbords hvis jeg er gravid. Hvordan har I andre håndteret ekstrem træthed i arbejdstiden? Især hvis der ikke er mulighed for pause/aflastning fra kollegaer? Jeg er også lidt nervøs for tanken om at jeg netop er der alene og ikke kan få hjælp fra kollegaer, hvis der er konflikter eller lignende, især længere henne i forløbet.

 

Jeg hører egentlig til dem der helst vil vente med at fortælle det til efter de famøse tolv uger, når der nu er forholdsvis stor chance for at graviditeten går til grunde inden. Og, skal man tro statistikken, så skulle jeg med fast natarbejde i forvejen have 85(!) % større chance for at abortere end gravide med arbejde i dagtimerne. Og stress skulle så øge risikoen yderligere, hvilket jeg har rigeligt af i mit job også. Men burde man måske netop, især ovenstående taget i betragtning, fortælle det meget tidligere når (hvis) det lykkedes? Hvornår valgte I at fortælle det på arbejdspladsen?