Lovely Lady

Hvor længe skal man give det

19 indlæg i dette emne

Min lille søn på 13 måneder har hele tiden syntes, at det var noget hårdt at gå i vuggestue - pjevset først og sidst på dagen trods relativt korte dage, ville ikke rigtig spise osv.

Nu har han så holdt lang sommerferie og har bare så svært ved at acceptere at komme derhen igen:-/ Han græder som pisket, så snart vi går ind af døren, og han spiser ikke en krumme derhenne...

Det kan jo være en overgang og en tilvænningsperiode og fint nok - men jeg kan mærke, at jeg er nødt til at tænke lidt over, hvad vi gør, hvis det ikke bliver bedre.

Hvad tænker I, hvor længe skal man trække den, før de små pus gerne skulle begynde at se ud til at trives i institutionen...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh, er ked af at høre, at han tager det så hårdt!!

Jeg har ik noget bud på, hvor lang tid det "burde" tage. Min datter går i DP og har vitterligt aldrig grædt ved en aflevering.

Én gang ville hun ikke engang ud af døren herhjemme og råbte neeeej, så der tog vi en hjemmedag, som var SÅ tiltrængt (jeg er studerende med pænt mange fridage, så derfor). Det var et tydeligt tegn på, at hun havde en lidt skæv dag og det vil jeg, om muligt altid lytte til.

Min umiddelbare tanke er, om din søn måske har behov for et mindre sted og færre mennesker at forholde sig til? Såsom DP.. Jeg synes, det lyder til, at han prøver at fortælle dig at noget ikke er rigtigt for ham - men det ved du langt bedre end mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha det lyder hårdt. Både for ham og for dig :-(

 

Min søn går i DP (privat dagpleje da de kommunale tilbud ikke faldt i vores "smag") men kan da sige at han havde 14 dage hvor han i starten ikke synes det var fedt men langsomt blev gladere og gladere. Idag løber han hen til dagplejen og banker på døren når vi når derhen. Han har næsten ikke tid til at sige farvel før han forsvinder ind i stuen og leger.

 

Så ligesom Kami skriver - hvis i har haft en indkøringsperiode på minimum 14 dage -1 måned og det ikke er blevet bedre ville jeg også overveje om han måske hellere skulle et mindre sted. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha det er altså bare ikke sjovt.

Jeg havde et dagpleje barn der i er helt år græd som pisket når der kom hos mig. Hvorfor aner jeg ikke. Og jeg gjorde alt for at det her barn skulle være glad og tryg ved mig. Det blev flyttet til en vuggestue og har hørt det ikke græder mere

Nogen gange så finder de sig bare ikke til rette.

Vores datter har fra dag et ikke haft problemer med at blive afleveret i dagpleje eller hos andre. Men da dagpleje gik på sommerferie tog der hende halvanden uge at falde til i vuggestuen. Så røg hun til en anden dagpleje hun olle nåede at falde tiæ ved. Og da vores dagpleje er sygemeldt we hun nu i vuggestue igen. Og denne gang værre end første gang hun var der. I morges skreg og hylede hun. Aldrig har jeg set hende sådan før. Og jeg ringede og spurgte til hende og hun var endelig faldet ned og legede. Men det tog lang tid

Du skal gøre hvad du føler der er bedst for dit barn. Men det skal selvfølgelig ikke græde sådan hele tiden. Giv det lige lidt tid og se om det bliver bedre. Hvis ikke ville jeg overveje at flytte det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe har han gået der og hvor længe har han holdt ferie?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram

Av, det lyder ikke rart!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han blev kørt laaangsomt ind - delvis pga adskillige sygedage - fra han var cirka 10 måneder. Han gik på ferie lige inden, han fyldte 1 år, og han har haft ferie i 4 uger.

Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af, at han måske burde i dagpleje istedet, men min mand er noget så grundigt uenig, og nu hvor han er startet i vuggestuen, så skal jeg være ret sikker i min sag, hvis jeg skal i gang med at overbevise min stædige nordjyske mand om, at knægten skal flyttes.

Lige nu har han kun været i gang igen i en uge, så meget kan jo ændre sig - jeg har bare en skidt mavefornemmelse (som kan være rent mor-hysteri), som jeg har brug for at forholde mig lidt til...

- og tusind tusind tak for input og medfølelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha det er ikk spor sjovt da :( :kram

Jeg synes det er svært at sætte en tid på, men hvis vi snakker at han er ked fra aflevering til han bliver hentet, så tror jeg max jeg ville give det 14 dage. Især, hvis du har en fornemmelse af, at han vil trives bedre i dp (hvilket også var min første tanke).

Det med at blive ked af det ved selve afleveringen, det ville jeg ikke hænge mig så meget i. Der gik LANG tid, før Valdemar accepterede at blive afleveret, men jeg nåede dårligt nok at vinke farvel i vinduet før han var ok igen, og derefter har han bare hygget sig. Men han HADEDE at være i legestue de første mange mange gange, så jeg er ret sikker på, at han ville have fået det svært i vs.

Er din mand generelt modstander af dp eller er det fordi han mener, at jeres dreng bare skal have mere tilvænningstid?

Jeg tænker umiddelbart, at han har haft lang tid til at vænne sig til det, men måske har det været sværere, hvis han har haft mange korte dage, fridage og lange ferier. Det synes jeg i hvert fald, at jeg har hørt dp'er snakke om, kan gøre indkøringstiden længere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyt til din mavefornemmelse den tager ikke fejl når det gælder DIT barn!

Så må du skrue bissen på overfor manden og nedlægge veto! Tror ikke VS er bedre end DP og omvendt for alle børn. Begge dele har fordele og ulemper og det er SÅ individuelt fra barn til barn, VS til VS og DP til DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når han kun lige har nået at vænne sig til vuggestue inden 4 ugers ferie og så starter igen med gråd, så ville jeg give det en uges tid mere og prøve at give ham en nogle korte dage, hvis det er muligt. Selvfølgelig skal du lytte til din mavefornemmelse, men det er ikke unormalt, at det er svært at komme tilbage efter ferie for sådan lille én efter en lang ferie lige efter indkøring. Omvendt skal du selvfølgelig handle på det, hvis det ikke bliver bedre :kram

Forresten synes jeg også, du skal snakke med personalet om det. Hvis nu han synes, det er et hit at gynge, så er det måske oplagt, at de prioriterer gyngeture med ham, så han kan forbinde vuggestuen med noget, han rigtigt godt kan lide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke sige hvad der er bedst at gøre for din søn, men vi står i lidt det samme - i hvert fald har vi også en dreng der synes det er HÅRDT at komme tilbage til vs efter 4 ugers ferie.

Han startede i vs for et år siden da han var lige præcis et år gammel, og han havde en lang indkøring. Den første uge gik som en drøm, men anden uge var til gengæld et helved hvor han græd stort set al den tid han var der. Da han endelig faldt til blev han syg, og da han kom tilbage var det en uges indkøring igen, og så blev han igen syg, og sådan fortsatten møllen LÆNGE! Det var hårdt, men jeg tror ikke det var fordi han ikke havde det godt i vs, men fordi han er så følsom og bare synes det er hårdt at undvære mor. Efter 3 mdr var han faldet godt til, og han ELSKER sin vs, er næsten ikke til at få med hjem fordi han leger så godt, og han er rigtig glad for personalet. Men nu har vi så lige haft 4 ugers ferie, og da han i sidste uge skulle tilbage til vs var det altså indkøring næsten forfra. Sidste uge var hård ved ham! Han fik korte dage, jeg aftalte med personalet at de skulle ringe til mig når han vågnede fra middagsluren så jeg kunne hente ham tidligt, og hvis han var alt for ked af det skulle de ringe til mig. Fredag havde han en fantastisk dag derovre. I går og i dag har været okay dage, ikke super, men okay. Pædagogerne nævnte at han virker sensitiv, og sjovt nok havde jeg samme dag tænkt om han måske er signalstærk. Jeg var inde og læse om det, og det skræmmer mig faktisk lidt at så mange af tingene passer på Lucas. Jeg nævnte ordet signalstærk for en af pædagogerne, og dagen efter sagde hun at hun havde været inde og læse om det, og hun synes det lyder meget rigtigt. Så de har nu ændret 'strategi', så det primært er den ene pædagog der er koblet på Lucas den næste tid, så han ikke skal forholde sig til for mange forskellige voksne lige nu. Det har helt klart hjulpet at vi har fundet ud af at han sandsynligvis er signalstærk, for så tror jeg bedre de kan forstå HVORFOR han bliver så ked af det, og at det ikke bare er stædighed.

Lucas har brug for tid til at genfinde trygheden, og til at vænne sig til at det er sådan hverdagen er, men jeg VED han går i en fantastisk vs og jeg VED han har været SÅ glad for at gå der, så jeg er sikker på han bliver det igen, det tager bare tid, og det kræver at personalet ved hvad der er bedst at gøre lige netop for ham  :)

 

Nå undskyld, det blev lidt langt, og jeg ved slet ikke om du kan bruge det til noget, men nogen børn har nok bare sværere ved at vænne sig til at være væk fra mor/far, og måske kunne du snakke med vs om at gøre nogen ting anderledes, hvis din søn fx har en yndlings voksen, så kunne det være han/hun kunne være mest omkring din søn i det omfang det self er muligt, og så længe der er behov for det. 

Ellers bør du følge din mavefornemmelse - hvis du ikke tror på det bliver bedre der hvor han er nu, så synes jeg i bør flytte ham evt til dp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger pædagogerne? Der er jo kæmpe forskel på, om han kun græder ved aflevering, eller om det er hele dagen han er påvirket. 

Da jeg arbejdede i vuggestue fik vi en pige, der græd og var virkelig ulykkelig ved aflevering i 4 måneder. Men lige så snart hun ikke kunne se sin mor længere, så var alt godt, og hun hyggede sig og trivedes rigtig fint resten af dagen. 

 

Det kan også være, at der skal en anden afleveringsstrategi til. Karla vil helst vinke i vinduet. Hun kan være rigtig ked, når jeg vil gå, men får hun lov til at vinke derude, er der som regel ingen ting. Jeg siger til hende, at jeg går ud og siger farvel, og så venter hun på at jeg går ud af døren og hen til vinduet, før vi siger farvel. På den måde er jeg sådan set gået, når hun siger farvel, og jeg skal ikke "efterlade" hende på samme måde - hun er allerede hos pædagogen, og skal ikke se mig gå ud af døren, efter vi har sagt farvel. Giver det mening?  :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) tak for det hele :kiss

 

Jeg synes, at de ansatte giver lidt blandede signaler - en ser ret alvorlig ud, når hun fortæller mig om, at han ikke vil spise, en anden siger, at han er så god, og hurtigt er ok, når jeg er gået.

 

Igår og i dag er han så hjemme på grund af feber, så det med tilvænningen er lidt op ad bakke...

 

Noget af min panik skyldtes så også nogle afleveringer, hvor jeg syntes, at vuggestuen var i totalt kaos, og hvor jeg virkeligt hadede at efterlade min lille søn i det virvar af grædende børn og fremmede voksne. Den del har været meget bedre de seneste dage.

 

Jeg er desværre pænt sikker på, at de ikke kan love mig, at hans yndlingsvoksen kan tage imod - og jeg er for så vidt også glad bare det kan blive en kendt voksen med forstand på at håndtere ham, og ikke en vikar med et blankt ansigtsudtryk, der bare står der med ham på armen og ser opgivende ud (virkeligt træls morgen) :klap

 

Min mand er dels i det hele taget mest til vuggestue, dels synes han, at det er uoverskueligt besværligt, hvis lillefisen skal flyttes (det synes jeg også, men det må vi i givet fald løse). 

 

Jeg synes den med mavefornemmelsen er svær, når min mand ikke er enig - han er jo lige så meget forælder som mig, og jeg mener ikke nødvendigvis, at jeg har ret fordi, at jeg er moren...

 

Nu tror jeg, at jeg holder ham hjemme i morgen også, og mandag venter jeg så med at aflevere til 8.40, hvor jeg er nogenlunde overbevist om, at der må være faldet ro over det derinde, istedet for at han lander i vild mandagspanik. Så prøver jeg at spørge om fredagen, hvordan de synes, at ugen er gået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan også prøve at spørge personalet om der er et tidspunkt der er bedre at aflevere end andre, for jeg tænker der godt kan være ekstra uro når de fx går på stuerne, eller når de skal til at rydde op inden samling. Så jeg ville simpelthen høre hvornår de synes det er bedst at aflevere, så der er ro til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan også prøve at spørge personalet om der er et tidspunkt der er bedre at aflevere end andre, for jeg tænker der godt kan være ekstra uro når de fx går på stuerne, eller når de skal til at rydde op inden samling. Så jeg ville simpelthen høre hvornår de synes det er bedst at aflevere, så der er ro til det :)

 

Jeps, det skal jeg have gjort. Mit afleveringstidspunkt er sat efter det tidspunkt, hvor jeg oprindelig fik at vide, at de ville være delt ud på stuerne på - netop for at undgå uro og flytning - men det har vist sig ikke at holde vand 9 ud af 10 dage. Jeg har svært ved at aflevere meget senere (bortset fra evt mandag), men jeg skal have hørt dem, om der eventuelt er mere ro på tidligere på morgenen, for så må han jo afsted der, selvom jeg holder af selv at hjemmehygge med ham om morgenen.   

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, det skal jeg have gjort. Mit afleveringstidspunkt er sat efter det tidspunkt, hvor jeg oprindelig fik at vide, at de ville være delt ud på stuerne på - netop for at undgå uro og flytning - men det har vist sig ikke at holde vand 9 ud af 10 dage. Jeg har svært ved at aflevere meget senere (bortset fra evt mandag), men jeg skal have hørt dem, om der eventuelt er mere ro på tidligere på morgenen, for så må han jo afsted der, selvom jeg holder af selv at hjemmehygge med ham om morgenen.   

Det kan jeg sagtens følge dig i, jeg vil også helst aflevere min søn så sent som muligt, fordi jeg virkelig nyder de lange morgener med ham. Så jeg plejer at aflevere ham omkring 8.30-8.45, de starter samling 8.45, og jeg har egentlig ikk tænkt det var så tosset et tidspunkt, og det plejer også at fungere fint, men lige for tiden hvor han skal køres ind forfra har han har brug for RO omkring afleveringen, så jeg spurgte dem i mandags om der var et tidpunkt der var bedre at aflevere på, og de sagde at der faktisk er mest ro på stuen mellem 8-8.30, for 8.30-8.45 rydder de op inden samling, og det kan helt naturligt give lidt uro. De sidste par dage har jeg så afleveret 8.15, og der er sådan en dejlig ro, og Lucas har meget nemmere ved at håndtere afleveringen når der er ro omkring ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

... Er det i øvrigt helt absurd at spekulere på, om det simpelthen er fordi han er stresset/presset derhenne, at han bliver ved og ved og ved med at få feber...

Han har vel haft feber hver til hver anden uge i den tid, han gået i vs - og selvfølgelig intet fejlet i ferien - og jeg har egentlig bare tænkt, at de jo smitter hinanden de små derhenne. Men nu sidder jeg alligevel og spekulerer... Måske helt tåbeligt... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bestemt at de kan få feber hvis de er under konstant pres - det kan vi jo også. Men om det er det som er på spil for den lille mand ved jeg ikke.

Kan godt følge dig hvorfor du tænker sådan... Ej, jeg er farvet af min oplevelse med den første dp, så jeg er bare slet ikke objektiv

Hehehe, det er okay - jeg er heller ikke spor objektiv lige nu ;)

Aj, jeg ved godt, at det ikke er sådan lige sige - jeg tænker egentlig mest på, om det bare står helt af for mig nu, eller om der kunne være noget der. Det er jo normalt, at de er ofte syge ved institutionsstart - jeg synes bare, at det har været meget, og mest sådan noget ubestemt noget, hvor han ikke fejler noget konkret, men bare har feber og pjevser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ofte feber = taender herhjemme. Og Noah har haft liiiidt feber i perioder og det er blevet saadan, at jeg sender ham afsted selvom han har 37,4, ellers ville han ikke vaere kommet afsted mange dage i lobet af det sidste aar. 

 

Oev, at det ikke koerer paa skinner for lillefisen. Jeg ville ogsaa overveje et nyt sted, medmindre de ikke virker til at kunne koncentrere sig lidt bedre om at moede ham der, hvor han er- og I er. Du maa bede dem om klar besked om dit barns trivsel og dagligdag hos dem. Min lettere saerligt sensitive dreng tager et par dage efter dages fravaer og han er til sammenligning i pasning fra 9-12:30 med ialt 5 boern og paedagog.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER