Guest

SUND mad på grillen???

15 indlæg i dette emne

Inspirer mig? Ingen fisk - jeg er ikke fan i forvejen og med en lurende gravid kvalme vil det blive sendt retur før det når halsen :(

Anders vil gerne grille her i ferien men hans kreativitet rækker til:

Bøffer/kød

Pølser

Kartofler (i forskellige udgaver)

Hvidløgssmør

Brød

Kartoffelsalat

Asparges med bacon

Og så hvis han syntes det er sundt:

Majs kolber

Og en salat til!

Jeg ønsker noget LET, LÆKKERT og grønt!

Indtil videre har jeg tænkt:

Grillede peberfrugter

Asparges med Parma skinke og evt lidt revet parmesan

Grillspyd med kylling og ?????

Folie pakker med hakkebøffer og????

En lækker salat af?????

Tomat salat med mozzarella, pesto og lækre tomater!

:help

Vi har 2-4 aftener i træk vi har besluttet at tænde grillen så FYR LØS :glad :glad :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Marinerede squash/courgette skiver (marineret i knust hvidløg og all round el. Lign.) på grillen er GULD :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grillspyd med kød og cherrytomater, champignon og peberfrugt er altid et hit herhjemme. Man kan også sætte løg (kvarte el halve afhængig af str.) fed hvidløg på.. Eller aubergine og squash i store tern.

Eller som dessert (uden kød altså ;) ) : ananas, fersken og banan, evt med lidt flødeskum til :mam

Store rejer på spyd med samme slags fyld, hvis du kan spise det?!

Vi får også tit grillet aubergine og squash i skiver med lidt olie og havsalt..

Hel kylling..

Salat af fintskåret spidskål, grapefrugt og avokado, evt med lidt nødder eller feta/mozzarella..

Det var lige hvad jeg kan komme på udover det du selv skriver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg griller nogen gange nogle grøntsager i en foliebakke.

Squash i tern, rød peber i tern, snittet forårsløg, og snittet asparges. Krydres med salt og peber og med lidt olie over. Ca 20 min på grillen. Smager mums til nærmest alt slags kød og så evt med noget lækker brød og smør til.

Grillere halve tomater er også lækre. Krydret med en masse salt og peber.

Et lækkert flutes/ciabatta flutes flækkes. Er det et langt, så skær dem over i 2-3 stykker. Smøres med pesto og hvidløgssmør og drysses med ost.

Det var vist hvad jeg lige kan huske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grillede auberginer! (Skiver vendt i olivenolie, evt drænet med salt inden)

Og så lavede vi en salat den anden dag, som jeg var ret vild med! Den bestod af:

En fennikel - skåret i übertynde strimler

En galiamelon - skrællet, skåret i halv og derefter i tynde fine strimler (kunne også kugles, hvis man har en dims til det)

En god håndfuld mynte finthakket

Vendt i marinade bestående af:

1 dl olivenolie

1/2 dl æbleeddike

1 fed hvidløg

Salt

Peber

Knap en spsk sukker

(Original opskriften siger en spsk sukker, men jeg synes personligt at lidt over en halv var rigeligt, og måske kunne den evt helt undværes eller erstattes med sukrin. Vi brugte i øvrigt ikke hele marinaden)

Og så drysset med venlige mængder feta. Superlækkert, sommerligt og - i hvert fald for os - lidt anderledes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger - flere ideer/opskrifter er velkomne (de skal sælges til Anders som er grimmester :p så må hellere have lidt at vælge mellem :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tynde skiver let grillet squash, kølet og vendt med lidt rucola, frisk mozzarella og pesto. Evt nogle blomme tomater.

Peberfrugter grillet - altså helt sorte så skindet let kan pilles af og de er bløde og søde. De bliver så lækre i tynde strimler, god olivenolie , frisk oregano, masser af friskkværnet sort peber evt med noget lækker gedeost.

Ellers synes jeg også grillspyd er lækkert. Både af rødløg, chunky stykker af peberfrugt og squash, blommetomater og hvad man ellers er til. Synes det er rigtig godt at pensle med lidt marinade med fx hvidløg og friske urter, olivenolie og en lille smule brun farin. Den brune farin gør underværker for grillet mad, og det er ikke meget der skal til.

Ellers er det nemt bare lige med en foliebakke. Jeg bruger dem som pande, og laver alt det jeg også kan lave inde i køkkenet på mine rigtige pander. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale en salat af fintskåret spidskål, melon (galia eller honning), vindruer og rød peberfrugt skåret i mindre stykker. Toppet med enten peanuts eller ristede pinjekerner (som kan laves på grillen - puttes ind i 2 stk. folie)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Salat af tynde skiver af fennikel, æbler og avocado. Godt med citronsaft og peber over :) nam!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige prøvet champignon i kvarte eller halve vendt i olivenolie, salt, peber og friske krydderurter og så på grillen i en foliebakke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gulerødder- kog dem hele til der stadig er lidt bid i, held vandet fra og mariner dem med olie, balsamico, salt og lidt honning og grill så :)

Super lækker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres lækre forslag!

Vi endte med dette LÆKRE måltid igår:

j5AsfD9.jpg

Vi ville have lavet fru Nielsens lækre marinade til spydene men jeg faldt i søvn og Anders nænnede ikke at vække mig for at få opskriften! (Han vidste ikke det var så simpelt) De blev nu virkelig lækre alligevel :)

I dag fandt Anders en lækker mager okse roast så den fik vi med en simpel salat og asparges rullet i parma skinke - mums! Ingen sovs, kartofler, dressing eller snask - lige det min mave havde brug for :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det ser virkelig godt ud..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser skide godt ud! :yay De grillspyd ligner fuldstændig dem vi får herhjemme, og de er gode!

I må prøve med noget marinade en anden gang.. Men ind i mellem er det nu også rart bare at lade madens skønne smage stå for sig selv. Jeg vil dog altid anbefale at pensle med en smule olie, som ved alt andet kød, der får direkte varme. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser skide godt ud! :yay De grillspyd ligner fuldstændig dem vi får herhjemme, og de er gode!

I må prøve med noget marinade en anden gang.. Men ind i mellem er det nu også rart bare at lade madens skønne smage stå for sig selv. Jeg vil dog altid anbefale at pensle med en smule olie, som ved alt andet kød, der får direkte varme. :)

Kødet blev marineret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER